Sparbössa på två hjul

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Cykel, mkt billigare kan det inte bli, tar väl 30 min om man ska cykla en mil,
ger motion också. Kan även hjälpa till att sänka totalvikten vid hojkörning sen :tummenupp
Sen en skojig hoj från 89 så får du billig förs. sj så tänkte jag
skaffa mig en 750 gixxer eller zxr så fort mitt kort tillåter det :).

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
DRZ 400 S/SM är en utmärkt hoj med 1 cyl. motor som går vibrationsfritt jämfört 650 stånkorna.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Ska du åka billigt och bekymmerfritt finns det ju ett självklart alternativ:
http://www.blocket.se/vi/20830130.htm?ca=15_s
Ska det vara lite mer körglädje med i bilden så ska man nog ha en med större motor men då blir ju ekonomin lidande direkt och köper man gammalt så försäkringen blir låg så e ju reparationer kanske lite dryga...

Jag hade en sån ett tag, billigare blir det inte, marchar helt ok på 90 väg.

det var nog det hemskaste jag sett. punkt nummer 7? våga synas på?
billig i all ära... MEN!?

transalpen såg väl ganska trevlig ut för ändamålet. inte för att jag skulle köra något annat än min cbr menmen. :)

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
En sån här körde jag i slutet av 80-talet:

http://www.blocket.se/vi/20856174.htm?ca=16_s&last=1

På de 5000 milen jag körde slog jag väl i ca 0,5 liter olja (utöver oljebyte alltså), den drog under 0,5 l/milen i laglig hastighet. Jag fick byta bränslepump, men det var enda felet. Jag åkte till Italien 2 ggr med packning och flickvän, gick hur bra som helst.

Mina två ören..

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Helt klart VFR750 från -86-89. VFR:en blev ju grundligt uppdaterad till sitt idag outslitliga jag 1986 (kan ha varit -85), och från och med de årsmodellerna är VFR:ena praktiskt taget oförstörbara (bl.a. ram och sving i aluminium samt kuggdrivna kammar). De första modellerna från den epoken har en torrvikt på strax under 200 kg, och dessutom ganska mycket pulver så det rör på sig rätt bra. Någon snackade om förbrukning runt 05l/mil vilket låter vettigt. Sedan klassikerförsäkrar du den för runt 1500-2000 spänn hel/hel vilket är helt otroligt billigt.

Kort och gott, VFR750 -86-89; Billig i inköp, hyfsat låg förbrukning, driftsäker, ser helt ok ut och rolig att köra.

Känner till en VFR750 -86:a som eventuellt är till salu för ca. 20k. Fint skick både estetiskt och maskinellt. PM:a om det finns intresse.

//Morphine

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Själv funderar jag på en modern icke-rejs 4-takts 125a när väl huset är köpt och jag behöver pendla kring 2*15 km småvägar/dag. Lär vara ganska döda på beg-marknaden om några år (när kidsen är för lata för att ta separat kort för lätt mc) och dra kring 0,2 liter milen, uppemot 50-60 mil per tank ska det finnas någon Honda som klarar, kan ju testa att trycka på en ERF-tank om jag vill nöja mig med att tanka varannan månad. Körglädje skiter jag i, kommer behålla min r-hoj.

Det funderar jag på att skaffa jag med, och då har jag sålt iväg min 4-takts125a för bara några månader sen :gnissla Körde den på 0.35, alltid full gas (står stilla annars), klarar tempot på 90-väg utan större bekymmer.

Det var en sånhär jag hade fast 125an http://www.blocket.se/vi/20744106.htm?ca=20_s , skulle tro att 250n med ca 30 häst är lite roligare:) Billig i inköp (jag har lyckats pruta ner den i annonsen till 12500:- men ändrade mig, ska ha offroadare), går säkert att köra på 0,3-0,4. Billig försäkring osv. :tummenupp

Hondan du tänker på är CBF125 :tummenupp http://www.blocket.se/vi/20765171.htm?ca=20_s

Den ska klara 60 mil på en tank (13 liter har jag för mig) :yoparty

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Första årsmodellen av Honda Hornet 600 kan man hitta för ungefär 25000kr med lite tur. Bör nog inte vara några problem att få den att dra ner mot 0,5l/mil.

Annars brukar det inte vara några större problem att köra en 650cc stånka på kring 0,4l/mil.

Den GSX1400 jag hade förut var inga större problem att köra på 0,55l/mil vid lugn körning.

Den stora frågan är inte vilken hoj man kör. Utan hur man kör den.

[YOUTUBE-ID]tSaNOrBITfk[/YOUTUBE-ID]

Scootrar är överskattade som pendlingsfordon. Över huvud taget så är de överskattade fordon. Jag skulle vilken dag som helst i veckan hellre välja en tio år gammal Kawasaki ER-5 eller Suzuki GS500E än att slanta upp samma pengar för en sprillans ny 125cc kinascooter. Det säger jag trots att jag säkert äger en av de äldsta scootrarna här på Sporthoj (min NV är från 1954) och dessutom utbildar EU-mopedister.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
http://www.blocket.se/vi/20605970.htm?ca=11_s

En sådan köpte jag för att få lite mer fart i än min nuvarande 150cc av samma modell. 150cc gör 100km/h ca, men på 90 väg vill du iaf ha något som går liiite fortare. Känns på något vis illa att behöva hålla stumt för att följa med i trafikrytmen. Försäkring = 1500:- hel/hel i S-holm. Förbrukning = 0,25-0,3. Körglädje? Knappast om man jämför med en 1000cc sportmoppe. Praktisk? Utrymmet under sadeln, alternativt en toppbox är ej att förakta.

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Peugeot SUM-UP 125cc

Peugeut släpper en 125 scooter i år. Ser ut som en Speedfight på Anabola.

Kommer till Handlarna i mitten på April.

19995 kr NY..

Goggla denna. Duktigt snygg och uppfyller alla krav du har..

Och ja, jag kan vara lite färgad i frågan:yoparty

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Dra åt faan! Den där känns ekonomisk rakt igenom! En sådan ska jag skaffa mig nån gång!

Hur kändes det att vrida fullt på rullen på en sådan? Fanns det nått "drag" i den? (+1 till mig för att jag ställer moppefukko-fråga!!)

Tja, drag o drag... Helt ok för att köra omkring i stan o så med i alla fall. Man kunde utan problem köra "igenom" rödljus köerna för att sen köra iväg utan att ha nån i bakhasorna direkt. Gick helt ok tycker jag faktiskt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
http://www.blocket.se/vi/20605970.htm?ca=11_s

En sådan köpte jag för att få lite mer fart i än min nuvarande 150cc av samma modell. 150cc gör 100km/h ca, men på 90 väg vill du iaf ha något som går liiite fortare. Känns på något vis illa att behöva hålla stumt för att följa med i trafikrytmen. Försäkring = 1500:- hel/hel i S-holm. Förbrukning = 0,25-0,3. Körglädje? Knappast om man jämför med en 1000cc sportmoppe. Praktisk? Utrymmet under sadeln, alternativt en toppbox är ej att förakta.
Lustigt - har gjort en förfrågan om just en sådan. Tyckte det verkade ruskigt prisvärt: en -04 som gått väldigt lite för 18.500 kr. Men när jag har funderat fram och tillbaka så är det kanske en marginell besparing man gör om man helt inriktar sig på lägsta möjliga bränsleförbrukning. Det är ju t.ex. värt 200 kr extra i månaden i bensinpengar att köra en 650-stånka istället för en skoter på 150 cc.

Hur ska jag läsa sitt inlägg? Är du på det hela taget nöjd med Dink:en?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
En grej att tänka på är ju oxå kriteriet "bekymmerslöshet" som måste vara väldigt hög tycker jag om fordonet endast ska vara till för att frakta röven. Det gör att cykeln bör vara mindre, alltså mindre cc, och nyare.
Därför skulle jag kika på en sån här.
Liten, gammal och beprövad motor. Rätt ok utseende efter den fick helkåpa. Helkåpan gör dessutom att åkkomforten blir lite bättre. Lite dyrare än de stipulerade 25 men värt det tror jag. Dessutom är det ju köparens marknad just nu.

0566586059.jpg

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hade en XT660 när jag körde bud, och ska jag skaffa en pendelhoj någongång står en sån högt på önskelistan.
Drar lite soppa, tål hur mycket misshandel somhelst, bekväm och går att busa med. Glädjemätaren kunde blippa fram lite över 190 med en stor grön låda bakpå.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Helt klart VFR750 från -86-89. VFR:en blev ju grundligt uppdaterad till sitt idag outslitliga jag 1986 (kan ha varit -85), och från och med de årsmodellerna är VFR:ena praktiskt taget oförstörbara (bl.a. ram och sving i aluminium samt kuggdrivna kammar). De första modellerna från den epoken har en torrvikt på strax under 200 kg, och dessutom ganska mycket pulver så det rör på sig rätt bra. Någon snackade om förbrukning runt 05l/mil vilket låter vettigt. Sedan klassikerförsäkrar du den för runt 1500-2000 spänn hel/hel vilket är helt otroligt billigt.

Kort och gott, VFR750 -86-89; Billig i inköp, hyfsat låg förbrukning, driftsäker, ser helt ok ut och rolig att köra.

Känner till en VFR750 -86:a som eventuellt är till salu för ca. 20k. Fint skick både estetiskt och maskinellt. PM:a om det finns intresse.

//Morphine
Bra förslag. Klassikerförsäkring - vilka bolag har sådan? Kvalificerar en sådan här?!

http://www.blocket.se/vi/20565855.htm?ca=11_s

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...