Då skippar jag Husa direkt. Men jag har för mej att KTM åxå vill ha nya vätskor var 5:e timme... Sen såg jag nån stans att man får köra mer och meka mindre med en 2-taktare, men jag är ändå inne på 4-takt om det blir nåt, för det är väl ett helt annat bottenvrid i dem, om jag inte e helt fel ute...?
Längtar åxå till när tipsvinsten trillar in, då j-ar ska det tjackas hojjar!
Ursäkta att jag lägger mig i här, men det är en fånig diskussion om det här med serviceintervaller hit och dit, eftersom service hänger intimt ihop med pulver och delvis också med körglädje.
Den som vill ha en potent motorcykel som skapar ett leende som går från öra till öra, varje gång man sätter sig på den, köper också det faktum att den här hojen kräver lite mer underhåll för att fortsätta vara lika bra även framöver. Serviceintervallen på en så'n hoj handlar ofta om säkerhet ner än behov och det är inget som stör, det är något som ingår i körningen, service och underhåll.
Om man inte VILL lägga ner lika mycket tid på service, så letar man efter en "snällare" hoj som kräver mindre underhåll, men kanske duger alldeles fint för det DU vill göra med den. Den kommer säkert att bjuda på många roliga stunder och tillräckligt spännande upplevelser, speciellt så länge man är nybörjare i disciplinen, men troligt mycket längre än så.
De flesta märken har modeller som kräver mer service än andra, eller så har de trimkit som man man kan montera som gör att de kräver mer service efter behandlingen.
Att lyssna på folk som säger att de hört att vissa märken och modeller kräver mer service eller är mer hållbara och bla bla bla, det är bara dumheter.
Ta del av erfarenheter, RIKTIGA erfarenheter, fundera på vad DU ska ha motorcykeln till och hur mycket tid OCH pengar du är villig att lägga ner på densamma, samt kanske rannsaka din egen körförmåga och ditt intresse för att träna och meka, så kommer du att veta vad det är för typ av hoj du ska ha.
Det finn superfina, hållbara japsar och österrikare därute, det finns superfina, ettriga och hållbara men servicekrävande svenskar/österrikare/italienare också.
Välj med hjärtat också, annars kommer du aldrig att bli nöjd. Förnuftet sitter ändå i plånboken. *L*