Solceller

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
För att koppla upp anläggningen/växelriktarn så att du kan se förbrukning mm.
Det ser man ju i inverterns display? i mitt fall kollar jag aldrig hur mycket eller lite det gått åt något håll. Men folk kanske vill titta ofta om det kommit eller gått åt någon kilowatt. Går att leva utan.

Annars är det bara att ringa kundtjänst o kolla om detta är ett tvång.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det ser man ju i inverterns display? i mitt fall kollar jag aldrig hur mycket eller lite det gått åt något håll. Men folk kanske vill titta ofta om det kommit eller gått åt någon kilowatt. Går att leva utan.

Annars är det bara att ringa kundtjänst o kolla om detta är ett tvång.
Javisst, men folk vill ju ha appar för allt möjligt idag, eller surfa in på en fin portal.
Njee inte tvång... hoppas jag. Har jag aldrig hört iaf.

Att ringa kundtjänst och höra efter låter som en utmärkt lösning på frågan.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag fick det förklarat för mig att växelriktarna ofta placeras på något undanskymt ställe, typ på baksidan av garaget eller så. Ofta är wifi-täckningen ganska dålig på dessa ställena. För att garantera att installationen funkar på avtalsenat sätt skriver de att kabelbunden internettrafik till växelriktaren är ett krav.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag fick det förklarat för mig att växelriktarna ofta placeras på något undanskymt ställe, typ på baksidan av garaget eller så. Ofta är wifi-täckningen ganska dålig på dessa ställena. För att garantera att installationen funkar på avtalsenat sätt skriver de att kabelbunden internettrafik till växelriktaren är ett krav.
Svea solar gav mig felaktig information om vad jag behövde förbereda så min nergrävda nätverkskabel blev vi tvungen att istället använda två trådar till smartmätaren vid inkommande elskåp i huset. Växelriktaren sitter inne i garaget 20 meter från huset.
Det är rätt stabilt ändå men visst har jag tappat signalen vid några tillfällen, när jag kör in hästlastbilen i garaget så verkar det bli instabilt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Screenshot_20220827_074543_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpgden halv smarta hybrid anläggningen lär sig mer o mer hur fastigheten funkar trots att jag använde verkstan i 2 veckor i juli hela dagarna med svarv fräs o svets så synns inte detta.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur har lönsamheten varit me dom höga elpriserna?
Mycket trevligt hittills i år har jag köpt el för 268 kronor. Och trotts det är gråmulet och värmepumpen går så levererar 6kva anläggningen mera el än jag gör slut på fortfarande.
Det där är lite av hur långt är ett snöre.
Ägare av solceller i SE3 och SE4 har dansat på bordet soliga dagar, här i SE1 har jag inte märkt av några högre priser. Blev rätt högt efter dom sprängde North Stream men nu står solen inte så högt så dansen uteblir.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det där är lite av hur långt är ett snöre.
Ägare av solceller i SE3 och SE4 har dansat på bordet soliga dagar, här i SE1 har jag inte märkt av några högre priser. Blev rätt högt efter dom sprängde North Stream men nu står solen inte så högt så dansen uteblir.
Beror ju som sagt på vad man är ute efter, max när solen lyser eller lite så fort det är ljust. Det finns ju panel typer för alla behag.

Byggde dom inte en offgrid villa i Umeå med solceller o solvärme för några årsedan? Har för mig att det var något statligt verk inblandat, energimyndigheten??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Beror ju som sagt på vad man är ute efter, max när solen lyser eller lite så fort det är ljust. Det finns ju panel typer för alla behag.

Byggde dom inte en offgrid villa i Umeå med solceller o solvärme för några årsedan? Har för mig att det var något statligt verk inblandat, energimyndigheten??

Jo, men han lever ju stora delar av vintern på att elda gas. (som han förvisso tillverkar under sommaren)
Även om han har paneler som går att ställa rakt upp under vintern är det inte mycket energi kvar i solinstrålningen när den har passerat genom tre gånger så mycket atmosfär som när den står rakt ovanför solcellerna.
Dessutom är solinstrålningen någon timma runt lunchtid.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jo, men han lever ju stora delar av vintern på att elda gas. (som han förvisso tillverkar under sommaren)
Även om han har paneler som går att ställa rakt upp under vintern är det inte mycket energi kvar i solinstrålningen när den har passerat genom tre gånger så mycket atmosfär som när den står rakt ovanför solcellerna.
Dessutom är solinstrålningen någon timma runt lunchtid.
Det var så ? har du någon vetskap om kåken funkat som tänkt eller om det har varit mycket bekymmer?

