Som vilken omkörning som helst...

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
För övrigt är jag bra på att hantera min hoj, men när det kommer till paniksituationer är det inte mycket man kan göra, tyvärr.
Finns väl mycket man kan göra? Det gäller bara att man har vanan inne så att man gör rätt sak vid rätt situation och den vanan får man av att helt enkelt köra mycket och helst rätt.
Jag som ovan hojförare hade säkert suttit på en hastighetsskylt vid samma situation jämfört med dig som van förare, vad beror det på tros?

Dom där nissarna kommer troligtvis göra något liknande igen därför att dom inte åkte dit den här gången.
Eller så är de lika uppskrämda och tänker till nästa gång en liknande situation dyker upp.
Vem vet.

Tragiskt.
Du förstår att du framför en åsikt om en annan sporthojares olycka å istället för att skänka det hela en varm tanke ger du uttryck för var du tror han har felat?
Enl OP har han i direkt effekt blivit prejad av vägen. Bokstavligt,å iom det tycker jag nog lugnt sagt du brister en hel del i kontext på ett vis som påvisar direkt brist på empati för de drabbade.
Verkligen tragiskt. Du förstår,en vacker dag kan det vara dig det händer.
Men han har ju en vettig poäng, vi här hör bara ena sidan av händelsen och det behöver inte vara det som verkligen skett.
Läs följande väldigt noga nu.
Det ovanstående gäller eftersom alla tolkar situationer helt olika när de är panikartade. Jag säger inte att du ljuger, du säger sanningen enligt dig, men den stämer inte alltid överens med det som verkligen hände. Ett ypperligt exempel på detta är tex varför polisen måste förhöra vittnen direkt på plats och inte efter en längre tid eftersom våra sinnen förändrar våra minnen med tiden, utan att vi medvetet är ute efter att göra detta eller att ljuga.

Så det behöver inte betyda att det är brist på respekt, empati, sympati eller liknande att man poängterar detta.

Ta det som vissa reagerat på att MCn gled 100m. Varför säger man att man ska sätta en varningstriangel på 300m? Därför att det är rätt välkänt att man vid stressade situetioner (och ibland i chockerat tillstånd) inte kan avgöra tex avstånd. Därför lär man ut en längre avstånd så att det är ett "ok" avstånd även om man bara går en tredjedel av vägen.

Såvitt jag vet e det ingen annan som tagit upp det(?) men ett som jag ser det gott råd e att du uppsöker en läkare som gör en grundlig undersökning på dig. Dra inte på detta utan se till att få det gjort snarast. Även om du känner dig helt ok nu kan det vara att det uppstår men framgent varför det där att att undersökas i samband med olycka är en mer eller mindre standard.
Jag var påkörd halvt illa i häcken med bil för ett himla gäng år sen å pålisen var på mig som faen om att jag skulle till Östra här i Gbg å undersökas. Sagt å gjort,å mig har iofs inget drabbat men som sagt..ifall...så finns det alltid styrkt. I mitt fall talades det om whiplash i första hand,men det skall ju inte mkt fantasi till för att inse vad den extra vikten av en hjälm kan göra med din nacke mm å det kan nog mkt väl vara att de skadorna inte behöver visa sitt fula ansikte direkt. Kanske ngn annan sporthojare som e mer bevandrad i det där kan fylla i.?
Ytterst kloka råd. Om de skador som beskrivs (med köttsår, uppfläkt hud etc) så ska dessa dokumenteras.
Anlednigen är att man kan få ut pengar från försäkringen för kvarstående men efter en viss tid om man skulle få sådana.

Vad beträffar patienter som kommer in pga trafikolyckor, låt oss säga blivi påkörd bakifrån i 30km/h dagen innan (mycket vanlig grupp) så brukar jag oftast undersöka dem och föra en nogrann journal över deras besvär. Skulle de inge misstanke om fraktur i nackkota så är det halskrage på och direkt till en DT-halsrygg. Har de inget som inger frakturmistanke får de bara muntlig information om att det kan göra ont en tid men sen ska det bli bättre. Whiplash är dock om de har kvarstående smärtor i nacken efter några månader (typ ett halvår).
Och där kommer vikten av journalen in; som bevis för det du säger.

Vi släpper detta nu,jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat.
Jag har funderingar på att sälja bågen och köpa bil pga att polaren dog i i fredags i en krasch mot en bil :(
Väldigt tråkigt att höra, men jag tycker du ska fortsätta köra. Istället för att lägga av pga rädsla tycker jag du ska vara extra försiktig varje gång du vrider om nyckeln.

Tråkiga sanningen är: Shit happens, du kan lika gärna ta ditt sista andetag när du bortar tänderna på ditt våta badrumsgolv.

Återigen, tråkigt med din kompis.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
blir lika förundrad varje gång jag ser nån blinka vänster i rondellen och sen svänga ut höger. Hur tänker man då liksom, vem har lärt dom att göra så? Som ni säger, GBG är världsmästare på det. Gärna ensam mamma/pappa med tre tomma barnstolar och en mobil i örat och bråttom från dagis till jobbet.

Enligt lagen (eller trafikförordningen) så ska man blinka höger när man ska ut ur cirkulationsplatsen. Man får blinka vänster om man vill visa att man ska fortsätta runt.

Anledningen till alla olika sätt att köra i cirkulationsplatser är väl mycket på grund av att det inte fanns regler för hur man skulle göra från början, så det blev lite olika.

Där jag växte upp blinkar man vänster hela vägen genom cirkulationsplatsen tills man ska ut, då blinkar man höger. Helt enkelt för att det blir tydligare var man är på väg. En del struntar i att blinka vänster, men ganska få struntar i att blinka höger.
Personligen tycker jag att det är det bästa sättet att hantera cirkulationsplatser. När man ser någon som inte blinkar alls håller man ett extra öga på dem för att se var de blir av, de som blinkar vänster stannar man för (och det är ju ingen speciellt stor förlust om de är puckon och svänger ut utan att blinka åt höger. Svårt att förolyckas med någon som inte dyker upp lixom) och de som blinkar höger vet man att de ska ut från cirkulationsplatsen (men det är ändå bra att hålla koll på vart de ser ut att vara på väg)...

Sedan finns ju Skånelandet, där det inte blinkas alls i cirkulationsplatser, eller iaf mindre än hälften bryr sig om att blinka i cirkulationsplatser. Där får man helt enkelt läsa fordonen och se vart de är på väg. Spännande nog är Skåne också det enda stället där blockmongon ute i trafiken bytt till innerfilen i cirkulationsplatsen när jag legat där, och då tvingat mig att flytta mig hastigt då jag inte känt för att bli intryckt i rondellen.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
@ Dr H.
Det e ju exakt det som e min poäng. Allt allt allt för många ggr sker det att folk som kanske menar väl sitter å gör bedömningar som kan ha den ena eller andra inverkan över exvis nätet.
Faktum e att precis som du säger påverkas mkt hos en människa i samband med chock.
Mao håller iaf jag mig från att göra andra bedömningar än de jag skrivit i ljuset av att tex TS mkt väl kan ha kardinalfel om avstånd som effekt.
Ingen skugga över TS isf i nån form. Det e rent av mänskligt att det kan vara så varför det definitivt inte e vår uppgift att sätta oss till doms alt åsikt över det då det om inte annat kan skapa skada(läs-tex ändra minnesbilder mm)

Om vi vänder på det. Vad skall den formen av Rickard Rättrådig kommentarer tillföra på ett internet forum? Vad om möjligt skulle det kunna ge ur ett positivt perspektiv.? Att ngn annan skulle "lära" sig att inte bråka med bilar vid omkörning? Tillåt mig le lite försiktigt...
Om jag ber dig läsa lite mellan raderna så anser iaf jag,i empati,att det e världens enklaste grej att ge en fellow SH;are lite utrymme att spy eld å galla efter en upplevelse som den som beskrivs. Om inte annat för den mentala hälsan. En aspekt som kan vara minst lika väsentlig som den rent fysiska under rådande betingelser.

