irish
Full gas spar tid
Ja med bra lutning på cellerna kan det nog också spela in en skvätt. Tänkte inte på det.Kan tänka mig att snön har en liknande effekt.
Ja med bra lutning på cellerna kan det nog också spela in en skvätt. Tänkte inte på det.Kan tänka mig att snön har en liknande effekt.
Det där var riktigt coolt!Spännande.
Jag kör 3 st enfas growatt sph 5000 hybrid invertrar.
30st jinko 300watt delade paneler
12 st pylontech 2,2 kwa batterier
1st 2000 watts vindkraft
1 år i drift o jag har inte betalat 1 krona för elen på detta år inte i vinter heller det fungerar mycket bra.
Beräknad avskrivning ca 7 år.
Dessutom sol paneler för varmvatten..
Spännande.
Jag kör 3 st enfas growatt sph 5000 hybrid invertrar.
30st jinko 300watt delade paneler
12 st pylontech 2,2 kwa batterier
1st 2000 watts vindkraft
1 år i drift o jag har inte betalat 1 krona för elen på detta år inte i vinter heller det fungerar mycket bra.
Beräknad avskrivning ca 7 år.
Dessutom sol paneler för varmvatten..
Kanske inte Kiruna men Kalix, och kanske inte Solcell men solfångare, så här såg det ut efter jag skottat fram mina den 25e Mars.Om det inte skiljer så mycket i solinstrålning, varför har man gigantiska solfarmer i Spanien och inte i Kiruna?
Marken i Kiruna är ju garanterat jättebillig i jämförelse?
Igentligen så går det inte enligt growatt o pylontech. Men som humlan inte bryr sig om att den inte borde kunna flyga så brydde jag mej inte om att det inte går.Har du någon (extern)styr till det där?
Hur ser det ut rent schematiskt kopplingsmässigt?
Imponerande installation!Igentligen så går det inte enligt growatt o pylontech. Men som humlan inte bryr sig om att den inte borde kunna flyga så brydde jag mej inte om att det inte går.
Growattarna är kopplade med en egen serie paneler som vanligt( kan tredubbla om jag vill)
Pylontech går inte seriekoppla mer än 1 master och 5 slavar utan att man köper en svindyr modul som kan ha 6 mastrar med dito slavar.
Min lösning är 2 gånger 6 som får en BMS signal från 2 av growattarna.
Batterierna är sedan serie kopplade mellan alla 3 growattarna och då har alla batterierna kontakt med samtliga invertrar samtidigt som alla invertrar får veta hur batterierna status är.
Det går inte göra så enligt leverantörerna. Meeeeen jag lyssnar inte på det.
För att krångla till det ytterligare så har vindkraftverket en egen invertera som heter morningstar tristar TS60 en mycket bra o kunnig billig fullt programmerbar invertera som är godkänd av pylontech,
Så morningstar TS60 gör 54 volt o allt över detta gör den varmvatten av istället för att bränna överskottet genom en resistor, funkar utmärkt detta med
Hmm enfasväxelriktare... Jag fattar nog dåligt men har du tre strängar från panelerna, dvs 10 paneler per sträng? Tänker ur huvudet att det blir någonstans kring 300 V per sträng enligt STC?Igentligen så går det inte enligt growatt o pylontech. Men som humlan inte bryr sig om att den inte borde kunna flyga så brydde jag mej inte om att det inte går.
Growattarna är kopplade med en egen serie paneler som vanligt( kan tredubbla om jag vill)
Pylontech går inte seriekoppla mer än 1 master och 5 slavar utan att man köper en svindyr modul som kan ha 6 mastrar med dito slavar.
Min lösning är 2 gånger 6 som får en BMS signal från 2 av growattarna.
Batterierna är sedan serie kopplade mellan alla 3 growattarna och då har alla batterierna kontakt med samtliga invertrar samtidigt som alla invertrar får veta hur batterierna status är.
Det går inte göra så enligt leverantörerna. Meeeeen jag lyssnar inte på det.
För att krångla till det ytterligare så har vindkraftverket en egen invertera som heter morningstar tristar TS60 en mycket bra o kunnig billig fullt programmerbar invertera som är godkänd av pylontech,
Så morningstar TS60 gör 54 volt o allt över detta gör den varmvatten av istället för att bränna överskottet genom en resistor, funkar utmärkt detta med
Japp varje invertera har 2 ingångar som klarar ca 540 volt 10 ampere, st. jag har medvetet valt ett lägre volttal på dryga 300 och bara nyttjar 1 av två ingångar i varje inverter, där av att jag kan tredubbla mängden solpaneler innan jag slår i taket.Hmm enfasväxelriktare... Jag fattar nog dåligt men har du tre strängar från panelerna, dvs 10 paneler per sträng? Tänker ur huvudet att det blir någonstans kring 300 V per sträng enligt STC?
Ahaa batterierna är online hela tiden, anslutna till elnätet alltså? Då tror jag att jag får ihop det bättre i min skalle isf.Japp varje invertera har 2 ingångar som klarar ca 540 volt 10 ampere, jag har medvetet valt ett lägre volttal på dryga 300 och bara nyttjar 1 av två ingångar i varje inverter.
Jag inbillar mej att om jag inte belastar invertrarna max så bör dom hålla länge. 10 års garanti.
Growat sph 5000 är en hybrid som kan ladda batterier från nätet om elen e billig eller tömma batterierna ut på nätet om det e bra betalt, eller gå i offgrid läge med en knapp vridning. Samtidigt som dom laddar eller laddar ur batterier så gör dom som alla andra lik till växel ström.
Sph 5000 är samma som sph 8000 så dom kan ge konstant 8000 watt o dubbla detta under 20-30 minuter. Dom reagerar på 20 millisekunder så dom är även UPS godkända för dator applikationer.
Självlärd och iomed 48 volts system har ingen myndighet med det att göra annat än anslutningen till den nya mätaren.Ahaa batterierna är online hela tiden, anslutna till elnätet alltså? Då tror jag att jag får ihop det bättre i min skalle isf.
Hursomhelst är jag imponerad av ditt bygge. Är du självlärd på detta eller har du bakgrund inom el?
Med din anläggning skulle jag gissa på att du går över till nettoproduktion på dygnsbasis inom kort faktiskt. Förra året slog det över för mig tidigt i mars, men har som sagt de flesta panelerna i öst-sydöst. Fördel är att de ger mer betalt per kWh generellt, med nackdelen att det blir lägre årsproduktion och slår över senare..Dagen summeras till att nästan lika mycket energi tillverkades som igår. Molnen kring lunch gjorde ett bett i grafen där den annars borde ha gett maximalt.
Högsta effekt jag såg under dagen var 11,5 kW.
Väderprognosen för morgondagen är god så jag har förhoppningar om att komma över 55 kWh för fredagen.
Undrar när dygnsproduktuon överstiger dygnskonsumtion? Slutet på mars?
Med din anläggning skulle jag gissa på att du går över till nettoproduktion på dygnsbasis inom kort faktiskt...
Då blir det att sälja båda Apriliorna och köpa elhoj, samt Tesla ?Ja, det tror nog jag också efter dagen.
Solen lyste från en klarblå himmel. Det drog förvisso in några moln på eftermiddagen men då var solen ändå på väg ner.
62 kWh är riktigt bra tycker jag.
Så fort köldknäppen har dragit över tror jag nog att jag har möjlighet att få till ett dygn med mer energi producerat än konsumerat.
Apriliorna stannar, i vanlig ordning.Då blir det att sälja båda Apriliorna och köpa elhoj, samt Tesla ?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari