Nu kommer jag säkert röra upp nåt som jag kommer ångra
men är det inte så att Waberi försöker förklara vad det innebär att vara troende muslim, hur de resonerar kring saker, vad man får och inte får göra? Det kan jag tycka är bra och viktigt...
Att t.ex. förklara varför musik/dansa är någonting dåligt för en troende muslim är ju inte samma sak som att säga att muslimska barn i Sverige inte ska ha musikundervisning, men det upplyser om en skillnad mellan oss. Att skapa förståelse för att folk tycker annorlunda känns liksom som grunden för att komma tillrätta med alla problem det skapar (vilket det gör).
Litegrann som att försöka stoppa könsstympning på barn, det går liksom inte att avfärda som att "dom är dumma i huvudet", det är först när man inser att man själv hade gjort samma val under deras omständigheter som man har en chans att förändra någonting.
De är ju lika säkra på att de har rätt som vi är på att vi har rätt
Äsch, jag vet inte, har inte lyssnat överdrivet mycket på Waberi, men ämnet är så galet infekterat och så oerhört tacksamt att feltolka, nog därför jag envist väljer att förstå vad han vill åt.