Speed Triple-tråden Sthlm

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kavla upp ärmarna och genomföra packbox byte.

Så var man igång.

2x packbox+dammskydd
2+ 0,5 L gaffellolja

780:-

Att komma så här långt (sorry för den usla kvallen, mobil)

Gaffelben away.JPG1an pb.JPG

Tog 15min, en motorlyft, ett insexnyckelkit (mm), en 12/13 lednyckel en skiftnyckel och en lagom stor hyraulkoppling :D

Plättlätt, stay tuned, the work continues.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
1 timme senare är båda gaffelbenen borta och delade och det första har fått ny packbox och damskydd. Nu skall det bara skruvas ihop.

NyaPB.JPG

Om man inte kommer ihåg åt vilket håll packboxen skall sättas får man ta isär det andra benet och kolla :rolleyes:

Den skall sitta med den lilla kanten uppåt. Självklart eftersom det är svårast att montera den åt det hållet.:huvet

Dr Bike forsätter att hjälpa oss.

Byta gaffeltätningar för dummies

Thanks man were ever you are now, tack vare din tråd vågade jag mig på "finska rycket" :D


Djävlar vad oljan var skitig.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Simsalabim 2 gaffelben renoverade och oljefyllda.

BenenKlara.jpg

3 timmars "jobb" hittills. Jag fick tillverka ett packboxitryckningsverktyg så nu har jag ett sådant.:tummenupp

Sen har det varit lite fikande och SH'ande. Jag gissar 2 timmars verkligt jobb hittills.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Klart och provkört :tummenupp

Klart.jpg


Och en bild på specialverktyget.

Verktyg.jpg

Tillverkat i plast så det inte repar gaffelbenen.

summa-sumarum

780:- och 3 timmars jobb (har dragit av 1 timma för fika, SH och provkörning.

Nu när jag vet hur man gör klarar jag det på mindre än 2 timmar.

Man kan byta utan att ta bort benen från hojen (S3a -06) och då kan man göra det ännu snabbare.

Så här

Som förberedelse läser du Dr. Bikes tråd Byta gaffeltätningar för dummies

Sen kavlar du upp ärmarna

1. Hissa upp framänden i något.

2. Bort med bromsok och stänka

3. Bort med hjulet

4. Balja under gaffelbenen.

5. Lossa M8 insexskruvarna i botten, oljan börjar rinna ner i baljan.

6. Fnätt bort dammskydden

7. Pilla bort clipsen med en liten mejsel (repa inte)

8. Ryck ett gaffelben itaget neråt så det lossnar.

9. Pilla bort lagren försiktigt.

10. Bort med packboxar och dammskydd.

11. Gör rent ordenligt pumpa lite med stötdämparen så att den mesta oljan rinner ur.

12. Syna gaffelbenen efter repor och märken om det finns så kör med 1200 våtslip med lite gaffelolja på, långa vridande tag. Alla mina repor och märken försvann och det blev skitblankt.

13. Ta en liten plastpåse som du öppnat i botten och trä på den på benet så att den täcker vassa kanter sätt clipset på dammskyddet och trä på det åt rätt håll. Trä sen på packboxen åt rätt håll (ha gärna på lite fett eller gaffelolja på tätningarna). Skjut nu på hela skiten på gaffelbenet ända tills det tar emot vid hjulinfästningen och dra bort plastpåsen.

14. Trä på metallbrickan och lagringarna (kolla att dom ser fina ut).

15. Skjut upp benet i gaffeln, tryck ihop fjädern och dra dit M8an igen, inte så att det tar stopp. Glöm inte kopparbrickan.

16. Tryck upp lager, metallbricka och packbox i gaffeln, här måste man ta till verktyget jag gjorde eller något liknande för att kunna trycka upp
grejerna.

17. Sätt tillbaka clipset så att det snäpper in i sitt spår. Ändarna är ganska vassa så var försiktig så du inte repar benen.

18. Torka rent och tryck sen dit dammskyddet.

19 När båda benen är klara, dra åt M8:eek:rna i botten.

20. Lossa styret så att du kan skruva loss locken upptill på gaffelbenen.

21. Tryck upp benet och häll i oljan 0,47L skall det vara. Låt det rinna ner och pumpa lite under tiden.

22. Dra tillbaka locken och sätt dit styret igen.

21 Sätt tillbaka hjul, bromsok och stänka.

22. Pumpa lite med bromsen tills du känner att den tar som den brukar

23. Håll in bromsen och gunga på hojen så att gaffeln fjädrar och när det känns ok provkör en sväng.

24. Kolla en sista gång att alla skruvar är dragna.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Det var enkelt om än något kladdigt.

Tror enkelheten ligger i utförarens ögon... snyggt jobbat paPs! :tummenupp nu rullar den 5k mil till!

:D
Yaw! The white beaver is awakening from hibernation...

I concur mascoot! Dags att rulla ut och fixa thomas putsen!

Mmm... har inte rört hojen i år ännu :död ....men börjar så smått ladda upp med trasor och div medel hemma :D
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tror enkelheten ligger i utförarens ögon... snyggt jobbat paPs! :tummenupp nu rullar den 5k mil till!

:D .......


Jag hoppas det ! Inte för att vara pessimist men eftersom det var första gången jag bytt packboxar på en USD så kan jag ju gjort någon tavla.. Men-Men det visar sig.

Dr. Bike skrev ju i sin gaffeltråd att han var oense med tillverkaren om hur packboxarna skall vara vända. Jag vet nu vad han menade.

Som tekniker med lång erfarenhet av hydraultätningar vill jag också påstå att dom är monterade åt fel håll.

Men som vanligt skiter verkligheten ofta i vad teori och kunskap säger.

Min gissning är att tätningarna ursprungligen konstruerades för att sitta vända på ett sätt men efter tester visade det sig att dom funkade bättre vända åt "fel" håll och därför sätter man dit dom så.

Och nej det är inte jag som satt dom åt fel håll, orginal satt åt "fel" håll på båda benen.

Som tekniker kliar det i fingrarna för att testa hur det fungerar med packboxarna åt tekniskt "rätt" håll.:)
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Yaw! The white beaver is awakening from hibernation...

I concur mascoot! Dags att rulla ut och fixa thomas putsen!

Ja...man har ju inte hängt här varje dag precis...måste bättra mig!!
Men shit vad sugen på att åka man börjar bli nu!!
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Ja...man har ju inte hängt här varje dag precis...måste bättra mig!!

Sent ska syndaren vakna :mattias

Men shit vad sugen på att åka man börjar bli nu!!

Bara att sadla upp & hänga med till Lääääjjnkööpiing på torsdag! :D

Yaw! The white beaver is awakening from hibernation...

"Den vita bävern" :tuttar :hihi

Ja pojkar, det kanske är dax att börja fundera på en gemensam repa snart? Jag måste som sagt ha hojen körklar till på torsdag, då bär det iväg till Sviestad för Triumph provkörningsdag. Ska hänga loss i garaget imorgon och/eller söndag och skruva det sista...

Gratis banåka smakar gott :squid
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Sent ska syndaren vakna :mattias



Bara att sadla upp & hänga med till Lääääjjnkööpiing på torsdag! :D



"Den vita bävern" :tuttar :hihi

Ja pojkar, det kanske är dax att börja fundera på en gemensam repa snart? Jag måste som sagt ha hojen körklar till på torsdag, då bär det iväg till Sviestad för Triumph provkörningsdag. Ska hänga loss i garaget imorgon och/eller söndag och skruva det sista...

Gratis banåka smakar gott :squid

vad ska du skruva på den för?
den är ju flong kartong, knaaaapt inkörd ju.:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
vad ska du skruva på den för?
den är ju flong kartong, knaaaapt inkörd ju.:D

Det är en geytona :)D) och inte fullvuxen, man måste gulla lite extra och fylla på blå vätska så dom inte blir griniga.:rolleyes:

Napp och vällningflaska är ju bra att packa.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top