Speed Triple-tråden Sthlm

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
På Onsdag tänkte jag smita från jobbet vid 12 och dra en lång söderrepa. Gnesta,Östermalma, lunch i Stigtomta.. Får se om jag hinner till RAT turen.

Ikväll är det grillafton ute på Rastaholm på Ekerö som gäller! Kommer att bli en kombo av båge och båt ut dit för min del, men det går att komma dit bara med hoj, om det är nån fler som vill ha grillat till middag... :tungan Fiiina vägar och sköna böjar på vägen ut... :tummenupp

Sen onsdag ska båten dras upp ur spat för att fraktas iväg på släp på torsdag morgon, så den finns till hands för att kolla in Offshore-Race till helgen sen!:yoparty

Jag hoppas vi kan klara av båtlastningen ganska snabbt, för sen vill jag hinna ut och gasa lite på onsdagskvällen också! Ska försöka greja det till 18, men annars kanske man hittar igen några av Er söder om stan då, om man bara åker runt och letar lite...:)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Faen, mitt nya drivpaket anlände inte till TCL idag så jag får nöja mig med tvätt och bromspads byte. Blir att köra långtur med dåligt drivpaket i morgon.:huvet

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Att byta bromspads fram (del 1)

Så här gör man

Vad som behövs. Biltema p/n 82-389
1.jpg

1. GLÖM EJ LÅSSPRINTEN !
0.jpg

2. LÄGG LÅSSPRINTEN SÅ ATT DU KAN HITTA DEN !
2.JPG

3. Gänga och dra ur axel/sprint, 5mm sexkantsnyckel.
3.jpg

4. Lägg axel/sprint och fjäderbleck på samma ställe som låssprinten:)
4.jpg

5. Använd tex en polygrip för att glämma in bromskolvarna. En sida i taget. Vill man vara fin i kanten kan man lägga en plast/tyg/träbit mellan tång och ok.:rolleyes:
5.jpg

6. Se till att kolvarna verkligen är i botten innan du drar ur paden.
6.jpg

7. Dra ur paden.
7.jpg

Fortsättning följer....

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Att byta bromspads fram (del 2)

8. Sätt i den nya paden och gör sedan samma sak med den andra paden. Så ser det ut så här.
8.jpg

9. Lägg dit fjäderblecket (om du hittar det :D). Innan du gör det passa på att borsta av det med en stålborste. Observera också hur det skall vara vänt.
9.jpg

10. Montera axel/sprint och låssprint. Borsta ren axel/sprint och jag brukar lägga på ett mycket tunt lager vattenfast och värmetåligt fett på den. Lirka in den och dra fast den. Montera sedan låssprinten.
10.jpg

Pumpa med bromsgreppet tills det blir "stumt" motstånd innan det når styret.

Done !:tummenupp (Tog cirkus 10 minuter per sida av hjulet)

Så här såg mina gamla ut :skrämd
11.jpg

Rescension av Biltemas bromspads kommer varefter :D.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Att byta bromspads bak (del 1)

Ok, då kör vi bakbromsen.

Vad som behövs, Biltema p/n 82-374
0.jpg

1. Börja med att ställa hojen på ett depåstöd om du har ett.
1.jpg

2. Dra loss de två skruvarna markerade på bilden. 14 lednyckel funkar perfekt. Lossa först den ena och sedan den andra. Efter det skruvar du bort båda helt och hållet. (Ok ? inga kommentarer om kedjan tack :arsele)
2.jpg

3. Dra loss oket genom att dra det neråt och vicka lite samtidigt. Här kan det behövas lite kraft.
3.jpg

4. Lossa de två axlarna/sprintarna. 5mm sexkantsnyckel lite kraft behövs. Det finns inga låssprintar bak. Man kan behöva trycka lite med en mindre sexkantsnyckel från andra sidan på axlarna för att få ut dom.
4.jpg

5. När axlarna är borta tar du bort padsen. Gör ren och tryck in kolvarna (markerade) ordentligt med tummarna.
5.jpg

6. Se till att du vet var dessa är :D
6.JPG

7. Lägg dit den första paden och tryck i axlarna tills du kan se dom som markerat i bilden. För att göra detta måste man samtidigt pressa paden neråt så att fjäderblecket kläms ihop.
7.jpg

Fortsättning följer.......

