Solceller

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fakturan kom idag å fick betala typ 50 öre kWh å fick 48 öre betalt för kWh. .
OK, intressant. Jag antar att det tillkommer moms och nätavgift på det du köper.
Blir det nätavgift för det du säljer tillbaka?
Har du någon grundavgift för att få sälja tillbaka elen?
I Mälardalen var det något elbolag som fakturerar 1500:- för första återköpta kW så där går de flesta back om de väljer att leverera sitt överskott.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
OK, intressant. Jag antar att det tillkommer moms och nätavgift på det du köper.
Blir det nätavgift för det du säljer tillbaka?
Har du någon grundavgift för att få sälja tillbaka elen?
I Mälardalen var det något elbolag som fakturerar 1500:- för första återköpta kW så där går de flesta back om de väljer att leverera sitt överskott.
Ja moms tillkommer..
Måste skriva ut fakturan å läsa igenom allt... Är ju första hela månaden så man måste sätta sig i allt..
Läste att dom där 1500:- är bara vissa bolag som tar å även att även dom får lov att ta bort de..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja moms tillkommer..
Måste skriva ut fakturan å läsa igenom allt... Är ju första hela månaden så man måste sätta sig i allt..
Läste att dom där 1500:- är bara vissa bolag som tar å även att även dom får lov att ta bort de..
Tack för svaren. Det är intressant att se hur det är i praktiken.
Från säljarna får man ju bara höra att allt är så fantastiskt.
Vi röjde bakom huset i vintras så nu är det full solinstrålning på taket i söderläge.
Får se om / när det kommer upp paneler.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har öresundskraft sol elleverantör. Det är även öresundskraft som äger ledningarna där jag bor.
Jag anlitade öresundskraft för installationen då de dessutom var billigast av de jag nog in offert från.

När jag säljer min överskottsel till öresundskraft får jag elhanelsområdets spotpris för den timmen plus 10 öre!

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag har öresundskraft sol elleverantör. Det är även öresundskraft som äger ledningarna där jag bor.
Jag anlitade öresundskraft för installationen då de dessutom var billigast av de jag nog in offert från.

När jag säljer min överskottsel till öresundskraft får jag elhanelsområdets spotpris för den timmen plus 10 öre!

Men hur blir det i slutändan, för det är väl subventionerat på något vis?
Att man får tillbaka skatten eller liknande?
Och hur blir det med nätavgiften?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Man betalar inte nätavgift för den el man själv producerar och använder.
Man betalar inte nätavgift för den el man säljer. Man kan till och med få några ören för "nätnytta", men det är så lite så det räknas knappt.
Man får tillbaka 60 öre på skatten för det man producerat, upp till lika mycket som du själv använt under året (egenproducerat eller köpt).
Jag har tibber och säljer och köper för priset just den timmen. Ibland får man mycket, ibland lite.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Tack för svaren. Det är intressant att se hur det är i praktiken.
Från säljarna får man ju bara höra att allt är så fantastiskt.
Vi röjde bakom huset i vintras så nu är det full solinstrålning på taket i söderläge.
Får se om / när det kommer upp paneler.
Förra året i Maj va räkningen på 1.177 kr å en förbrukning på 712kwh.
I år i Maj köpte vi in 306 kWh å använde 380 kWh egenproduserad dvs. 686 kWh totalt, något lägre än året innan å då får vi betalt 241.50 kr..
Totala skillnaden är 1.418 kr... Men då är de en solig sommar månad..
Jag räknar me att de är typ 4 sånna månader om året å kanske 2-3 st månader där de är jämnt upp eller låga kostnader..

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Jag ar glad att det finns folk i sverige som vagar satsa pa solceller. Jag bor i Australien, dar det ar betydligt mer lonsamt med solceller. Dock ar det en teknologi precis som datorer, som utvecklas standigt och kommer bli mycket mer effektiv. Men att ni visar att marknaden kan leva i ett fotonfattigt land som sverige, kommer leda till att utvecklingen sker snabbare. Javligt mycket credd till er!!!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har inte haft hela året, men från slutet av april... Kollade va ställning var å de ser ut som att dom pengar som man fått förförsäljningen av el räcker till typ nyår..
Ser ut som att investeringen av solceller kapar elpriset me typ 75% av totalkostnaden per år..

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
8 månader har förflutit sedan anläggningen driftsattes. Visserligen de bästa, ljusaste, soligaste och dagslängsta månaderna av året men ändå.
Närapå 17 MWh producerat. Har räknat lite och jämfört och fram till första veckan i februari då anläggningen fyller 1 år kommer produktionen bli ungefär 20 MWh.
Inte illa.
b0312bad7f2dcaeba4659e25d8de1345.jpg

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
8 månader har förflutit sedan anläggningen driftsattes. Visserligen de bästa, ljusaste, soligaste och dagslängsta månaderna av året men ändå.
Närapå 17 MWh producerat. Har räknat lite och jämfört och fram till första veckan i februari då anläggningen fyller 1 år kommer produktionen bli ungefär 20 MWh.
Inte illa.
b0312bad7f2dcaeba4659e25d8de1345.jpg
Hur stor var din? :brynad

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Inte illa.//uploads.tapatalk-cdn.com/20211006/b0312bad7f2dcaeba4659e25d8de1345.jpg

Fina produktion siffror...

Själv bara kommit upp i lite över 8 Mwh på typ 5 månader, men kommit upp över 85% av årsförbrukningen..
Kapat ganska bra på förbrukningen i sommar... Har kunnat använda de producerade elen direkt till en ganska stor del..
För om åren på sommaren haft typ 500 till 600 kWh i månaden å i år bara köpt under 200 kWh.
Blir spännande se hur mycke man har kunnat sänka den köpta elen...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hoppar in i tråden och tackar för många bra exempel på vad en installation kan ge!
Går i nybyggnadstankar och det kommer bli ett hus med platt tak. Någon som har hittat/sett några lämpliga paneler för sådan installation? Vill ju liksom inte att de ska stå en skog av paneler med fula stativ på taket! Kommer att ha en "sarg" runt taket, så lite smalare/lägre paneler borde gå att gömma.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Hoppar in i tråden och tackar för många bra exempel på vad en installation kan ge!
Går i nybyggnadstankar och det kommer bli ett hus med platt tak. Någon som har hittat/sett några lämpliga paneler för sådan installation? Vill ju liksom inte att de ska stå en skog av paneler med fula stativ på taket! Kommer att ha en "sarg" runt taket, så lite smalare/lägre paneler borde gå att gömma.
Bygger man nytt hus så finns de tillverkare som har hela tak som är paneler... Ser ut som ett vanligt tak typ..

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Här kan ni se hur det har gått för mina 13 kW paneler med 10 kW växelriktare.
Notera den lägre produktionen i september men samma intjänade peng som augusti.

Screenshot_20211006-142816_Tibber.jpg

Screenshot_20211006-142848_Tibber.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bygger man nytt hus så finns de tillverkare som har hela tak som är paneler... Ser ut som ett vanligt tak typ..
Det finns ju svenska plåt tak SK bandtäckning kommer från fabriken måttbeställda o plåtslagare falsar ihop dessa på taket och el killen kopplar ihop det hela. Totalt osynligt o har hög kapacitet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin