Solceller

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
10 tror jag nog är viss överdrift, om inte det han utgick från var riktigt dåliga grejer, annars har vi då en verkningsgrad lite väl nära eller tom på fel sida 100%.
Ja det har du nog väldigt rätt i. Jag vet att det var 10 ggr mer ur samma yta, men det jag nog kommer ihåg fel är att det kan ha varit någon av dom där andra varianterna vad dom nu heter och inte en hederlig kiselpanel.
Det gör ju den nyheten rätt ointressant om det var så det låg till.

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mars månad riktig solig historia... Mer kwh producerat i Mars än Augusti förra året...

I slutet av April blir de ett helt år med solcells paneler... Ser ut att bli bättre än förväntat..

Årlig förbrukning på 10.000 kwh, produktion på c:a 12.000, sålt c:a 9.000, köpt c:a 7.000, använt av den egen produserade el c:a 3.000...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Resultat för första året med solceller vart ganska nära de uppskattade...
Produserat 11.958 kwh sålt 8.954 kwh köpt 7.364 kwh använt av de egen produserade vart 3.004 kwh.

Nästa år blir färre köpta kwh för jag har kollat vilka strömkällor som drar mest.. Så de går aktivt minska elförbrukningen..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Resultat för första året med solceller vart ganska nära de uppskattade...
Produserat 11.958 kwh sålt 8.954 kwh köpt 7.364 kwh använt av de egen produserade vart 3.004 kwh.

Nästa år blir färre köpta kwh för jag har kollat vilka strömkällor som drar mest.. Så de går aktivt minska elförbrukningen..
Har du nån idé om hur mycket du sparat?
Eller om hur många år anläggningen betalat sig själ?

Har precis haft några hemma som mätt taket.
Väntar på offert i dagarna. :)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har du nån idé om hur mycket du sparat?
Eller om hur många år anläggningen betalat sig själ?

Har precis haft några hemma som mätt taket.
Väntar på offert i dagarna. :)
De senaste året har varit väldigt turbulent me el priserna, så de är svårt bedöma på hur många år anläggningen har betalt sig..
Offerten jag fick sa 11 år... Alla sånna spekulationer tar jag me en nypa salt... Dom kan inte vet va kwh priset kommer å vara på, så de är lättare å jämföra kwh istället..
Har räkningen på kvartal så t.o.m september förra året hade vi fått tillbaks c:a 2500 kr, å jämför man mot året innan samma tid så låg kostnaden för perioden på c:a 5500 kr.. Sen kom höjningen i november/december med en räkning på 9.990 kr.. Senaste räkningen i mars va på 3758 kr.. Med andra ord så har el kostnaden för senaste året varit c:a 11.000 kr å de ger en kostnad på runt 1 kr kwh med alla avgifter.. För om åren han den kostnaden lägat på c:a 2 kr... Alla vet att senaste tiden har elpriserna varit ganska höga..
För våran del är nog förtjänsten höge än för andra å vad typ offerterna ger för vi värmer huset med ved eldning å de drar nästan ingen el alls..
Beräkningen på offerten va att el förbrukningen va typ 5 gånger högre på vintern än sommaren, för oss är de bara de dubbla..
Man får kolla hur mycke å när man förbrukar, för produktionen från solcellerna är störst när man använder minst el..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
De senaste året har varit väldigt turbulent me el priserna, så de är svårt bedöma på hur många år anläggningen har betalt sig..
Offerten jag fick sa 11 år... Alla sånna spekulationer tar jag me en nypa salt... Dom kan inte vet va kwh priset kommer å vara på, så de är lättare å jämföra kwh istället..
Har räkningen på kvartal så t.o.m september förra året hade vi fått tillbaks c:a 2500 kr, å jämför man mot året innan samma tid så låg kostnaden för perioden på c:a 5500 kr.. Sen kom höjningen i november/december med en räkning på 9.990 kr.. Senaste räkningen i mars va på 3758 kr.. Med andra ord så har el kostnaden för senaste året varit c:a 11.000 kr å de ger en kostnad på runt 1 kr kwh med alla avgifter.. För om åren han den kostnaden lägat på c:a 2 kr... Alla vet att senaste tiden har elpriserna varit ganska höga..
För våran del är nog förtjänsten höge än för andra å vad typ offerterna ger för vi värmer huset med ved eldning å de drar nästan ingen el alls..
Beräkningen på offerten va att el förbrukningen va typ 5 gånger högre på vintern än sommaren, för oss är de bara de dubbla..
Man får kolla hur mycke å när man förbrukar, för produktionen från solcellerna är störst när man använder minst el..
Tack för utförligt svar! :tummenupp

Vi har ett hus helt uppvärmt av el så vi kommer få en ganska bra "jämförande" siffra.
Borlänge energi har en "solbank" så man kan "sätta in" ev överproduktion på sommaren och "ta ut" den under vintern.
Jag tror vi kommer köra på det.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Tack för utförligt svar! :tummenupp

Vi har ett hus helt uppvärmt av el så vi kommer få en ganska bra "jämförande" siffra.
Borlänge energi har en "solbank" så man kan "sätta in" ev överproduktion på sommaren och "ta ut" den under vintern.
Solbank är en bra idé, frågan är vad det kostar..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Solbank är väl bara ett annat sätt att hantera köp/sälj? Och säkerligen med bättre utfall för energibolaget...

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Annars har ju banken något som heter konto där man kan förvara pengar till den dag vinterns räkning kommer.
Olika typer av innestående belopp hos elbolag har inte varit speciellt lönsamt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Solbank är en bra idé, frågan är vad det kostar..
Solbank är väl bara ett annat sätt att hantera köp/sälj? Och säkerligen med bättre utfall för energibolaget...
Annars har ju banken något som heter konto där man kan förvara pengar till den dag vinterns räkning kommer.
Olika typer av innestående belopp hos elbolag har inte varit speciellt lönsamt.
Det kostar 25Kr/månad och man väljer att "lagra" pengarna från ev överskott enligt fast eller rörligt pris.
Det är själva enkelheten som verkar tilltalande.
Möjligt man kan tjäna någon ränte-/investerings-krona på att lagra ev överskott på banken/fonder men det är nog marginellt tror jag.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Det kostar 25Kr/månad och man väljer att "lagra" pengarna från ev överskott enligt fast eller rörligt pris.
Det är själva enkelheten som verkar tilltalande.
Möjligt man kan tjäna någon ränte-/investerings-krona på att lagra ev överskott på banken/fonder men det är nog marginellt tror jag.
Jaha de är överskottet i pengar, jag trodde de skulle va kwh...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha de är överskottet i pengar, jag trodde de skulle va kwh...
Hahaha, så när det finns ett jätteöverskott av el så vill du lagra dina kwh, för att ta ut rakt av när det är ett jätteunderskott av el?

Ebberöds bank?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tjänar man något på att köpa egna solceller, montera själv och sedan bara ta in en firma för installationen, mot att satsa på totalentreprenad?
De kalkyler jag kollat på säger runt 130-150 000 för totalentreprenad. Förväntat gå plus efter 11 år. Känns länge.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hahaha, så när det finns ett jätteöverskott av el så vill du lagra dina kwh, för att ta ut rakt av när det är ett jätteunderskott av el?

Ebberöds bank?
Det hade ju varit optimalt. :)

Men man får något liknande då det är fastpris från Borlänge Energi på både ut och in.
Man vet vad man får betalt in per kwh och man vet vad man betalar per kwh.

Citat Borlänge energi:
* Vi betalar alltid ett fast pris för din levererade el och i kombination med Borlängepriset innebär det att du alltid vet vad du tjänar på din solel. Året runt.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Ebberöds bank?
Ebberöds bank va ju inte tanken då...
Tänkte att man kan lagra kwh mot kostnad... Typ du lagar 10.000 kwh å kan vid behov hämta ut 7.000-8.000 kwh... Den som lagrar kan sälja 2-3.000 kwh till andra å därifrån få in sin fötjänst..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ebberöds bank va ju inte tanken då...
Tänkte att man kan lagra kwh mot kostnad... Typ du lagar 10.000 kwh å kan vid behov hämta ut 7.000-8.000 kwh... Den som lagrar kan sälja 2-3.000 kwh till andra å därifrån få in sin fötjänst..

Fast, prisskillnaden på när din solel levererar och priset när du vill köpa är större än så.

Det är därför man säljer till för dagen lågt pris (eftersom alla vill sälja då solen skiner) och köper till för dagen högt pris (eftersom inga solceller levererar då)

Lite som med vindsnurre-elen, den levereras oftast vid fel tillfällen.
När det är smällkallt/stekhett är det vindstilla, då vill folk köra värme/AC.
När det blåser ute behöver man inte så mycket el.

Jag har sagt det förr och kommer att fortsätta att säga det, solel är bara vettigt i länder/distrikt som kör mycket AC, för då sammanfaller produktionen med behovet någorlunda.

Jag har inga lampor tända när solen skiner, jag kör inte tvättmaskin/varmvattenberedare/lagar middag/ser TV osv när solen skiner, så alltså förbrukar jag väldigt lite el då.

Vissa förbrukare går att lägga om, timer på tvättmaskinen tex.
Elbilsladdning (förutsatt att man inte tar bilen till jobbet utan låter den stå hemma och ladda när det är soligt) och elpatroner i acctankar.

Men förbrukningskurvan och solproduktionens kurva är precis motsatta, googla på "duck-curve"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sagt det förr och kommer att fortsätta säga det: Energibolagen har förstås räknat på det där och de har en helt annan uppfattning. I systemet lagrar man över dygnet och tom över året och dessutom över större geografiska områden, allt är alltså en del av ett större system.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sagt det förr och kommer att fortsätta säga det: Energibolagen har förstås räknat på det där och de har en helt annan uppfattning. I systemet lagrar man över dygnet och tom över året och dessutom över större geografiska områden, allt är alltså en del av ett större system.
Absolut, det går att jämna ut kurvan så länge man har reglerbar baskraft men därför ska man få betalt för sin el efter det pris som råder då den produceras, och betala sin el efter det pris som råder när den förbrukas.

Vem vet du kanske sparar in så mycket vatten i vattenkraftssdammarna soliga sommardagar så att det blir gratis el hela vintrarna i framtiden?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Fast, prisskillnaden på när din solel levererar och priset när du vill köpa är större än så.

Det är därför man säljer till för dagen lågt pris (eftersom alla vill sälja då solen skiner) och köper till för dagen högt pris (eftersom inga solceller levererar då)

Lite som med vindsnurre-elen, den levereras oftast vid fel tillfällen.
När det är smällkallt/stekhett är det vindstilla, då vill folk köra värme/AC.
När det blåser ute behöver man inte så mycket el.

Jag har sagt det förr och kommer att fortsätta att säga det, solel är bara vettigt i länder/distrikt som kör mycket AC, för då sammanfaller produktionen med behovet någorlunda.

Jag har inga lampor tända när solen skiner, jag kör inte tvättmaskin/varmvattenberedare/lagar middag/ser TV osv när solen skiner, så alltså förbrukar jag väldigt lite el då.

Vissa förbrukare går att lägga om, timer på tvättmaskinen tex.
Elbilsladdning (förutsatt att man inte tar bilen till jobbet utan låter den stå hemma och ladda när det är soligt) och elpatroner i acctankar.

Men förbrukningskurvan och solproduktionens kurva är precis motsatta, googla på "duck-curve"
Jag behöver inte googla....Vet hur det ser ut för våran del då...

Vi ser olika på saken.. Jag tänker om man kan göra en investering för att minska utgifterna, å de är aldrig fel..

Vi kör tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin å sånt när solen skiner så 25 % av våran produserade el använder vi..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år