Sparbössa på två hjul

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Frågan har säkert varit uppe tidigare, men kanske inte riktigt ur det här perspektivet. Jag behöver ett fordon att pendla 2 x 10 km med och har nedanstående rangordnade kriterier. Vad ska jag köpa? Som ni ser är "kul att köra" inte alls viktigt. Jag är ute efter något som är riktigt ekonomiskt och tillförlitligt och inte är en moped.

1. Pris högst 25.000 kr
2. Mycket låg bränsleförbrukning
3. Hög driftsäkerhet
4. Tillräckliga fartresurser för att köra på 90-väg
5. God komfort
6. Körglädje

Hur mycket drar en 1-cylindrig 650? Ingen idé att ta reda på? Bara skoter som gäller? Ok för mig, jag vill bara veta vad ni har för erfarenheter av riktigt billigt tvåhjuligt ägande.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det första som dök upp i min skalle är en CB400 från mitten åttiotalet. Du får kompromissa rätt hårt på punkt 5 och 6 dock.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel

Bifogat

• 2534141007.jpg
    2534141007.jpg
    50 KB · Visningar: 158
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Eller kliv upp till cb 650 - 80,,,,Snart veteran,, punkt 6 åtsidosatt,

Du den hojen på blocket ser ju ut som en kanonklipp:D

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag hade i vanlig ordning köpt en CBR600 från 90-talet. Den kan allt det där, samtidigt som den funkar att leka GP med om andan skulle falla på. Dessutom verkar de inte sjunka i pris så värst längre så ekonomin är på topp.

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Yamaha XV535 Virago. Kostar noll att äga och att köra. Svag på punkt 6, men billig är tyvärr inte rolig.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Valfri chinascooter a 125 kubik. Kostar som en brödrost, dock är väl körglädjen begräsad, men den tar röven från A till B.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag gissar på att du får en bra totalkostnad med en Honda Transalp med de krav du beskriver.

Billig försäkring och driftsäker som få. Har ett bra andrahandsvärde också. Ett exempel som säkert går att få för 25k http://www.blocket.se/vi/20307526.htm?ca=15_s

Jag har inga erfarenheter från scootrar etc, men de kanske kan vara ett alternativ. Tänk på att bränsleförbrukningen inte är en så stor kostnad i sammanhanget.
Kör du 20km/dag x 22 dagar/mån så är skillnaden 100:-/mån om den drar 0,3 eller 0,5 lit/mil.

Då finns det annat som är viktigare att se på rent ekonomiskt.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag hade i vanlig ordning köpt en CBR600 från 90-talet. Den kan allt det där, samtidigt som den funkar att leka GP med om andan skulle falla på. Dessutom verkar de inte sjunka i pris så värst längre så ekonomin är på topp.

Försäkringspremie = adjö. :glömdet

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tänk på att bränsleförbrukningen inte är en så stor kostnad i sammanhanget.
Kör du 20km/dag x 22 dagar/mån så är skillnaden 100:-/mån om den drar 0,3 eller 0,5 lit/mil.
Bra poäng.

Yamaha XV535 Virago. Kostar noll att äga och att köra. Svag på punkt 6, men billig är tyvärr inte rolig.
Har faktiskt haft en sådan (en kort period) och jag tyckte den var rätt kul att köra runt stan. Bra förslag. Edit: nej förresten, fy satan vad gubbigt!

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kan den verkligen riktigt låg bränsleförbrukning?

Det beror väl på vad man menar med "riktigt låg", antar jag. Kör man riktigt försiktigt, dvs i bilfart så drar den ju inte mycket soppa.

Fördelen med en sån är att du kan ventilera dina testosteron-, familje- eller arbetsorsakade aggressioner under korta men ack så sköna ögonblick. Du kan till och med uiila med den! Ungdomens källa och pendlarfordon i ett!

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Ska du åka billigt och bekymmerfritt finns det ju ett självklart alternativ:
http://www.blocket.se/vi/20830130.htm?ca=15_s
Ska det vara lite mer körglädje med i bilden så ska man nog ha en med större motor men då blir ju ekonomin lidande direkt och köper man gammalt så försäkringen blir låg så e ju reparationer kanske lite dryga...

Jag hade en sån ett tag, billigare blir det inte, marchar helt ok på 90 väg.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det beror väl på vad man menar med "riktigt låg", antar jag. Kör man riktigt försiktigt, dvs i bilfart så drar den ju inte mycket soppa.

Fördelen med en sån är att du kan ventilera dina testosteron-, familje- eller arbetsorsakade aggressioner under korta men ack så sköna ögonblick. Du kan till och med uiila med den! Ungdomens källa och pendlarfordon i ett!
Det ligger onekligen något i vad du skriver.

:fakta

Men undrar vad den faktiskt drar vid snikkörning.

Edit: ca 0,7 l / mil visade det sig efter några sekunders googlande.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...