Som vilken omkörning som helst...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Skall jag höger, så blinkar jag höger innan, genom och ur.
Skall jag rakt fram blinkar jag endast ur.
Vänster: innan, genom och höger ut.
Jag tycker att hur det är bäst att göra beror på storleken på cirkulationsplatsen.

De flesta cirkulationsplatser här i trakten är små enkelfiliga, inte mycket större än en vanlig korsning. I dessa kan det vara lämpligt att blinka vänster för att vara lite övertydlig mot "mötande" trafik som är på väg in i cirkulationsplatsen. Det kan också vara svårt för de som är på väg in att se om man blinkar höger eller inte vilket brukar resultera i en del tveksamhet om vart man egentligen är på väg.

Om det däremot är en lite större tvåfilig cirkulationsplats ska man inte blinka vänster för då signalerar man ju att man ska byta fil inuti cirkulationsplatsen. Ser heller ingen poäng med att blinka vänster i en lite större enkelfilig cirkulationsplats då det i dessa bör synas tydligt för inkommande om man blinkar höger för att köra ut eller inte.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Om det däremot är en lite större tvåfilig cirkulationsplats ska man inte blinka vänster för då signalerar man ju att man ska byta fil inuti cirkulationsplatsen. Ser heller ingen poäng med att blinka vänster i en lite större enkelfilig cirkulationsplats då det i dessa bör synas tydligt för inkommande om man blinkar höger för att köra ut eller inte.

Om man byter från höger till vänster fil inne i en rondell är det något som gått snett. Meningen är ju att man ska gå in i vänsterfilen först, och sedan gå ut åt höger innan man ska ut.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om det däremot är en lite större tvåfilig cirkulationsplats ska man inte blinka vänster för då signalerar man ju att man ska byta fil inuti cirkulationsplatsen. Ser heller ingen poäng med att blinka vänster i en lite större enkelfilig cirkulationsplats då det i dessa bör synas tydligt för inkommande om man blinkar höger för att köra ut eller inte.

Byta fil?
Till vadå?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
- "Ey vadå sog do inte rådjuret len?"
Klart de vart uppskrämda, men när de kom med sådana undanflykter så visar det att de inte står för vad de gjort.

Bättre hade vart: -"Ey inte säga till polisen, vi kanske kan lösa det ekonomiska mellan oss?"
Okej.

Hur vet du att det de facto inte fanns ett (rå)djur där då, elelr att denne verkligen trodde att det fanns ett rådjur där? Var ju nån som tidigare skrev att man i paniksituationer inte kan göra mycket, varför går det inte att applicera samma sak på dessa?

Faktum är att ingen vet vad fan som egentligen hände, alla spekulerar och då ena parten är medlem här på SH så verkar det som att man måste lita på denne fullt ut annars är man nån svikare eller liknande.

Jag vet inte ett jota mer än det som TS skrivit och där finns luckor som jag kan mena beror på chock, adrenalin, vrede etc. Men samma saker kan sägas om den logiska bristen hos bilföraren; chock, rädsla, adrenalin etc fick denne att göra fel bedömning först och sen komma tillbaka.

Sen att de var invandrare spelar väl för fan ingen jävla roll?
Hade det gjort någon skillnad om killen som körde bilen hade hoppat ur sin Subaru, dragit sig i sina hängslen, rättat till fjädern i sin hatt och frågat om den unga herren inte såg råHdjureHT?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Okej.

Hur vet du att det de facto inte fanns ett (rå)djur där då, elelr att denne verkligen trodde att det fanns ett rådjur där? Var ju nån som tidigare skrev att man i paniksituationer inte kan göra mycket, varför går det inte att applicera samma sak på dessa?

Faktum är att ingen vet vad fan som egentligen hände, alla spekulerar och då ena parten är medlem här på SH så verkar det som att man måste lita på denne fullt ut annars är man nån svikare eller liknande.

Jag vet inte ett jota mer än det som TS skrivit och där finns luckor som jag kan mena beror på chock, adrenalin, vrede etc. Men samma saker kan sägas om den logiska bristen hos bilföraren; chock, rädsla, adrenalin etc fick denne att göra fel bedömning först och sen komma tillbaka.

Sen att de var invandrare spelar väl för fan ingen jävla roll?
Hade det gjort någon skillnad om killen som körde bilen hade hoppat ur sin Subaru, dragit sig i sina hängslen, rättat till fjädern i sin hatt och frågat om den unga herren inte såg råHdjureHT?

För att repetera: De hade inte dragit om det verkligen fanns ett rådjur där.

- A men i en paniksituation kan människor faktiskt reagera olika!
(Sätt inte rödvinet i halsen nu :D)

Plain and simple, om du orsakar eller på något sätt bidrar till en olycka stannar du, gör du inte det så har du brutit mot lagen och är med största sannolikhet skyldig till ett brott. PuNkT:fakta
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Jag har ringt SVMC och pratat med dem, de tyckte att jag skulle polisanmäla, ringa till försäkringsbolaget och fick även nummer till juridisk rådgivning.

Jag ringde till en advokatfirma och fick hjälp om hur jag skulle gå till väga och frågade om jag kunde äventyra mitt körkort.

Jag har ringt till försäkringsbolaget och pratat med dem, de ska skicka en skadeanmälan till mig, för att reda ut vem som ska betala.

Jag har ringt polisen och berättat allt, men de sa att det inte var någon idé att göra en anmälan, eftersom de var två stycken i bilen så måste de reda ut till 100% vem som körde. Det kan ha vart ett rådjur, vilket inte heller går att bevisa, att de var borta ett bra tag kan bero på deras chock, eller som polisen sa, 2 minuter åt varje håll med en vändning.

Jag har därför valt att inte anmäla eftersom det inte leder någon vart, tyvärr.

Dock får vi se vem försäkringsbolagen väljer ska betala självrisken.

Det var det hela, end of story.

/Nilsson
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Jag har ringt polisen och berättat allt, men de sa att det inte var någon idé att göra en anmälan, eftersom de var två stycken i bilen så måste de reda ut till 100% vem som körde.
Jävla slapptask till polis :gnissla. Den polis som säger så borde få sig en uppläxning så han lär sig vad han har för arbetsuppgifter. Med samma resonemang kan de ju i princip lägga ner alla anmälningar som kommer in. Å andra sidan är vi inte långt ifrån den situationen idag :huvet.
Som andra också redan sagt: filbytet som gjordes var fullkomlig lagvidrigt eftersom det inte gjordes "utan fara för andra". Sen har du troligtvis också kört för fort vilket kommer tas i beaktning men jag har mycket svårt att se att föraren kommer frias. Det kan ju faktiskt vara så att sanningen kommer fram OM polisen genomför sina förhör. Det senare är väl dock en önskedröm att polisen skulle göra sitt jobb...
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Orka inte läsa allt men fet vSvenne i 740 i Lördags åkte sakta vid trottoaren å när jar kör förbi så gör han ett CP ryck ut. Ser hur han ordentligt juckar till på ratten så jag stannade å frågade fettot om han hade svårt med å hålla raktfram eller hur fan det var med ticksen.
Det gick hur fint somhelst för mig fast han såg ut att fundera på att skita på sig för i hans värld så går det nog fint att preja å leka med folk i vita blommiga hjälmar.
Angående den blå bilen så måste det vara lätt att hiutta & slå sönder då lär man ju må fint själv sen iallafall:) mongojävlar

:confused:
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om man byter från höger till vänster fil inne i en rondell är det något som gått snett. Meningen är ju att man ska gå in i vänsterfilen först, och sedan gå ut åt höger innan man ska ut.
Nä inte vanligt att man ska behöva byta åt vänster, men möjligheten finns.

Byta fil?
Till vadå?
Till filen bredvid. "När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken." är vad det står gällande filbyte i cirkulationsplats. Det måste inte nödvändigtvis vara åt höger.

Gällande hur man ska placera sig så står det "Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan. Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna.". Detta ger i princip att man kan växla valfritt mellan körfälten i en cirkulationsplats om man behöver så länge det inte innebär fara för annan.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
För att repetera: De hade inte dragit om det verkligen fanns ett rådjur där.
Hur vet du det?

- A men i en paniksituation kan människor faktiskt reagera olika!
(Sätt inte rödvinet i halsen nu :D)
Ja, det kan man absolut, men man kan även reagera likadant *smuttar på rödvinet*:yoparty

Plain and simple, om du orsakar eller på något sätt bidrar till en olycka stannar du, gör du inte det så har du brutit mot lagen och är med största sannolikhet skyldig till ett brott. PuNkT:fakta
Har inte sagt något som motsäger detta ;)
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Jävla slapptask till polis :gnissla. Den polis som säger så borde få sig en uppläxning så han lär sig vad han har för arbetsuppgifter. Med samma resonemang kan de ju i princip lägga ner alla anmälningar som kommer in. Å andra sidan är vi inte långt ifrån den situationen idag :huvet.
Som andra också redan sagt: filbytet som gjordes var fullkomlig lagvidrigt eftersom det inte gjordes "utan fara för andra". Sen har du troligtvis också kört för fort vilket kommer tas i beaktning men jag har mycket svårt att se att föraren kommer frias. Det kan ju faktiskt vara så att sanningen kommer fram OM polisen genomför sina förhör. Det senare är väl dock en önskedröm att polisen skulle göra sitt jobb...

