Spikmatta, 270km/h, sop-kvinna

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag var ute på the infamous onsdagstur med me, myself and I igår. Vägen förde mig som oftast till Karby och vidare mot Kårsta. Någonstans i mitten, eller lite närmre slutet på vägen mellan Karby och Kårsta så träffar jag på sop-kvinnan. Hon står i mötande körfält och måttar att hon ska kasta en hink på mig. Full broms på det säger jag bara. :gnissla. När jag kommer närmre ser jag att det är en sop-påse. Kvinnan skriker hysteriskt och jag vädrar debatt så jag slår av tändningen.

”Fy fan vad fort ni kör här, det bor hundar och barn här!”
”-Ja, jag förstår. Vilka är ni?”
”NI! Ni motorcyklister, det kommer ju hundratals! Man borde lägga ut en spikmatta”
”-Jag har inte kört här förut idag”
”Nej jag vet….”
”-Du kan väl inte kasta saker på folk, det löser inget”
”Nej förlåt”
”-Tänk om jag blev rädd och körde omkull?”
”Ja man blir så arg”

Nu ansluter ”mannen” i huset:

”Vi har bott här sedan det var grusväg”
”-ok”
”Folk kör 270km/h där borta”
”-eh, ok, ja det är ju en populär väg”
”Ja man blir så arg”
”-ja, vi ses, hej då”

Vilken tönt, han stod inte ens upp för sin hoe. :brynad I alla fall, det var något kraftigt sympatiskt med sop-kvinnan. Hon var verkligen desperat, tårögd till och med.
Hade just sett de ”hundratals” hojarna hon pratade om uppe vid busshållplatsen i Karby och precis innan sop-kvinnan uppenbarade sig mötte jag 4st motarder som jag förvisso tror körde rätt långsamt.
Nu är frågan som jag inte kan reda ut, ska man slå av eller öka just här? Slår man av så riskerar man att träffas av sop-kvinnans nästa attack. Inte kommer man göra någon skillnad heller då jag är 1 av 100 motorcyklister som åker förbi där dagligen. Ökar man så kommer sop-påsen göra mer ont och orsaka större skada. Ett tredje alternativ är att anmäla henne för olaga hot.

Förresten, vilka sådana här kvinnor finns det egentligen? Consider er varnade om denna, men det finns också en på gamla Norrtäljevägen mellan Brottby och Roslagsstoppet, han fotograferar och kastar vatten (nej inte sådant vatten). Tydligen finns ju B&B-kvinnan på Slingerbulten också.

Vore kanske bra om vi kunde göra en samlingstråd om alla galningar som finns på vägarna. De uppenbart labila alltså.

Nicotin

Guest
kärringen på bulten var på god väg att slänga den skylt hon stod med igår med 70 skrivet med stoora bokstäver vid hennes holk..

Undrar om det kommer slå runt för henne snart..:gnissla

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Anledningen är ju att det körs för hårt utanför deras bostäder ,,, och jag har svårt o tro att det inte stämmer.
fast kasta saker på förbipasserande får man iallafall inte göra.

jag har åxå mina favoritvägar som det går undan på,fast kanske inte lika hårt befolkade som era vägar,

att visa hänsyn i trafiken innebär även att tänka på dom omkringboende.

// Jocke

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade du tyckt de va kul o ha dina, om du nu har några, barn lekandes intill en väg där folk kör i över 200 km/h??

Nej de hade inte fått leka i närheten av vägen alls.
Vid närmare eftertanke tror jag inte barn behöver leka så ofta så de hade nog itne fått leka alls.
Den här sop-tanten har nog barn i 40-årsåldern så om hon är orolig för att de leker vid en väg i skogen så är de utom räddning.

men visst, jag förstår din poäng. ;)
Jag raljerar lite i mitt inlägg men som sagt var det något symativäckande med hennes desperata attityd. Hon var inte aggressiv utan snarare vettskrämd. Gubben var mest ledsen verkade det som, eller förstämd.
Jag har faktiskt aldrig ens sett deras hus. :gnissla

kärringen på bulten var på god väg att slänga den skylt hon stod med igår med 70 skrivet med stoora bokstäver vid hennes holk..

Undrar om det kommer slå runt för henne snart..:gnissla

Är det den som i en annan tråd kallas B&B-kärringen?

Last edited:

Nicotin

Guest
Vid närmare eftertanke tror jag inte barn behöver leka så ofta så de hade nog itne fått leka alls.
Den här sop-tanten har nog barn i 40-årsåldern så om hon är orolig för att de leker vid en väg i skogen så är de utom räddning.

Jag raljerar lite i mitt inlägg men som sagt var det något symativäckande med hennes desperata attityd. Hon var inte aggressiv utan snarare vettskrämd. Gubben var mest ledsen verkade det som, eller förstämd.

jepp...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kasta saker är nog inte tillåtet men att hälla ett par hinkar vatten på vägen borde man ju få göra. Det ska jag tipsa nästa tossiga kärring om.
Väta på marken brukar ju göra de flesta hojåkare livrädda.

Grym trådrubrik by the way.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Ja passa er det kan hända att ni får saker kastade på er. I området jag bor finns en bondgård. Till bondgården kommer mjölkbilen några gånger i veckan. Vägen dit är en villagata med rekomenderad hastighet 30. För ett antal år sedan så fanns en chaufför som hade bråttom varje gång han kom. Trots påstötning från de boende efter gatan att han skulle ta det lugnt för all barn som fanns efter gatan, så kom han i full sula varje gång. Till slut tröttnade föräldrarna och stod och lurpassade en kväll han kom. Precis framför honom slängde dom ut en planka. Han hann naturligtvis inte bromsa utan brakade över plankan så flisorna yrde. Ut kommer han arg som ett bi, men tystnade efter kommentaren "-Vad hade du gjort om det varit ett barn? Han tog en annan väg till gården efter den kvällen.....

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Kasta saker är nog inte tillåtet men att hälla ett par hinkar vatten på vägen borde man ju få göra. Det ska jag tipsa nästa tossiga kärring om.
Väta på marken brukar ju göra de flesta hojåkare livrädda.

Smart! :dummer

Ja passa er det kan hända att ni får saker kastade på er. I området jag bor finns en bondgård. Till bondgården kommer mjölkbilen några gånger i veckan. Vägen dit är en villagata med rekomenderad hastighet 30. För ett antal år sedan så fanns en chaufför som hade bråttom varje gång han kom. Trots påstötning från de boende efter gatan att han skulle ta det lugnt för all barn som fanns efter gatan, så kom han i full sula varje gång. Till slut tröttnade föräldrarna och stod och lurpassade en kväll han kom. Precis framför honom slängde dom ut en planka. Han hann naturligtvis inte bromsa utan brakade över plankan så flisorna yrde. Ut kommer han arg som ett bi, men tystnade efter kommentaren "-Vad hade du gjort om det varit ett barn? Han tog en annan väg till gården efter den kvällen.....

Vad hade föräldrarna sagt om han hade kört av vägen/vält med lastbilen/rammat ett hus/rammat alla föräldrarna/väjt o kört över en massa ungar?

Oavsett hur fort någon kör så kan man ju inte kasta saker på dem. Vad som helst kan ju hända. Om man nu inte är polis i tjänsten och slänger ut en spikmatta förstås.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Jo det hade kunnat gå illa. Men det är det jag menar. Ni kan råka ut för sådana saker av oberäkneliga kringboende.

njelger

Guest
Oavsett hur fort någon kör så kan man ju inte kasta saker på dem. Vad som helst kan ju hända. Om man nu inte är polis i tjänsten och slänger ut en spikmatta förstås.

Oavsett var folk bor och hur många barn de har kan man ju inte köra fort förbi deras hus. Vad som helst kan ju hända.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag kan faktiskt förstå både den här tanten och B&B-tanten.

Jag har själv en 3-årig pojke och jag jobbar efter målsättningen att han ska ha respekt för vägen och inte se den som en lekplats. Barn är dock barn, åker bollen ut på vägen så har han fokus på bollen och inte på trafiken. Det tar ett ögonblick där man inte är uppmärksam så kan det vara kört.

Förstå dessa människor. Desperata situationer ger desperata åtgärder så som vatten, grus, grenar, sopkäppar, soppåsar och ve och fasa snören spända över vägen.

Samtidigt, vänd på tanken, ni vill inte drabbas av detta och dom som bor där vill inte drabbas av att få sitt barn hjälkört. Vem är det som begår det första brottet? Dom som vevar med käppar och annat eller ni som kommer in i en 50 eller 70-sträcka i 150?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, man bör väl inte "bomb"-åka runt folks boningar, samtidigt som vissa blir förbannande fast de precis flyttat dit... Förvisso är ni rätt trångbodda i trakterna runt Hufvudstaden, men nog fasen måste även ni ha sträckor där det inte finns annat än rävgryt och älglegor :va

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
jag tror iq-nivån för många hojåkare är ganska låg. Vad är problemet med att förstå att man inte behöver bomba som fan UTANFÖR NÅGON HUS, herregud har lite respekt för fan. Just ordet respekt tappar ju sin vikt mer och mer verkar det som.

Jag har full förståelse för henne, visst kan hon flytta men ska hon verkligen behöva göra det bara för att folk inte kan ta det lite lugnt på vägarna? En dag kommer dessa människor flippa det är bara att inse och då kommer någon/några dessvärre råka illa ut, det vill vi ju helst inte. Och tänk nu om hennes unge/ungar av någon anledning råkar vara på vägen och leka även fast dom inte får, ja tänk konsekvenserna av det. Jag tror man kan lätta på gasen och hålla 70 (ja eller vad det nu är) på just den lilla lilla biten som utgör vägen utanför hennes hus.

Jag gillar också att köra som f*n men gasar man med lite vett i huvet och har respekt för folk runt omkring så går det alltid lite bättre.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Måste juh va nån psykist störning o vilja kasta sopor/dartpilar/hinkar o grenar på folk. Tanten e säkert sotis för henne R1:a har lagt av :d

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Du måste skaffa HD Markus. Då kan man nämligen köra som en gnu och den äldre generationen tycker ändå att "det där, det kallar jag motorcykel det! :tummenupp"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Förstå dessa människor. Desperata situationer ger desperata åtgärder så som vatten, grus, grenar, sopkäppar, soppåsar och ve och fasa snören spända över vägen.

Samtidigt, vänd på tanken, ni vill inte drabbas av detta och dom som bor där vill inte drabbas av att få sitt barn hjälkört. Vem är det som begår det första brottet? Dom som vevar med käppar och annat eller ni som kommer in i en 50 eller 70-sträcka i 150?

Jag håller med helt, det är det som är så störande.
Det är inte okej att köra 150-200km/h förbi folks hus.
Jag skulle nog med lätthet kunna få henne fälld för olaga hot men hon kan inte få mig fälld för grov vårdslöshet.
Även om hon kan få det så är det trehundra andra motorcyklister som gillar "hennes" väg. det finns inget hon kan göra på laglig väg för att stopap detta, jag förstår hennes uppgivenhet och det var den som var slående när jag pratade med dem. Jag blev faktiskt inte ens arg, inte förrän jag kom till Kårsta och började fundera på vad som kunde hänt om jag bromsat på mig, kört på henne eller vad som helst.

Jag har fått PM med frågan om var det här huset ligger, och jag är 90% säker på att det är fastigheten jag markerat på kartan nedan.

Bifogat

• delete tant.JPG
    delete tant.JPG
    74.5 KB · Visningar: 735

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror man kan lätta på gasen och hålla 70 (ja eller vad det nu är) på just den lilla lilla biten som utgör vägen utanför hennes hus.

Ja, men på resten av vägen bor ju andra människor.
Det finns två rakor som är tomma i princip, det är nog de han menade om "270"

men nog fasen måste även ni ha sträckor där det inte finns annat än rävgryt och älglegor :va

Jag tror faktiskt inte det, har funderat ett tag på ditt och herge's inlägg och jag vet nog ingen väg som är direkt öde.

Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Har aldrig själv kört på bulten då jag bor i en annan del av landet.

Men hur man än vrider och vänder på det så bör man väl ta hänsyn till boende.

Kan dra en liknelse hemifrån.

Vi har en klockren skärgård där jag och mina kompisar har kört båt och vattenskoter i 15 års tid. Vi har alltid skött oss och saktat ner på "rätt" ställen.

Den frihet vi haft under alla år med att kunna ta några bärs, grilla och köra lite skoter håller nu på att förstöras.

Ett par yngre förmågor har med hjälp av pappas plånbok fått tag i vattenskotrar och de kör som idioter precis överallt. Förra sommaren hade vi hastighetskontroll med laser och polis och kustbevakning syns allt oftare.

Inte så kul att torska på kortet bara för att man tagit ett par öl på sjön....

Alltså, retar man folk så är det stor risk att man själv eller nån annan förlorar på det i slutänden..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha