Solceller

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur har det gått med priserna på solcellsanläggningar då?
Jag har förstått att det är långa leveranstider nu, men har priserna rusat iväg?
Vi hade ju oturen/osmartheten att inte installera paneler när vi började tänka på det för ett par år sedan, vårt elavtal var ju så förmånligt. Inte lika förmånligt nu f r o m tisdag :-(
Blir billaddning på nätterna samtidigt som tvättmaskinen :)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur har det gått med priserna på solcellsanläggningar då?
Jag har förstått att det är långa leveranstider nu, men har priserna rusat iväg?
Vi hade ju oturen/osmartheten att inte installera paneler när vi började tänka på det för ett par år sedan, vårt elavtal var ju så förmånligt. Inte lika förmånligt nu f r o m tisdag :-(
Blir billaddning på nätterna samtidigt som tvättmaskinen :)
Höjs för varje vecka .Hadde nog försökt få tag i en mindre lokal firma där kanske man kan få bättre pris

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Med dagens solsken tippade årsproduktionen för 2022 precis över 20 MWh. Räknar inte med överdrivet mycket mer solprodyktion i år men jag är imponerad över siffran.
aeeaa84a6f4ceda6024ed8ad5cadcbf1.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Med dagens solsken tippade årsproduktionen för 2022 precis över 20 MWh. Räknar inte med överdrivet mycket mer solprodyktion i år men jag är imponerad över siffran.
aeeaa84a6f4ceda6024ed8ad5cadcbf1.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Ser jävligt bra ut.. Du har stort sätt samma produktion i år som vi haft på 1,5 år då..?

Hur har lönsamheten varit då?? Ni har ju haft ganska höga elpriser I SE4 ..
Vi ligger på plus å kommer säkert bli på plus för de här året.. Vi har inte timbaserad utan rörligt.. SE3..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Solceller skulle sitta fint för drivning av bergvärmen, men vi har redan lagt ner än 300.000 på bergvärme och installation av radiatorer i lilla huset med kulvert mellan husen. Stora kåken hade redan vattenburen värme.

Men väldigt nöjd så här långt med väldigt låg förbrukning och en jämn och behaglig värme inne. OCH slippa fixa med ved, annat än lite för bastu och badtunna. En Nibe S1255-16 som ger ca 1 till 5 i input till output i energi. Nu kan man tycka det är lite, men jag har lite snabbt räknat på vedpannan och insett att den hade extremt usel effektivitet. Det varma vatten vi fick, krävde fem gånger mer ved (tror jag )än vad torr ved påstås innehålla. Så av 25 kubik, så var effekten kanske bara 5 och då bara för ett av de två husen.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Solceller skulle sitta fint för drivning av bergvärmen, men vi har redan lagt ner än 300.000 på bergvärme och installation av radiatorer i lilla huset med kulvert mellan husen. Stora kåken hade redan vattenburen värme.

Men väldigt nöjd så här långt med väldigt låg förbrukning och en jämn och behaglig värme inne. OCH slippa fixa med ved, annat än lite för bastu och badtunna. En Nibe S1255-16 som ger ca 1 till 5 i input till output i energi. Nu kan man tycka det är lite, men jag har lite snabbt räknat på vedpannan och insett att den hade extremt usel effektivitet. Det varma vatten vi fick, krävde fem gånger mer ved (tror jag )än vad torr ved påstås innehålla. Så av 25 kubik, så var effekten kanske bara 5 och då bara för ett av de två husen.
Jädrar va de måste varit dålig verkningsgrad på den vedpannan.. Vi värmer huset med vedpanna å den är på 36 kw å vi har då acumulatortank på 2 kubik.. Ved åtgången för en vinter ligger mellan 5-6 kubik... Huset är strax under 200 kvm å bara 9 år gammalt..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jädrar va de måste varit dålig verkningsgrad på den vedpannan.. Vi värmer huset med vedpanna å den är på 36 kw å vi har då acumulatortank på 2 kubik.. Ved åtgången för en vinter ligger mellan 5-6 kubik... Huset är strax under 200 kvm å bara 9 år gammalt..