Den mångmilion villan i göteborgs området som gör vätgas på sommaren o kör vinter halvåret med vätgas till el mojänger verkar ju funka efter 3 uppgraderingar för någon million st.

Då är det väldigt över kommligt
att köpa el 2 månader om året.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var så ? har du någon vetskap om kåken funkat som tänkt eller om det har varit mycket bekymmer?

Den mångmilion villan i göteborgs området som gör vätgas på sommaren o kör vinter halvåret med vätgas till el mojänger verkar ju funka efter 3 uppgraderingar för någon million st.

Då är det väldigt över kommligt
att köpa el 2 månader om året.

Tja, det lokaltidningen har skrivit om honom (för länge sedan) så verkar det fungera som han har tänkt.

ÅAS så är ju såna människor extremister och hävdar att allt funkar bra även om dom måste stödelda 100 värmeljus om dagen "för att det är så mysigt med levande ljus" och sova i vintersovsäck och flanellpyjamas med tjocksockar på...

Jag anser att saker och ting inte fungerar som det ska om man måste ha en speciell manual för att bo i huset, som "Starta varmvattenberedaren en halvtimme innan du ska dusha, vattnet räcker 2x4 minuter så stäng av medan du tvålar in dig med en barkbit doppad i såpa, använd inga andra produkter då det skadar biogasgeneratorn"

Men många av ideerna är sunda och skulle gå att genomföra i mindre extrema hus, som faktiskt fungerar utan manual.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja, det lokaltidningen har skrivit om honom (för länge sedan) så verkar det fungera som han har tänkt.

ÅAS så är ju såna människor extremister och hävdar att allt funkar bra även om dom måste stödelda 100 värmeljus om dagen "för att det är så mysigt med levande ljus" och sova i vintersovsäck och flanellpyjamas med tjocksockar på...

Jag anser att saker och ting inte fungerar som det ska om man måste ha en speciell manual för att bo i huset, som "Starta varmvattenberedaren en halvtimme innan du ska dusha, vattnet räcker 2x4 minuter så stäng av medan du tvålar in dig med en barkbit doppad i såpa, använd inga andra produkter då det skadar biogasgeneratorn"

Men många av ideerna är sunda och skulle gå att genomföra i mindre extrema hus, som faktiskt fungerar utan manual.
Mja så lever inte jag. Därav köpa el 2 månader om året, 20° året om anser jag vara nödvändigt utan golvvärme med golvvärme kan man säkert krypa till 18-19° o inte frysa. Duscha bör man kunna göra i minst 30 minuter om det varit blött o kallt i skogen tar ju en stund att tina tjälen då.

Men i det stora hela så funkade huset i ume då iallafall. Tror dom byggde något hus i kirruna med som var "" passivt"" värmen från dom som bor i huset skall räcka, har för mej det var typ en gigantisk fogskum hög som dom sågade ut ett hus i. Totalt foglöst och vindtätt. Dock brinner ju ett sådant hus ned på 30 min, vart ju ett sådan 3 våning hus byggt med 60cm cellplast i alla ytterväggar o tak som brann i götteborg för ca 8-10 år sedan o det tig som sagt 30 min från larm till inget kvar som en brand bomb ungefär.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20221002_115938.jpg
Vädret idag.

IMG_20221002_115814.jpg
Vad jag har i batteri paketen o vad just den inverten sysslar med, den mattar värmepumpen bla.
IMG_20221002_115823.jpg

Vad inverten laddar batteriet med förutom driver värmepumpen med solcellerna.
Sedan ger ju dom andra 2 invertrarna lika mycket så det är ju 3 gånger bilden lite drygt då dom andra 2 inte matar värmepumpen.
IMG_20221002_115757.jpg
Och detta drar mitzubichi kazan värmepumpen just nu.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tänkte göra något liknande.
Får inte plats med så många paneler på taket men har en lite gräsplätt som inte gör någon glad.
Kanske i vår...
Ja vi kommer inte sälja nån el men ska väl hjälpa en del och får ner förbrukningen vår sommar höst ska vi nog komma ner på nära noll

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år