Sen..
Jag kan med berått mod säga att jag litar inte på en käft i trafiken å det som beskrivits i denna tråden bidrar då rakt inte till att luckra upp den åsikten. Jag ser verkligen bilister som totalt å fullständigt efterblivna när jag e ute å åker å tills motsatsen e bevisad lär jag fortsätta med det.
Att vi,utan undantag,alla med berått mod kör för fort ibland? Japp...skyldig,men det kan jag ärligt säga att jag gör minst lika mycket på 4 hjul som på 2.

Så nää...vi kan kanske lämna det därvid lag att våra åsikter av olika anledningar går isär. Jag då av uppfattningen att TS som sagt skall ges det utrymme han behöver i ljuset av vad han upplevt,å skulle det mot förmodan hjälpa honom i efterarbetet efter det som hänt-more power to him. Isf har vi ju gjort ngt bra för ngn annan.
Gör det inte så har det iaf inte kostat mig ngt att visa en portion empati,tålamod å förståelse.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Har du vart med om en olycka någon gång då? Har du panikbromsat? Vet du ens känslan av hur snabbt det går från det att man sitter på hojjen tills man vaknar liggandes på asfalten? Jo visst i teorin kan man ju säga vad man vill, men när det kommer till praktiken så är det en annan femma. :mad:

För övrigt är jag bra på att hantera min hoj, men när det kommer till paniksituationer är det inte mycket man kan göra, tyvärr.

...Om jag ens funderar på och sätta mig på en hojj igen så blir det garanterat en med ABS iaf! Hade jag haft det så hade inte bromsarna låst sig.

jag har haft kortet i många år nu, kör ca 3000mil hoj, 2500mil bil och cyklar ca 2500mil om året.har varit mc, cykel och bilbud i många år med tom egen firma. så japp jag har haft en hel del situationer som inte har varit som de skulle. självklart vet jag ang panik osv. att vara erfaren betyder just att man även "kan" hantera situationer som inte är planerat. behåller ett "kalt" huvud osv...men såklart kan det även händer trista saker fast man är erfaren.
jag har ju inte heller skrivit att det var dit fel eller deras fel eller liknande. då just jag inte var med då kan jag ju inte bedömer nåt och gör inte det heller.
jag sa bara att jag inte tror på att du körde i laglig Hastighet (enligt dina broms och glid beskrivningar) och inte tror på att du kan vara helt säkert ang det med rådjuret.
samt att jag tycker att man få skyller sig själv när man kör för fort, särskild i mörkret då det bli svårare att bedömer situationer plus att man brukar vara trött/segt osv.

hur vart det nu med hojen? i början skriver du att den är skrot, sen är det inte så mkt och du kan laga själv men ändå ska det bli streetfighter nu?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Eller så är de lika uppskrämda och tänker till nästa gång en liknande situation dyker upp.
Vem vet.

- "Ey vadå sog do inte rådjuret len?"
Klart de vart uppskrämda, men när de kom med sådana undanflykter så visar det att de inte står för vad de gjort.

Bättre hade vart: -"Ey inte säga till polisen, vi kanske kan lösa det ekonomiska mellan oss?"
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Han körde om efter en rondell.

10 m bromsspår, en panikbroms kan utan vidare rita 10 m streck från 70 km/h,
det är bakbromsen som ritar i de flesta fall.

Det är inte många som kan hantera en prejning på rätt sätt.

Vad är det för nivå på inläggen i tråden egentligen?

Absolut säkraste sättet att synas mer på är helljus på dagen,
jag har inga problem att köra utan men med helljus så kör betydligt
mindre antal ut framför en tex.

som jag skrev så vart det 10m bromsspår OCH 100m som hojen gled. då kör man inte 70 längre. snarare över 120 som är det snabbaste man få köra i sverige.
jag säger inte att det är dumt, jag kör själv gärna fort och allt det där...men jag tycker att man få skyller sig själv när man tar steget att struntar i hastighets begränsningen då man tror att man klara av det men inte kan bromsa i den hastigheten på ett bra sätt när det plötsligen behövs. visst är det fel av bilens förare att svängar över i din fil osv. men lika rökt hade han ju tydligen varit ifall det tex just det beskrivna rådjuret (ifall det nu fanns ett där) hade sprungit förbi bilen och hamnat i hans fil...eller liknande. då hade det inte varit bilens fel men bedömningen av hastigheten hade varit fel ändå. visst är det bara en ren tanke och i tankernas värld kan det händer mkt men just daför försöker man ju med tex hastighets begränsningar att drar ned på sånt.

att jag inte klappar han på axeln, visst kanske konstigt. på gatan brukar jag alltid hjälpa till och tar mer än gärna vara på hjälp av andra när jag behöver den. men i just denna situation känner jag inte personen ifråga, beskrivningen av själva händelsen är rätt knappt och låter som sanningen av "en sida" så jag bara skrev att det var jobbigt att gå omkull. så jam i detta fall är jag en kall jäkel. men det är utav min bedömning jag är så just denna gång

- "Ey vadå sog do inte rådjuret len?"
Klart de vart uppskrämda, men när de kom med sådana undanflykter så visar det att de inte står för vad de gjort.

Bättre hade vart: -"Ey inte säga till polisen, vi kanske kan lösa det ekonomiska mellan oss?"

visst de körde ifrån. det har ju redan de snällaste tanterna gjort i situationer där de blev chockade.
hur vet du att det inte var chock i detta fall. varför så 100% säkert att det inte var ett rådjur och att det hela är en undanflykt?
fel har vi alla gjort. vissa var mer än dumt andra bara små fel.
men att klonka ned så himla mkt? utan att ens veta deras "sanning"? varför? och varför ska ni alla blanda in varifrån de kom? menas det med det att man i ljuger,är dum i huvud och kör som svin bara för att man kommer därifrån?
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
visst de körde ifrån. det har ju redan de snällaste tanterna gjort i situationer där de blev chockade.
hur vet du att det inte var chock i detta fall. varför så 100% säkert att det inte var ett rådjur och att det hela är en undanflykt?
fel har vi alla gjort. vissa var mer än dumt andra bara små fel.
men att klonka ned så himla mkt? utan att ens veta deras "sanning"? varför? och varför ska ni alla blanda in varifrån de kom? menas det med det att man i ljuger,är dum i huvud och kör som svin bara för att man kommer därifrån?

De hade inte dragit om det varit ett rådjur där! Tämligen uppenbart.
Vartifrån de kommer är totalt irrelevant för hur man ska agera, men det är klart man tar upp ATT de var invandrare.

Jag menar om du blir rånad på ICA av en 14 årig flicka eller en 68 årig man så brukar du ju, när du berättar för folk vad som hänt, nämna vad det var för typ som rånade dig.
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
jag har haft kortet i många år nu, kör ca 3000mil hoj, 2500mil bil och cyklar ca 2500mil om året.har varit mc, cykel och bilbud i många år med tom egen firma. så japp jag har haft en hel del situationer som inte har varit som de skulle. självklart vet jag ang panik osv. att vara erfaren betyder just att man även "kan" hantera situationer som inte är planerat. behåller ett "kalt" huvud osv...men såklart kan det även händer trista saker fast man är erfaren.
jag har ju inte heller skrivit att det var dit fel eller deras fel eller liknande. då just jag inte var med då kan jag ju inte bedömer nåt och gör inte det heller.
jag sa bara att jag inte tror på att du körde i laglig Hastighet (enligt dina broms och glid beskrivningar) och inte tror på att du kan vara helt säkert ang det med rådjuret.
samt att jag tycker att man få skyller sig själv när man kör för fort, särskild i mörkret då det bli svårare att bedömer situationer plus att man brukar vara trött/segt osv.

hur vart det nu med hojen? i början skriver du att den är skrot, sen är det inte så mkt och du kan laga själv men ändå ska det bli streetfighter nu?


