Bearing
Gudomlig sporthojare
Det betyder att du behöver skaffa dig ett batteri också =)Faktiskt lite häftigt. Synd bara att mest effekt används då det är mörkt...
Hur mycket el gör du av med mellan solnedgång och soluppgång såhär i mars??
Det betyder att du behöver skaffa dig ett batteri också =)Faktiskt lite häftigt. Synd bara att mest effekt används då det är mörkt...
Just nu är behov-produktion i stort sett helt inverterat. Den stora konsumenten är varmvatten, framförallt på morgonen innan jobb och skola samt på kvällen.Det betyder att du behöver skaffa dig ett batteri också =)
Hur mycket el gör du av med mellan solnedgång och soluppgång såhär i mars??
Ja, det är nog svårt att få ekonomi i batterier om man köper något nyckelfärdigt. Sen beror det ju mycket på deras livslängd.Just nu är behov-produktion i stort sett helt inverterat. Den stora konsumenten är varmvatten, framförallt på morgonen innan jobb och skola samt på kvällen.
Huset har mekanisk frånluftsvärmepump, extra accumulatortank samt elpatroner då varmvattenuttaget är högt.
Just när mest varmvatten är efterfrågat och energibehovet är som högst lyser solen med sin frånvaro.
Systemet börjar så smått producera vid 08-tiden och tar kväll vid 17-tiden.
Nåväl, tids nog kommer jag att själv producera el för mina egna peakar. I alla fall under ett halvår eller så.
Räknade lite på batteri men tyckte inte att jag skulle få någon vettig ekonomi i det.
Den 5:e mars var bra. Elhandelsmässigt gick jag några kronor plus. Typ 7-8 kronor eller så.Ja, det är nog svårt att få ekonomi i batterier om man köper något nyckelfärdigt. Sen beror det ju mycket på deras livslängd.
Går du ekonomiskt plus eller minus på elen under dagar som 5e mars här?
Ett batteripack med lagring på 15 kWh lämpligt att använda för sollagring går väl på sisådär en 80.000 kronor.På ett ungefär hur mycket kostar ett batteri pack?
On grid system har en förregling så att AC-riktaren bryter matningen om det inte finns något att mata och fasa mot.Jag funderar på hur har man löst det säkerhetsmässigt?
Om nätägaren i mitt fall vill göra ett (o)planerat underhåll på nätet och bryter strömmen men sen finns det en massa små elproducenter som kan ladda på ström när elektrikern jobbar med utrustningen. Jag tänker att en säker bryt och lås är ju liksom inte en signal till någon dator att just nu får du inte skicka ut ström.
Vad jag har hört så går det inte ens ihop med det asfeta bidraget man kan få för batteri...Ett batteripack med lagring på 15 kWh lämpligt att använda för sollagring går väl på sisådär en 80.000 kronor.
Säkert billigare om man köper från Tyskland eller så.
Jag fick i alla fall inte ihop den kalkylen som något att satsa på i mitt vidkommande.
Kanske i ett off grid system där el inte står för primär uppvärmning.
Moddlaren har en imponerande med effektlagring i batteri.
Likväl som man kan filtrera bort växelström på en likströmskabel kan man filtrera bort likström på en växelströms kabel, man kan till exempel använda en isolationstransformator.Förstår hur du tänker. Det skulle kunna göra att summan av de tre faserna inte blir noll, utan har en likspänning i förhållande till jord. Men hur tar resulterande likström sig in till grannens jordfelsbrytare?
Likström kan inte filtreras bort.
Nätfiltret var dock installerat i samma anläggning och det framkommer inte ifall jordfelsbrytarens funktion påverkades. Eller om grannarnas jordfelsbrytare påverkades.
Då mättar man normalt transformatorns kärna med dc. Och en isolationstransformator ingår normalt inte i vad man kallar filter.Likväl som man kan filtrera bort växelström på en likströmskabel kan man filtrera bort likström på en växelströms kabel, man kan till exempel använda en isolationstransformator.
DC transformeras inte, men AC transformeras...
Det är ju bara att ställa isolationstrafon i sin källare och tacka och ta emot när grannarnas DC förvandlas till värme - i ditt hus!Då mättar man normalt transformatorns kärna med dc. Och en isolationstransformator ingår normalt inte i vad man kallar filter.
17,85Kan ni skriva vad ni har för effekt på era anläggningar också?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |