Solceller

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det betyder att du behöver skaffa dig ett batteri också =)

Hur mycket el gör du av med mellan solnedgång och soluppgång såhär i mars??
Just nu är behov-produktion i stort sett helt inverterat. Den stora konsumenten är varmvatten, framförallt på morgonen innan jobb och skola samt på kvällen.
Huset har mekanisk frånluftsvärmepump, extra accumulatortank samt elpatroner då varmvattenuttaget är högt.

Just när mest varmvatten är efterfrågat och energibehovet är som högst lyser solen med sin frånvaro.

Systemet börjar så smått producera vid 08-tiden och tar kväll vid 17-tiden.

Nåväl, tids nog kommer jag att själv producera el för mina egna peakar. I alla fall under ett halvår eller så.

Räknade lite på batteri men tyckte inte att jag skulle få någon vettig ekonomi i det.

3191af070b0284e61b9900e3da93ddc1.jpg
72382b98edf13e4b52c0fe643ed93101.jpg

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Just nu är behov-produktion i stort sett helt inverterat. Den stora konsumenten är varmvatten, framförallt på morgonen innan jobb och skola samt på kvällen.
Huset har mekanisk frånluftsvärmepump, extra accumulatortank samt elpatroner då varmvattenuttaget är högt.

Just när mest varmvatten är efterfrågat och energibehovet är som högst lyser solen med sin frånvaro.

Systemet börjar så smått producera vid 08-tiden och tar kväll vid 17-tiden.

Nåväl, tids nog kommer jag att själv producera el för mina egna peakar. I alla fall under ett halvår eller så.

Räknade lite på batteri men tyckte inte att jag skulle få någon vettig ekonomi i det.

3191af070b0284e61b9900e3da93ddc1.jpg
72382b98edf13e4b52c0fe643ed93101.jpg
Ja, det är nog svårt att få ekonomi i batterier om man köper något nyckelfärdigt. Sen beror det ju mycket på deras livslängd.

Går du ekonomiskt plus eller minus på elen under dagar som 5e mars här?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Ja, det är nog svårt att få ekonomi i batterier om man köper något nyckelfärdigt. Sen beror det ju mycket på deras livslängd.

Går du ekonomiskt plus eller minus på elen under dagar som 5e mars här?
Den 5:e mars var bra. Elhandelsmässigt gick jag några kronor plus. Typ 7-8 kronor eller så.
Nätavgiften kommer jag inte undan så nettokostnaden blev ändå negativ.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
På ett ungefär hur mycket kostar ett batteri pack?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
På ett ungefär hur mycket kostar ett batteri pack?
Ett batteripack med lagring på 15 kWh lämpligt att använda för sollagring går väl på sisådär en 80.000 kronor.
Säkert billigare om man köper från Tyskland eller så.

Jag fick i alla fall inte ihop den kalkylen som något att satsa på i mitt vidkommande.

Kanske i ett off grid system där el inte står för primär uppvärmning.

Moddlaren har en imponerande med effektlagring i batteri.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag funderar på hur har man löst det säkerhetsmässigt?
Om nätägaren i mitt fall vill göra ett (o)planerat underhåll på nätet och bryter strömmen men sen finns det en massa små elproducenter som kan ladda på ström när elektrikern jobbar med utrustningen. Jag tänker att en säker bryt och lås är ju liksom inte en signal till någon dator att just nu får du inte skicka ut ström.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag funderar på hur har man löst det säkerhetsmässigt?
Om nätägaren i mitt fall vill göra ett (o)planerat underhåll på nätet och bryter strömmen men sen finns det en massa små elproducenter som kan ladda på ström när elektrikern jobbar med utrustningen. Jag tänker att en säker bryt och lås är ju liksom inte en signal till någon dator att just nu får du inte skicka ut ström.
On grid system har en förregling så att AC-riktaren bryter matningen om det inte finns något att mata och fasa mot.
Vidare har alla solanläggningar som blivit godkännda av nätägaren en brytare enkom för växelriktaren just för att förhindra att matning kommer ut på ett i tron spänningslöst nät.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ett batteripack med lagring på 15 kWh lämpligt att använda för sollagring går väl på sisådär en 80.000 kronor.
Säkert billigare om man köper från Tyskland eller så.

Jag fick i alla fall inte ihop den kalkylen som något att satsa på i mitt vidkommande.

Kanske i ett off grid system där el inte står för primär uppvärmning.

Moddlaren har en imponerande med effektlagring i batteri.
Vad jag har hört så går det inte ens ihop med det asfeta bidraget man kan få för batteri...

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förstår hur du tänker. Det skulle kunna göra att summan av de tre faserna inte blir noll, utan har en likspänning i förhållande till jord. Men hur tar resulterande likström sig in till grannens jordfelsbrytare?

Likström kan inte filtreras bort.

Nätfiltret var dock installerat i samma anläggning och det framkommer inte ifall jordfelsbrytarens funktion påverkades. Eller om grannarnas jordfelsbrytare påverkades.
Likväl som man kan filtrera bort växelström på en likströmskabel kan man filtrera bort likström på en växelströms kabel, man kan till exempel använda en isolationstransformator.
DC transformeras inte, men AC transformeras...

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Likväl som man kan filtrera bort växelström på en likströmskabel kan man filtrera bort likström på en växelströms kabel, man kan till exempel använda en isolationstransformator.
DC transformeras inte, men AC transformeras...
Då mättar man normalt transformatorns kärna med dc. Och en isolationstransformator ingår normalt inte i vad man kallar filter.

Hur som helst har man inte kunna påvisa detta i praktiken. Artiklarna är baserade på beräkningar av vad som skulle kunna hända i ett område med 50 villor där samtliga har solpaneler.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Så, hur har mars varit för er? Min första kompletta månad (nåja, missade första dagarna)! 13 kW peak med 10 kW växelriktare..
5d99393d3f5cfa415f3829b98bb54d26.jpg

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Sämre i år än förra året för just mars. Å andra sidan var det bättre i Jan/Feb jämfört med förra året.
Intressant dock att på kvartals-vyn är det jämnt skägg..Screenshot_20210401-111119.jpgScreenshot_20210401-111218.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Även jag summerar första obrutna månaden.
1600 kWh i producerad energi tycker jag är riktigt bra för att vara såpass tidigt på året med hyfsat låga solvinklar och hyfsat korta dagar.
På månadsbasis för Mars konsumerar jag fortfarande mer än vad jag producerar men jag tror att den brytpunkten är passerad.

Trodde att jag skulle komna upp i dygnsproduktion som skulle överstiga 100 kWh men det närmaste jag kom var förra söndagen då jag nådde upp till 99,7 kWh. Det är givetvis även det en fantastisk siffra.

09b01fddc8763cfa135c688ed7386a2f.jpg

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan ni skriva vad ni har för effekt på era anläggningar också? :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Dagens finfina solsken har gjort rekord i både effekt och energi.

111 kWh med enn toppeffekt noterad till 15,3 kW
f8de6cc18a2d358e2b3bd946c248ea59.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj