Jimmy
Guest
Du har PM...
Finns väl mycket man kan göra? Det gäller bara att man har vanan inne så att man gör rätt sak vid rätt situation och den vanan får man av att helt enkelt köra mycket och helst rätt.För övrigt är jag bra på att hantera min hoj, men när det kommer till paniksituationer är det inte mycket man kan göra, tyvärr.
Eller så är de lika uppskrämda och tänker till nästa gång en liknande situation dyker upp.Dom där nissarna kommer troligtvis göra något liknande igen därför att dom inte åkte dit den här gången.
Men han har ju en vettig poäng, vi här hör bara ena sidan av händelsen och det behöver inte vara det som verkligen skett.Tragiskt.
Du förstår att du framför en åsikt om en annan sporthojares olycka å istället för att skänka det hela en varm tanke ger du uttryck för var du tror han har felat?
Enl OP har han i direkt effekt blivit prejad av vägen. Bokstavligt,å iom det tycker jag nog lugnt sagt du brister en hel del i kontext på ett vis som påvisar direkt brist på empati för de drabbade.
Verkligen tragiskt. Du förstår,en vacker dag kan det vara dig det händer.
Ytterst kloka råd. Om de skador som beskrivs (med köttsår, uppfläkt hud etc) så ska dessa dokumenteras.Såvitt jag vet e det ingen annan som tagit upp det(?) men ett som jag ser det gott råd e att du uppsöker en läkare som gör en grundlig undersökning på dig. Dra inte på detta utan se till att få det gjort snarast. Även om du känner dig helt ok nu kan det vara att det uppstår men framgent varför det där att att undersökas i samband med olycka är en mer eller mindre standard.
Jag var påkörd halvt illa i häcken med bil för ett himla gäng år sen å pålisen var på mig som faen om att jag skulle till Östra här i Gbg å undersökas. Sagt å gjort,å mig har iofs inget drabbat men som sagt..ifall...så finns det alltid styrkt. I mitt fall talades det om whiplash i första hand,men det skall ju inte mkt fantasi till för att inse vad den extra vikten av en hjälm kan göra med din nacke mm å det kan nog mkt väl vara att de skadorna inte behöver visa sitt fula ansikte direkt. Kanske ngn annan sporthojare som e mer bevandrad i det där kan fylla i.?
Väldigt tråkigt att höra, men jag tycker du ska fortsätta köra. Istället för att lägga av pga rädsla tycker jag du ska vara extra försiktig varje gång du vrider om nyckeln.Vi släpper detta nu,jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat.
Jag har funderingar på att sälja bågen och köpa bil pga att polaren dog i i fredags i en krasch mot en bil
blir lika förundrad varje gång jag ser nån blinka vänster i rondellen och sen svänga ut höger. Hur tänker man då liksom, vem har lärt dom att göra så? Som ni säger, GBG är världsmästare på det. Gärna ensam mamma/pappa med tre tomma barnstolar och en mobil i örat och bråttom från dagis till jobbet.
En fråga, är det FEL att ÖKA säkerheten YTTERLIGARE med att ha
helljuset på (dagtid) ?
Har du vart med om en olycka någon gång då? Har du panikbromsat? Vet du ens känslan av hur snabbt det går från det att man sitter på hojjen tills man vaknar liggandes på asfalten? Jo visst i teorin kan man ju säga vad man vill, men när det kommer till praktiken så är det en annan femma.
För övrigt är jag bra på att hantera min hoj, men när det kommer till paniksituationer är det inte mycket man kan göra, tyvärr.
...Om jag ens funderar på och sätta mig på en hojj igen så blir det garanterat en med ABS iaf! Hade jag haft det så hade inte bromsarna låst sig.
Eller så är de lika uppskrämda och tänker till nästa gång en liknande situation dyker upp.
Vem vet.
Han körde om efter en rondell.
10 m bromsspår, en panikbroms kan utan vidare rita 10 m streck från 70 km/h,
det är bakbromsen som ritar i de flesta fall.
Det är inte många som kan hantera en prejning på rätt sätt.
Vad är det för nivå på inläggen i tråden egentligen?
Absolut säkraste sättet att synas mer på är helljus på dagen,
jag har inga problem att köra utan men med helljus så kör betydligt
mindre antal ut framför en tex.
- "Ey vadå sog do inte rådjuret len?"
Klart de vart uppskrämda, men när de kom med sådana undanflykter så visar det att de inte står för vad de gjort.
Bättre hade vart: -"Ey inte säga till polisen, vi kanske kan lösa det ekonomiska mellan oss?"
visst de körde ifrån. det har ju redan de snällaste tanterna gjort i situationer där de blev chockade.
hur vet du att det inte var chock i detta fall. varför så 100% säkert att det inte var ett rådjur och att det hela är en undanflykt?
fel har vi alla gjort. vissa var mer än dumt andra bara små fel.
men att klonka ned så himla mkt? utan att ens veta deras "sanning"? varför? och varför ska ni alla blanda in varifrån de kom? menas det med det att man i ljuger,är dum i huvud och kör som svin bara för att man kommer därifrån?
jag har haft kortet i många år nu, kör ca 3000mil hoj, 2500mil bil och cyklar ca 2500mil om året.har varit mc, cykel och bilbud i många år med tom egen firma. så japp jag har haft en hel del situationer som inte har varit som de skulle. självklart vet jag ang panik osv. att vara erfaren betyder just att man även "kan" hantera situationer som inte är planerat. behåller ett "kalt" huvud osv...men såklart kan det även händer trista saker fast man är erfaren.
jag har ju inte heller skrivit att det var dit fel eller deras fel eller liknande. då just jag inte var med då kan jag ju inte bedömer nåt och gör inte det heller.
jag sa bara att jag inte tror på att du körde i laglig Hastighet (enligt dina broms och glid beskrivningar) och inte tror på att du kan vara helt säkert ang det med rådjuret.
samt att jag tycker att man få skyller sig själv när man kör för fort, särskild i mörkret då det bli svårare att bedömer situationer plus att man brukar vara trött/segt osv.
hur vart det nu med hojen? i början skriver du att den är skrot, sen är det inte så mkt och du kan laga själv men ändå ska det bli streetfighter nu?
Enligt lagen (eller trafikförordningen) så ska man blinka höger när man ska ut ur cirkulationsplatsen. Man får blinka vänster om man vill visa att man ska fortsätta runt.
Precis, visst låter och är det enkelt, så hur får folk för sig att blinka ut sig ur rondellen med vänster blinkers, höger blinkers finns inte med i deras värld. Det känns ju bara så ologiskt. Är ju faktiskt bättre att skita i att blinka då. Har sett dom som åker rakt igenom rondellen och vänster blinkar sig ut, sen dom som tar ett varv, blir dom så yra i huvet att dom varken vet in eller ut?
Lite ot, sorry ts men det är fasen detta jag irriterar mig mest över på mornarna
det med hojen undrade jag bara. du skriver att den vart skrot, sen vart det nån 5000kr skada som du skulle fixa själv men ändå ska det bli streetfighter. en sak man brukar göra när kåpor och sånt är paj. men eftersom lacken hade klarat sig så låter det inte som kåpor och sånt är paj. är bara att jag inte förstår hur mkt skada som har skett egentligen.
ang moral. jag skrev ju redan att jag inte klonkar ned med detta på dig och kör själv inte så som lagen säger. har altså inget med moral att göra. bara att man få ta sina beslut som just sina beslut. hade du hållit den tillåtna hastigheten så hade slutet av grejen nog varit en annan.
att du inte håller hastigheten när du ska köra om är inte nåt du få göra förresten. är till exempel 120 den högsta tillåtna hastigheten då gäller detta hela tiden! även när du kör om.
att man kan nämna varifrån folk kommer eller hur gammal de är osv är väl självklart. men det uttrycks på ganska trista sätt. i denna tråd inte just av dig dock av andra varför jag tog upp det. hade man tex skrivit att det var en tje eller en äldre herre, eller att det var en 20åring eller en 5åring eller nåt,så hade ingen härmad nån dialekt och tagit de för de "dumma" men just när det handla om folk som har utländsk bakgrund så bli det såhär.
Vem är det som är mongot här egentligen. Man måste blinka höger när man ska ut. Man MÅSTE inte blinka vänster om man ska åt vänster, men det är definitivt inte förbjudet, och det förtydligar för övriga bilister. Ingen kan förvirras av att man blinkar vänster då det omöjligt kan missförstås.
Om du inte var vaken under körkortsutbildningen kan du lära dig hur man gör online:
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Diskussionen om vänsterblink i rondeller har förts otaliga gånger på nätet. Hittills har ingen lyckats prestera en vettig förklaring till varför man inte bör blinka vänster, förutom att man inte MÅSTE göra det. Det finns dock en jävla massa saker som man inte måste göra, trots att de enbart har positiva effekter.
/Mongo
Snyggt....
Så. 2500 mil cykel. Som cykelbud då antar jag? Fördelat rimligen då på ung 220 arbetsdagar. Ger med en snittfart som e rimlig av runt kanske 15km/h i en större stad,där cykelbud behövs, ung 10 timmar om dan i sadeln. Sen upp på moppen ngr timmar för att avverka drygt samma sträcka för att avlösa det med nästan samma sträcka i bil. Per dygn.
Fantastiskt.
När äter å sover du?
Anledningen till alla olika sätt att köra i cirkulationsplatser är väl mycket på grund av att det inte fanns regler för hur man skulle göra från början, så det blev lite olika.
det med hojen undrade jag bara. du skriver att den vart skrot, sen vart det nån 5000kr skada som du skulle fixa själv men ändå ska det bli streetfighter. en sak man brukar göra när kåpor och sånt är paj. men eftersom lacken hade klarat sig så låter det inte som kåpor och sånt är paj. är bara att jag inte förstår hur mkt skada som har skett egentligen.
ang moral. jag skrev ju redan att jag inte klonkar ned med detta på dig och kör själv inte så som lagen säger. har altså inget med moral att göra. bara att man få ta sina beslut som just sina beslut. hade du hållit den tillåtna hastigheten så hade slutet av grejen nog varit en annan.
att du inte håller hastigheten när du ska köra om är inte nåt du få göra förresten. är till exempel 120 den högsta tillåtna hastigheten då gäller detta hela tiden! även när du kör om.
att man kan nämna varifrån folk kommer eller hur gammal de är osv är väl självklart. men det uttrycks på ganska trista sätt. i denna tråd inte just av dig dock av andra varför jag tog upp det. hade man tex skrivit att det var en tje eller en äldre herre, eller att det var en 20åring eller en 5åring eller nåt,så hade ingen härmad nån dialekt och tagit de för de "dumma" men just när det handla om folk som har utländsk bakgrund så bli det såhär.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|