Solceller

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
I dagens GP, tyvärr betalsite:

Men då jag har pappersupplagan på jobbet kan jag berätta att Hans-Olof har Solceller, batteri, elektrolysrör, 203 vätgasflaskor och bränslecell till en kostnad av 2,5 miljoner. Pay Off på 20 år säger han!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte göra något liknande.
Får inte plats med så många paneler på taket men har en lite gräsplätt som inte gör någon glad.
Kanske i vår...

Bygg stället med justerbar vinkel, eller optimera mer mot vinterläge.

Det är bättre att förlora en kilowatt sommarens bästa dag och tjäna en vinterns sämsta dag

Dessutom får du mindre problem med snöansamling på panelerna.
(och kan få lite hjälp av reflekterad sol från snön)


 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Idag den 20 passerade produktionen av kwh förra årets produktion.... Ser ut som att oktober blir en plus månad...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tack! Hur mycket ger det typ.
Såklart mer sommar än vinter
Mvh
Jag har en hybridinverter och den ger ju bara vad jag förbrukar jämfört med de som säljer som ger max hela tiden .Men jag såg att de gav ca 3700 watt i Tisdags när vi hadde mycket igång och det får man väl vara nöjd med .De är ju på max 5400 watt uppdelat på två ställningar olika riktningar
och det är i Oktober
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Billig ström in i batteriet från nätet på natten och ut från batteriet i morgon kl 07 tjänar en spänn kwa på detta sättet varje dag. Tesla gör ju samma på sina batteri lagrings backup system på ladd stationerna.
IMG_20221030_074146.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Billig ström in i batteriet från nätet på natten och ut från batteriet i morgon kl 07 tjänar en spänn kwa på detta sättet varje dag. Tesla gör ju samma på sina batteri lagrings backup system på ladd stationerna.

Fast det äter ju laddcykler på ditt batteri, och batteriet är inte gratis...

Skulle det vara lönsamt skulle komersiella aktörer bygga egna batterilager, vilket dom inte gör, om dom inte tvingas till det
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast det äter ju laddcykler på ditt batteri, och batteriet är inte gratis...

Skulle det vara lönsamt skulle komersiella aktörer bygga egna batterilager, vilket dom inte gör, om dom inte tvingas till det
Mja men med 6000 garanterade 0-100%
Och det dubbla antalet 20-80% så sliter det nog inte speciellt o vad skall jag med lagret till om jag nu inte skall utnyttja funktionerna på det, i mitt fall är ju skelefte kraft skyldig mej 6000 spänn sedan förra kvartalet..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mja men med 6000 garanterade 0-100%
Och det dubbla antalet 20-80% så sliter det nog inte speciellt o vad skall jag med lagret till om jag nu inte skall utnyttja funktionerna på det, i mitt fall är ju skelefte kraft skyldig mej 6000 spänn sedan förra kvartalet..

Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det

Det kanske är skillnad på om det är lönsamt på heltid respektive att det råkar vara lönsamt enstaka dagar för moddlaren.
Moddlarens syfte är väl om jag fattat rätt inte att nödvändigtvis vara lönsamt utan att vara oberoende.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kanske är skillnad på om det är lönsamt på heltid respektive att det råkar vara lönsamt enstaka dagar för moddlaren.
Moddlarens syfte är väl om jag fattat rätt inte att nödvändigtvis vara lönsamt utan att vara oberoende.
Twostroke har rätt oberoende är huvudsakliga anledningen till batterier o med en batteri garanti på 10+5 år så finns ingen anledning att inte använda sig av systemet, tanka batterierna denna helgen för 8 öre kwa o köra ut dessa på mondag morgon o få 2 spänn kwa+ solenergi tillägget+ skatte avdraget+ elcertifikat.

Så ger detta en inkomst o ökad avskrivning. Att nu tesla bestämt att bygga hyfsade batterilager på ladd stationerna för att dels hjälpa till vid högt antal laddande bilar o i andra hand fungera som ehandels bolag genom att ladda billigt o sälja dyrare, handlar det om megawatt blir det ju redan vid några öre skillnad rätt stora pengar i slutet..

Att jag skulle vara smartare än en ingenjör det är inte troligt min yngste som jobbar som elingenjör inom kraft nätet och han är bra my smartare än mej när det gäller elanläggningar..

Guw du låter lite bitter? det borde vara jag då jag inmundigade en mängd eldvatten i går under en mycket trevlig musik seans.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det
Jag tänker att dom räknat med osäkerheten på elmarknaden för hur vet dom med säkert att den här typen av köp och sälj är lönsam om 5 eller 10 år.
Moddlaren hade redan sitt batteri och kom på det här i efterhand så han behövde inte först räkna med batteriinvesteringen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det
I elbolages kalkyler ingår en investeringskostnad för batterier som man kan exkludera i det nu aktuella fallet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I elbolages kalkyler ingår en investeringskostnad för batterier som man kan exkludera i det nu aktuella fallet.

Har han stulit sina batterier?

Att han redan hade dom gör ju inte att dom var gratis.

Om jag köper gråsten för 100000 för att lägga runt min gård, för att sedan sälja gråsten för 10000 när vägverket behöver laga vägen gör ju inte att jag har tjänat 10000, det gör att jag kan dra av 10000 från min tidigare skitdåliga investering och det blev en något mindre dålig investering.

Skulle det vara lönsamt att bränna ut sina batterier och inverters på att ladda på natten och sälja på dagen så skulle kraftbolagen göra det redan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har han stulit sina batterier?

Att han redan hade dom gör ju inte att dom var gratis.

Om jag köper gråsten för 100000 för att lägga runt min gård, för att sedan sälja gråsten för 10000 när vägverket behöver laga vägen gör ju inte att jag har tjänat 10000, det gör att jag kan dra av 10000 från min tidigare skitdåliga investering och det blev en något mindre dålig investering.

Skulle det vara lönsamt att bränna ut sina batterier och inverters på att ladda på natten och sälja på dagen så skulle kraftbolagen göra det redan.
Ditt exempel är ovanligt dåligt, tänker inte ens bemöta.

Men jag har förstått modus operandi, kör på.

Skickat från min Nokia T20 via Tapatalk
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har han stulit sina batterier?

Att han redan hade dom gör ju inte att dom var gratis.

Om jag köper gråsten för 100000 för att lägga runt min gård, för att sedan sälja gråsten för 10000 när vägverket behöver laga vägen gör ju inte att jag har tjänat 10000, det gör att jag kan dra av 10000 från min tidigare skitdåliga investering och det blev en något mindre dålig investering.

Skulle det vara lönsamt att bränna ut sina batterier och inverters på att ladda på natten och sälja på dagen så skulle kraftbolagen göra det redan.
Moddlaren angav 6000 garanterade 0-100 laddcykler och det dubbla 20-80%.

Om man kan köpa el till 1 kr/kWh och sälja för 5 kr/kWh gör man faktiskt en skaplig vinst.
Täcker vinsten investeringskostnaden? Kanske.

Kommer vi ha de stora spotprisskilldnaderna i framtiden? Kommer elen bli ännu dyrare? Kommer vi gå tillbaka till någorlunda jämnt spotpris runt kronan?

Om vi hamnar i ett läge där det stadigt under samma dygn går att köpa el för en krona och sälja för 5 kronor kommer vi säkerligen se elbilsägare som microproducenter.


För ett år sedan kunde man inte räkna hem det. Varken storskaligt eller småskaligt.
Nu kanske man kan.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top