Spamtråden 4.0

Status
Ej öppen för fler svar.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Det är förjävligt...

Idag har jag varit ute och kört :)

Underbart förutom att det blev lite kallt om fingertopparna...

Jag hade gärna varit ute och kört jag med...
Dock lurade polarna ut mig igår för att skämma ut mig på stan, mitt i arbetet, med bindel för ögonen, så mina nycklar till garaget ligger kvar på jobbet :(

Så det blev inget köra alls idag.
Men det var trevligt igår ändå, även utan nycklar idag..

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Ja,,ok,,men hur kallt blir de,, när man kör å dagstemperaturen + vind-styrkan :va Vad blir de för temperatur då ??:va

exempel:

Hastighet Lufttemperatur Upplevd temperatur
7km/h 0 -1
60km/h 0 -18
7km/h -10 -11
60km/h -10 -34
90km/h -10 -36

* "Vintersoldat, soldatregemente för viterstrid" is da shit!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
exempel:

Hastighet Lufttemperatur Upplevd temperatur
7km/h 0 -1
60km/h 0 -18
7km/h -10 -11
60km/h -10 -34
90km/h -10 -36

* "Vintersoldat, soldatregemente för viterstrid" is da shit!

Jag har kämpat på riktigt bra med mat och dryck det senaste, samt undvikit träning, så jag tål lite kyla... Idag var jag en tur till Dalsland, drygt 35 mil har det blivit den här helgen :)

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jag sitter hemma hos mamma nu... känns som att gå tillbaks till stenåldern, just nu har vi "fem myror är fler än fyra elefanter" eller hockey att välja på...

jag ska nog hem nu :3freak:

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
Jag sitter hemma hos mamma nu... känns som att gå tillbaks till stenåldern, just nu har vi "fem myror är fler än fyra elefanter" eller hockey att välja på...

jag ska nog hem nu :3freak:

det var väl inget svårt val!

fem myror är fler än fyra elefanter :yoparty :yoparty

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
I ett anfall av fyrkantighet där jag förfasade mig över den bristande förmågan att skilja på de och dem i skrift så snubblade jag över följande text som gör ett försök att förklara hur det ska vara:

Först ut av de vanliga språkfelen i det svenska språket är de, dem och dom, tre ord som ofta förväxlas. Dem orkar inte läsa längre, för dem får ont i ögonen. Ja, det gör ont att se sådana kontruktioner i annars välskrivna texter - närapå så ont att det talspråkliga dom är att föredra. Men vad är det då för skillnad mellan de, dem och dom? Och när ska man använda vad?

De är ett pronomen i tredje person plural, grundform.

De såg mig.
Talspråk: Dom såg mig (mej).

Det vill säga, de fungerar som subjekt i meningen; det är de som gör något i meningen, som agerar i meningen.

Dem är ett pronomen i tredje person plural, objektsform.

Jag såg dem.
Talspråk: Jag såg dom.

Det vill säga, dem fungerar som objekt i meningen; det är dem som utsätts för subjektets agerande, dem är passivt i meningen.

Alltså: Jag såg dem och de såg mig.
Inte: Jag såg dem och dem såg mig.
Inte: Jag såg de och de såg mig.
Möjligen (endast talspråk): Jag såg dom och dom såg mig.

Dom är alltså endast talspråk (även om en del använder det även i skrift), och kan användas istället för både de och dem. Är man osäker kan man alltså ta det säkra före det osäkra och använda (dock helst inte i skrift) det talspråkliga dom, visserligen på bekostnad av stil men åtminstone hyfsat grammatiskt korrekt. Men snälla. Försök iallafall inse att det är en skillnad mellan subjektet och objektet i en mening, och anpassa pronomina därefter.

"Dom" har ju blivit mer accepterat även i skrift numera och ibland undrar jag
om det inte vore bättre för många som har problem med de/dem att använda sig av "dom" istället.

Är det bara jag som är ovanligt anal när det gäller rättstavning eller är det
fler som retat sig på denna ganska utbredda okunskap? :va

Och Ja, jag har tråkigt på jobbet idag... :rolleyes:

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
I ett anfall av fyrkantighet där jag förfasade mig över den bristande förmågan att skilja på de och dem i skrift så snubblade jag över följande text som gör ett försök att förklara hur det ska vara...

...ZNIP...

Är det bara jag som är ovanligt anal när det gäller rättstavning eller är det
fler som retat sig på denna ganska utbredda okunskap? :va

Och Ja, jag har tråkigt på jobbet idag... :rolleyes:
Prisa gud!

Jag håller med till punkt och prick. Kunskap är makct ( :rolleyes: ) och okunskap är osexigt. Och kom nu inte alla 123490762345 medlemmar på SH och skyll på dyslexi, för den gubben går inte.

//J. Ajagharocksålitetråkigtpåjobbet.

Judith: Det var längesen jag höll med/uttryckte något sådant här. Ahhh, det känns bra. (Jag har en gammal godingtråd liggandes, kanske ska liva upp den igen? :tungan)

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag håller med Skrutten, okunskap är början till kaos vilket i slutändan kommer leda till mäsklighetens fall...

Fasen Lus-Bo det låter farligt. Om vi då skjuter alla som besitter sådan okunskap att det riskerar bli kaos och mänsklighetens fall så borde detta lösa problemet och solen skulle alltid skina på just mig.:tummenupp

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Fasen Lus-Bo det låter farligt. Om vi då skjuter alla som besitter sådan okunskap att det riskerar bli kaos och mänsklighetens fall så borde detta lösa problemet och solen skulle alltid skina på just mig.:tummenupp
Vi kan kanske slå våra loppätna skallar ihop och rädda världen? Eller bara dricka mycket öl medan vi försöker ;)

Förväntat är dock att ammunitionsåtgången under denna operation kommer vara enorm, då okunskap börjar bli ett utbrett problem i samhället... Jag ska genast påbörja en familjesanering här hemma som ett första steg :brynad

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S