Byta drivpaket, demontering
Så har jag äntligen "alla" grejer och tid att göra bytet.
1. Ställ upp hojen på depåstödet. Börja tex med att lossa skruvarna märkta 1 och tabort skenan som täcker bromsslangen. Sedan kommer man på att man måste tabort dom märka 2 så man får bort huggern eftersom en av skruvarna märkta 3 sitter under den. Tabort skruvarna märkta 3, sitter bakom kedjeskyddet.
2. Då ser det ut såhär.
3. Sen är det dags att ta bort kåpan över motordrevet som sitter med 5 skruvar.
Här sitter all gegga man haft på kedjan
Glöm inte att vika ner låsbrickan vid pilen innan ni försöker lossa muttern. Ta sen bort muttern NV36, brickan och drevet.
4. Här är en bild bå "plasten" som måste bort.
5. Sen kommer det som var bökigast, att ta bort det helt utslitna glidbandet för kedjan. Till detta behövs Torx 30 och gärna en som man kan använda spärrskaft till, en hammare, mycket 5-56 och tålamod.
Glidbandet på svingen sitter med en skruv vid pilen och en skruv undertill ungefär i jämnhöjd med däckets ytterdiameter. Eftersom svingen är ihålig så har det givetvis samlats en del skit och fukt i den och givetvis extra mycket på skruvarna som sticker in i den. Det gör att skruvarna ärgat fast så man måste knacka på dom med hammaren med hjälp av Torxnyckeln lossa lite så man kan spruta in 5-56 mellan glidband och sving. Det är bara att dra åt lite, lossa lite, knacka, spraya, dra åt lite, lossa lite mer, knacka, spraya,........., tills dom är loss.
Börja med den övre eftersom när den är borta kan man lyfta glidbandet åt sidan. och då kommer man åt ett hål vid pilen. Genom det hålet kan man spraya 5-56 på den undre skruven inne i svingen.
6. Jag sa att jag hade "alla" grejer som behövs. Det är nog bra att ha ny skruvar till glidbandet också.
7. Så var alla utslitna delar borta.
Dags att tvätta