Men...Hastigheten spelar ju ingen roll egentligen, jag hade ju överlevt om jag inte blivit prejad i sista sekund innan omkörningen? Och klart man inte håller hastigheten vid omkörning? Där krävs ju accerlation för att komma om säkert.

Vad ska man göra för att hålla huvudet kallt i dem situationerna som händer på 1 sekund, med val mellan leva eller dö, du hinner ju inte tänka, endast agera, hur ska du träna upp så att du håller huvudet kallt, vurpa och överleva tillräckligt många gånger eller vadå?

Dina åsikter om att köra i mörker och hastighet kan du hålla för dig själv, speciellt i detta ärendet, ren jävla idioti skulle jag kalla det, då jag blev prejad. Skyll dig själv argument - :mad:

Börjar bli riktigt trött på dina moralkärringargument.

Det går fixa själv till streetfighter, men då blir ju inte allt som den var innan... Den blir körbar endast, om ens det.

... Skärp dig!:gnissla


Varför ska man inte säga vart de kommer ifrån eller hur de ser ut? Gör det mig till en nazizt eller vadå? Bara för att de kommer från ett annat land eller har en annan hudfärg, så får man inte nämna det?

Jag har vart och kollat efteråt, det enda man ser är mina bromssträck på marken, men man ser inget bildäcksspår över huvud taget? Det är ju lite konstigt ju. Hoppar något upp framför dig, så är det första man gör att hoppa på bromsen. Jag kommer ihåg att jag inte såg något bromslyse tändas. Sen väjar man inte ut 4-5 meter i sidleds för ett litet rådjur på 20-30 kg. Ja det hade ju vart synd om han fått reparera sin bil , det är ju bättre att han försöker ha ihjäl mig, eller hur? Vad hade du valt?
 
Last edited:

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Enligt lagen (eller trafikförordningen) så ska man blinka höger när man ska ut ur cirkulationsplatsen. Man får blinka vänster om man vill visa att man ska fortsätta runt.

Precis, visst låter och är det enkelt, så hur får folk för sig att blinka ut sig ur rondellen med vänster blinkers, höger blinkers finns inte med i deras värld. Det känns ju bara så ologiskt. Är ju faktiskt bättre att skita i att blinka då. Har sett dom som åker rakt igenom rondellen och vänster blinkar sig ut, sen dom som tar ett varv, blir dom så yra i huvet att dom varken vet in eller ut?

Lite ot, sorry ts men det är fasen detta jag irriterar mig mest över på mornarna :D
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Precis, visst låter och är det enkelt, så hur får folk för sig att blinka ut sig ur rondellen med vänster blinkers, höger blinkers finns inte med i deras värld. Det känns ju bara så ologiskt. Är ju faktiskt bättre att skita i att blinka då. Har sett dom som åker rakt igenom rondellen och vänster blinkar sig ut, sen dom som tar ett varv, blir dom så yra i huvet att dom varken vet in eller ut?

Lite ot, sorry ts men det är fasen detta jag irriterar mig mest över på mornarna :D

Att man tar ett varv har hänt ett par gånger, vanligtvis i främmande städer och gärna om det är lite dåligt skyltat. Har även hänt att jag missat att svänga av om jag i vanliga fall tar en senare avfart. Dock blinkar jag höger när jag bestämt mig för att ge mig ut :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det med hojen undrade jag bara. du skriver att den vart skrot, sen vart det nån 5000kr skada som du skulle fixa själv men ändå ska det bli streetfighter. en sak man brukar göra när kåpor och sånt är paj. men eftersom lacken hade klarat sig så låter det inte som kåpor och sånt är paj. är bara att jag inte förstår hur mkt skada som har skett egentligen.

ang moral. jag skrev ju redan att jag inte klonkar ned med detta på dig och kör själv inte så som lagen säger. har altså inget med moral att göra. bara att man få ta sina beslut som just sina beslut. hade du hållit den tillåtna hastigheten så hade slutet av grejen nog varit en annan.
att du inte håller hastigheten när du ska köra om är inte nåt du få göra förresten. är till exempel 120 den högsta tillåtna hastigheten då gäller detta hela tiden! även när du kör om.

att man kan nämna varifrån folk kommer eller hur gammal de är osv är väl självklart. men det uttrycks på ganska trista sätt. i denna tråd inte just av dig dock av andra varför jag tog upp det. hade man tex skrivit att det var en tje eller en äldre herre, eller att det var en 20åring eller en 5åring eller nåt,så hade ingen härmad nån dialekt och tagit de för de "dumma" men just när det handla om folk som har utländsk bakgrund så bli det såhär.
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
det med hojen undrade jag bara. du skriver att den vart skrot, sen vart det nån 5000kr skada som du skulle fixa själv men ändå ska det bli streetfighter. en sak man brukar göra när kåpor och sånt är paj. men eftersom lacken hade klarat sig så låter det inte som kåpor och sånt är paj. är bara att jag inte förstår hur mkt skada som har skett egentligen.

ang moral. jag skrev ju redan att jag inte klonkar ned med detta på dig och kör själv inte så som lagen säger. har altså inget med moral att göra. bara att man få ta sina beslut som just sina beslut. hade du hållit den tillåtna hastigheten så hade slutet av grejen nog varit en annan.
att du inte håller hastigheten när du ska köra om är inte nåt du få göra förresten. är till exempel 120 den högsta tillåtna hastigheten då gäller detta hela tiden! även när du kör om.

att man kan nämna varifrån folk kommer eller hur gammal de är osv är väl självklart. men det uttrycks på ganska trista sätt. i denna tråd inte just av dig dock av andra varför jag tog upp det. hade man tex skrivit att det var en tje eller en äldre herre, eller att det var en 20åring eller en 5åring eller nåt,så hade ingen härmad nån dialekt och tagit de för de "dumma" men just när det handla om folk som har utländsk bakgrund så bli det såhär.

Det är lätt och va efterklok, nu gick det ju inte som jag hade tänkt mig, det är bara att acceptera.

Det som är dyrast och reparera är ju kåpan som framlyset sitter i, sen ska det ju ersättas till det skick den var i innan krashen hände, om man ska vara korrekt så ska även framgafflen bytas då den har lite "glidskador" på sig eller vad man ska säga. Sen behövs det kedjeskydd, bakbromspinne, kylarskydd, slip-on, clip-on handtag, handtag, styrändevikt, frambromshandtag, blinkers fram, backspegel, lack på tank ( går att täcka med stormgrip för knäna, men inte om det blir försäkringsfråga om det ), fram och bakfälg ( lite skrap på kanterna )
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hoppas du inte är lika långsint som jag. Hade fått komma med en bra bättre historia än ett rådjur om de inte skulle råkat illa ut när de uppenbarat sig framför en med en sådan dum fråga.

Skriv gärna om hur denna historian slutade.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vem är det som är mongot här egentligen. Man måste blinka höger när man ska ut. Man MÅSTE inte blinka vänster om man ska åt vänster, men det är definitivt inte förbjudet, och det förtydligar för övriga bilister. Ingen kan förvirras av att man blinkar vänster då det omöjligt kan missförstås.

Om du inte var vaken under körkortsutbildningen kan du lära dig hur man gör online:

http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Diskussionen om vänsterblink i rondeller har förts otaliga gånger på nätet. Hittills har ingen lyckats prestera en vettig förklaring till varför man inte bör blinka vänster, förutom att man inte MÅSTE göra det. Det finns dock en jävla massa saker som man inte måste göra, trots att de enbart har positiva effekter.

/Mongo :rolleyes:

När jag tog tjör kort (med flintabil på vägar som alla ledde till Rom) fick man lära sig att man kör i rondeller som i "vanliga" korsningar, vad gäller placering och pilning.
Det har ändrats, så att man endast behöver blinka (nymodighet) när man skall ur rondellen.
Jag kör bägge delar.
Skall jag höger, så blinkar jag höger innan, genom och ur.
Skall jag rakt fram blinkar jag endast ur.
Vänster: innan, genom och höger ut.

http://www.youtube.com/watch?v=DNAKVKAYVEM
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Snyggt.... :D

Så. 2500 mil cykel. Som cykelbud då antar jag? Fördelat rimligen då på ung 220 arbetsdagar. Ger med en snittfart som e rimlig av runt kanske 15km/h i en större stad,där cykelbud behövs, ung 10 timmar om dan i sadeln. Sen upp på moppen ngr timmar för att avverka drygt samma sträcka för att avlösa det med nästan samma sträcka i bil. Per dygn.
Fantastiskt.
När äter å sover du?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Snyggt.... :D

Så. 2500 mil cykel. Som cykelbud då antar jag? Fördelat rimligen då på ung 220 arbetsdagar. Ger med en snittfart som e rimlig av runt kanske 15km/h i en större stad,där cykelbud behövs, ung 10 timmar om dan i sadeln. Sen upp på moppen ngr timmar för att avverka drygt samma sträcka för att avlösa det med nästan samma sträcka i bil. Per dygn.
Fantastiskt.
När äter å sover du?

Haha bra svar speciellt när han hugger på hans trovärdighet :D. Funderade ockaå lite på det haha
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Anledningen till alla olika sätt att köra i cirkulationsplatser är väl mycket på grund av att det inte fanns regler för hur man skulle göra från början, så det blev lite olika.

Från början skulle man blinka som om man vore i en korsning, blinka höger om man skulle ut vid 1:a utfarten, inte blinka alls om man skulle ”rakt fram”, alltså bara köra igenom rondellen och ut på utfart nr 2.
Vänsterblink om man skulle fortsätta till utfart nr 3 eller vända i rondellen, här skulle man också blinka höger när man skulle ut ur rondellen.
Det här kunde de flesta och de här reglerna fanns under väldigt många års tid, var absolut inga problem med och de flesta skötte sig, trafiken flöt hyfsat.

Sen hittade en svensk polis på att man ska alltid blinka höger oavsett utfart. Så skulle man bara rakt fram skulle man blinka höger innan man for ut ur rondellen. Man behövde inte blinka vänster även om man skulle ut på 3:e utfarten eller vända… Vilket skapade onödiga köer och slentrianmässig blink i rondellerna, många sket i att använda blinkers över huvudtaget så för ett par år sen kom regeln att nu ska man använda vänsterblinkers igen.

On topic: jag rejsar aldrig bredvid en bil. Märker jag att de ska jävlas och gasar på så lägger jag mig bakom igen. Hellre det än försöka ta mig förbi med risk att de kör omkull mig.

Ljustutning fanns även på 80-talet i trafikskolan men mest för att skrämma djuren bort från vägkanten eller varna trafikanter om något. Inget man fick använda för att meddela att man ska köra om vad jag minns.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
det med hojen undrade jag bara. du skriver att den vart skrot, sen vart det nån 5000kr skada som du skulle fixa själv men ändå ska det bli streetfighter. en sak man brukar göra när kåpor och sånt är paj. men eftersom lacken hade klarat sig så låter det inte som kåpor och sånt är paj. är bara att jag inte förstår hur mkt skada som har skett egentligen.

ang moral. jag skrev ju redan att jag inte klonkar ned med detta på dig och kör själv inte så som lagen säger. har altså inget med moral att göra. bara att man få ta sina beslut som just sina beslut. hade du hållit den tillåtna hastigheten så hade slutet av grejen nog varit en annan.
att du inte håller hastigheten när du ska köra om är inte nåt du få göra förresten. är till exempel 120 den högsta tillåtna hastigheten då gäller detta hela tiden! även när du kör om.

att man kan nämna varifrån folk kommer eller hur gammal de är osv är väl självklart. men det uttrycks på ganska trista sätt. i denna tråd inte just av dig dock av andra varför jag tog upp det. hade man tex skrivit att det var en tje eller en äldre herre, eller att det var en 20åring eller en 5åring eller nåt,så hade ingen härmad nån dialekt och tagit de för de "dumma" men just när det handla om folk som har utländsk bakgrund så bli det såhär.


Har du läst dina egna inlägg? Toppat med lite dubbelmoral :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top