Precis så känner jag med!

Men denne polis menade att de var tvungna att veta till 100% vem som körde fordonet vid just det tillfället. Vilket inte går att bevisa. Han sa att även om jag hade ringt polisen direkt på plats så hade det inte spelat så jättestor roll heller.

Jag ska dock försöka få tag på fordonets ägare och prata med han om att han kommer få försäkringspapper hem, blånekar han och säger att han inte vart där, är det kört för mig, det är om han har nån heder kvar i kroppen... han kommer ju lindrigt undan ändå.


Bara o hoppas på det bästa :rolleyes:
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Precis så känner jag med!

Men denne polis menade att de var tvungna att veta till 100% vem som körde fordonet vid just det tillfället. Vilket inte går att bevisa. Han sa att även om jag hade ringt polisen direkt på plats så hade det inte spelat så jättestor roll heller.

Jag ska dock försöka få tag på fordonets ägare och prata med han om att han kommer få försäkringspapper hem, blånekar han och säger att han inte vart där, är det kört för mig, det är om han har nån heder kvar i kroppen... han kommer ju lindrigt undan ändå.


Bara o hoppas på det bästa :rolleyes:
Det minsta du kan begära av polisen är att de tar in gossarna till förhör. Det finns en chans att de erkänner. Rådjurshistorian ger jag inte mycket för. Sambanden mellan testosteronstinna gossar, bortförklaringar efter att de kom tillbaka och dina observationer på platsen är lite väl påtagliga för att vara en slump.

Om du anmäler och får ett nedläggningsbeslut med dig hem så är mitt råd att du talar med den ansvariga för nedläggningen och sätter lite press på honom. Det är svårt att binda personerna i fråga till ett brott men desto tidigare personerna tas in till förhör ju mindre är risken att de snackar ihop sig om sin historia.

För övrigt anser jag att den polis du pratat med är ett riktigt blåbär eller bara förbannat lat. I en utredning är de första vittnesuppgifterna och förhören på plats ovärderliga för att få fram sanningen. Att då hävda att det inte gjort någon skillnad om polisen kommit till platsen är bara rappakalja.

Tänk på att det är du som är brottsoffret i denna historia. Se till att våra samhällsresurser får jobba lite för dig och att föraren av Subarun får en näsknäpp för sitt beteende :krama.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Precis så känner jag med!

Men denne polis menade att de var tvungna att veta till 100% vem som körde fordonet vid just det tillfället. Vilket inte går att bevisa. Han sa att även om jag hade ringt polisen direkt på plats så hade det inte spelat så jättestor roll heller.

Jag ska dock försöka få tag på fordonets ägare och prata med han om att han kommer få försäkringspapper hem, blånekar han och säger att han inte vart där, är det kört för mig, det är om han har nån heder kvar i kroppen... han kommer ju lindrigt undan ändå.


Bara o hoppas på det bästa :rolleyes:

Ta och spela in samtalet med mobilen eller nån dold kamera, då kan du ju pressa honom och erkänner han och du spelar in så har du kanske mer kött på benet även om han skulle blåneka senare.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Ett svar. JA

Antar du kör med varselväst och cykelflagga?

Absolut inte varselväst, man syns inte mer eller tidigare eller bättre
med varselväst.

Cykelflagga? Hög nivå på kommentarer här ;)

Varför skulle det vara så fel med helljus ?


OnTopic:
Ang. panikbroms, nöta inbromsningar är bra, nöter man mycket inbromsningar
klarar man såklart av en stressad situation bättre men hur många övar
regelbundet på inbromsningar?

För de som vill veta hur man bromsar på rätt sätt:
Knip med knäna stenhårt runt tanken, tryck med benen uppåt
också så du pressar mot ev. kant på tanken.
hälen pressar du inåt mot plåtarna som sitter bakom fotpinnarna.
Upp med blicken mot något långt bort, krama åt bromshandtaget
bestämt, inte tvärnypa utan krama.
Ta din egenvikt med ryggmusklerna.

Vad du ABSOLUT INTE ska göra är att lägga vikt på styret för då
stör du hojens beteende och det börjar fladdra och du går
omkull lättare.

Skall jag höger, så blinkar jag höger innan, genom och ur.
Skall jag rakt fram blinkar jag endast ur.
Vänster: innan, genom och höger ut.

