Hur är det med vattenkylda solceller? Finns det? Skulle ju vara två flugor i en smäll att dels få optimal arbetstemperatur på solcellerna och varmvatten på köpet. Det är ju nån komponent som har börjat brinna i vissa anläggningar (invertrar?), det skulle kanske även vara bra ur säkerhetsaspekt att kyla dessa?Idag är det exakt ett år sedan min anläggning driftsattes. Nästan 19 MWh blev facit för de 12 månaderna.
November, december och januari, när min förbrukning var som störst var också produktionen som minst. Såklart.
April gav förvånansvärt mycket energi.
Perioden runt midsommar gav mindre än förväntat. Varma paneler ger tydligen försämrad verkningsgrad.
Dygnsrekordet ligger på drygt 130 kWh.
Ja, vi har ett speciellt klimat. Eller nä, det var efter påstående från installatören att även indirekt instrålning är bra, och vi bytte hela taket till integrerade paneler så det kostade inte mycket mer med glas än plåt på den sidan också.Varför har man paneler Nord? Lyser solen ofta norrifrån i Lindome?
Hur är det med vattenkylda solceller? Finns det? Skulle ju vara två flugor i en smäll att dels få optimal arbetstemperatur på solcellerna och varmvatten på köpet. Det är ju nån komponent som har börjat brinna i vissa anläggningar (invertrar?), det skulle kanske även vara bra ur säkerhetsaspekt att kyla dessa?
Vi har 68 x 370, 36 åt söder och 32 åt norr. Tycker nog att vi borde komma upp lite högre då med tanke på att det lyst hela dagen på de 36. Dags att gallra lite kantänka.Maxat 7,9 kw senaste dagarna.. Å totalen över 50 kw varje dag.. 34 st 360 w paneler... 18 st ligger i solen direkt på vid kl 9 å 16 st kl 15..
Dvs ingen i direkt söder läge..
Jo, skugga är solcellernas kryptonit.Vi har 68 x 370, 36 åt söder och 32 åt norr. Tycker nog att vi borde komma upp lite högre då med tanke på att det lyst hela dagen på de 36. Dags att gallra lite kantänka.
Det är väl gjort vill jag minnas.Att vattenkyla panelerna, nja om det vore lönsamt skulle det vara gjort redan
Jag har något svagt minne av det också, men det var inte för att öka effektiviteten på PV cellerna utan för att man ville ha varmvatten, men det visade sig vara oeffektivt då PV cellerna reflekterade bort för mycket värme.Det är väl gjort vill jag minnas.
Hybridpaneler. En sorts kombivariant av solfångare och solceller där du får ut både el och värme.
Vi byggde ett helt kvarter med 5 våning hus, alla 7 husen har paneler mot norr o kvarteret klarar inte av på långa vägar att förbruka det panelerna producerar. Så nu skall det upp ett bra gäng elbilsladdare i dom kåkarna.Ja, vi har ett speciellt klimat. Eller nä, det var efter påstående från installatören att även indirekt instrålning är bra, och vi bytte hela taket till integrerade paneler så det kostade inte mycket mer med glas än plåt på den sidan också.
Det är väl beroende på hur varmt det blir. I svenska förhållanden spelar det kanske ingen roll.Jag har något svagt minne av det också, men det var inte för att öka effektiviteten på PV cellerna utan för att man ville ha varmvatten, men det visade sig vara oeffektivt då PV cellerna reflekterade bort för mycket värme.
Det var effektivare med en panel för vattnet
Det är väl beroende på hur varmt det blir. I svenska förhållanden spelar det kanske ingen roll.
Säkert ett större problem i Sahara än Svedala.
Det lyckades jag, Egypten närmare bestämt. Förvisso mer experiment än produktion. Som mest 20% mer effekt kanske inte är tillräckligt för att motivera ett komplicerat kylsystem. Trodde man skulle få mer.Jag lyckades inte hitta några vattenkylda solceller i sahara heller...
Båda ser mer ut att spruta vatten på enheter än att cirkulera run exempelvis bakomplattorna för att kyla det hela utan att påverka solinstrålningen. Märkligt, men det finns kanske bra skäl till det. Exempelvis att cellerna inte leder värme från baksidan tillräckligt bra. Att man inte kan köra något i cellerna är ju däremot uppenbart, men vattendroppar framför borde kunna störa instrålningen genom att både absorbera ljus och sprida det åt fel håll. Men någon som kan något kanske har räknat på det där.
I rymden där saker får lov att vara dyra så kan man köra flera lager som absorberar olika frekvenser och därmed få några gånger större verkningsgrad, då går det ju också att ha lager optimerade för olika temperaturer. Men det lägger nog en nolla eller två extra på sluträkningen. ISS verkar har enkla "dåliga", antagligen för att det inte behövs mer.
Det förutsätter ju att man har en yta åt söder man vill och kan dedikera till solpaneler också. Och ett automatiserat system för att vrida paneler förstår jag att man väljer om man lever off-grid, vi som bara har utnyttjat tillgänglig takyta (i alla väderstreck) och gärna vill bo kvar i huset kanske inte riktigt har möjligheten eller lusten att låta taket rotera efter solens gång.Man kan förbättra verkningsgraden betydligt mer genom att montera panelerna i rätt vinkel mot solen och inte på norrsidan av taket...
Det förutsätter ju att man har en yta åt söder man vill och kan dedikera till solpaneler också. Och ett automatiserat system för att vrida paneler förstår jag att man väljer om man lever off-grid, vi som bara har utnyttjat tillgänglig takyta (i alla väderstreck) och gärna vill bo kvar i huset kanske inte riktigt har möjligheten eller lusten att låta taket rotera efter solens gång.
Hade man haft torpargrund kunde man ju gjort nåt avancerat för att rotera hela huset med en arduino och en stegmotor man snott från Onsalaobservatoriet, men frågan är om det inte skulle ta ut en stor del av effekten av själva elproduktionen då.
Absolut, du har inte fel. Idealiskt vill man ju få ut maximal potential från en installation dessutom.Jo, du har rätt i allt du skriver, men har man bara ett tak mot norr, inte någon markplätt man kan och vill dedikera till solpaneler så kanske man inte ska investera i solpaneler och tro att dom ska leverera heller..
Jag odlar inte apelsiner och kokosnötter, för jag har liksom inte rätt förutsättningar för det.
Man behöver inte så stor markplätt för att gräva ner 6-8 plintar och bygga en ställning för solpaneler i optimal vinkel mot solen, speciellt inte om man får ut samma effekt som av dubbelt så många paneler som sitter fel till.
Det går ju att nyttja marken under panelerna till annat ändå, eller nyttja panelställningen till att bygga ett redskapskjul.
Men visst, om inga bidrag betalas ut till felplacerade solceller så får väl folk köpa och stoppa dom i källaren, då bidrar dom bara till miljöförstöringen i Kina
10 tror jag nog är viss överdrift, om inte det han utgick från var riktigt dåliga grejer, annars har vi då en verkningsgrad lite väl nära eller tom på fel sida 100%.Att flerlagersceller är dyra är ju för att tekniken är ny. Läste om att man hade lyckts kräma ut 10ggr mer effekt på samma yta jämfört med en konventionell kiselpanel genom en ny teknik där man lagt på ett eller ett par varv till av något. det var snordyrt men det är nog bara en teknikfråga att lösa den biten och ger ju en möjlighet att använda på fler ställen där ytan inte finns.
Rätt trevligt faktiskt nu när solen börjar ge även här uppe i norr. Jag laddar in ungefär 20KwH per dag nu trots att anläggningen som mest peakat halva kapaciteten. Batteriet har räckt som längst till 22 på kvällen och då har ju solen varit nere i nästan 5 timmar.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|