Speed Triple-tråden Sthlm

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Man överger inte en vän för att den har blivit lite tilltufsad.:)

Men för helvete paPs, din blåa fara har gjort sina mil, med råge dessutom! :mad:

Se nu till att plocka ut nått finare, som du kan öså på med i ytterligare +6.000 mil. :) Ta ut en -08 med brembosar, och ta det lite lugnt så du inte flyger över styret vid första inbromsningen... :D

Utvecklingen går framåt vettu, även om vi alla är medvetna om att du älskade din blåa gammeltriple med guldgulliga nissinok. Vem vet, du kanske t.o.m. i efterhand kommer till sans och önskade att du bytt ut din gamla slitvarg tidigare... :krama
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Men för helvete paPs, din blåa fara har gjort sina mil, med råge dessutom! :mad:

Se nu till att plocka ut nått finare, som du kan öså på med i ytterligare +6.000 mil. :) Ta ut en -08 med brembosar, och ta det lite lugnt så du inte flyger över styret vid första inbromsningen... :D

Utvecklingen går framåt vettu, även om vi alla är medvetna om att du älskade din blåa gammeltriple med guldgulliga nissinok. Vem vet, du kanske t.o.m. i efterhand kommer till sans och önskade att du bytt ut din gamla slitvarg tidigare... :krama

Så det är -08:an som gäller, sugen som :tuttar på1050. bremosar :va e de.
Bestämde mig just att jag ska plåga gammel speeden till 10´ nu :D drygt 4 kvar då, en sesong till så :glömdet
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Det är ju lite knepigt för den startade ju 3 ggr (varav en kallstart), hur enkelt som helst, 20 minuter tidigare. Sen körde jag väl en 2 mil för att tanka och sedan var strömmen inte tillräckligt för att snurra igång den.

Sedan fick jag hjälp och körde den 4 mil och parkerade. Provade igen men då startade den inte heller.



Hmm.. Nja. Jag tror inte att det är för att det går trögt, eller? :va

Jag kanske skall prova starta den nu igen efter den stått i två dagar.

EDIT: Fanimig startade den inte som en dans nu när jag testade.

Djävligt konstigt. Kan det ha att göra med att det regnade lite sist, tro.

Fast det var inte mycket nog att det skulle påverka något. Undras just om det är samma problem som du har Paps. Hur länge behöver du vänta?

Förövrigt är det ju konstigt då den snurrade igång direkt med lite hjälpström.

Ingen annan som har problemet?

Pratar vi "snurr snurr....nys" problemet här eller? Inträffar oftast om den stått kallt över natten?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Pratar vi "snurr snurr....nys" problemet här eller? Inträffar oftast om den stått kallt över natten?

Haha... Snygg beskrivning...

Näe. Inget nys.. Å inte när den stått kallt.

Det händer när den är varm å go. Man kan köra ett gäng mil, stanna och tanka, när man är klar så startar inte den saten. Startmotorn orkar knappt gå runt.

Väntar man i 5 minuter eller använder startkabel så startar den direkt.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Haha... Snygg beskrivning...

Näe. Inget nys.. Å inte när den stått kallt.

Det händer när den är varm å go. Man kan köra ett gäng mil, stanna och tanka, när man är klar så startar inte den saten. Startmotorn orkar knappt gå runt.

Väntar man i 5 minuter eller använder startkabel så startar den direkt.

Vad har du för årsmod?
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003

Ah, jag har läst trådar där folk varit tvungen att byta något som heter Sprag clutch pga start problem kall som varm. Det är en enkel operation tydligen. Dock har jag ingen exakt koll på vad det är som skall bytas.
Du eller Paps kanske har koll.

Problemet http://www.thespeedtriple.com/Forums/index.php/topic,10892.0.html
http://www.thespeedtriple.com/Forums/index.php/topic,21020.msg421032.html#msg421032

Lösningen http://www.thespeedtriple.com/Forums/index.php/topic,21546.0.html
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Ah, jag har läst trådar där folk varit tvungen att byta något som heter Sprag clutch pga start problem kall som varm. Det är en enkel operation tydligen. Dock har jag ingen exakt koll på vad det är som skall bytas.
Du eller Paps kanske har koll.

Problemet http://www.thespeedtriple.com/Forums/index.php/topic,10892.0.html
http://www.thespeedtriple.com/Forums/index.php/topic,21020.msg421032.html#msg421032

Lösningen http://www.thespeedtriple.com/Forums/index.php/topic,21546.0.html

Aha! tack för tipset!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så var det klart med IF och Speedy.

If har skött sig mycket snabbt och bra.:tummenupp

Jag får en rimlig peng för hojen.

Hojförsökringen betalar även för skinnställ, hjälm och handskar, typ 75% av vad jag betalade för dom.

Dessutom får jag halva priset jag betalade för GPSen eftersom det var en trafikolycka. Hade det varit stöld hade jag inte fått något eftersom man skall ta med sig lösa värdeföremål när man lämnar fordonet.

Jag fick plocka bort tillbehör jag köpt bara jag satte tillbaka orginalgrejerna så detta är vad jag har kvar av Speedy. :gråta:gråta:gråta

Remains.JPG

Festligt i sorgen är att Pazzo greppen verkar passa på XJ'n:yoparty
Fattas ett grenrör för att jag skall kunna använda helsysystemet .:va
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Kul att det löste sig smidigt med if. Var ju bra att bärgaren va långsam, så du hann hitta gps :tummenupp
Så nu får du fart på Xj 'n å hinner med nån vända i år, eller kanske en ny S3

/D


Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Paps, det är ju fetrea på en beggad vit Speedy hos Triumph i Länna. Bara att slå till! Asfräsch.

Skönt att allt gick bra med dig.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Paps, det är ju fetrea på en beggad vit Speedy hos Triumph i Länna. Bara att slå till! Asfräsch.

Låter som det snart är dax för ett gamla-gardet-fika och lite spontanshopping på TC Länna... :D

Skönt att allt gick bra med dig.

Jag säger detsamma, skönt att du klarade dig bra paPs, din gamla räv! :krama

Så det är -08:an som gäller, sugen som :tuttar på1050. bremosar :va e de.
Bestämde mig just att jag ska plåga gammel speeden till 10´ nu :D drygt 4 kvar då, en sesong till så :glömdet

Vafaan, har paPsen fått en seriös långmilautmanare?! :D
 
Last edited:

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Har den på film om nån e intresserad. Va en som prövade den igår (så kanske såld nu) är det en -08 lr -07 :a?

/D
:mad:
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har den på film om nån e intresserad. Va en som prövade den igår (så kanske såld nu) är det en -08 lr -07 :a?

/D
:mad:
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Om det är den vita så är det en 07a (eller tidig 08a).
Den har inte Brembos eller de nyare fälgarna vad jag kunde se.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Haha... Snygg beskrivning...

Näe. Inget nys.. Å inte när den stått kallt.

Det händer när den är varm å go. Man kan köra ett gäng mil, stanna och tanka, när man är klar så startar inte den saten. Startmotorn orkar knappt gå runt.

Väntar man i 5 minuter eller använder startkabel så startar den direkt.

Märkte i morse att jag slipper mina nysningar om jag lägger i tvåan/trean och ruckar hojen fram och tillbaka lite innan jag startar. När man gör så så hamnar startmotorn/frihjulet i ett annat läge. Kanske kan vara något.

Det som oroar mig är att det var dessa steg som en kille på thespeedtriple.com fick gå igenom oxå för att få igång sin hoj...nått år senare så hade frihjulet pajjat helt och behövde bytas. Tydligen inte helt ovanligt på dessa hojar.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Märkte i morse att jag slipper mina nysningar om jag lägger i tvåan/trean och ruckar hojen fram och tillbaka lite innan jag startar. När man gör så så hamnar startmotorn/frihjulet i ett annat läge. Kanske kan vara något.

Det som oroar mig är att det var dessa steg som en kille på thespeedtriple.com fick gå igenom oxå för att få igång sin hoj...nått år senare så hade frihjulet pajjat helt och behövde bytas. Tydligen inte helt ovanligt på dessa hojar.

Hmm.. Men.. Min startar direkt om den bara får stå en stund. Utan att jag rör något. Så det är inget mekaniskt som jag tolkar det.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hmm.. Men.. Min startar direkt om den bara får stå en stund. Utan att jag rör något. Så det är inget mekaniskt som jag tolkar det.

Jag tycker forfarande att det lutar åt min teori att den ibland sprutar efter:rolleyes:.

Ger "mycke" soppa i cylllarna = högre komp (mer ju mer soppa)

Står den ett tag rinner soppan ner /ut/avdunstar = snurrar lätt igen.

Varför då ?

  • En motor gör så med mycket oförbränt bränsle i cylindrarna.
  • Ett alternativ vore att batteriet plötsligt tagit slut men hur kan det vakna till liv igen ? (Ungefär lika troligt som att fartygsmotorn i Speed 2 börjar snurra igen eftaer att ha stoppats helt av 1,5 varv tross lindad på propellern :glömdet).
  • Något mekaniskt problem, varken hörs eller stöds av något uppenbart.

Visst, skulle kunna vara startmotorfrihjulet som av någon anledning kärvar men för att det skulle kunna ge detta resultat borde det vara friktionsbaserat för då skulle värme kunna få det att kärva och släppa när det svalnar. Dock borde det väl inte bromsa vid start utan istället få startmotorn att snurra med efter det att motorn startats.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top