Sport Produktion tråden!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är 10 st på startlistan nu men då tillkommer både Jannica och Sege som inte är med på listan. Sen faller en bort om man ska följa reglementet för det är en motard anmäld. Märkligt tycker jag.

/Lasse på Jannicas konto.

Han faller inte alls bort. Hojen är inte reggad som motard utan som landsvägshoj. Protesten du lämnade kommer säkert att behandlas, men det skulle förvåna mej om man kan diska nån på så lösa grunder. Det finns nämligen ingen definition på vad som menas med hoj av supermototyp.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Han faller inte alls bort. Hojen är inte reggad som motard utan som landsvägshoj. Protesten du lämnade kommer säkert att behandlas, men det skulle förvåna mej om man kan diska nån på så lösa grunder. Det finns nämligen ingen definition på vad som menas med hoj av supermototyp.

Med andra ord en fullständigt menigslös regel:confused:
Fruktansvärt fånigt, varför inte bestämma sig, tillåt eller inte.
'NJA' är ju ett otroligt slöseri med både tid och engagemang för alla!
Kanske på tiden att SVEMO och de olika arrangörerna kommer överrens!
Ska man nu ha ett strikt reglemente får det ju vara tydligt nog så alla är med på vad som gäller och inte!

Antingen Eller!
 
Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Som jag ser det är det frågan om körstil endast!
Kör han med knäet i backen är han välkommen, kör han med foten ut är han det inte. Man får faktiskt respektera att det är en Roadracing tävling och inte Super Motard.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Med andra ord en fullständigt menigslös regel:confused:
Fruktansvärt fånigt, varför inte bestämma sig, tillåt eller inte.
'NJA' är ju ett otroligt slöseri med både tid och engagemang för alla!
Kanske på tiden att SVEMO och de olika arrangörerna kommer överrens!
Ska man nu ha ett strikt reglemente får det ju vara tydligt nog så alla är med på vad som gäller och inte!

Antingen Eller!

Regeln finns, men eftersom ingen lyckas definiera vad som särskiljer en hoj av supermototyp från en hoj av roadracingtyp är den i praktiken meningslös. Varför nån ens bryr sej om att protestera mot denna hojen är för mej obegripligt. Svemo gör självmål i kvadrat när man diskar en hojtyp utan att specificera på vilka grunder man gör det. Om man är rädd för att folk ska köpa supermotarder och ställa upp i SP och köra crosstilen när man kör, så finns ju redan en regel som förbjuder detta i och med att man måste ha fötterna på fotpinnarna huvuddelen av racet. Har man inte det kan man få svartflagg. Kör man klassisk roadracingstil, med knäskrap och hela skiten, är det ju ingen skillnad på säkerheten med en sån hoj i fältet. Argument som hörts av typen:" Det ser så dumt ut" kan man bara kasta i papperskorgen, det är roadracing vi sysslar med och inte konståkning. Roadracing går ut på att ta sej runt en bana på kortast möjliga tid, inte på att se ut på ett viss sätt.

Som jag ser det är det frågan om körstil endast!
Kör han med knäet i backen är han välkommen, kör han med foten ut är han det inte. Man får faktiskt respektera att det är en Roadracing tävling och inte Super Motard.

Peter Marcussen, kan jag lova dej, skulle aldrig få för sej att köra med foten av pinnarna. För er som inte känner till det hade han banrekordet på gamla bansträckningen mellan 1992 och 2003. Körde 250 på hög nivå, har varit dansk mästare ett antal gånger och dessutom kört IOM med en 11 plats som bäst. Hans meritlista inom cross är inte alls omfattande. Mej veterligt stannar det vid enstaka stubbrace på åkern hemmavid. Kort sagt, han vet hur man kör hoj.
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Han faller inte alls bort. Hojen är inte reggad som motard utan som landsvägshoj. Protesten du lämnade kommer säkert att behandlas, men det skulle förvåna mej om man kan diska nån på så lösa grunder. Det finns nämligen ingen definition på vad som menas med hoj av supermototyp.

Enligt Svemo så får han inte vara med.
Ja har inte lämnat någon protest till någon.
Så Aprilias egen beskrivning av att det är en supermoto är fel då? :va

//Lasse på fel konto igen.

Med andra ord en fullständigt menigslös regel:confused:
Fruktansvärt fånigt, varför inte bestämma sig, tillåt eller inte.
'NJA' är ju ett otroligt slöseri med både tid och engagemang för alla!
Kanske på tiden att SVEMO och de olika arrangörerna kommer överrens!
Ska man nu ha ett strikt reglemente får det ju vara tydligt nog så alla är med på vad som gäller och inte!

Antingen Eller!

De är precis det jag är ute efter också. ett TYDLIGT reglemente. Börjar man släppa lite här o där så kan man ju skita helt i de regler som finns och ställa upp med en 250 racer. Det jag undrar är var går gränsen mot att bryta regler?

/Lasse
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Enligt Svemo så får han inte vara med.
Ja har inte lämnat någon protest till någon.
Så Aprilias egen beskrivning av att det är en supermoto är fel då? :va

//Lasse på fel konto igen.



De är precis det jag är ute efter också. ett TYDLIGT reglemente. Börjar man släppa lite här o där så kan man ju skita helt i de regler som finns och ställa upp med en 250 racer. Det jag undrar är var går gränsen mot att bryta regler?

/Lasse

I fallet med en 250R är det enkelt, den går inte att köpa som typgodkänd mc. Det kan du göra med en SXV 550. Hojen uppfyller reglementet, ska man då inte få använda den? På vilka grunder ska den vara förbjuden om man uppfyller reglementet?
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
I fallet med en 250R är det enkelt, den går inte att köpa som typgodkänd mc. Det kan du göra med en SXV 550. Hojen uppfyller reglementet, ska man då inte få använda den? På vilka grunder ska den vara förbjuden om man uppfyller reglementet?

Uppfyller den reglementet tycker inte jag det är något snack.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
I fallet med en 250R är det enkelt, den går inte att köpa som typgodkänd mc. Det kan du göra med en SXV 550. Hojen uppfyller reglementet, ska man då inte få använda den? På vilka grunder ska den vara förbjuden om man uppfyller reglementet?


För MIG är det en hoj av supermototyp. Jag kan ha fel och därför skickade jag ett mail med en fråga då det i reglementet står att "MC av supermototyp får ej deltaga i någon klass"
Det jag undrar är var gränsen går?
Om man ska få använda den eller inte är inte jag rätt person att svara på och det var också därför jag mailade en fråga.
Har sen fått beskedet från svemo att den inte ska vara godkänd för att deltaga.
På vilka grunder kan jag inte heller svara på då jag inte är rätt person för det. Den frågan får du ställa till svemo.
För mig personligen spelar det ingen roll om han är med eller inte då jag antagligen inte kommer att se så mycket mer än han bakdel under en kort bit av första varvet och sen kanske någon mer gång under någon varvning.
För att han kan köra hoj betvivlar jag inte det minsta.

//Lasse
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För MIG är det en hoj av supermototyp. Jag kan ha fel och därför skickade jag ett mail med en fråga då det i reglementet står att "MC av supermototyp får ej deltaga i någon klass"
Det jag undrar är var gränsen går?
Om man ska få använda den eller inte är inte jag rätt person att svara på och det var också därför jag mailade en fråga.
Har sen fått beskedet från svemo att den inte ska vara godkänd för att deltaga.
På vilka grunder kan jag inte heller svara på då jag inte är rätt person för det. Den frågan får du ställa till svemo.
För mig personligen spelar det ingen roll om han är med eller inte då jag antagligen inte kommer att se så mycket mer än han bakdel under en kort bit av första varvet och sen kanske någon mer gång under någon varvning.
För att han kan köra hoj betvivlar jag inte det minsta.

//Lasse
Logga in på rätt användare!

Till ämnet: Om man anser att en regel är helt fel, ska man då inte försöka få klarhet i varför? Vi har en klass där man kan köra med standardhojar som inte får moddas. Detta är en standardhoj. Den uppfyller alla kriterier, utom punkten om "hojar av supermototyp". Vad är det som avgör om det är en hoj av supermototyp? Ingen har hitills kunnat ge ett svar! Förra årets Bott på Sviestad vanns av en KTM Superduke, vilken sida om linjen ligger den? Supermoto körs med ombyggda cross- och endurohojar. Denna hojen säljes med ett 180-brett bakdäck som original, testa den på en grusväg och säg sedan att den skulle klassa in i supermoto. Den är landsvägsreggad, inte enduroreggad.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Men seriöst, hur kan någon påstå att Aprilia SXV 550 inte är en supermotard hoj?
Har Personligen varit i kontakt med Aprilia och enligt Dem så är Aprilia SXV 550 en Enduro/motard hoj. Läs Aprilias egna beskrivning utav SXV 4.5/5.5 här (extern länk).

Men om vi nu bortser från den regeln, som tydligen inte gäller, går den då verkligen igenom reglementet?

Måste den t ex. inte ha kåpor? Uppsamlingskärl under motorn? Kan man luta den 50° utan att någon del tar i marken? Finns flera punkter som kan vara värt att kolla upp, men det är nog med sandlåde fasoner i denna fråga redan! Det ska räcka med att bryta en regel, för att inte få köra, speciellt en sån 'grund regel' som det faktist är!



*edit: missade inlägget innan detta, där svaras det på en del av frågorna i detta inlägg
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
En väldigt varm dag på Falken. Tyvärr så släppte en Ducce olja över hela banan så det har varit lite si så där att köra idag. Min vänstra axel krånglar så jag har inte riktigt styrkan att styra över hojen dit jag vill. Men imorgon tänkte jag skita i alla absolspår och smärta i axlen och bara köra fullt över allt. Om jag lyckas med det får jag se. Får ha ont efter kvalet imorgon istället :)
 

sandstream

Guest
Båten räddar inte särskilt mycket faktiskt tyvärr. Blåser man motorn kommer det ut en massa iaf. Mindre läcka som det rinner ur, fixar båten dock.
Får man ett allvarligare fel så stannar man väl så fort som möjligt. Fick intrycket av Alicias inlägg att hojen fortsatt att åka. Vi får väl se vad hon skriver i morgon.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Får man ett allvarligare fel så stannar man väl så fort som möjligt. Fick intrycket av Alicias inlägg att hojen fortsatt att åka. Vi får väl se vad hon skriver i morgon.

Jodå, det gör de flesta, men inte alltid lätt att stanna direkt om du blåser motorn på en raka i 250. Sen är det ofta många som konstigt nog missat att det varit ett gigantiskt oljemoln bakom dem och åkt ett halvt/helt varv innan de stannat.
Förra året var det olja runt hela knutstorp för en icke åtdragen oljeplugg på klubbracet, båten räddade inte det tyvärr.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Logga in på rätt användare!

Till ämnet: Om man anser att en regel är helt fel, ska man då inte försöka få klarhet i varför? Vi har en klass där man kan köra med standardhojar som inte får moddas. Detta är en standardhoj. Den uppfyller alla kriterier, utom punkten om "hojar av supermototyp". Vad är det som avgör om det är en hoj av supermototyp? Ingen har hitills kunnat ge ett svar! