Solceller

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Man brukar väl få betala några ören över spotpris för det man köper och får några, säkert fler, ören under för det man säljer. Vilket är begripligt, elbolagen är inga välgörenhetsföreningar.

Men hur var det med skatter, kvittar man rakt av det man producerar.

"Produserat lite över 2.000 kwh​
Köpt ändast 170 kwh​
Sålt 1.700 kwh​
Använt av den produserade elen över 300 kwh"​

betyder det att du inte betalade energiskatter alls denna månad och kvittar skatter på någon vintermånad där du "går back"? Är ju i praktiken det som "kostar" när elen inte är i brist pga sug från Tyskland, så vad som gäller där blir ju ganska avgörande för om ekonomin går ihop.
Nä man får tillomed ett skatteavdrag per producerad kWh så det är lönsamt. Jag tjänar ju just nu drygt 1 kr per kWh som tillverkas o mars gav 600 kWh ut på nätet sedan vet jag ej vad jag gjorde åt på Värmepump o dyligt men redan i februari gick jag lite plus. Mer tillverkning än förbrukning.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Känns nästan som att man vant sig vig höga spotpriser. Kostar elen över en krona per kWh höjer man inte direkt på ögonbrynen. Eller?

Kollade upp historiska snittspotpriser.
För elhandelsområde 4 som är mitt område var det följande snittpriset på årsbasis på spotmarknaden:

2018: 0,476 kr/kWh
2019: 0,421 kr/kWh
2020: 0,269 kr/kWh
2021: 0,817 kr/kWh
2022(ytd): 1,156 kr/kWh

Åtebetalningstiden för min installation beräknades 2019 vill jag minnas. Snart har jag tillräcklig statistik för att beräkna verklig återbetalningstid.
Spännande.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Känns nästan som att man vant sig vig höga spotpriser. Kostar elen över en krona per kWh höjer man inte direkt på ögonbrynen. Eller?

Kollade upp historiska snittspotpriser.
För elhandelsområde 4 som är mitt område var det följande snittpriset på årsbasis på spotmarknaden:

2018: 0,476 kr/kWh
2019: 0,421 kr/kWh
2020: 0,269 kr/kWh
2021: 0,817 kr/kWh
2022(ytd): 1,156 kr/kWh

Åtebetalningstiden för min installation beräknades 2019 vill jag minnas. Snart har jag tillräcklig statistik för att beräkna verklig återbetalningstid.
Spännande.
Beräkningen för återbetalningstiden trodde jag inte alls på.. Dom som beräknar kan ju inte veta hur mycke man förbrukar å på vilken tid på året..
Vi fick tiden 11 år, å de tror jag inte alls på... Beräknings tabellen va att man förbrukar typ 4 till 5 gånger mer kwh på vintern än sommaren... För oss är de bara dubbelt på vintern mot sommaren.. Vi får se va de blir me dom här elpriserna..

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Nä man får tillomed ett skatteavdrag per producerad kWh så det är lönsamt. Jag tjänar ju just nu drygt 1 kr per kWh som tillverkas
Menar du bara spot eller drar du in ett snitt för egenförbrukning?
För i det du tjänar och som finansierar anläggningen måste du räkna in allt. I April fick jag 55,179 öre/kwh för genomsnittlig spot +10 öre första året och 7 öre i nätnytta och just nu gäller skatteverkets 60öre så jag får då totalt 1,32 kr per såld kilowattimme i elområde 1 som har Sveriges billigaste el.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tidigare (långt tidigare) räknade man med 20 år (för hela anläggningen inklusive arbete)
Då tror jag att man räknade med ett inverterbyte på den tiden (för dom var kass på den tiden)

Men efter det tror jag dom flesta har sagt runt 15 år, så 11 år med nuvarande elpriser låter rimligt att dom gissar. (både billigare paneler och tror jag att dom slutar räkna på reparationer)

Stannar elpriset högt under en längre tid kan det givetvis gå fortare.

Jag pratade häromdagen men en byggjobbare som byter tak på sitt eget hus nu, och då frågade jag om han skulle sätta paneler, då hans tak är perfekt mot söder, bra vinkel då det är inredd vind och ingenting som skuggar.

Han hade tittat på det, men det fanns ingen som kunde leverera panelerna just nu närr han bytte tak, så han bara förberedde för det och skulle kanske installera paneler nästa sommar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Menar du bara spot eller drar du in ett snitt för egenförbrukning?
För i det du tjänar och som finansierar anläggningen måste du räkna in allt. I April fick jag 55,179 öre/kwh för genomsnittlig spot +10 öre första året och 7 öre i nätnytta och just nu gäller skatteverkets 60öre så jag får då totalt 1,32 kr per såld kilowattimme i elområde 1 som har Sveriges billigaste el.
Drar ett snitt för i år men det ändrar ju sig under året.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Drar ett snitt för i år men det ändrar ju sig under året.
Okej.
Jag gör så att jag i Excel har exakta siffror baserat på varje månads utfall där det räknar ut månadens förtjänst på egenförbrukat och såld el och sammanställer det för att se hur stor del av anläggningen som är finansierad.
Jag ska vidareutveckla uträkningen lite så det separerar kostnader och intäkter på batteriet från solcellerna.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag räknar på annat sätt då... Anläggning är betald å ser vinsten i att få lägre räkningar i framtiden... Istället för typ 20.000 kr om året så kommer räkningen hamna på mellan 5' till 7' om året istället...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Min har ju varit 0 kronor sedan starten för ganska exakt 2 år sedan så ser man det så är ju närmare 40,000 redan a betalt av dom 90,000 som jag betalade så 5 år totalt till resultat om priserna är som dom är.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Min har ju varit 0 kronor sedan starten för ganska exakt 2 år sedan så ser man det så är ju närmare 40,000 redan a betalt av dom 90,000 som jag betalade så 5 år totalt till resultat om priserna är som dom är.
Du har värsta anläggningen ju..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du har värsta anläggningen ju..
Nja det finns my värre än mitt hopkok men just batteri lagringen är ju modellen om man vill komma till 0 resultat fortare än med bara solceller. Och med tanke på vad ekonomiskt försvarbart det är att investera i ett batteri lager med dom nya skatte avdragen så är det oförklarligt att inte fler gör det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja det finns my värre än mitt hopkok men just batteri lagringen är ju modellen om man vill komma till 0 resultat fortare än med bara solceller. Och med tanke på vad ekonomiskt försvarbart det är att investera i ett batteri lager med dom nya skatte avdragen så är det oförklarligt att inte fler gör det.

Fast laddar du upp batteriet under dagen med dyr el som du hade kunnat sälja och tar ut ur batteriet på natten när elen är billig så nöter du ju ut batteriet till ingen nytta..

Wilderäng är självförörjande nu, han säljer allt han kan till högt pris på dagen och köper tillbaka på natten, så självförsörjande att han (och solelproducerande grannar) skickar ut överspänning på nätet dagtid.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Att ladda batterierna tar inte mer än någon timme sedan går ju resten ut på nätet. Förbrukar ju iprincip ingen el hela dagarna enbart frysbox som drar ström o den är en super isolerad modell kostar typ 100 spänn om året.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att ladda batterierna tar inte mer än någon timme sedan går ju resten ut på nätet. Förbrukar ju iprincip ingen el hela dagarna enbart frysbox som drar ström o den är en super isolerad modell kostar typ 100 spänn om året.
Nej, men det blir ju en laddcykel per dygn på batterierna.

Batterier är bra att ha om det blir nätavbrott, men det är ingen lönsamhet i att lagra intermittent el i dom i övrigt, I såna fall skulle varenda vindkraftspark ha batterier

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej, men det blir ju en laddcykel per dygn på batterierna.

Batterier är bra att ha om det blir nätavbrott, men det är ingen lönsamhet i att lagra intermittent el i dom i övrigt, I såna fall skulle varenda vindkraftspark ha batterier
Vindkraftparker borde byggas i anslutning till vattenkraftverk så de kan pumpa vattnet uppströms. Såna batterier klarar många laddcykler.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vindkraftsparker borde inte byggas alls.
Vi behöver inte slumpkraft i systemet.
Vi behöver kraft från alla möjliga håll. Både sol och vind är slumpmässiga och funkar bäst i kombination med lagring av något slag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi behöver kraft från alla möjliga håll. Både sol och vind är slumpmässiga och funkar bäst i kombination med lagring av något slag.
Då tycker jag att vi bygger lagringen först, och sedan bygger vi slumpkraft så länge vi har lagring för det.

Statliga Vattenfall ska inte gratis agera lagring åt giriga människor/företag (ofta Kinesiska) som bygger slumpkraft.

Slumpkraften ska stå för sina egna kostnader.
Vattenkraftverken ska ha så jämna flöden som möjligt för miljöns skull.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Fick på mailen fakturan från vattenfall på 2;dra kvartalet dvs april, maj, juni... Nästan 5.000 kr in dvs betalt för sol produktion..
Förra kvartalet va de betal faktura på typ 3.700 kr... Då är man plus redan för i år. ..
Fan de ser jävligt bra ut.....

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fast solcell går att slå av med omedelbar verkan.
Man har precis börjat med det och har nu Sveriges första näteglerande solkraftpark.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum