Solceller

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Igår å idag har dom fått upp 18 paneler på ena taket, å de blir 16 till på ett annat tak.. Hoppas att allt blir installerat å klart nästa vecka så man börja producera lite el...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Varje solig dag ger nya årsbästanoteringar. Dagens totalt molnfria himmel gav både årets bästa energileverans och årets snyggaste kurva...

...än så länge.

130 kWh är imponerande!
e75b535ef504f7873376658e7641f031.jpg

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Nu är man me i sol ligan då...
Fick klart allt i måndags me alla kopplingar..
Idag börja graferna funka å igår som de va hyfsat solig dag vart de producerat 72kvh..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det soliga och molnfria vädret har onekligen gjort att solcellerna presterat bra denna veckan. Det kalla vädret gissar jag ger bra effektökning, för trots färre soltimmar träffar mitt system max- och total-värden jag bara sett mitt i sommaren under föregående år (kompenserat för att jag har 4 paneler mer nu).

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har själv 36x360W. Vad har du valt för paneler och växelriktare?
Bra fråga... Är jävligt dåligt insatt i dom svaren... Valde Sveasolar.. delvis för en polare som läst på mer å är elektriker så då föll valet på de..
Kan ju försöka få fram uppgifter va just panelerna heter eller vilka som tillverkat dom, samt även växelriktaren..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har bara solcellpaneler på sidobyggnader, å ändrar jag taket på den ena så får jag upp 12 st... Skulle man sen även montera upp på bostadens tak så skulle de bli totalt 70st paneler... Vet inte om de värt pengarna...
Har bara en års förbrukning på under 10.000 kWh, var av skillnaden mellan sommar å vintern är typ hälften av förbrukningen..
Tittar man va beräkningar säger så är de normalfall att skillnaden mellan sommar å vinter är 1/5.. Tippar på att lönsamheten som de nu är blir god..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Nu har vi haft solcellpanelerna instalerade en vecka å produktionen varit över 400 kWh även om att de varit några soliga dagar å molniga dagar, men inga regniga så de varit lite produktion vissa dar..
De ser lovande ut för framtiden...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
47 kWh har producerats trots regnet.

Å andra sidan har regnet spolat bort ett tjockt lager pollen från panelerna...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
De är överförväntning att de producerar trots regn å inge sol... Väldigt lovande förframtiden...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Detta bevisade att jag har tänkt rätt i min elproduktion o lagring.

I förra veckan släppte Svenska kraftnät, myndigheten som ansvarar för att det svenska elsystemet är hållbart och säkert, en framtidsanalys. Med tanke på det explosiva innehållet borde rapporten ha blivit en politisk bomb, menar Peter Wennblad i ett ledarstick i Svenska Dagbladet.

I rapporten presenteras hur elsystemet påverkas de närmaste 30 åren av de klimatpolitiska ambitionerna i kombination med en allt större andel förnybar energi. ”Skakande läsning”, skriver Wennblad.

Man beskriver ett framtidsscenario där det svenska elsystemet under en stor del av året är på, eller över, gränsen till blackout och villaägare och serverhallar skaffar sig batterier och elaggregat eftersom de emellanåt får så höga elpriser att de måste koppla bort sig från elnätet. Där Sverige under delar av året blir helt beroende av att grannländerna kan och vill skicka delar av sin elproduktion över gränsen och kvaliteten på elen regelbundet är så dålig att den kan förstöra allt från industrimaskiner till tandborstladdare.

”Flexibilitet i elanvändningen är avgörande och nödvändig för ett fungerande kraftsystem år 2045 med hög elektrifiering. Sammantaget visar analyserna av effekttillräcklighet att Sverige blir beroende av flexibilitet i elanvändning”, skriver Svenska kraftnät. ”Flexibilitet” som i elransonering.

Trots den dystra framtidsbilden bygger den på önsketänkande – att vattenkraften även i framtiden ger ett stort och stabilt bidrag till kraftsystemet. I verkligheten kommer det förmodligen inte att bli så.

Sammanfattningsvis:

Scenarierna visar på ett annat kraftsystem än vad vi är vana vid i dag. (…) Elpriserna blir i regel mer volatila och kopplas i ännu större utsträckning till variation i produktion. Kraftsystemet blir mindre förutsägbart och utfallsrummet för möjliga driftfall ökar. (…) Om överföringssystemet inte utvecklas i takt med förändrade produktions- och förbrukningsmönster så kommer klimat- och energipolitiska mål bli svåra att uppnå och samhällets välfärd och utveckling kommer att försämras.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Min första hela månad...
1.547 kWh producerat
306 kWh köpt
1.167 kWh sålt
380 kWh använt av de egna producerade. ..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min första hela månad...
1.547 kWh producerat
306 kWh köpt
1.167 kWh sålt
380 kWh använt av de egna producerade. ..
Omräknat i kronor och ören då?
Vad kostade den köpta elen och vad fick du för den sålda?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Ser att panelerna producerar från kl 4 på morgonen till kl 21 på kvällen..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning