Solceller

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Maxat 7,9 kw senaste dagarna.. Å totalen över 50 kw varje dag.. 34 st 360 w paneler... 18 st ligger i solen direkt på vid kl 9 å 16 st kl 15..
Dvs ingen i direkt söder läge..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har en granne i byn som inte har tak i sydläge, han monterade sina colceller på en ställning 2 meter över marken, i en glänta riktat rakt söder, och med justerbar vinkel mot horisonten.

Vintertid ställer han upp panelerna så att den låga vintersolen faller rakt på, så slipper han snö på dom också

Höst och vår levererar panelerna bra IOM att dom hålls kalla och av den reflekterade solen från snön

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Idag är det exakt ett år sedan min anläggning driftsattes. Nästan 19 MWh blev facit för de 12 månaderna.
November, december och januari, när min förbrukning var som störst var också produktionen som minst. Såklart.
April gav förvånansvärt mycket energi.
Perioden runt midsommar gav mindre än förväntat. Varma paneler ger tydligen försämrad verkningsgrad.

Dygnsrekordet ligger på drygt 130 kWh.
aa0e71ff615db3f19c50e739f9563676.jpg
Hur är det med vattenkylda solceller? Finns det? Skulle ju vara två flugor i en smäll att dels få optimal arbetstemperatur på solcellerna och varmvatten på köpet. Det är ju nån komponent som har börjat brinna i vissa anläggningar (invertrar?), det skulle kanske även vara bra ur säkerhetsaspekt att kyla dessa?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Varför har man paneler Nord? Lyser solen ofta norrifrån i Lindome?
Ja, vi har ett speciellt klimat. Eller nä, det var efter påstående från installatören att även indirekt instrålning är bra, och vi bytte hela taket till integrerade paneler så det kostade inte mycket mer med glas än plåt på den sidan också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur är det med vattenkylda solceller? Finns det? Skulle ju vara två flugor i en smäll att dels få optimal arbetstemperatur på solcellerna och varmvatten på köpet. Det är ju nån komponent som har börjat brinna i vissa anläggningar (invertrar?), det skulle kanske även vara bra ur säkerhetsaspekt att kyla dessa?

Invertrar som börjat brinna beror nog på kortslutning, en inverter ska förhoppningsvis inte utveckla speciellt många watt värme normalt.

Att vattenkyla panelerna, nja om det vore lönsamt skulle det vara gjort redan

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Maxat 7,9 kw senaste dagarna.. Å totalen över 50 kw varje dag.. 34 st 360 w paneler... 18 st ligger i solen direkt på vid kl 9 å 16 st kl 15..
Dvs ingen i direkt söder läge..
Vi har 68 x 370, 36 åt söder och 32 åt norr. Tycker nog att vi borde komma upp lite högre då med tanke på att det lyst hela dagen på de 36. Dags att gallra lite kantänka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har 68 x 370, 36 åt söder och 32 åt norr. Tycker nog att vi borde komma upp lite högre då med tanke på att det lyst hela dagen på de 36. Dags att gallra lite kantänka.
Jo, skugga är solcellernas kryptonit.

Det räcker med att en cell i en panel skuggas så faller produktiviteten i hela den strängen av paneler.

Jag har sett kreativa kopplingar där man har försökt lägga paneler som drabbas av skugga i en egen sträng trots att dom inte sitter nära varandra rent fysiskt (skorsten och träd som skuggar ungefär samtidigt men på olika platser av taket) så att bara den strängen faller bort när det skuggar.

Men absolut bäst är ju att hitta en plats där dom aldrig skuggas.
(alt kapa ner träd som skuggar)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att vattenkyla panelerna, nja om det vore lönsamt skulle det vara gjort redan
Det är väl gjort vill jag minnas.
Hybridpaneler. En sorts kombivariant av solfångare och solceller där du får ut både el och värme.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl gjort vill jag minnas.
Hybridpaneler. En sorts kombivariant av solfångare och solceller där du får ut både el och värme.
Jag har något svagt minne av det också, men det var inte för att öka effektiviteten på PV cellerna utan för att man ville ha varmvatten, men det visade sig vara oeffektivt då PV cellerna reflekterade bort för mycket värme.

Det var effektivare med en panel för vattnet

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, vi har ett speciellt klimat. Eller nä, det var efter påstående från installatören att även indirekt instrålning är bra, och vi bytte hela taket till integrerade paneler så det kostade inte mycket mer med glas än plåt på den sidan också.
Vi byggde ett helt kvarter med 5 våning hus, alla 7 husen har paneler mot norr o kvarteret klarar inte av på långa vägar att förbruka det panelerna producerar. Så nu skall det upp ett bra gäng elbilsladdare i dom kåkarna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag har något svagt minne av det också, men det var inte för att öka effektiviteten på PV cellerna utan för att man ville ha varmvatten, men det visade sig vara oeffektivt då PV cellerna reflekterade bort för mycket värme.

Det var effektivare med en panel för vattnet
Det är väl beroende på hur varmt det blir. I svenska förhållanden spelar det kanske ingen roll.

En solcell är optimerad för att absorbera ljus av viss frekvens vilket påverkar verkningsgraden. För låg minfrekvens och man får ut mindre energi per infångad foton, för hög minfrekvens och man får in färre fotoner, även om det blir lite mer energi per foton. Värms enhet upp så minskar minfrekvensen så man får förvisso in fler fotoner, men ut mindre energi från dessa. Så antingen anpassar man efter förväntad arbetstemperatur, dvs att dom inte är optimala "kalla". Eller så bygger man ett kylsystem som håller dem inom rätt arbetstemperatur. Eller bygger kylflänsar så att dom passivt håller sig någorlunda rätt.

Säkert ett större problem i Sahara än Svedala.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag lyckades inte hitta några vattenkylda solceller i sahara heller...
Det lyckades jag, Egypten närmare bestämt. Förvisso mer experiment än produktion. Som mest 20% mer effekt kanske inte är tillräckligt för att motivera ett komplicerat kylsystem. Trodde man skulle få mer.

Fransmän som tror dom kan få ut 8-12% extra, men då räknat på snitt. Ser ut att vara mindre experiment och mer produktionsfärdigt.

Är väl inte lika varmt där. Så extrapolerar vi upp till våra latituder så torde vinsten vara väldigt låg.

Båda ser mer ut att spruta vatten på enheter än att cirkulera run exempelvis bakomplattorna för att kyla det hela utan att påverka solinstrålningen. Märkligt, men det finns kanske bra skäl till det. Exempelvis att cellerna inte leder värme från baksidan tillräckligt bra. Att man inte kan köra något i cellerna är ju däremot uppenbart, men vattendroppar framför borde kunna störa instrålningen genom att både absorbera ljus och sprida det åt fel håll. Men någon som kan något kanske har räknat på det där.

I rymden där saker får lov att vara dyra så kan man köra flera lager som absorberar olika frekvenser och därmed få några gånger större verkningsgrad, då går det ju också att ha lager optimerade för olika temperaturer. Men det lägger nog en nolla eller två extra på sluträkningen. ISS verkar har enkla "dåliga", antagligen för att det inte behövs mer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Båda ser mer ut att spruta vatten på enheter än att cirkulera run exempelvis bakomplattorna för att kyla det hela utan att påverka solinstrålningen. Märkligt, men det finns kanske bra skäl till det. Exempelvis att cellerna inte leder värme från baksidan tillräckligt bra. Att man inte kan köra något i cellerna är ju däremot uppenbart, men vattendroppar framför borde kunna störa instrålningen genom att både absorbera ljus och sprida det åt fel håll. Men någon som kan något kanske har räknat på det där.

I rymden där saker får lov att vara dyra så kan man köra flera lager som absorberar olika frekvenser och därmed få några gånger större verkningsgrad, då går det ju också att ha lager optimerade för olika temperaturer. Men det lägger nog en nolla eller två extra på sluträkningen. ISS verkar har enkla "dåliga", antagligen för att det inte behövs mer.

Avdunstning kyler bättre än att cirkulera pissljummet vatten bakom panelerna.

Jo, rymdpaneler med mulitjunctionteknik presssar ut några % till, men är oerhört dyra och svåra att tillverka, jag har en kompis som jobbar med solcellsutveckling.

Man kan säga att kiselsolceller börjar nå sitt teoretiska max nu, ska man ha upp verkningsgraden blir det flerlagersceller som är dyra och dessutom har livslängdsproblem.

Men det kanske inte är så viktigt att komma över 25% verkningsgrad, om man kan tillverka en asbillig solpanel med 22% verkningsgrad isttället och smälla upp 2 paneler till.

Man kan förbättra verkningsgraden betydligt mer genom att montera panelerna i rätt vinkel mot solen och inte på norrsidan av taket...

En offgriddare jag läste om hade ökat verkningsgraden ungefär 15% genom att montera en enkel hembyggd passiv solar-tracker

Den bestod av ett "hydraulsystem" fyllt med någon form av vax och en svart behållare som skuggades av panelerna tills solen flyttade sig, varpå den blev varm, vaxet utvidgade sig och tryckte ut en pistong som vinklade om panelen så att behållaren hamnade i skugga igen....

På så sätt trackade den automatiskt panelerna (grovt) mot solen tills solen gick ner, vaxet kallnade, pistongen åkte in och panelerna ställdes tillbaka i morgonläget

Med en arduino och en stegmotor kan du förprogrammera solens vinklar för hela året och den trackar korrekt även om det är molnigt

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Att flerlagersceller är dyra är ju för att tekniken är ny. Läste om att man hade lyckts kräma ut 10ggr mer effekt på samma yta jämfört med en konventionell kiselpanel genom en ny teknik där man lagt på ett eller ett par varv till av något. det var snordyrt men det är nog bara en teknikfråga att lösa den biten och ger ju en möjlighet att använda på fler ställen där ytan inte finns.

