Som vilken omkörning som helst...

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Alla verkar ha lite olika synpunkter på olyckan. Men polisanmälning blir det garanterat. Sen det med ljustutan är väl mer att visa att man finns, jag gör det inte alltid, men bara för att man blinkar en gång så behöver man ju inte prejja av någon från vägen?

Och som en sa här innan att det är smitning, för att sedan dra ihop en rövarhistoria, låter som det är mest rimligt. Och varför väljer man att klippa en motorcyklist framför ett rådjur? Och blocka hela min omkörningsfil, fastän jag låg så långt ifrån bilen som jag kunde

Sen självklart får man räkna med konsekvenser när man är ute och kör, det är ju inte helt riskfritt, men att någon försöker ha ihjäl en när man kör om känns ju bara löjligt.

Men som sagt, det kunde ju gått värre!
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
jag har svårt hur man kan se dem som schyssta,,,det var ju för faen de som prejade dig av vägen, race eller inte, men att göra en sådan manöver har bara ett syfte när det är lite fart med i bilden. Skylla på rådjur är BS,,:mad:
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Fyfan va hemskt...Blev förvånad när du skrev att dom kom tillbaka och hjälpte dig, inte nåt man förväntar sig efter dom dragit iväg första gången.

Själv har jag haft a-kortet i ca 48 timmar och redan fått tvärnita i rondell och huvudled för att bilar kört ut precis framför. Man behöver inte ens köra fort för att få en adrenalinkick på 2hjul...

första lektion;heljus på
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
första lektion;heljus på

Mycket dåligt råd. För det första så är det olagligt. För det andra så blir folk förbannade på en och man riskerar att bli utsatt för exakt det han blev utsatt för.

Personligen tycker jag dom skulle dra lappen direkt för folk som alltid åker med helljus på. Alltid lika kul när man får en sån nolla bakom sig som ligger och bländar en i speglarna...
 

jetson

Guest
Finns väl inte mycket mer att göra än att ta ut marginal vänster som du gjorde, och inse att varje omkörning är ett riskmoment (oftast mer risk än nödvändigt eftersom många inte fattar att dom ska underlätta omkörningar istället för att blockera en).

Sen det här med ljustutan eller att blinka vid omkörning, det funkar säkert i dom flesta länder. Men i Sverige med alla jävla låtsaspoliser/jantelag är det inte rekommenderat. Aja lycka till med polisanmälan och det..
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Mycket dåligt råd. För det första så är det olagligt. För det andra så blir folk förbannade på en och man riskerar att bli utsatt för exakt det han blev utsatt för.

Personligen tycker jag dom skulle dra lappen direkt för folk som alltid åker med helljus på. Alltid lika kul när man får en sån nolla bakom sig som ligger och bländar en i speglarna...

bryr mig inte om vad du tycker,jag märker att bilarna ser mig fortare nu och jag behöver inte få hjärtat i halsgropen lika ofta som förut.
vi är en utsatt grupp och jag väljer att göra på detta sätt för att överleva lite längre,hur du gör är din ensak.
ser många som kör med heljuset på så det är en stor grupp du kallar för nollor :mad:
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
bryr mig inte om vad du tycker,jag märker att bilarna ser mig fortare nu och jag behöver inte få hjärtat i halsgropen lika ofta som förut.
vi är en utsatt grupp och jag väljer att göra på detta sätt för att överleva lite längre,hur du gör är din ensak.
ser många som kör med heljuset på så det är en stor grupp du kallar för nollor :mad:

Visst, i dagsljus är det ett störande fenomen vi mest utsatta i trafiken får uppmärksamhet av det, så låt det gå för det.

Men att mitt i natten köra med helljus konstant är bara ren idioti! Lite vett och sans måste man ju ha, tänk dig själv in att möta någon som vägrar blända av, de få gånger det händer är man fasen inte kaxig gällande sin egna framfart, däremot förbannad p.g.a svinet som vägrar blända av!

Använd skallen i trafiken (så behöver man inte dra runt med helljus, varken under dagstid eller nattetid)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Mycket dåligt råd. För det första så är det olagligt. För det andra så blir folk förbannade på en och man riskerar att bli utsatt för exakt det han blev utsatt för.

Personligen tycker jag dom skulle dra lappen direkt för folk som alltid åker med helljus på. Alltid lika kul när man får en sån nolla bakom sig som ligger och bländar en i speglarna...



rätta mig om jag har fel, men det är väl lagligt för mc att köra med helljus på för att synas bättre???.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
rätta mig om jag har fel, men det är väl lagligt för mc att köra med helljus på för att synas bättre???.

Du kan ju prova att blända en mötande polis och se om du kommer undan med det. Jag tvivlar på det.

Jag har faktiskt varit nära att ramma endel mcknuttar som kör med hellyset på och bländar en, dagtid som kväll, och då kör jag ändå båge själv... Skaffa Xenon och väst om du har problem med att synas ffs.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Visst, i dagsljus är det ett störande fenomen vi mest utsatta i trafiken får uppmärksamhet av det, så låt det gå för det.

Men att mitt i natten köra med helljus konstant är bara ren idioti! Lite vett och sans måste man ju ha, tänk dig själv in att möta någon som vägrar blända av, de få gånger det händer är man fasen inte kaxig gällande sin egna framfart, däremot förbannad p.g.a svinet som vägrar blända av!

Använd skallen i trafiken (så behöver man inte dra runt med helljus, varken under dagstid eller nattetid)

jag kör bara med heljus i dagsljus,är yrkesförare och planerar alltid min framfart,heljus på dan är bara en extra försiktighetsåtgärd från min sida.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jobbigt med att gå omkull.
jag fundera dock hur snabbt du egentligen körde? med 10m bromssträcka samt att hojen gled i 100m så kan det knappt rörd sig om den högsta tillåtna hastigheten man få köra i sverige. i de hastigheter ser man inte alltid alla djur. särskild vid den tiden då det är mörkt.
då går det mkt fort att missa ett djur.
jag säger inte att det verkligen har funnits nåt djur men tror ej att du kan helt bestämt säger att det fanns nåt nära vägen eller liknande.
hur mkt det nu var deras fel osv kan jag inte utala mig. men jag tycker lite att man å skyller sig själv om man kör på ett sätt som borde är olagligt och tydligen över ens kunnande att hantera hojen.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag tror dom flesta blir lite irriterade när någon kommer bakom och blinkar med helljusen, särskilt om man ligger inom hastighetsgränsen.
Jag brukar iaf tänka vad är det för jävla idiot och då har jag ändå automatiskt avbländande backspegel :D
Varför inte lägga sig till vänster i körfältet i linje med hans spegel och dessutom med blinkersen igång, kan inte tänka mig något tydligare sätt att visa framförvarande att du är på gång :)

Men näe för tusan, anmäl dom, nästa gång kanske dom tar livet av någon.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Vore kul att höra hur många som verkligen blivit BLÄNDADE av en blinkning med helljuset bakifrån, när bakomvarande vill köra om.

Av mötande trafik, ja. Av bakomvarande? Aldrig hänt, inte ens när en lastbil vill om och blinkar med allt han har.

Blir man grinig för att nån blinkar till med lyset för att berätta att man vill köra om så har man troligen för kort stubin för att ens ha körkort.
 

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Ort
gävle
Hoj
yamaha fz8n -11
Vore kul att höra hur många som verkligen blivit BLÄNDADE av en blinkning med helljuset bakifrån, när bakomvarande vill köra om.

Av mötande trafik, ja. Av bakomvarande? Aldrig hänt, inte ens när en lastbil vill om och blinkar med allt han har.

Blir man grinig för att nån blinkar till med lyset för att berätta att man vill köra om så har man troligen för kort stubin för att ens ha körkort.



jag har blivit så bländad av en lastbil som drog på sina 100st lampor, dock aldrig ens märkt mc som har helljuset på ens,
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Du kan ju prova att blända en mötande polis och se om du kommer undan med det. Jag tvivlar på det.

Jag har faktiskt varit nära att ramma endel mcknuttar som kör med hellyset på och bländar en, dagtid som kväll, och då kör jag ändå båge själv... Skaffa Xenon och väst om du har problem med att synas ffs.


sa aldrig att jag hade problem med att synas, bara fått för mig att det var lagligt för mc att använda helljus dagtid för att synas bättre.
lite lustigt dock att du ska köra på folk bara för dom använder helljuset dagtid och är sååååå olagliga, men tydligen är det helt ok för dig att xenonkonvertera vilket ger ett ännu större ljusflöde än helljus.. visst är det annorlunda spridning på ljuset från halvljus än helljus....:arsele
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top