Spamtråd M+S

Henken

Guest
Man kan lita på puckona på Högsbo, även om de får tag på nått användbart så fattar dom inte det utan dumpar sakerna lite längre bort.

Idag när jag sålde hojen upptäckte vi att de snott tutan också...Ska leta efter den i grannens brevlåda.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Instämmer!
Dock har jag bara resten av veckan kvar sen äre semester :banana

Jag har en till efter den här :gnissla Men sen! Sen blir de :squid :öl :Rockbanan :trött

Hur gjorde du när du bytte filter. Chansade du när du drog åt allt eller har du momenten inprogrammerade i armen? Eller riktiga verktyg?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag har en till efter den här :gnissla Men sen! Sen blir de :squid :öl :Rockbanan :trött

Hur gjorde du när du bytte filter. Chansade du när du drog åt allt eller har du momenten inprogrammerade i armen? Eller riktiga verktyg?

Vem behöver verktyg när man har armar som mig? :tungan

Bara att dra åt ordentligt för hand, mer behövs inte.
Hojta till om du vill ha hjälp :tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har en till efter den här :gnissla Men sen! Sen blir de :squid :öl :Rockbanan :trött

Hur gjorde du när du bytte filter. Chansade du när du drog åt allt eller har du momenten inprogrammerade i armen? Eller riktiga verktyg?

Vill du vara på säkra sidan så drar du dit filtret för hand och köper en slangklämma som du trär över filtret och drar åt lite lagom med en skruvmejsel, sen najjar du slangklämman och drar tråden till någon lämplig förankring.

Helt plötsligt kör du räsertrajja :yoparty
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Vill du vara på säkra sidan så drar du dit filtret för hand och köper en slangklämma som du trär över filtret och drar åt lite lagom med en skruvmejsel, sen najjar du slangklämman och drar tråden till någon lämplig förankring.

Helt plötsligt kör du räsertrajja :yoparty

Najjar :va Hittade en gammal förklaring på SH:

"Eftersom datahackern låser som en kråka tänkte jag dela med mig av lite tips då jag är i branchen.

Svårt utan bilder, men ska se om jag kan fixa några framöver.

1. Syftet med att låsa något är inte att passera Lodnert i Scruttineringen.

2. Syftet är att föremålet du låser inte ska lossna. Därför är det viktigt att titta på skruven ifråga och fundera på åt vilket håll den vrider sig när den gängar upp sig. De flesta felen folk gör när de låser är att låsningen görs åt FEL håll. Alltså, låsningen skall hindra att skruven kan vrida sig motsols :7peta

3. Använd riktig ståltråd 0,8mm (om reglementet säger annat så använd det)

4. Tråden skall tvinnas på ett jämnt sätt med ca 3 varv per cm. Inte mer och inte mindre. Det är för att tråden ska hålla och inte heller vara för slapp i tvinningen

5. Hålen i skruvskallen kan ju hamna på lite olika ställen som är svåra att få en bra låsning. Då kan man ju ha olika tjock bricka eller låsa så gott det går. Det viktiga är att tråden ligger nära 90grader ut från skallen så den håller i max.

6. Själva låsandet nu då.
-Ta dubbla längden mot vad du tror går åt.

-Trä igenom den till hälften i hålet i skruvskallen och tvinna den med händerna först så den blir tvinnad nära och emot utgångshålet i skruven.

-Tvinna vidare till den längd som ser ut att behövas till andra skruven, men inte ända fram utan spara 5mm otvinnat.

-Håll isär de två trådarna och ta tag med en plattång i tvinningens början. (så släta ytor som möjligt för att inte göra brottanvisningar i tråden)

-Tvinna tråden tills det blir 3 varv per cm och tvinna sista varvet lite i en stor cirkel. Som en tunnelroll med ett flygplan. Då kommer tråden att tajta till sig mot skruvskallen och inte ha något slack där senare.

-Nu när den färdigtvinnade delen når nästan ända till andra skruven ( ja just det, den blev lite längre när du tvinnade den hårdare) så trä i ena tråden i hålet och dra den andra runt utanpå ( åt rätt håll nu, så den hindrar skruven att vrida sig moturs)

-Tvinna den lösa delen med tråden i hålet, och lägg den lösa underst och tvinna åt det håll som gör att den lösa vrider sig nedåt. Gör likadant nu som tidigare och tvinna 3-5 cm, sen avsluta med att vrida de sista varven i stora cirklar. Då kommer hela tråden mellan skruvarna att sträckas till och bli tajt och säker

-Sista och ganska viktiga biten är att klippa tråden 1-2 cm från skruven och sedan vika den dubbel för att den sylvassa avklippta änden inte ska riva upp händer och armar.

7. Rejsa hårt och glöm aldrig att tvåtakt alltid kommer vara mer rejsing än fyrtaktare"


:3freak :näsblod

Vem behöver verktyg när man har armar som mig? :tungan

Bara att dra åt ordentligt för hand, mer behövs inte.
Hojta till om du vill ha hjälp :tummenupp

Det låter lättare :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top