Rätt trevligt faktiskt nu när solen börjar ge även här uppe i norr. Jag laddar in ungefär 20KwH per dag nu trots att anläggningen som mest peakat halva kapaciteten. Batteriet har räckt som längst till 22 på kvällen och då har ju solen varit nere i nästan 5 timmar.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Man kan förbättra verkningsgraden betydligt mer genom att montera panelerna i rätt vinkel mot solen och inte på norrsidan av taket...
Det förutsätter ju att man har en yta åt söder man vill och kan dedikera till solpaneler också. Och ett automatiserat system för att vrida paneler förstår jag att man väljer om man lever off-grid, vi som bara har utnyttjat tillgänglig takyta (i alla väderstreck) och gärna vill bo kvar i huset kanske inte riktigt har möjligheten eller lusten att låta taket rotera efter solens gång.
Hade man haft torpargrund kunde man ju gjort nåt avancerat för att rotera hela huset med en arduino och en stegmotor man snott från Onsalaobservatoriet, men frågan är om det inte skulle ta ut en stor del av effekten av själva elproduktionen då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det förutsätter ju att man har en yta åt söder man vill och kan dedikera till solpaneler också. Och ett automatiserat system för att vrida paneler förstår jag att man väljer om man lever off-grid, vi som bara har utnyttjat tillgänglig takyta (i alla väderstreck) och gärna vill bo kvar i huset kanske inte riktigt har möjligheten eller lusten att låta taket rotera efter solens gång.
Hade man haft torpargrund kunde man ju gjort nåt avancerat för att rotera hela huset med en arduino och en stegmotor man snott från Onsalaobservatoriet, men frågan är om det inte skulle ta ut en stor del av effekten av själva elproduktionen då.

Jo, du har rätt i allt du skriver, men har man bara ett tak mot norr, inte någon markplätt man kan och vill dedikera till solpaneler så kanske man inte ska investera i solpaneler och tro att dom ska leverera heller..

Jag odlar inte apelsiner och kokosnötter, för jag har liksom inte rätt förutsättningar för det.

Man behöver inte så stor markplätt för att gräva ner 6-8 plintar och bygga en ställning för solpaneler i optimal vinkel mot solen, speciellt inte om man får ut samma effekt som av dubbelt så många paneler som sitter fel till.

Det går ju att nyttja marken under panelerna till annat ändå, eller nyttja panelställningen till att bygga ett redskapskjul.

Men visst, om inga bidrag betalas ut till felplacerade solceller så får väl folk köpa och stoppa dom i källaren, då bidrar dom bara till miljöförstöringen i Kina

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jo, du har rätt i allt du skriver, men har man bara ett tak mot norr, inte någon markplätt man kan och vill dedikera till solpaneler så kanske man inte ska investera i solpaneler och tro att dom ska leverera heller..

Jag odlar inte apelsiner och kokosnötter, för jag har liksom inte rätt förutsättningar för det.

Man behöver inte så stor markplätt för att gräva ner 6-8 plintar och bygga en ställning för solpaneler i optimal vinkel mot solen, speciellt inte om man får ut samma effekt som av dubbelt så många paneler som sitter fel till.

Det går ju att nyttja marken under panelerna till annat ändå, eller nyttja panelställningen till att bygga ett redskapskjul.

Men visst, om inga bidrag betalas ut till felplacerade solceller så får väl folk köpa och stoppa dom i källaren, då bidrar dom bara till miljöförstöringen i Kina
Absolut, du har inte fel. Idealiskt vill man ju få ut maximal potential från en installation dessutom.

Jag vill ändå hävda att det faktiskt verkar funka att ha solceller i ett väderstreck som inte vetter exakt mot solens nuvarande position, så det kanske (talar ju delvis från egen förhoppning här dock eftersom investeringen redan är gjord..) inte är helt bortkastat ändå att smälla upp dem i nordlig riktning om det är vad som bjuds. Ffa om lutningen innebär att de även belyses direkt under åtminstone en del av året.

(Det hade ju varit intressant för mig att samla in lite jämförande data relativt saker som solens höjd på vardera sidans produktion, om inte annat för att jag är en legitimerad kalenderbitare.)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att flerlagersceller är dyra är ju för att tekniken är ny. Läste om att man hade lyckts kräma ut 10ggr mer effekt på samma yta jämfört med en konventionell kiselpanel genom en ny teknik där man lagt på ett eller ett par varv till av något. det var snordyrt men det är nog bara en teknikfråga att lösa den biten och ger ju en möjlighet att använda på fler ställen där ytan inte finns.

Rätt trevligt faktiskt nu när solen börjar ge även här uppe i norr. Jag laddar in ungefär 20KwH per dag nu trots att anläggningen som mest peakat halva kapaciteten. Batteriet har räckt som längst till 22 på kvällen och då har ju solen varit nere i nästan 5 timmar.
10 tror jag nog är viss överdrift, om inte det han utgick från var riktigt dåliga grejer, annars har vi då en verkningsgrad lite väl nära eller tom på fel sida 100%.
Snitt på 2-3 gånger förbättring har jag läst om, vid bästascenario uppemot 50% verkningsgrad på instrålat men inte vid alla förhållanden. Och redan det är ju ganska rejäl förbättring. Men till ett ännu så länge högt pris, på jorden blir det billigare att sätta upp fler paneler. Om man nu har utrymmet. Men kan det massproduceras i billiga länder så kan det ändras snabbt.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka