Sport Produktion tråden!

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Kan vi ena oss om att A-förare ska få köra i klassen igen?
Vill alla ha en specifikation om vilka hojar man får köra med?
Ska vilka däck som är tillåtna att köra på stå i reglementet?

Kan vi använda oss av namninsamling på det sättet vi gjorde i däcksfrågan från början?
Namn
Licens
Däck
Godkändlicens
Specifikation

Så kan vi strunta i resten av det som har diskuterats?
Jag tog bort texten angåend slicks men skulle vilja att man skriver vad man vill ha för däck till nästa år.

Kanske läge att göra en egen tråd med en sån lista lik den vi gjorde förra året?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Skrivelsen ser riktigt bra gjord ut! :tummenupp

Men varför måste man göra sånna här olika skrivelse varje år i Sp numera? :va

Det folk efterfrågar med att få byta avgasrör, stötdämpare, bromspumpar,däck osv är nog inte att dom vill köra i en standardklass som SP? Det låter som man vill ha tillbaka det man förr kallade "Liten debutant". Hade säkert kallats "Rookie 400 eller liknande med ett tillägg för 2-cyl 650cc. Har man förare och hojar som inte längre kan hålla sig till SP/std reglerna kanske detta är en klass för dom? Där har man så gott som fritt precis som i rookie 600/1000.

Sen ska ni nog försöka komma på ett bra argument till vart A-förarna ska komma ifrån till SP när man tex bara hade 13st i STK600 på Knutstorp. Har andra klasser råd att tappa sina förare till en klass som ska vara en instegsklass för nybörjare kan dom då tycka..
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Skrivelsen ser riktigt bra gjord ut! :tummenupp

Men varför måste man göra sånna här olika skrivelse varje år i Sp numera? :va

Det folk efterfrågar med att få byta avgasrör, stötdämpare, bromspumpar,däck osv är nog inte att dom vill köra i en standardklass som SP? Det låter som man vill ha tillbaka det man förr kallade "Liten debutant". Hade säkert kallats "Rookie 400 eller liknande med ett tillägg för 2-cyl 650cc. Har man förare och hojar som inte längre kan hålla sig till SP/std reglerna kanske detta är en klass för dom? Där har man så gott som fritt precis som i rookie 600/1000.

Sen ska ni nog försöka komma på ett bra argument till vart A-förarna ska komma ifrån till SP när man tex bara hade 13st i STK600 på Knutstorp. Har andra klasser råd att tappa sina förare till en klass som ska vara en instegsklass för nybörjare kan dom då tycka..


Toppen i klassen borde väl enligt reglerna bli uppklassade. Minst 8 poäng i samtliga tävlingar. Dom vill vi inte tappa. Då är vi inte många kvar.
Sen kanske det finns A-förare som vill dubblera.
För att det ska komma mer förare till STK600 så borde väl en hel del förare i rookie 600 klassas upp.
Samma sak i rookie 1000 där klasserna är överfulla.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Nån som vet när de brukar uppdatera erf.nu? REC/NEC har fått poäng från helgen men inte BoTT/SP :va
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har lite funderingar på att börja köra RR. SP är den klass som jag tror är mest lämplig för mig. Jag dock några funderingar:

Efter att ha läst igenom den här tråden så ser jag att klassen verkar ha problem med lågt deltagande. En fråga som jag ställer mig är: Är inte åldern på de tillåtna motorcykel-modellerna ett stort problem? Börjar inte grejerna bil duktigt slitna? Det måste vara mycket slit för att hålla dessa maskiner igång, eller?

När jag började fundera på SP i våras, så tänkte jag att min VFR400R skulle vara en OK maskin. Jag insåg snart att reservdelslogistiken skulle bli ett elände eftersom modellen aldrig sålts i Sverige. Dessutom har den lite knepiga däcksdimmensioner. Jag började i det läget fundera på 600- kubikare. De växer ju nästan på träd. Kör man Yamaha R6 så kan man köpa reservdelar på Konsum (nåja, lite överdrivet kanske:) ). Är det inte det så här funderingarna går när debutanter väljer klass? Man måste ju kunna få tag i en någorlunda pålitlig hoj. Sedan behöver man Kraschkpor och reservdelar också. Till 600- och 1000 kubikarna är utbudet väldigt bra. Jag är inte förvånad över att R600 och R1000 har det lättare med rekryteringen. Tänker jag tokigt nu?

Förhoppningsvis överlever SP- klassen nu när det är tillåtet med 2cyl,4-takt,650 cc. Det är ju kul att se att det går att placera bra sig med en sådan maskin. Det gör att mitt intresse för klassen ökar helt klart. Man borde väl kunna köra hyfsat krångelfritt med en SV650 tycker jag.

Jag ser i alla fall en fördel med det låga deltagarantalet. Det blir lättare att kvala in. Jag kan därför få riktig raceerfarenhet. Det är väl inte särskilt kul att kuska land och rike runt för att bara köra kvalheat antar jag. Den risken verkar överhängande om jag skulle debutera i t.ex. Rookie 600.

En annan fördel som jag ser, är att hojarna är i stort sett omodifierade. Det kommer att bli dyrt nog ändå att komma igång, utan en massa fördyrande 'måste ha' tillbehör typ Öhlinare och liknande.

Har ni som kör SP några reaktioner på mina resonemang?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld


Efter att ha läst igenom den här tråden så ser jag att klassen verkar ha problem med lågt deltagande. En fråga som jag ställer mig är: Är inte åldern på de tillåtna motorcykel-modellerna ett stort problem? Börjar inte grejerna bil duktigt slitna? Det måste vara mycket slit för att hålla dessa maskiner igång, eller?