Om huset bara är 9 år gammalt antar jag att vedpannan är relativt ny också?
Dessutom med acctankar som tar tillvara på energin.

En vedpanna utan acctankar är som en solpanel anläggning utan batteri/nätanslutning.
Visst kan den leverera 10KW men då måste du förbruka det just då, kan du bara förbruka 5KW så går resten ut genom skorstenen SAS...

Huset jag växte upp i hade kombipanna olja/ved och inga acctankar.
Man lärde sig att duscha när man eldade för att hålla pannan från att koka medans den cirkulerade vatten i elementen, någon fick hålla sig vaken sent dom kalla kvällarna och packa pannan full innan dom la sig, någon annan fick kliva upp tidigt och elda.

När man kom hem från skolan var det bara att elda direkt, för då var det redan kallt i systemet.

Sedan skaffade vi ett hus med dubbla 500 liters acctankar där kunde man elda en gång om dagen och ändå ha jämn temperatur, åkte man bort tre dagar var det fortfarande inte helt kallt

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hus och panna mm från 1984. Hela pannrummet varmt även när bara elpatronen gick. Dålig isolering och inte alls verkningsgrad som moderna grejer. Normal åtgång för 250kvm hus låg på ca 25 kubik...

Men nu är det borta

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

En vedpanna utan acctankar är som en solpanel anläggning utan batteri/nätanslutning.
Visst kan den leverera 10KW men då måste du förbruka det just då, kan du bara förbruka 5KW så går resten ut genom skorstenen SAS...

Man lärde sig att duscha när man eldade för att hålla pannan från att koka medans den cirkulerade vatten i elementen, någon fick hålla sig vaken sent dom kalla kvällarna och packa pannan full innan dom la sig, någon annan fick kliva upp tidigt och elda.

När man kom hem från skolan var det bara att elda direkt, för då var det redan kallt i systemet.

Sedan skaffade vi ett hus med dubbla 500 liters acctankar där kunde man elda en gång om dagen och ändå ha jämn temperatur, åkte man bort tre dagar var det fortfarande inte helt kallt
Ja allt är från den tiden... Utan acumulatortank hade läget varit annat precis som du beskriver.. Elda varje dag.. Vid noll å några minus så blir de å elda var 4 dag å när de nyper i å blir 15-20 minus så funkar de att elda var annan dag...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Hus och panna mm från 1984. Hela pannrummet varmt även när bara elpatronen gick. Dålig isolering och inte alls verkningsgrad som moderna grejer. Normal åtgång för 250kvm hus låg på ca 25 kubik...

Men nu är det borta
Förstår att de måste va skönt å slippa den kåken..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Hade liknande, fast bara för ved.
Vattenmantlad panna utan acctankar.
Låg förbränningstemperatur. Ineffektiv.
Den mesta värmen försvann ur genom skorstenen.
Elda varje morgon och kväll på vintern. Likförbannat var det inte mer än 15 grader inne när man kom hem från skolan.
Då var ändå huset från tidigt 80-tal och pannan var det "bästa" som fanns när det byggdes.
Än idag är det många som säljer vattenmantlade pannor.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Gillar att solcellstråden har blivit kapad av vedpannesnack! :hihi När jag byggde hus för dryga 5 år sedan så valde jag att sätta in en modern vedpanna +2 kubik acctank. Valde även att inte lägga solceller utan lade sol/vatten paneler på taket som sköter värmen+ bruksvattnet från tidig april till oktober. Galet nöjd med det systemet. Framöver så ska jag komplettera med solceller, men ser det inte som en investering utan bara för att det är intressant och roligt att ha och kolla på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gillar att solcellstråden har blivit kapad av vedpannesnack! :hihi När jag byggde hus för dryga 5 år sedan så valde jag att sätta in en modern vedpanna +2 kubik acctank. Valde även att inte lägga solceller utan lade sol/vatten paneler på taket som sköter värmen+ bruksvattnet från tidig april till oktober. Galet nöjd med det systemet. Framöver så ska jag komplettera med solceller, men ser det inte som en investering utan bara för att det är intressant och roligt att ha och kolla på.

Intressant, var i Finland bor du? Jag tänker på klimatet och perioden du anger.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Intressant, var i Finland bor du? Jag tänker på klimatet och perioden du anger.
Så långt söder man slipper i Finland. Motsvarar i höjd med Uppsala i Sverige

Givetvis så måste man hjälpa till med ved om det är en längre period kyligt/mulet vår/höst men under de månaderna så kommer över 90% av värmen från solen. Redan soliga dagar i februari så har jag sett produktion från panelerna. Ex. i år som det var en varm och solig höst så tände vi första brasan i mitten av september, men sedan gick det igen typ en vecka utan brasa.

Om man vill ha ett effektivt solvattenvärme system så bör man även ha en tank som är konstruerad för det. Jag har en tank med tre skiktplåtar var jag matar in solvärmen i slingan längst ner och tar varmvatten från de två övre slingorna i serie.

Vill man dra en absolut gräns var man klarar sig enbart på solvärme så är gränsen för mig typ 5-8h sol/dag och utetemp. +10c.

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Så långt söder man slipper i Finland. Motsvarar i höjd med Uppsala i Sverige

Givetvis så måste man hjälpa till med ved om det är en längre period kyligt/mulet vår/höst men under de månaderna så kommer över 90% av värmen från solen. Redan soliga dagar i februari så har jag sett produktion från panelerna. Ex. i år som det var en varm och solig höst så tände vi första brasan i mitten av september, men sedan gick det igen typ en vecka utan brasa.

Om man vill ha ett effektivt solvattenvärme system så bör man även ha en tank som är konstruerad för det. Jag har en tank med tre skiktplåtar var jag matar in solvärmen i slingan längst ner och tar varmvatten från de två övre slingorna i serie.

Vill man dra en absolut gräns var man klarar sig enbart på solvärme så är gränsen för mig typ 5-8h sol/dag och utetemp. +10c.
hur stora solfångare har du ?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
hur stora solfångare har du ?
Dryga 10 m², 4st 2.65m² stora, rakt söderut monterade 35graders vinkel. Beställde systemet från Polen och fick leverans hem till dörren
Här är en länk till tillverkaren av systemet;

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Dryga 10 m², 4st 2.65m² stora, rakt söderut monterade 35graders vinkel. Beställde systemet från Polen och fick leverans hem till dörren
Här är en länk till tillverkaren av systemet;
De där värkar vara väldigt intressant.. Va jag förstår så behövs även lite rör arbeten att ansluta de till befintligt system..

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
De där värkar vara väldigt intressant.. Va jag förstår så behövs även lite rör arbeten att ansluta de till befintligt system..
Jag skulle aldrig stoppa upp solfångare idag, visserligen har solceller fått en tillfällig prispeak men förutom den så är man mycket mer flexibel att göra el istället för varmvatten.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en acktank förberedd med solslinga, flexibilitet i all ära men X antal kilowattimmar som jag förbrukar går ju till varmvatten oavsett så jag ser ingen mening i att först omvandla till elektricitet och därefter återigen till värme. Solpanelerna ger ju dessutom mer effekt per kvadratmeter.

Sedan ovanpå det kompletterar jag kanske med solceller och nyttja solcellernas flexibilitet för att att switcha mellan att driva olika funktioner men då alltså ett betydligt mindre system som helst inte ens ska behöva ACDC-omvandlare. Och behövs det omvandlare så kommer det ju då räcka med en mindre sådan.

Så ser min plan ut och inget är installerat ännu.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år