Spegel eller mörkt?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Ända sedan uppknäppta skjortor med håriga bringor och mustach va inne ;)

Ont: Jag kör med mörkt visir på en hjälm och det stinker så fort det skymmer lite. Håller med om klart visir + brillor.

Men så såg ju halva västvärldens män ut på tiden när det begav sig! Din farsa körde säkert samma stil. :p

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Men så såg ju halva västvärldens män ut på tiden när det begav sig! Din farsa körde säkert samma stil. :p

Förmodligen, men det är fortfarande lite ghey i mina ögon. Sen har jag såklart inget emot homosar, men visst attribuerar jag vissa saker med homos. Spretande lillfinger är en annan grej, Rob Halford stuket ett annat :)

Klart visir med gula brillor får jag även Christoffer Walken feeling av och han kan vara rätt läskig.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Förmodligen, men det är fortfarande lite ghey i mina ögon. Sen har jag såklart inget emot homosar, men visst attribuerar jag vissa saker med homos. Spretande lillfinger är en annan grej, Rob Halford stuket ett annat :)

Klart visir med gula brillor får jag även Christoffer Walken feeling av och han kan vara rätt läskig.

Ja det blir ju bra, gula brillor ökar ju kontrasten så man ser bättre i trafiken också! Funktion före form. :)
Jag brukar köra med det + klart visir när jag vet att jag kommer köra senare på kvällen. Fotokromatiiska är dom också så man inte blir blind när man kör ner i en tunnel.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Spegelvisir är för tatuerade hantverkare i hyresrätt med pizzahelikopter ovanför mässings- och glasbordet bredvid soffan i imiterat kalvläder.

Mörkt visir gäller de dagar då mer än halva turen ägnas åt stillastående och bredvidsittande verksamhet.

Klart visir är race. Odla en rejäl snorbroms för maximal effekt hos det täcka könet.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Spegelvisir är för tatuerade hantverkare i hyresrätt med pizzahelikopter ovanför mässings- och glasbordet bredvid soffan i imiterat kalvläder.
QUOTE]

Är det ok om vi bygger på med kamphund och aningens tveksam dialekt? och visst är det tribals

Fan jag tror jag är i ett stim av fördomar idag, sweet!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Är det ok om vi bygger på med kamphund och aningens tveksam dialekt? och visst är det tribals

Fan jag tror jag är i ett stim av fördomar idag, sweet!

Fördomar spar tid.

De som kör spegelvisir kör alltid någon form av streetfighter, gärna en smaklöst ombyggd fireblade från mitten av 90-talet som fullackats om till blank svart och förärats en rejäl tyskröv.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tänk om det fanns ett visir som ändrade sig beroende på soljuset.Genomskinligt vid mulet väder och mörkt vid starkt solsken. :)

Färdas för tillfället med en hjälm som har ett inre nedfällbart solskyddsvisir.Fördelen är ju att man kan ha det yttre uppe i t ex stadstrafik men det inre nere som då skyddar mot soljuset och visst drag i ögonen samtidigt som luft strömmar in om det är varmt.

Last edited:

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Hur är man egentligen om man är angelägen om vilket visir som är snyggast/coolast?
Vem kollar på / bryr sig om andras visir? För en själv spelar det ju bara roll hur det ser ut genom det.

Att man vill ha en snygg hoj kan jag förstå, den skall man ju titta på själv.

Jag lägger ingen värdering i detta själv utan är bara nyfiken på hur folk tänker.

Jag kör med klart visir + solglasögon när det behövs.

Jag tror det är frivilligt att bry sig om sitt, eller andras, visir.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Tänk om det fanns ett visir som ändrade sig beroende på soljuset.Genomskinligt vid mulet väder och mörkt vid starkt solsken. :)

Färdas för tillfället med en hjälm som har ett inre nedfällbart solskyddsvisir.Fördelen är ju att man kan ha det yttre uppe i t ex stadstrafik men det inre nere som då skyddar mot soljuset och visst drag i ögonen samtidigt som luft strömmar in om det är varmt.

Jepp, tänk om... :)

http://www.akumahelmets.com/products_visor_sunshift.php

Det är iofs. den enda jag har sett, och den är tydligen rätt långsam på att "ställa om sig".

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet

Ett svenskt företag: Chromogenics håller på att forska kring denna teknik. De verkar vara på god väg att ta fram precis det du nämner, dock är det vanliga fönster som står fönster som står först på deras lista för denna teknik.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag kör med spegelvisir då jag tycker det är lite ljusare och funkar bättre vid ljusväxlingar!
Kan man kombinera utseende med funktion är det ok men jag bryr mig inte speciellt när det gäller sikten då det enda viktiga är bästa möjliga sikt!

Sen har jag tagit för vana att alltid montera ett fog city http://grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=263&subcat=264
Efter det så behöver man aldrig oroa sig mer för imma :tummenupp

Om jag vet att jag kommer köra när det är mörkt så tar jag med mig ett klart visir för solbrillor under tycker jag är obekvämt!

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
klart visir om syftet är att köra hoj och vara lite wild and crazy och inte veta när man kommer hem igen eller vart man är på väg... Oftast hinner det skymma sådana gånger, och då är ett mörkt visir ett acne på stussen.
Mörkt visir är riktigt najs om man håller sig på hemmaplan en solig dag och inte har några andra planer än att hålla sig på hemmaplan och fara hem när det skymmer.

Estetiskt så älskar jag mitt svarta visir på min xr-1000, men jag använder det sällan, eftersom att jag är lite wild and crazy och oftast blir borta längre än jag trott. Har gjort misstaget att hamna i ödemarken i skymning på en väldigt vilt-tät vägsträcka. Den gången så ändrade jag mina värderingar om vad som verkligen är viktigt vid hojkörning...
Sensmoral:
Det viktiga är alltså inte att se häftig ut inför älgar och renar ;). Det är att överhuvudtaget se dessa odjur och hinna vidta åtgärd innan man hamnar i närkontakt med dom.

//Robert

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bara förvånad att en sån sak kan vara så viktig liksom, tycker själv att det är rätt tramsigt. Jag har inga problem att acceptera att det finns dom som tycker att jag inte ser klok ut :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln