Sola Solarium

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Hälsokost eller nån sån butik!

Gå in på nån hälsokost butik o köp några burkar Bekaroten,käka dem varje dag och glöm inte att överdosera så får man rätt fin färg.
Hade nån som innehöll 20 mg bekaroten o skulle typ tas 2-3 st,dubbla vad som står på förpackningen och födela intaget av dem under hela dagen.
Funka fin fint o folk undra till o med om man sola nåt....nä.
Käka morötter eller dricka morotsjuice hjälper oxå.
Bara ett allternativ till o grilla sej i solarium eller så kan du kombinera både och
men ta det lungt med solandet.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag blir först röd, sen lite rödare, sen svider det i 2 veckor. Sen får jag en naturlig rosa nyans. Detta gäller mest överkroppen.

Benen är vitare än snö ständigt.

Enda stället jag får brun färg på är ansiktet och armarna. En så kallad "bonnabränna". Och JA jag blir mobbad hela sommaren :)

Men får väl hoppas att trenden vänder, på 1800talet var det väl populärt att vara vit. Annars så vet jag många som solar solarium, men tycker inte färgen blir den samma som av vanlig sol. Sen är det ju livsfarligt med :D

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
-Lowrider- skrev:
solar ganska mycket själv och vet att huden blir tjockare om du är solbränd mm eller solar ofta!
Så skippa bullshit och kom med fakta eller forskning annars kan det va!
Men, URRninja har ju redan kommit med "fakta eller forskning", han citerade Statens Strålskyddsinstitut ovan och det känns som de är en rätt stabil informationskälla när det gäller UV-strålar...

Jag kan tycka att det är rätt skönt att sola solarium någon gång ibland, även om jag inte är ute efter en pepparkaksbränna utan snarare en stunds avkoppling, men Brun utan sol!?! Kan man verkligen använda det utan att förakta sig själv resten av livet? I think not.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
landen skrev:
Jag blir först röd, sen lite rödare, sen svider det i 2 veckor. Sen får jag en naturlig rosa nyans. Detta gäller mest överkroppen.

Gissa om ja känner igen mig... för att inte tala om alla dessa fräknar som dyker upp så fort man träffas av solen.. :rolleyes:
Jag får också väldigt lätt brännskador (typ blåsor) om jag skulle vara ute i solen oskyddad i knappt en kvart. :näsblod Allergisk kallas det visst.. :3freak

(lite kul o se så många pojkar kunna så mycket om ämnet solarium.. :tuttar )

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Anneli skrev:
(lite kul o se så många pojkar kunna så mycket om ämnet solarium.. :tuttar )

Man måste ju ha en fräsch solbränna om man ska posa utanför mcdonalds och BK med rettan :rolleyes: :D

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
EazyD skrev:
Jag solar nästan varje dag 18min har gjort det nu i 5 dagar.

En annan risk med att sola så ofta (förutom eventuella hudåkommor) är att du blir "beroende".

Dvs, två dagar efter att du solade senast får du panik för att du är "jätteblek", trots att omgivningen tycker att du ser fullständigt onaturligt brun ut. Jämför med anorektiker som känner sig tjocka.

Det kan leda till ett hysteriskt solande som troligen inte är särskilt nyttigt (och du kommer att få massor av rynkor runt ögonen).

Brudar brukar förvisso t o m föredra "brunt fläsk" framför "smal men blek", men mer än en solning i veckan gör att du ser ut som om du kommer direkt från Kanarieöarna (och då är det pinsamt att börja prata om kärring-grillar, när folk undrar om du varit på semester).

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
För 8-10 år sedan trodde man att solariestrålning var "ofarligt" och inte gav någon ökad frekvens att hudcancer. Idag har man tvingats ompröva detta, då man sett att även denna typ av strålning ger en ökad cancerfrekvens.

Nästan alla hudcancertyper är direkta effekter av för mycket UV-strålning. Vad som är "för mycket" beror tyvärr både på mängd emottagen strålning/livstid och på genetik, dvs pigmenttyp mm. Ett annat problem är att dessa cancrar uppstår kanske 20-30 år efter att huden skadats. Vi får väl se om antalet maligna melanom efter 80-talets toksolande skjuter i höjden de närmaste åren...

Det som dessutom händer vid för mycket solande är att de elastiska ämnena i huden förstörs, särskilt om man också röker. Titta gärna närmare på huden på 40-50-åriga solariedamer med skinn som garvat läder.

Försiktighet, alltså!

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
WHO har en rekommendation på att man inte bör sola solarium mer än 10 gånger per år..Solar man mer ökar risken för cancer. 10 gånger är alltså "smärtgränsen" för WHO...Att sola varje dag låter inte speciellt snällt mot huden.

Någon nämde ett kosttillskott med betakaroten...Kan bara instämma det är super! Orkar man inte tugga 5 morötter per dag för att man har kassa käkmuskler så är betakarotentillskott verkligen att rekommendera.

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Kjelle skrev:
Det som dessutom händer vid för mycket solande är att de elastiska ämnena i huden förstörs, särskilt om man också röker. Titta gärna närmare på huden på 40-50-åriga solariedamer med skinn som garvat läder.

Beror på att det bildas oxidanter vid solning. Detta kan till viss del avhjälpas med extra intag av antioxidanter (tex. C-vitamin, betakaroten, selen mm.)

Lowrider: Eftersom jag (och statens strålskyddsinstitut) enligt dig är helt ute och cyklar hade jag gärna sett lite forskning på att det du påstår är sant. Säger inte att du har fel men är alltid intresserad av att lära mig mer.
/V.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
De e klart gillar man hudcancer så kan man ju pressa box varje dag :kocko

Men som med det mesta så e ju lagom bäst men det är min åsikt :)

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Vastrix skrev:
Beror på att det bildas oxidanter vid solning. Detta kan till viss del avhjälpas med extra intag av antioxidanter (tex. C-vitamin, betakaroten, selen mm.).

Nja, jag är inte helt övertygad. Vet att finnarna fick bryta en studie för några år sedan, där man provade betakaroten i högdos som generell cancerprevention. Dock fick man MER cancer i betakaroten-gruppen än i kontrollgruppen. :va

Fast en fin orangebrun hudton får man, förstås.. :D

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Anneli skrev:
Gissa om ja känner igen mig... för att inte tala om alla dessa fräknar som dyker upp så fort man träffas av solen.. :rolleyes:
Jag får också väldigt lätt brännskador (typ blåsor) om jag skulle vara ute i solen oskyddad i knappt en kvart.

Fräknar är ju bara "sött" :)

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Kjelle skrev:
Nja, jag är inte helt övertygad. Vet att finnarna fick bryta en studie för några år sedan, där man provade betakaroten i högdos som generell cancerprevention. Dock fick man MER cancer i betakaroten-gruppen än i kontrollgruppen. :va

Fast en fin orangebrun hudton får man, förstås.. :D

Vilket inte är så konstigt, då betakaroten gör huden mer mottaglig/känsligare för solljus. Betakaroten är inget "skydd" för huden..utan en invärtes antioxidant.

EDIT: Om ni inte förstår hur vi får färg av betakaroten..så tänk på Flamingon..det är deras kost som gör att de får sin färg. :D

Last edited:

Therudeboy

Guest
-Lowrider- skrev:
så är det mer er svenskar,,,och jag har en polare som äger en större solarie kedja och jo man för tjockare hud alltså bli mer motståndskraftig mot UV strålning om man solar solarie.!
Vastrix skydd och skydd det gäller från person till person,,ni svenskar som blir rödare än en julagris när ni solar kanske inte får samma skydd som oss halv blattar....solar ganska mycket själv och vet att huden blir tjockare om du är solbränd mm eller solar ofta!
Så skippa bullshit och kom med fakta eller forskning annars kan det va!

Där nere i kroatien är ni ju inte mörkare än vad svenskarna är? så vad skulle det va för skillnad egentligen?

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
EDIT: Om ni inte förstår hur vi får färg av betakaroten..så tänk på Flamingon..det är deras kost som gör att de får sin färg. :D[/QUOTE]

Vad äter flamingon? Vill också bli rosa, eller nåt...

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Acrid skrev:
EDIT: Om ni inte förstår hur vi får färg av betakaroten..så tänk på Flamingon..det är deras kost som gör att de får sin färg. :D

heigo skrev:
Vad äter flamingon? Vill också bli rosa, eller nåt...

Deras diet är till stor del baserad på en alg, Spirulina,som anses vara ett komplett protein då över hälften av innehållet består av aminosyror (de mindre beståndsdelarna av protein). Det innehåller även många B-vitaminer, betakaroten!, vitamin E, magnesium, zink, järn, selen osv osv.

Så du kan ju ta o kolla i ngn välsorterad kostbutik om de har ngt med Spirulina i. :tummenupp

Edit: fixa till quotes

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag