Den där anläggning i rakt sydligt läge utan skuggor kan nog leverera avsevärt, 9kW totalt eller?Nu ska bara elektrikern hitta hit!
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Den där anläggning i rakt sydligt läge utan skuggor kan nog leverera avsevärt, 9kW totalt eller?Nu ska bara elektrikern hitta hit!
Den ligger nästan perfekt så bör få ut minst 950/1000 soltimmar.Den där anläggning i rakt sydligt läge utan skuggor kan nog leverera avsevärt, 9kW totalt eller?
Jag gissade på 250w paneler, det var lite svårt att upskatta storleken på fotot...Den ligger nästan perfekt så bör få ut minst 950/1000 soltimmar.
36x360W. Valde 360W istället för andra paneler med 385W av andra anledningar..
Edit:
För er som inte orkar räkna själva
Peak 12 960W
95% 12 312W
Jag ändrade avloppsluftningen som gick upp genom en panna.. Annars var det perfekt! Pannorna var fina också, så det slapp vi betala för att bytaJag gissade på 250w paneler, det var lite svårt att upskatta storleken på fotot...
Så där bra kan det bli om man inte har något som sticker upp genom taket, en bekant som installerade solpaneler hade en massa ventilation/avluftningar på sydsidan, men eftersom han skulle byta plåttaket också, så tog han dit en ventilationsfirma och drog om ventilationen till andra sidan på taket och fick en helt ren yta att montera på, och fick in minst tre paneler till på taket....
Visst det kostade en liten extraslant, men dels blev det snyggare att täcka hela takytan, istället för att se ut som ett lapptäcke, dels ökar ju produktionen.
Kul när tidsplanen spricker på det positiva hållet.Då är allt igång Fem veckor för att installera mätaren blev typ 5 dagar. De som skulle installera mätaren hade lite att göra så de kom idag samtidigt som elektrikern.
17 spänn? fyi, jag är helt oinsatt på dagsaktuella elpriser.85 kWh
Spotpriset just nu i elhandelsområde 4 är ungefär 60 öre per kWh.17 spänn? fyi, jag är helt oinsatt på dagsaktuella elpriser.
Men vad är det dom menar skulle hända?
Har visserligen diskuterat detta ämne tidigare, men jag har inte kunnat se hur grannarna skulle kunna påverka varandras elanläggning. Jord och skyddsjord kopplas ju ihop i varje anläggning, på nätsidan av jordfelsbrytaren, och gör på så vis jordfelsmätningarna fristående från grannarnas.
Förstår hur du tänker. Det skulle kunna göra att summan av de tre faserna inte blir noll, utan har en likspänning i förhållande till jord. Men hur tar resulterande likström sig in till grannens jordfelsbrytare?Har inte läst in mig på detta men kan det vara så att det är just när husets produktion är större än egenbehovet och överskottet således läggs ut på nätet(där bla grannarna finns)? Och då ser man en problematik om inte växelriktaren gjort en "perfekt" sinusvåg.
Likström kan inte filtreras bort.Felet med likströmsläckage var nytt för mig, men störningarna är välkända sedan länge.
Problemet är att solcellerna testas för sig, optimerarna för sig, invertrarna för sig osv...
Då klarar KNAPPT en optimerare gränsvärdet för RFI, då testast den i laboratoriom med kortast möjliga kablar.
Sedan sätts 36 sådana optimerare upp på ett tak, anslutna till totalt hundratals meter kabel dragen kors och tvärs.
Ibland används felaktigt installationsmaterial, ibland följs inte installationsanvisningarna osv...
Samma sak med likströmsläckaget, det kanske funkar om EN inverter läcker ut lite likström på det gemensamma nätet, men sedan sätts det upp en till, och en till och en till....
Tillslut blir det tillräckligt mycket överlagrad likström på nätet för att ställa till problem hos grannarna.
Lösningen är dock jävligt enkel, man filtrerar bort likströmmen hos solcellsägaren/elbilsladdaren.
(att elbilsladdarna har varit problem är också känt sedan länge, när ett datacenter fick problem med att deras filter på inkommande ström brann upp när det installerades elbilsladdare för personalen)
3ggr mer än min dygnsförbrukning. ?Kul när tidsplanen spricker på det positiva hållet.
Klarblå himmel i kombination med årets hitills längsta dag har gett mig ny toppnotering i levererad energi. 85 kWh med en noterad toppeffekt om 13 kW.
Vad har du för toppeffekt och växelriktare?Kul när tidsplanen spricker på det positiva hållet.
Klarblå himmel i kombination med årets hitills längsta dag har gett mig ny toppnotering i levererad energi. 85 kWh med en noterad toppeffekt om 13 kW.
Solaredge med peakmärkning om 17,85 kWpVad har du för toppeffekt och växelriktare?
Faktiskt lite häftigt. Synd bara att mest effekt används då det är mörkt...3ggr mer än min dygnsförbrukning.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|