Ebberöds bank va ju inte tanken då...
Tänkte att man kan lagra kwh mot kostnad... Typ du lagar 10.000 kwh å kan vid behov hämta ut 7.000-8.000 kwh... Den som lagrar kan sälja 2-3.000 kwh till andra å därifrån få in sin fötjänst..
Fast, prisskillnaden på när din solel levererar och priset när du vill köpa är större än så.
Det är därför man säljer till för dagen lågt pris (eftersom alla vill sälja då solen skiner) och köper till för dagen högt pris (eftersom inga solceller levererar då)
Lite som med vindsnurre-elen, den levereras oftast vid fel tillfällen.
När det är smällkallt/stekhett är det vindstilla, då vill folk köra värme/AC.
När det blåser ute behöver man inte så mycket el.
Jag har sagt det förr och kommer att fortsätta att säga det, solel är bara vettigt i länder/distrikt som kör mycket AC, för då sammanfaller produktionen med behovet någorlunda.
Jag har inga lampor tända när solen skiner, jag kör inte tvättmaskin/varmvattenberedare/lagar middag/ser TV osv när solen skiner, så alltså förbrukar jag väldigt lite el då.
Vissa förbrukare går att lägga om, timer på tvättmaskinen tex.
Elbilsladdning (förutsatt att man inte tar bilen till jobbet utan låter den stå hemma och ladda när det är soligt) och elpatroner i acctankar.
Men förbrukningskurvan och solproduktionens kurva är precis motsatta, googla på "duck-curve"