Sparbössa på två hjul

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08
Min första hoj var en GS500E -97 , grymt bensinsnål samtidigt var den faktsikt riktigt rolig att köra... att den var billig o försäkra behöver jag väl knappast nämna

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag körde en 150cc skoter ett par år till jobbet 2x15km. Billigare blir det nog inte med tanke på förbrukning och försäkring. Det vekar som vissa försäkringsbolag är billigare på 150cc än 125cc maskiner.

Förra året köpte Jag en hygglig trampcykel istället, 15km tar en dryg halvtimme och Jag sparar massor av tid på att slippa träna när Jag kommit hem. Mitt tips är att cykla, billigare OCH nyttigare.

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
BMW 650F skulle kunna vara ett alternativ. Kanske inte världens roligaste på asfalt men bara att ta grusvägen till jobbet så blir det genast lite roligare.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Offroad
BMW Funduro 650
Kawasaki KLE 500
Yamaha Dominator

"Sport"
Kawasaki GPZ 500
Honda CB 500 S
Yamaha SZR 660

Scooter
Suzuki Burgman 250
Yamaha Majesty 250

Såklart ska knarren vara lätt, max 2 cyllar med inte allt för mycket volym och ha kåpa för att styra bort vinden.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det ligger onekligen något i vad du skriver.

:fakta

Men undrar vad den faktiskt drar vid snikkörning.

Edit: ca 0,7 l / mil visade det sig efter några sekunders googlande.

Då får du alltså tanka för 200 kronor varannan vecka, såvida du inte faller för frestelsen att gasa. Låter som en god affär.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Då får du alltså tanka för 200 kronor varannan vecka, såvida du inte faller för frestelsen att gasa. Låter som en god affär.

Har inte haft någon CBR 600, men aldrig att den drar 0,7 l/mil i laglig fart. Låter ju absurt. Min GPX 750 drog 0,48-0,55 med en körning långt över det skyltade... Skulle tro en CBR 600 drar runt 0,4 kanske i laglig fart.

Men jag kan hålla med om att kostnadsskillanden blir marginell på den relativt korta sträckan.

Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
min cbr 600 93-a drog mellan 06-07 vid "vanlig" körning. gick nog att snålköra om man ville.. den drog aldrig mer än 08 även om jag körde bana...
så vid pendling så kommer du nog lätt ner i 05 iaf.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Grejen om du köper en CBR600 är att det är väldigt svårt att falla för frestelsen att vrida på rullen extra mkt och därmed högre förbrukning. Fast det kanske är för alla hojar...

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Ska du åka billigt och bekymmerfritt finns det ju ett självklart alternativ:
http://www.blocket.se/vi/20830130.htm?ca=15_s
Ska det vara lite mer körglädje med i bilden så ska man nog ha en med större motor men då blir ju ekonomin lidande direkt och köper man gammalt så försäkringen blir låg så e ju reparationer kanske lite dryga...

Jag hade en sån ett tag, billigare blir det inte, marchar helt ok på 90 väg.

Dra åt faan! Den där känns ekonomisk rakt igenom! En sådan ska jag skaffa mig nån gång!

Hur kändes det att vrida fullt på rullen på en sådan? Fanns det nått "drag" i den? (+1 till mig för att jag ställer moppefukko-fråga!!)

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Tjejen köpte en 86:as VFR750F för drygt 20 lök.
Försäkring 1600 per år.
Under 0,5 l/m vid lugn landsvägsåkning.
Honda är ju alltid driftsäkra.
Gör över 200 blås
Bekväm att åka långt på.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Själv funderar jag på en modern icke-rejs 4-takts 125a när väl huset är köpt och jag behöver pendla kring 2*15 km småvägar/dag. Lär vara ganska döda på beg-marknaden om några år (när kidsen är för lata för att ta separat kort för lätt mc) och dra kring 0,2 liter milen, uppemot 50-60 mil per tank ska det finnas någon Honda som klarar, kan ju testa att trycka på en ERF-tank om jag vill nöja mig med att tanka varannan månad. Körglädje skiter jag i, kommer behålla min r-hoj. Försäkring fixar sig då jag har passerat bäst-före datum, ingen finnig sub-35åring ska få köra hojen och dessutom får jag rabatt vid flera försäkrade fordon.

Borde väl funka:gnissla

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Har inte haft någon CBR 600, men aldrig att den drar 0,7 l/mil i laglig fart. Låter ju absurt. Min GPX 750 drog 0,48-0,55 med en körning långt över det skyltade... Skulle tro en CBR 600 drar runt 0,4 kanske i laglig fart.

Men jag kan hålla med om att kostnadsskillanden blir marginell på den relativt korta sträckan.
Här måste jag hålla med. Min -97:a drog runt 0.6 blandad körning, dvs inspirerat landsvägsåka, ett antal fullgasrepor rakt fram och nån vända i stan.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept