Spamtråd M+S

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Najjar :va Hittade en gammal förklaring på SH:

"Eftersom datahackern låser som en kråka tänkte jag dela med mig av lite tips då jag är i branchen.

Svårt utan bilder, men ska se om jag kan fixa några framöver.

1. Syftet med att låsa något är inte att passera Lodnert i Scruttineringen.

2. Syftet är att föremålet du låser inte ska lossna. Därför är det viktigt att titta på skruven ifråga och fundera på åt vilket håll den vrider sig när den gängar upp sig. De flesta felen folk gör när de låser är att låsningen görs åt FEL håll. Alltså, låsningen skall hindra att skruven kan vrida sig motsols :7peta

3. Använd riktig ståltråd 0,8mm (om reglementet säger annat så använd det)

4. Tråden skall tvinnas på ett jämnt sätt med ca 3 varv per cm. Inte mer och inte mindre. Det är för att tråden ska hålla och inte heller vara för slapp i tvinningen

5. Hålen i skruvskallen kan ju hamna på lite olika ställen som är svåra att få en bra låsning. Då kan man ju ha olika tjock bricka eller låsa så gott det går. Det viktiga är att tråden ligger nära 90grader ut från skallen så den håller i max.

6. Själva låsandet nu då.
-Ta dubbla längden mot vad du tror går åt.

-Trä igenom den till hälften i hålet i skruvskallen och tvinna den med händerna först så den blir tvinnad nära och emot utgångshålet i skruven.

-Tvinna vidare till den längd som ser ut att behövas till andra skruven, men inte ända fram utan spara 5mm otvinnat.

-Håll isär de två trådarna och ta tag med en plattång i tvinningens början. (så släta ytor som möjligt för att inte göra brottanvisningar i tråden)

-Tvinna tråden tills det blir 3 varv per cm och tvinna sista varvet lite i en stor cirkel. Som en tunnelroll med ett flygplan. Då kommer tråden att tajta till sig mot skruvskallen och inte ha något slack där senare.

-Nu när den färdigtvinnade delen når nästan ända till andra skruven ( ja just det, den blev lite längre när du tvinnade den hårdare) så trä i ena tråden i hålet och dra den andra runt utanpå ( åt rätt håll nu, så den hindrar skruven att vrida sig moturs)

-Tvinna den lösa delen med tråden i hålet, och lägg den lösa underst och tvinna åt det håll som gör att den lösa vrider sig nedåt. Gör likadant nu som tidigare och tvinna 3-5 cm, sen avsluta med att vrida de sista varven i stora cirklar. Då kommer hela tråden mellan skruvarna att sträckas till och bli tajt och säker

-Sista och ganska viktiga biten är att klippa tråden 1-2 cm från skruven och sedan vika den dubbel för att den sylvassa avklippta änden inte ska riva upp händer och armar.

7. Rejsa hårt och glöm aldrig att tvåtakt alltid kommer vara mer rejsing än fyrtaktare"

:3freak :näsblod

Det låter lättare :)

Så avancerat han skrev, det är det inte i verkligheten :)

Olja på bakdäcket är spännande om filtret släpper men risken är ju väldigt liten. Jag körde själv onajjat på gata.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag har fått arbetsuppgifter nu på jobbet så jag hinner tyvärr inte vara här och skriva livsviktigt info till er.
Snart är jag nog tillbaka här på heltid när semestrarna tar vid på allvar.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Var har du varit :va
ute och plockat tallrikar på havet :)

Det känns underbart att vara hemma igen! Ha fast mark under fötterna :bow: Jag hatar havet :gnissla Det gungar och slår och skvätter och har sig, fiiiiifan.

Nu är det en hel vecka tills nästa pass :banana

hmm, hörde enligt rykten att du drev omkring full på stan igår:va ;)
Haha, eh, jae, det skulle man kanske kunna säga...

om jag får ge alla ett råd, gå inte på After Work på en måndag, det kan ALDRIG sluta väl :död:

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
ute och plockat tallrikar på havet :)

Det känns underbart att vara hemma igen! Ha fast mark under fötterna :bow: Jag hatar havet :gnissla Det gungar och slår och skvätter och har sig, fiiiiifan.

Nu är det en hel vecka tills nästa pass :banana

Haha, eh, jae, det skulle man kanske kunna säga...

om jag får ge alla ett råd, gå inte på After Work på en måndag, det kan ALDRIG sluta väl :död:

Välkommen tillbaka då!

AW slutar, oberoende av vilken dag på veckan det är, likadant! Dunderfylla och en baksmälla dagen efter som heter duga :mattias

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
E de nån som e sugen på att tvätta åt mig ikväll så jag kan :squid istället:)

Jag bjuder på glass som belöning:tummenupp

MonsterMatte

916 till salu!!!!!
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
916 -98(till salu), TTR600 (stulen)
Jag ska kolla på en Yamaha TTR600 senare ikväll...

Är det nån som vet någe om den modellen???

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...