Som vilken omkörning som helst...

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
mitt helljus funkar kanon helldriver.

Är du säker :confused:

Om det nu funkar kanon så kommer ju varannan bilist man möter att blinka/fläska på helljuset, det gör de när jag har helljuset på i alla fall.

Blir du inte störd av att de du möter också blinkar / kör på helljus? Bilar har ju grymt starka xenonljus nuförtiden.

På min förra båge gick det bra att köra helljus, det var så dassigt att inte en bil blinkade.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som med alla mongon som åker runt och blinkar vänster i rondeller trots att lagen säger man ska göra på annat vis, för de personligen tycker det är bättre. Resultatet är att alla gör olika folk blir irriterade och vissa skiter i att blinka alls pga irriitation och det blir helt kaos i varenda rondell i hela sverige, PGA "jag vet bäst"-are.

Vilken lag, om du nu vet bäst själv?
http://www.transportstyrelsen.se/Gl...pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf



Avseende ljussignal och omkörning står det uttryckligen att denna kan användas före omkörning vid mörker. Man kan således tycka att TS gjorde ett "skolboksexempel". Om nu andra "jag vet bästare" inte anser att det är rätt får de väl se till att ändra utbildningen...

Blir du inte störd av att de du möter också blinkar / kör på helljus? Bilar har ju grymt starka xenonljus nuförtiden.

Harar, kaniner och andra korkade flyktdjur glor rakt in i starka lampor och blir "störda"
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vilken lag, om du nu vet bäst själv?
http://www.transportstyrelsen.se/Gl...pv09302_att_kora_i_cirkulationsplats_utg2.pdf



Avseende ljussignal och omkörning står det uttryckligen att denna kan användas före omkörning vid mörker. Man kan således tycka att TS gjorde ett "skolboksexempel". Om nu andra "jag vet bästare" inte anser att det är rätt får de väl se till att ändra utbildningen...

Jag syftade inte på TS utan på diskussionen om att köra med konstant helljus på för att man tycker det är bra, trots att man inte får använda helljus under fullt dagsljus.

Rondellexemplet syftade jag på de som åker in i en enfilig rondell och blinkar vänster och sen kör ut vid valfri utfart (blinkandes vänster), syftet med detta verkar vara att få alla andra som vill in i rondellen att stanna så de kan flamsa runt och bestämma sig vilken utfart de ska ta i sista sekund. Finns gott om dem här på västkusten, och blinka vänster och svänga ut höger är vad jag fått lära mig helt fel. Rondell ska ses som "rak huvudled", blir allt väldigt enkelt vad man ska göra, och inte svänger vänsterblinkarna in i plantaget i mitten inte.

Förlåt om jag var otydlig, hoppas än en gång vi kan lägga ner helljusdiskussionen i denhär tråden nu
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
instämmer till 100% angående heljus på dagen,men tyvärr så finns det några moralkärringar som säger annat....

Du borde köpa fyra rallyknick att sätta i fram och ha på jämt! och köra med rakarör! Förstå så säker du skulle bli då! Helljust på, full gas, håll tummarna! Så överlever man i trafiken.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, om din säkerhet i trafiken beror på att du har helljuset på så skall du sälja hojen och köpa en bil!

(Vid såna här diskutioner så kommer jag alltid att tänka på en lokal förmåga som alltid gnäller på mig för att jag är osäker och kör utan reflexväst. När han välte på macken, fastnade under hojen och inte kunde komma loss så garvade jag så jag höll på att dö! Tur att han hade västen på sig så ingen trodde att han var ett farthinder!) :D
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Orka inte läsa allt men fet vSvenne i 740 i Lördags åkte sakta vid trottoaren å när jar kör förbi så gör han ett CP ryck ut. Ser hur han ordentligt juckar till på ratten så jag stannade å frågade fettot om han hade svårt med å hålla raktfram eller hur fan det var med ticksen.
Det gick hur fint somhelst för mig fast han såg ut att fundera på att skita på sig för i hans värld så går det nog fint att preja å leka med folk i vita blommiga hjälmar.
Angående den blå bilen så måste det vara lätt att hiutta & slå sönder då lär man ju må fint själv sen iallafall:) mongojävlar
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Moget att slå sönder saker för andra människor, för tankarna tillbaks till lekskolan!
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Du borde köpa fyra rallyknick att sätta i fram och ha på jämt! och köra med rakarör! Förstå så säker du skulle bli då! Helljust på, full gas, håll tummarna! Så överlever man i trafiken.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, om din säkerhet i trafiken beror på att du har helljuset på så skall du sälja hojen och köpa en bil!

(Vid såna här diskutioner så kommer jag alltid att tänka på en lokal förmåga som alltid gnäller på mig för att jag är osäker och kör utan reflexväst. När han välte på macken, fastnade under hojen och inte kunde komma loss så garvade jag så jag höll på att dö! Tur att han hade västen på sig så ingen trodde att han var ett farthinder!) :D
Vi släpper detta nu,jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat.
Jag har funderingar på att sälja bågen och köpa bil pga att polaren dog i i fredags i en krasch mot en bil :(
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ännu mognare att försöka å preja av en hoj å sen dra när man ser att den gick i kull räcker med att det ligger en lastbil efter en så är det finito men men..
Trist att höra.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Du borde köpa fyra rallyknick att sätta i fram och ha på jämt! och köra med rakarör! Förstå så säker du skulle bli då! Helljust på, full gas, håll tummarna! Så överlever man i trafiken.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, om din säkerhet i trafiken beror på att du har helljuset på så skall du sälja hojen och köpa en bil!

En fråga, är det FEL att ÖKA säkerheten YTTERLIGARE med att ha
helljuset på (dagtid) ?
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Som med alla mongon som åker runt och blinkar vänster i rondeller trots att lagen säger man ska göra på annat vis, för de personligen tycker det är bättre. Resultatet är att alla gör olika folk blir irriterade och vissa skiter i att blinka alls pga irriitation och det blir helt kaos i varenda rondell i hela sverige, PGA "jag vet bäst"-are.

Vem är det som är mongot här egentligen. Man måste blinka höger när man ska ut. Man MÅSTE inte blinka vänster om man ska åt vänster, men det är definitivt inte förbjudet, och det förtydligar för övriga bilister. Ingen kan förvirras av att man blinkar vänster då det omöjligt kan missförstås.

Om du inte var vaken under körkortsutbildningen kan du lära dig hur man gör online:

http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Diskussionen om vänsterblink i rondeller har förts otaliga gånger på nätet. Hittills har ingen lyckats prestera en vettig förklaring till varför man inte bör blinka vänster, förutom att man inte MÅSTE göra det. Det finns dock en jävla massa saker som man inte måste göra, trots att de enbart har positiva effekter.

/Mongo :rolleyes:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En fråga, är det FEL att ÖKA säkerheten YTTERLIGARE med att ha
helljuset på (dagtid) ?

Ja. Jag anser det.

Dels för att du bryter mot lagen.
Dels för att dom som ser dig med helljuset på hade sett dig med halvljuset också. Motorcyklar är inte osynliga.
Risken finns att du irriterar någon självutnämnd polis med ditt helljus så att han faktiskt tränger dig för att visa sitt missnöje. Då har du istället ökat olycksrisken. Och det är lite farligare med någon som med flit försöker tränga dig genom att hastigt förflytta bilen i sidled än det är om någon kommer lite saktare för att dom missat dig.

Om du kör med så små marginaler att du känner att du måste ha helljuset tänt för att vara rimligt säker på att överleva dagen så borde du fundera lite över din körstil.

Personligen har jag överlevt några år nu utan att ha helljuset tänt på dagtid. Anpassa farten efter omständigheterna och trafiksituationen så uppstår inte så många tillbud.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vem är det som är mongot här egentligen. Man måste blinka höger när man ska ut. Man MÅSTE inte blinka vänster om man ska åt vänster, men det är definitivt inte förbjudet, och det förtydligar för övriga bilister. Ingen kan förvirras av att man blinkar vänster då det omöjligt kan missförstås.

Om du inte var vaken under körkortsutbildningen kan du lära dig hur man gör online:

http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Diskussionen om vänsterblink i rondeller har förts otaliga gånger på nätet. Hittills har ingen lyckats prestera en vettig förklaring till varför man inte bör blinka vänster, förutom att man inte MÅSTE göra det. Det finns dock en jävla massa saker som man inte måste göra, trots att de enbart har positiva effekter.

/Mongo :rolleyes:

Läs mitt förtydligande inlägg högre upp på denna sida.

Sen blir som sagt problemet att det blir inkonsekvent. Så nästa gång jag kör i en rondell så komemr en "vänsterblinkmongo" och nästan kör rakt in i sidan på mig när jag e i rondellen, men motiveringen "vaddå du blinka ju inte!"

och som jag redan skrivit, vänsterblinkarna åker och blinkar vänster sen svänger de ut höger, de ändrar ju inte och börjar blinka höger innan de ska svänga ut, då hade det inte varåt så mongo bara lite smådumt med tanke på detdär med inkonsekventheten ;)
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Bättre att blinka med helljus ifall man vill påkalla uppmärksamhet om att man finns därute. Det är lättare att se en skillnad än något som är konstant, som vid omkörning för att inte skrämma en bilist eller om det är nån som ser ut att vilja köra ut framför dig.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Läs mitt förtydligande inlägg högre upp på denna sida.

Sen blir som sagt problemet att det blir inkonsekvent. Så nästa gång jag kör i en rondell så komemr en "vänsterblinkmongo" och nästan kör rakt in i sidan på mig när jag e i rondellen, men motiveringen "vaddå du blinka ju inte!"

Nej, det går tyvärr inte att lita på att de som inte blinkar ej ska svänga vänster. Hade man lagstiftat om det så hade det kanske blivit lite bättre, men man tänker kanske att folk ändå kommer skita i att blinka vänster och så krockar folk i stället. Man hade ju ändå inte kunnat köra ut utan att riskera att bli påkörd av någon som slarvat med blinkersen.

och som jag redan skrivit, vänsterblinkarna åker och blinkar vänster sen svänger de ut höger, de ändrar ju inte och börjar blinka höger innan de ska svänga ut, då hade det inte varåt så mongo bara lite smådumt med tanke på detdär med inkonsekventheten ;)

Givetvis blir det konstigt om man blinkar vänster ända tills man ska svänga. Men det har jag nog aldrig sett under mina 15 år och ca 30.000 mil bakom ratten, och jag har heller aldrig hört att någon förespråkar detta.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Givetvis blir det konstigt om man blinkar vänster ända tills man ska svänga. Men det har jag nog aldrig sett under mina 15 år och ca 30.000 mil bakom ratten, och jag har heller aldrig hört att någon förespråkar detta.

Just det beteende du beskriver är mycket vanligt här i Göteborg. Det är ungefär som att jag ska vara synsk och veta att den utfart som väljs av vänsterblinkaren var hans "vänster" när han körde in i rondellen.
I städer brukar det ofta bildas inofficiella regler hur man kör för att underlätta för andra. Tyvärr verkar folk här nere aldrig anamma att det är bra att blinka höger när man ska ut ur rondellen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
För att återgå till topic,

Lämnat in en anmälan än? Skulle vara intressant att se om det leder nånvart, vilket jag gissar att det inte gör men hoppas såklart jag har fel, och hoppas hojen är körbar snart igen!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
"prejad vid omkörning"-trådarna börjar bli vanligare än "skumma mail & sms på blocket" trådarna. Sensommartrend 2011?
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
blir lika förundrad varje gång jag ser nån blinka vänster i rondellen och sen svänga ut höger. Hur tänker man då liksom, vem har lärt dom att göra så? Som ni säger, GBG är världsmästare på det. Gärna ensam mamma/pappa med tre tomma barnstolar och en mobil i örat och bråttom från dagis till jobbet.
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Nej det har inte blivit någon anmälan, att laga hojjen kan jag göra själv. Den har glidit på ljuddämparen och handtaget samt på strålkastaren. Kollat alla delar på ebay och det landar på ca 5000 kr.... Och jag har inte heller lyckats med att få en enda repa på lacken, eller någon motorkåpa. Kläderna e skitsamma då jag ändå skulle byta till skinnställ nästa år. Men klart, det är sura pengar.

Det blir ett vinterprojekt till en "streetfighter", sen om man sätter sig på sadeln någon mer gång är oklart.

Så ja.. Tur i oturen kan man ju säga.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top