Speed Triple-tråden Sthlm

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag tycker forfarande att det lutar åt min teori att den ibland sprutar efter:rolleyes:.

Ger "mycke" soppa i cylllarna = högre komp (mer ju mer soppa)

Står den ett tag rinner soppan ner /ut/avdunstar = snurrar lätt igen.

Varför då ?

  • En motor gör så med mycket oförbränt bränsle i cylindrarna.
  • Ett alternativ vore att batteriet plötsligt tagit slut men hur kan det vakna till liv igen ? (Ungefär lika troligt som att fartygsmotorn i Speed 2 börjar snurra igen eftaer att ha stoppats helt av 1,5 varv tross lindad på propellern :glömdet).
  • Något mekaniskt problem, varken hörs eller stöds av något uppenbart.

Visst, skulle kunna vara startmotorfrihjulet som av någon anledning kärvar men för att det skulle kunna ge detta resultat borde det vara friktionsbaserat för då skulle värme kunna få det att kärva och släppa när det svalnar. Dock borde det väl inte bromsa vid start utan istället få startmotorn att snurra med efter det att motorn startats.

Jo, det låter troligt att det är det som händer.

För om man ger den mer ström så snurrar den igång direkt. Så det är inget mekaniskt fel.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Här står kompisen på verkstan i väntan på skrotning.:gråta:gnissla

Speedy.jpg

Tack för bilden, D :rolleyes:
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
3000mila servicen gjord, tanken fylld, ställd på depåställ, batteriet urtaget och täcket är på.

Nu är det vinter.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det gick så illa alltså. Ser inte tokskadad ut när jag kikar på bilden. Ramen paj, eller vad?

Helt idiotiskt. Verkstadens offert för att laga den till orginalskick 52k, värderad till 55k = lösen.

Pajade grejer. Vattenkylaren, oljekylaren, instrumentet (träffades av GPSen), Höger fotpinne, bromspedal, fotpinnsfäste, ena styrstoppet på nedre gaffekronan, övre högra motorfästet i ramen sprucket, bakramen tillknycklad och kopplingskåpan skrubbad. 52k för att byta alla trasiga och lite repade grejer till sprillans nya orginal och arbets tid är säkert inget överpris.

Att motorfästet sprack lite berodde på att skruven till kraschpucken vek sig, antagligen när hojen träffade dikets bakkant. Däremot räddade kraschpucken mitt högerben, motorn, styret(inte ens handbromsgreppet blev repat), avgasröret,.... innan den böjdes.:tummenupp

Jag var där med riktlinjal och kollade inget skevt utom den skruvade bakramen. Lite kollande på vad det skulle kosta att fixa den så det dög för mig. 7k-20k beroende på hur orginal man ville ha den.

Billigt

  • Instrumentet; Öppna och bort med LCD'n, vem behöver se klockan på en streetfighter. Varvräknare, hastighetsmätare och varningslampor fungerade. 0:- 1timmes jobb
  • Vattenkylare, en som passar i storlek från skrot 1500:- 3timmars mek kanske.
  • Oljekylare, sprillans från Trendab (antagligen bättre än orginal) 1500:- 3 timmars jobb kanske.
  • Nedre gaffelkrona, Isär med gaffeln och iväg till någon som kan svetsa Al, några hundra 3timmars jobb
  • Motorfäste, bort med skruvar och dit med en plåtskiva bakom och sen svets. Ett par hundra och 2timmars jobb
  • Fotpinne/bromspedal, Ett nytt ställbart racekit 3000:-:tummenupp
  • Bakram, Rikta = 8 timmar jobb.
    [*]Någon lampa, lite sprayfärg, diverse smågrejer säg 1500:-
  • Totalt 8500:- och 2 helgers jobb

Med beggade orginal delar från skrot/Ebay

Instrument 4000:-, kylare 2500:- styck, bakram 900:-. kopplingskåpa 1000:-, gaffelkrona 1500:-. totalt ca 20k

Fösökte mig på en deal där jag behöll hojen och fick rimligt med pengar att laga för.

Men icke. Enligt handläggaren gjorde alla försäkringsbolag en uppgörelse för ca ett år sen.

Antingen lagar man hojen eller så löser man den och skrotar.

En anledningen är tydligen att det förekommer så mycket mygel. Tex man tar stålarna och fixar till så att det funkar , vid nästa krash begär man ersättning för samma skador. Svinhöga rep offerter så att det blir lösen sen repar verkstan hoje och säljer. Och liknande.

Inte konstigt att premierna stiger.
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Helt idiotiskt. Verkstadens offert för att laga den till orginalskick 52k, värderad till 55k = lösen.

Fösökte mig på en deal där jag behöll hojen och fick rimligt med pengar att laga för.

Men icke. Enligt handläggaren gjorde alla försäkringsbolag en uppgörelse för ca ett år sen.

Antingen lagar man hojen eller så löser man den och skrotar.

En anledningen är tydligen att det förekommer så mycket mygel. Tex man tar stålarna och fixar till så att det funkar , vid nästa krash begär man ersättning för samma skador. Svinhöga rep offerter så att det blir lösen sen repar verkstan hoje och säljer. Och liknande.

Inte konstigt att premierna stiger.