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Att byta bromspads bak (del 2)

8. Lägg sen dit nästa pad. Tryck den neråt så att fjäderblecket kläms ihop och skjut i axlarna. Precis som fram la jag ett mycket tunt lager vatten- och värmefast fett på axlarna efter rengöring. Dra åt dom ordentligt.
8.jpg

9. Skjut up oket på sin plats och dra fast det med skruvarna. Få först den ena skruven att ta gäng och sedan den andra. När båda har tagit gäng drag åt dom.
9.jpg

10. Så här skall det se ut från andra sidan när det är klart.
10.JPG

Pumpa med bomspedalen tills den känns stum. Se till att hjulet snurrar fritt.

Done ! (tid cirkus 20 min)

Så här såg mina gamla ut
11.JPG

OBSERVERA !

Nu när alla bromsar är nybytta är det lämpligt att känna lite på bromsarna innan man bombar.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Här skulle det kommit en "HowTo byta drivpaket" men TCL har inte lyckats få hem grejerna jag beställt. Drev, kedja, glidband sving och glidband ram.

Så det blev tvätt istället. :rolleyes:
P6290001.jpg

Och när den torkat lite får jag dra på lite smörja på den utslitna kedjan.:tummenupp

Någon som vill haka på en södersväng i morgon Onsdag från ca 1300 ->

Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Mina svindyra originalpads har redan börjat gnissla ( sista metern innan stopp ) trots kopparpasta mellan dämpplattorna och beläggen.

Förbannat irriterande! Det var likadant innan jag bytte om jag inte var på ibland och fyllde på med kopparpasta. :mad:

Biltemas kanske är mindre skrikbenägna? :va

Bra instruktion f.ö.! :tummenupp

8. Sätt i den nya paden och gör sedan samma sak med den andra paden. Så ser det ut så här.
View attachment 313388

9. Lägg dit fjäderblecket (om du hittar det :D). Innan du gör det passa på att borsta av det med en stålborste. Observera också hur det skall vara vänt.
View attachment 313389

10. Montera axel/sprint och låssprint. Borsta ren axel/sprint och jag brukar lägga på ett mycket tunt lager vattenfast och värmetåligt fett på den. Lirka in den och dra fast den. Montera sedan låssprinten.
View attachment 313390

Pumpa med bromsgreppet tills det blir "stumt" motstånd innan det når styret.

Done !:tummenupp (Tog cirkus 10 minuter per sida av hjulet)

Så här såg mina gamla ut :skrämd
View attachment 313391

Rescension av Biltemas bromspads kommer varefter :D.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Då har man testat Biltemas bromspads i cirkus 4,5 mil motorväg och viltstig.

Mycket bra bromsverkan, inge gnissel samt lättdoserade. I morgon tänkte jag åka sisådär 30-40 mil, återkommer efter det.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Inte illa PaPs! bytte till biltema bakbelägg tidigare i dag också, ska bli intressant att se om man kan bredsladda sej runt ElBulto nu :)

En lite guide om hur man byter motorolja samt filter skulle uppskattas, ska göra detta då jag komemr på hur man gör :)

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Hemkommen efter 56 mil med Biltema pads, funkat kanon. Drog från jobbet vid 1230 och gasade söderut. Östermalma vägen är i toppskick, inte ett sandkorn. Sen blev det Runtuna-Täckhammarsbro-Stigtomta. Pizzastopp och sen till TCL och en RAT tur till Nynäshamn. Urbans Rocket låter verkligen coolt.

Av det utlovade regnet blev det bara ett par matskedar.

Givetvis blev det en del grusåka :rolleyes:
Grus.jpg

Men mest var det så här :yoparty
Kurvigt.jpg

Kanon dag !

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Östermalma vägen är i toppskick, inte ett sandkorn.

Träffade på en till som hade gasat den för första gången ikväll. Han var nöjd. Tyckte att det kan vara värt att gasa ner dit och dra några repor fram och åter, som vi gjort, istället för att nöta på Bulten. Jag håller med!:tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Träffade på en till som hade gasat den för första gången ikväll. Han var nöjd. Tyckte att det kan vara värt att gasa ner dit och dra några repor fram och åter, som vi gjort, istället för att nöta på Bulten. Jag håller med!:tummenupp

Bara för att äckla lite. Bilden på kurvorna är inte från Östermalma vägen så det är en bonus när man ändå är i området.:tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
en tjörning i veckan kanske?

Självklart !

Har som det ser ut nu stor flexibilitet vad gäller dag och tid.

Tyvärr fick jag bara kedja och drev men inte dom nya "glidbanden" så jag har forfarande det totalt utslitna drivpaketet på, det funkar.

TCL tror att glidbanden kommer under veckan. När dom får hem dom så blir det byte direCkt®.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati