Varför inte båda? Givetvis är det mera flexibilitet att gå omvägen via el, men jag duschar och använder varmvatten även på sommaren och då är det ju lite dumt att omvandla energin en extra gång innan den används?Jag skulle aldrig stoppa upp solfångare idag, visserligen har solceller fått en tillfällig prispeak men förutom den så är man mycket mer flexibel att göra el istället för varmvatten.
Värmer man huset och bruksvattnet med ved så ger solvattensystemet en grym komfort då man inte behöver bry sig om uppvärmningen 5 månader om året. Att man sedan får i princip oändligt mycket "gratis" varmvatten på sommaren till bad och tvättar av bilar/traktorer etc är ju även välkommet.
Andra fördelar med solfångare är ju att effektiviteten är ju minst dubbelt upp jämfört med solceller, så ska man producera den mängden energi med solceller så går kalkylen inte riktigt ihop, inte för mig i alla fall.
Sedan ska vi inte ens diskutera hur mycket mera miljövänligt en solfångare är jämfört med solceller. Och det är väl en av de största orsakerna till att skaffa solceller?