Spamtråd M+S

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
urk trött på att packa, snart helg, hurra
Måste sälja hojen, snyfft, vad fan ska jag ha för bil, svart? snabb, mmmmm, snygg, yep, betala, urk

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Sms

Ja. Vilket stenålders komunikationssätt egentligen.
Hur kunde det bli så här?
I ett samhälle som sedan stenåldern försökt hitta sätt att komunicera med omgivningen med ritade figurer, runor mm.

I många år användes signalöverföring, morse-kod, ett sätt att med pip-ljud, korta och lång, överföra korta meddelanden via kabel som översattes till vår tids bokstäver.
Senare kunde dessa signaler överföras via radio, och automatiseras så att koden automatisk översattes till läslig text.

Vi har sedan gått steget längre och haft radiokomunication, ett sätt att överföra ljud, och sedan telefonen där vi kan prata tvåvägskomunication utan att behöva trycka på knappen när vi ska prata.

Vi har internet, där vi idag även kan använda IP-telefoni för att till låg kostnad kan nå hela världen med några knapptryckningar. Vi kan även skriva uppsatser i form av forums-inlägg och e-mail, skicka filer mm. Vi kan t.o.m. prata i realtid med andra sidan av världen och se en rörlig bild i realtid av den vi pratar med, via s.k. "WebCam".
Allt detta vet vi ju.

Men hur kunde det där med SMS slå igenom så hårt. Short Message Service.
Ett sätt att kortfattat skicka ett litet meddelande, till priset av någon krona.
Tanken var god från början, ett billigt sätt att säga det man ville säga till någon utan att telefonräkningen tickade på pga utarmat skitsnack när samtalet ändå är öppnat.

Idag skrivs långa romaner med sms, där sms ofta används istället för att ringa personen ifråga direkt, trots att det egentligen är billigare att faktiskt ringa med de flesta operatörer idag.
För en oinvigd (läs person av äldre generation) tar det förmodligen mer tid att skriva sms än att slå numreet och prata.

Det arrangeras tävlingar där man skall skriva så snabbt som möjligt, man skall rösta på schlagerlåtar och danspar, eller skänka pengar till välgörenhet eller beställa klamydiatester.
SMS-tjänsten har utvecklats enormt.

Men jag förstår inte hur det har gått till. Det måste gått snett någonstans, eftersom vi egentligen tagit ett par steg tillbaka, och väljer att kontakta vänner och bekanta med sms och utrycker våra känslor med smilys etc, något som kommer rent naturligt om man pratar live.

Kort sagt, har hela utvecklingen gått åt det bättre hela tiden, med enkla lösningar för att få människor att kunna komunicera med varandra, och ändå överanvänds en av de äldsta elektroniska komunicationssätten, i ny modern tappning, som egentligen inte alls är smidigt eller flashigt.

Konstigt...
Kan det vara så att vi i dagens stressade samhälle är lite rädda för att "störa" och väljer att skicka förfrågningar som sedan kan läsas och besvaras när mottagaren är tillgängllig? Att mobilen är på dygnet runt, lika viktig att ta med ut såsom nycklar eller plånbok, är stressande i sig. Vi vill alltid vara anträffningsbara, men vågar inte störa.

Fotnot: Jag använder sms flitigt för att kontakta omvärlden.

Last edited:

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag tycker om sms, få då slipper jag höra flåsandet av alla k*ta tjejer som vill ha kontakt med mig. Obehaglig när tjejer stönar och flåsar i örat.

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Snart är arbestdagen/veckan slut :)
:öl :öl
Fika kl 2 och strax efter den är slut så är det dax att dra sig hemåt :)

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Liv efter döden?

Tror ni på liv efter döden?

För två år sedan "sålde" jag min gamla 245 till en bilhandlare av erkänt fabrikat, eftersom de erbjöd som garanti minst 10 000:- för inbytesbil oavsett ålder eller märke.
Kanon tänkte jag, som stod i stånd till att köpa annan bil, eftersom min gamla volvo hade 1 månad kvar innan det blev körförbud, pga utebliven besiktning.
Det skär i hjärtat på mig att vara "sista ägare" på ett fordon, så det var ett gött sätt att bli av med den.

Enligt vägverket tog det cirka en månad innan "SKROTFRAG" stod som ägare och bilen hade fått dödshjälp fram till plåtpressen.

Idag kollade jag vv hemsida igen, och upptäckte till min förvåning att min gamla volvo har återupptsått!
Nu lever den vidare i form av en släpvagn årsmodell 2008!

Det finns alltså ett liv efter döden! Hade den bakhjulsdrivna besten varit skött sig lite bättre de sista åren, så kanske den blivit belönad med att bli en lamborgini eller något, men nej, den blev en trailer... Rätt åt den!
För visst är det väl så att fordon har själ?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Tror ni på liv efter döden?

För två år sedan "sålde" jag min gamla 245 till en bilhandlare av erkänt fabrikat, eftersom de erbjöd som garanti minst 10 000:- för inbytesbil oavsett ålder eller märke.
Kanon tänkte jag, som stod i stånd till att köpa annan bil, eftersom min gamla volvo hade 1 månad kvar innan det blev körförbud, pga utebliven besiktning.
Det skär i hjärtat på mig att vara "sista ägare" på ett fordon, så det var ett gött sätt att bli av med den.

Enligt vägverket tog det cirka en månad innan "SKROTFRAG" stod som ägare och bilen hade fått dödshjälp fram till plåtpressen.

Idag kollade jag vv hemsida igen, och upptäckte till min förvåning att min gamla volvo har återupptsått!
Nu lever den vidare i form av en släpvagn årsmodell 2008!

Det finns alltså ett liv efter döden! Hade den bakhjulsdrivna besten varit skött sig lite bättre de sista åren, så kanske den blivit belönad med att bli en lamborgini eller något, men nej, den blev en trailer... Rätt åt den!
För visst är det väl så att fordon har själ?

Och min krockade inlösta S70 lever vidare i Lerum...
Hittade reservnyckeln, som jag tappade bort för länge sen, härom dagen :)

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

Åk hem till nya ägaren och säg att du har en nyckel som passar dennes bil :)
Fråga om han/hon är villig att betala 2000:- för den...i annat fall finns det en annons ute på blocket innehållande regnr mm :D

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Du får sluta sprida dina visitkort på ålderdomshemmen :mad:

Näj dåm är unga, 18-24 bast

Jag va och skrotade min Suzuki Swift -90 för några år sen, Skrutten var med som vittne.

3 år senare ser jag samma bil med samma lack och plåtskador på jobbets parkering. Då har nån Manpower anställd köpt den på nått skumt sätt. Stackare, det regnade in i den rätt bra genom övre listen på framrutan.:D

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...