När jag började fundera på SP i våras, så tänkte jag att min VFR400R skulle vara en OK maskin. Jag insåg snart att reservdelslogistiken skulle bli ett elände eftersom modellen aldrig sålts i Sverige. Dessutom har den lite knepiga däcksdimmensioner. Jag började i det läget fundera på 600- kubikare. De växer ju nästan på träd. Kör man Yamaha R6 så kan man köpa reservdelar på Konsum (nåja, lite överdrivet kanske:) ). Är det inte det så här funderingarna går när debutanter väljer klass? Man måste ju kunna få tag i en någorlunda pålitlig hoj. Sedan behöver man Kraschkpor och reservdelar också. Till 600- och 1000 kubikarna är utbudet väldigt bra. Jag är inte förvånad över att R600 och R1000 har det lättare med rekryteringen. Tänker jag tokigt nu?

Förhoppningsvis överlever SP- klassen nu när det är tillåtet med 2cyl,4-takt,650 cc. Det är ju kul att se att det går att placera bra sig med en sådan maskin. Det gör att mitt intresse för klassen ökar helt klart. Man borde väl kunna köra hyfsat krångelfritt med en SV650 tycker jag.

Jag ser i alla fall en fördel med det låga deltagarantalet. Det blir lättare att kvala in. Jag kan därför få riktig raceerfarenhet. Det är väl inte särskilt kul att kuska land och rike runt för att bara köra kvalheat antar jag. Den risken verkar överhängande om jag skulle debutera i t.ex. Rookie 600.

En annan fördel som jag ser, är att hojarna är i stort sett omodifierade. Det kommer att bli dyrt nog ändå att komma igång, utan en massa fördyrande 'måste ha' tillbehör typ Öhlinare och liknande.

Har ni som kör SP några reaktioner på mina resonemang?

Visst att många av hojarna är gamla och det kan vara svårt att få tag på delar. Jag har tur att det finns en stor marknad i england för just min zxr 400.
Kan inte påstå att det är något direkt slit för att dom ska fungera. Sen kan jag inte prata för hur det är med dom som har 250 sp hojar.
Jag eller rättare sagt Swedie brände topplockspackningen på min hoj och den fanns på lager på AVA för 180 spänn.

Om man vill köra en klass som det går lite saktare och säkrare i och som det är billigare att krascha i så ska man köra Sport Production.
I just 600 och 1000 är farten mycket högre och fler deltagare. Kan blir trångt och farligt. Dessutom mycket dyrare.

Min hoj är rätt så kass överallt men jag tänker köra tills den rasar. Och då är förhoppningsvis hojen som är begränsningen och inte jag. Skulle jag byta till en 600:a nu så skulle jag aldrig kunna utnyttja den kapaciteten som finns i en sån hoj.

Dessutom är det en billig klass. Eller man gör den så billig som man vill. Jag har kört på ett set däck på hela säsongen. Har dock försökt få tag på däck men inte lyckats. När jag började tro att däcken var allt för kassa så tog Swedie några varv på Gelleråsen och visade att det allt gick och köra 1.16 med dom.

Jag har haft en toppensäsong och håller tummarna för att fler kommer köra klassen nästa år
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Håller med Alicia i ovanstående.
Klassen är relativt billig.
Jag har också kört på samma däck hela säsongen. Delar till min hoj är inga större problem att få tag på då både Suzuki och Aprilia leverar till den.

Man blir inte heller utkvalad så att betala en massa pengar i anmälningsavgift för att endast få körakval slipper man (om man inte kraschar förståss :rolleyes: ).

SP är en kul klass med bra sammanhållning i den lilla grupp som kör.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Man blir lite sugen på att lösa ut B-licensen och köra SP nästa år. Att bygga en SP hoj av en SV650 låter dessutom som ett kul vinterprojekt. Om ord blir till handling så ses vi kanske nästa säsong. :hej
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
... Om man vill köra en klass som det går lite saktare och säkrare i och som det är billigare att krascha i så ska man köra Sport Production....

En liten fråga bara. Billigare att krascha i SP ?? Hur menar du då? Håller grejerna bättre eftersom det går långsammare vid kraschtillfället? Är det så du menar?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
En liten fråga bara. Billigare att krascha i SP ?? Hur menar du då? Håller grejerna bättre eftersom det går långsammare vid kraschtillfället? Är det så du menar?

Tja. Det går ju inte lika snabbt som i andra klasser samt att du inte har samma effekt så det är lite halvsvårt att få till en highsider genom gaspådrag ut ur kurvorna. En lowsider är ju lite snällare mot hojen så länge den inte slår över och börjar rulla eller något liknande.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
En liten fråga bara. Billigare att krascha i SP ?? Hur menar du då? Håller grejerna bättre eftersom det går långsammare vid kraschtillfället? Är det så du menar?

Räknar man på vad man köper en 600:a eller en 1000 för så måste det ju bli billigare att mula min hoj som kostar 19 tusen jämfört med en hoj som kostar allt från det dubbla till det fyrdubbla om inte mer ibland.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
En liten fråga bara. Billigare att krascha i SP ?? Hur menar du då? Håller grejerna bättre eftersom det går långsammare vid kraschtillfället? Är det så du menar?

Lägre hastighet men framförallt lägre vikt gör STOR skillnad. Har kraschat 5-6 ggr med aprilian och kört sönder grejer för max 2-3000 kr...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
3195747 En liten fråga bara. Billigare att krascha i SP ?? Hur menar du då? Håller grejerna bättre eftersom det går långsammare vid kraschtillfället? Är det så du menar?
kör man samma budget som i 1000cc-klasser med dyrare hojar så kan du för varje krasch med låt säga en hoj för 20.000 kr byta ut hela hojen vid varje krasch om du så vill... men ändå ibland klara dig under kostnaden av att laga en superbike-hoj.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top