Perfekt utförda rondellpassager skrotnisse, som yrkeschaufför av
tung lastbil är det den bästa hjälp man kan få när man närmar sig
en rondell att de som skall "vänster" blinkar innan rondellen och genom
och sen blinkar höger.
Det är ett elände att gissa sig till om bilarna kommer svänga så
dom hamnar "framför" min infart eller bara ska rakt genom/direkt höger
i rondellen.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Ja. Jag anser det.

Dels för att du bryter mot lagen.
Dels för att dom som ser dig med helljuset på hade sett dig med halvljuset också. Motorcyklar är inte osynliga.

Risken finns att du irriterar någon självutnämnd polis med ditt helljus så att han faktiskt tränger dig för att visa sitt missnöje. Då har du istället ökat olycksrisken. Och det är lite farligare med någon som med flit försöker tränga dig genom att hastigt förflytta bilen i sidled än det är om någon kommer lite saktare för att dom missat dig.

Om du kör med så små marginaler att du känner att du måste ha helljuset tänt för att vara rimligt säker på att överleva dagen så borde du fundera lite över din körstil.

Personligen har jag överlevt några år nu utan att ha helljuset tänt på dagtid. Anpassa farten efter omständigheterna och trafiksituationen så uppstår inte så många tillbud.

Hmm. Vart någonstans skrev jag att jag kände mig tvungen att
ha på helljuset för att överleva dagen?

Ang. körstil så är den så totalt säker att jag aldrig är orolig...

Ang. de som ser dig med helljuset ser dig med halvljuset också:
Svar: Nej, man märker skillnad om man kör med helljus, mycket
mindre antal som ska till att köra ut framför en.

Har aldrig blivit trängd med helljus på, inte nära ens, i tunnlarna slås det av och om någon jag möter blinkar på mig eller jag ser att föraren i bilen
framför börjar justera backspegeln.

Ang. Dels för att du bryter mot lagen:
Ajdå, attans, du kör alltså aldrig olagligt på något sätt? :)

Jag har blivit prejad på johanneshovsbron av några muppar som satt
och tittade ut genom bilrutan och flinade, var dock inga större problem eftersom jag såg att han var på gång att göra det...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip

Det finns inget värre än att bli bländad av ett ego mitt på dagen. Finns bättre sätt att synas på! Testa att klä dig liknande polisen så ska du se att alla flyttar på sig när du kommer upp bakom oxå.

Varenda person du bländar ser sämre i någon minut och det är troligtvis så att de lättare blir argare och beter sig sämre i trafiken..
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Absolut inte varselväst, man syns inte mer eller tidigare eller bättre
med varselväst.

Cykelflagga? Hög nivå på kommentarer här ;)

Varför skulle det vara så fel med helljus ?
.

Trodde bara du tömde alla lagliga alternativ om du nu vill synas bättre först.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det finns inget värre än att bli bländad av ett ego mitt på dagen. Finns bättre sätt att synas på! Testa att klä dig liknande polisen så ska du se att alla flyttar på sig när du kommer upp bakom oxå.

Varenda person du bländar ser sämre i någon minut och det är troligtvis så att de lättare blir argare och beter sig sämre i trafiken..

Hur många har blivit bländade dagtid av en mc?
Jag har då inte blivit det mer än en ggn, den ggn satt lysena
på en goldwing, 6 st extraljus satt också på den...

Jag har knappt kört i stockholms trafik, bara 5 år taxi, 8 år lastbil+buss,
4 år installatör i innerstan ;)

Trodde bara du tömde alla lagliga alternativ om du nu vill synas bättre först.

Tyvärr som jag skrev så är det lagliga alternativet värdelöst,
kanske då spöka ut sig i Polisuniform och sätta gulblå reflexer på
hojen och måla den blåvit men det behövs inte, räcker me
lyset :tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Till filen bredvid. "När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken." är vad det står gällande filbyte i cirkulationsplats. Det måste inte nödvändigtvis vara åt höger.

Gällande hur man ska placera sig så står det "Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan. Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna.". Detta ger i princip att man kan växla valfritt mellan körfälten i en cirkulationsplats om man behöver så länge det inte innebär fara för annan.

Skall jag svänga vänster, så är det ganska självklart att jag ligger i vänsterfil.
Vilken fil skulle jag då lura i mottrafikanterna att jag skall byta till?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hur många har blivit bländade dagtid av en mc?

Ingen aning, men om jag kör med helljuset på så blinkar en grym massa bilister på mig med sina helljus.

De gör väl det av någon anledning antar jag.

Man kan ju vända på steken, min båge har ju fyra strålkastare original (2*halv+2*hel) och har ju nästan samma ljusstyrka som en bil. Tycker inte ni att bilar bländar om de kör med helljuset på. De har ju inte mera ljus än mig.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top