Det gick så illa alltså. Ser inte tokskadad ut när jag kikar på bilden. Ramen paj, eller vad?
Helt idiotiskt. Verkstadens offert för att laga den till orginalskick 52k, värderad till 55k = lösen.
Pajade grejer. Vattenkylaren, oljekylaren, instrumentet (träffades av GPSen), Höger fotpinne, bromspedal, fotpinnsfäste, ena styrstoppet på nedre gaffekronan, övre högra motorfästet i ramen sprucket, bakramen tillknycklad och kopplingskåpan skrubbad. 52k för att byta alla trasiga och lite repade grejer till sprillans nya orginal och arbets tid är säkert inget överpris.
Att motorfästet sprack lite berodde på att skruven till kraschpucken vek sig, antagligen när hojen träffade dikets bakkant. Däremot räddade kraschpucken mitt högerben, motorn, styret(inte ens handbromsgreppet blev repat), avgasröret,.... innan den böjdes.
Jag var där med riktlinjal och kollade inget skevt utom den skruvade bakramen. Lite kollande på vad det skulle kosta att fixa den så det dög för mig. 7k-20k beroende på hur orginal man ville ha den.
Billigt
- Instrumentet; Öppna och bort med LCD'n, vem behöver se klockan på en streetfighter. Varvräknare, hastighetsmätare och varningslampor fungerade. 0:- 1timmes jobb
- Vattenkylare, en som passar i storlek från skrot 1500:- 3timmars mek kanske.
- Oljekylare, sprillans från Trendab (antagligen bättre än orginal) 1500:- 3 timmars jobb kanske.
- Nedre gaffelkrona, Isär med gaffeln och iväg till någon som kan svetsa Al, några hundra 3timmars jobb
- Motorfäste, bort med skruvar och dit med en plåtskiva bakom och sen svets. Ett par hundra och 2timmars jobb
- Fotpinne/bromspedal, Ett nytt ställbart racekit 3000:-
- Bakram, Rikta = 8 timmar jobb.
[*]Någon lampa, lite sprayfärg, diverse smågrejer säg 1500:-
- Totalt 8500:- och 2 helgers jobb
Med beggade orginal delar från skrot/Ebay
Instrument 4000:-, kylare 2500:- styck, bakram 900:-. kopplingskåpa 1000:-, gaffelkrona 1500:-. totalt ca 20k
Fösökte mig på en deal där jag behöll hojen och fick rimligt med pengar att laga för.
Men icke. Enligt handläggaren gjorde alla försäkringsbolag en uppgörelse för ca ett år sen.
Antingen lagar man hojen eller så löser man den och skrotar.
En anledningen är tydligen att det förekommer så mycket mygel. Tex man tar stålarna och fixar till så att det funkar , vid nästa krash begär man ersättning för samma skador. Svinhöga rep offerter så att det blir lösen sen repar verkstan hoje och säljer. Och liknande.
Inte konstigt att premierna stiger.