Lugn och fin nu paPs. :D Du behöver inte räta ut varenda skruv och svarva varenda detalj själv även om vi vet att du kan det... :krama

Var glad för alla fina mil din trotjänare ändå gett dig, och att du kom undan med blotta förskräckelsen. :)

Ta nu pengarna och köp en ny (eller beg.) Triumph. :tummenupp
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hur ser hojägandet ut för Lenis och dig då Magbiffen? Var länge sen man såg dig gubben... Vaffö detta hojlösa livet, bossar du på heltid bara? :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Hur ser hojägandet ut för Lenis och dig då Magbiffen? Var länge sen man såg dig gubben... Vaffö detta hojlösa livet, bossar du på heltid bara? :)

Magbiffen :mad:

Krängde ju båda hojarna hösten 2010, och 2011 har vi valt att lägga all ledig tid på resor :) Och mnjoo... visst jobbas det, men det är som vanligt en prioriteringsfråga snarare än en ursäkt. :gnissla

Käkade faktiskt på Vegabaren idag och mindes med liten tår i ögat 1:a träffen där av det som sedan skulle mynna ut i bl.a. denna tråd...eller om det var tvärtom :bow

Vet inte riktigt hur 2012 kommer utveckla sig ännu. Hängde loss lite med Tommy på TC Länna i veckan och surrade XC800, och spöade upp Nicklas i vanlig ordning såklart. Jag vann. :banana

Blir det ny hoj blir det först våren 2012 iaf. XC 800 lockar men har faktiskt övervägt även ducce så man kan stryka den från listan... :rolleyes: Jag väntar dock på att paPs ska dyka upp som fågel fenix i ny skinande triple, sen gör jag mitt drag... :D

Nöjd med ktm:en då? Blivit några mil, eller sitter du oxå fast i garaget? :arsele
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Nä fan, tvärnöjd, lyckades i alla fall klämma 700mil i år, sen vart det jäkligt kul när Lasse och Robban(Speedmonster) köpte sina XC, så fan, kom igen nu så skirar vi ner oss tillsammans. Blir kanske en Norrlandstur också :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Nä fan, tvärnöjd, lyckades i alla fall klämma 700mil i år, sen vart det jäkligt kul när Lasse och Robban(Speedmonster) köpte sina XC, så fan, kom igen nu så skirar vi ner oss tillsammans. Blir kanske en Norrlandstur också :)

Ja va faan, en XC800 till mig och en XC90 till frugan så kan vi ta en Norrlandstur till vår stuga! :yoparty Planen klar, nu ska det bara förankras också... :gnissla
 

banarne71

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Lerum
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 Factory
God Jul alla!

En fråga när det gäller bakdrev med 45 tänder. Jag har tänkt att skaffa ett sådant då det verkar vara ganska optimalt. Kedjan jag har är helt okej så den behöver jag inte byta. Jag har läst en hel del om drevning och annat så egentligen är det inga problem. Det som kan vara en liiiten tveksamhet är om jag behöver byta kedja. Jag har läst att man troligtvis inte behöver byta. Jag har en original 106 länkad kedja. Är det någon som satt på ett 45 drev och vet att man klarar sig med originalkedjan eller måste jag bita i det sura äpplet och köpa en kedja? Kedjan har rullat ett antal hundra mil (vet ej exakt) men den känns helt okej.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Kul å lägga första repan i december ;)

Ja man kände sig onekligen lite ringrostig när jag skulle harva ut med off-roaden på "premiärrepan 2011" i mellandagarna... på fel sida vägen dessutom... :gnissla Kändes faktiskt tryggare när jag kom ut bland stigar & stenar :D

Köp nått till nästa år nu!!

Will do! :tummenupp

God fortsättning alla! :)
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
God Jul alla!

En fråga när det gäller bakdrev med 45 tänder. Jag har tänkt att skaffa ett sådant då det verkar vara ganska optimalt. Kedjan jag har är helt okej så den behöver jag inte byta. Jag har läst en hel del om drevning och annat så egentligen är det inga problem. Det som kan vara en liiiten tveksamhet är om jag behöver byta kedja. Jag har läst att man troligtvis inte behöver byta. Jag har en original 106 länkad kedja. Är det någon som satt på ett 45 drev och vet att man klarar sig med originalkedjan eller måste jag bita i det sura äpplet och köpa en kedja? Kedjan har rullat ett antal hundra mil (vet ej exakt) men den känns helt okej.

Borde kunna funka. Är det 42 eller 43 som är original, kommer inte ihåg?
Har bara gått ner en kugg fram, och det var inga problem med originalkedjan. Har för mig att 1 kugg mindre fram i utväxling motsvarar 3 kugg mer bak. Om du är osäker, ring t.ex. Tommy på Triumph Center i Länna (Sthlm) och fråga.
 

banarne71

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Lerum
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 Factory
Borde kunna funka. Är det 42 eller 43 som är original, kommer inte ihåg?
Har bara gått ner en kugg fram, och det var inga problem med originalkedjan. Har för mig att 1 kugg mindre fram i utväxling motsvarar 3 kugg mer bak. Om du är osäker, ring t.ex. Tommy på Triumph Center i Länna (Sthlm) och fråga.

Det är 42 kugg bak. Och som du säger, ett kugg ned fram är motsvarande 3 ned bak. Det bör nog funka. Jag testar och funkar det inte så får det bli ny kedja.

Tack för din input.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top