"medeltalet för solinstrålning mot en horisontell yta vid ekvatorn är ungefär 2500 kWh/m2 per år jämfört med respektive siffra för Sverige som ligger på 1000 kWh/m2 per år(Svensk byggtjänst, 2015) och Grekland som ligger på 1700 kWh/m2 per år"Medelhavet ligger säkert kring 1500 kWh/m2 och år, taget ur huvudet.
Så omkring 50% högre där.
Energiproduktionen är bättre där också(kylbehov tex) än här i sverige då kurvor för elbehov och solcellsproduktion inte riktigt matchar.
Snygg anläggning! Själv har jag bara 40 paneler som började leverera så smått i helgen. Tyvärr har jag skog som skuggar rätt länge på morgonen nu när solen står så lågt, men det är ju bättre än ingetInstallationen är på plats. Väntar bara på nätägaren att komma för nya elmätare.
Om en vecka börjar jag producera.
50 paneler om 300 watt styck.
Det lär väl å andra sidan dröja några månader innan det prodcerar fullt...
O jevvlar! Jag gissar att du har ganska perfekt söderläge? Det var imponerande siffror må jag sägaSystemet är nu fullständigt driftsatt och i produktion sedan några dagar.
Gårdagen var en fantastisk vinterdag här i Helsingborg, snö, sol, några enstaka moln och 6 minusgrader.
När solen stod som högst stod den 23 grader över horisonten. Högsta noteringen på producerad effekt kring lunchtimmen var 11 kW och totalt 50 kWh producerat under dagen.
Tycker faktist att de siffrorna är kanon!
Ja, husets långsida vetter åt 170 grader, så det är nästan så bra det kan bli.O jevvlar! Jag gissar att du har ganska perfekt söderläge? Det var imponerande siffror må jag säga
Har du bra huvudsäkring? För det där kommer fläska på gissningsvis dubbla peak-effekten i sommar.Ja, husets långsida vetter åt 170 grader, så det är nästan så bra det kan bli.
25 ampere som huvud-huvudsäkring.Har du bra huvudsäkring? För det där kommer fläska på gissningsvis dubbla peak-effekten i sommar.
Aaah. Ja då ligger du ju lite bättre till (visste faktiskt inte att man fick göra så).25 ampere som huvud-huvudsäkring.
Efter det är matningen från växelruktaren påkopplad.
Efter det har jag en 20 amperes huvudsäkring som matar huset och är den jag betalar för.
Ja, det borde fungera då toppeffekten från systemet är specad till 17,85 kW.Aaah. Ja då ligger du ju lite bättre till (visste faktiskt inte att man fick göra så).
Men 2*11=22kW peak motsvarar 32A trefas. Nu kanske det inte blir så mycket som dubbelt upp som extremvärde i sommar, men hoppas installatören tänkte på det
Dagens i-landsproblem
Japp, 50 paneler a 300 W styck. Skulle egentligen varit 51 men skorsten var lite ivägen. Syns på bilden ovan.Kul blacktriple.
Hade du 50 paneler a 300 W styck?
Vad har växelriktaren för märkeffekt?
Kan tänka mig att snön har en liknande effekt.Apropå det bra värdet du har idag. Absolut bäst förhållande för solceller är faktiskt tunn molnighet. Dispersion effect eller vad det nu heter. Solstrålarna sprids liksom ut lite som jag förstått det och kommer från större yta ovanifrån, från fler håll, istället för att gå parallellt, vilket blir högre effekt per ytenhet. Who knew
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari