Som vilken omkörning som helst...

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
sa aldrig att jag hade problem med att synas, bara fått för mig att det var lagligt för mc att använda helljus dagtid för att synas bättre.
lite lustigt dock att du ska köra på folk bara för dom använder helljuset dagtid och är sååååå olagliga, men tydligen är det helt ok för dig att xenonkonvertera vilket ger ett ännu större ljusflöde än helljus.. visst är det annorlunda spridning på ljuset från halvljus än helljus....:arsele

Notera. Jag kör inte på folk (bokstavligt) för att dom använder helljus, eller för att det är olagligt. Jag kör på folk (fortfarande inte bokstavligt) för att dom bländar mig.

Och det gäller båge, bil och lastbil, med eller utan Xenon.

Tipset att konvertera var till dig. Personligen så vet jag att jag syns dåligt och kör därefter, utan väst och xenonlyse.

Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Själv har jag haft a-kortet i ca 48 timmar och redan fått tvärnita i rondell och huvudled för att bilar kört ut precis framför. Man behöver inte ens köra fort för att få en adrenalinkick på 2hjul...

Redan första turen på väg hem från min uppkörning fick jag bromsa för att en idiot inte såg mig på 50väg.:)

första lektion;heljus på

Det är bara idioter som inte bör ha körkort som kör med helljus på!

dock aldrig ens märkt mc som har helljuset på ens,

Nej, det kanske beror på att dom har kört med halvljuset på:rolleyes:

jag kör bara med heljus i dagsljus,är yrkesförare och planerar alltid min framfart,heljus på dan är bara en extra försiktighetsåtgärd från min sida.

Jag är också yrkesförare. Kör ca 50-60mil om dagen och kör ALDRIG med helljuset på hojen.
Jag blir lika förbannad när det kommer någon bil/mc eller va fan som helst med helljuset på under dagen. Idioti är det!

Och dum som man är så kan man inte slita sig ifrån att stirra rätt in i lyktan heller...:huvet

Nä det är en limegrön, har redan kollat Garaget, men tack ändå!

Något liknande den här färgen?

http://www.garaget.org/?car=17865

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
jag kör bara med heljus i dagsljus,är yrkesförare och planerar alltid min framfart,heljus på dan är bara en extra försiktighetsåtgärd från min sida.

Verkligen, jag brukar ha helljus på när det är/börjar bli mörkt. Utom vid möte eller när det ligger fordon framför. är det fel? Under mina år som yrkeschaffis kan jag inte påminna mig om någon praxis att bara använda helljus på dagen. Jag tycker det låter rätt mysko.

Fanns en tråd med en snubbe på forumet som lyckades reta upp en framförvarande bilist med att vägra blända av. Bilisten visade tydligen sitt missnöje. Avslutningsvis åker mc-föraren hem till bilisten och läxar upp denne för att han stördes av beteendet. Häpnadsväckande.

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
bryr mig inte om vad du tycker,jag märker att bilarna ser mig fortare nu och jag behöver inte få hjärtat i halsgropen lika ofta som förut.
vi är en utsatt grupp och jag väljer att göra på detta sätt för att överleva lite längre,hur du gör är din ensak.
ser många som kör med heljuset på så det är en stor grupp du kallar för nollor :mad:

Om din säkerhet i trafiken beror på att du kör med hellyset på konstant så skall du nog sälja hojen.

BTW:
70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Notera. Jag kör inte på folk (bokstavligt) för att dom använder helljus, eller för att det är olagligt. Jag kör på folk (fortfarande inte bokstavligt) för att dom bländar mig.

Och det gäller båge, bil och lastbil, med eller utan Xenon.

Tipset att konvertera var till dig. Personligen så vet jag att jag syns dåligt och kör därefter, utan väst och xenonlyse.

ok. missuppfattning från min sida då eller något.... :krama

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Personligen tycker jag det är betydligt mera irriterande med folk som kör om utan att göra mig informerad om planerna än att få en helljusblink i backspegeln.

I synnerhet av motorcyklar som kan göra ganska snabba omkörningar.
(till skillnad från er så blir jag sällan omkörd av lastbilar med hundra extraljus)

Men visst finns det spänniga människor som inte klarar av att bli omkörda som då också blir irriterade på blinket

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag upplever att jag syns betydligt bättre när jag kör min gamla Yamaha.
När jag byggde nytt elsystem, så kopplade jag blinkersen så att de lyser konstant, utom när jag blinkar.

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Det är ju inte så att man ligger bakom en bil och tokblinkar innan omkörning, utan mer en snabb blinkning innan man påbörjar omkörningen för att på visa att man är på väg om så man inte blir missad i döda vinkeln och bilföraren börjar med vänstersväng helt plötsligt.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Var det en tvåfilig väg eller en enfilig? Det kanske kvittar i och för sig. Tänkte bara att en omkörning på en enfilig kurvig väg när det är mörkt ute är en svårare situation att motivera prejning i rätten, än på tvåfilig väg. Sen fattar jag inte riktigt.

"och såg till att jag kom hem ( lyckades köra hem hojjen själv )" -Innebär detta att dom väntade tills dom visste att du kunde ta dig hem själv?

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Var det en tvåfilig väg eller en enfilig? Det kanske kvittar i och för sig. Tänkte bara att en omkörning på en enfilig kurvig väg när det är mörkt ute är en svårare situation att motivera prejning i rätten, än på tvåfilig väg. Sen fattar jag inte riktigt.

"och såg till att jag kom hem ( lyckades köra hem hojjen själv )" -Innebär detta att dom väntade tills dom visste att du kunde ta dig hem själv?

Ja det går en fil åt varje håll, ja de väntade på mig och åkte efter mig hem... Så de vet ju vart man bor, så om jag anmäler dom så finns de ju stor chans att de kommer och bränner farsans nya bil eller min.

Och likförbannat om jag anmäler dem så finns det ju inget jag kan bevisa, det är ord mot ord, och dem var två stycken.

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja det går en fil åt varje håll, ja de väntade på mig och åkte efter mig hem... Så de vet ju vart man bor, så om jag anmäler dom så finns de ju stor chans att de kommer och bränner farsans nya bil eller min.

Och likförbannat om jag anmäler dem så finns det ju inget jag kan bevisa, det är ord mot ord, och dem var två stycken.

Har du regnummer eller inte?
Därför man alltid ringer polisen på plats!

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Ok om du inte anmäler för att du är rädd, men har du fått dem att skriva på försäkringspapper? Vad jag förstår är olyckan deras fel och därför bör du få rätt många tusen från trafikförsäkringen, inte bara för skadorna på din hoj och dig själv men även för sveda och värk...

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Ok om du inte anmäler för att du är rädd, men har du fått dem att skriva på försäkringspapper? Vad jag förstår är olyckan deras fel och därför bör du få rätt många tusen från trafikförsäkringen, inte bara för skadorna på din hoj och dig själv men även för sveda och värk...

Jag har inte fått dem att skriva på någonting, och det finns inga mer vittnen till olyckan, det enda som finns mer är farsan som såg bilen hemma hos oss efter vi kommit tillbaka efter olyckan.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
jag säger inte att det verkligen har funnits nåt djur men tror ej att du kan helt bestämt säger att det fanns nåt nära vägen eller liknande.
hur mkt det nu var deras fel osv kan jag inte utala mig. men jag tycker lite att man å skyller sig själv om man kör på ett sätt som borde är olagligt och tydligen över ens kunnande att hantera hojen.

.....men allvarligt. :va Jag hoppas du e satirisk. I annat fall var det nog väl empatilöst under rådande betingelser å isf...vem fan e du att göra den bedömningen som såvitt jag vet inte var i närheten.?

@ OP.
Stämmer i bäcken med de flesta andra. Du både bör å skall göra en anmälan av detta.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Jag har inte fått dem att skriva på någonting, och det finns inga mer vittnen till olyckan, det enda som finns mer är farsan som såg bilen hemma hos oss efter vi kommit tillbaka efter olyckan.

Ok, men du borde gå och prata med turk-idioterna... det kostar dem inte någonting att de erkänner att de var vållande till olyckan. Om de inte går med på det kan du hota med att polisanmäla, eller (vilket jag tror skulle få störst effekt) prata med deras föräldrar... om de fortfarande bor hemma kommer det att funka med 99% säkerhet. I alla fall vad jag tror.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln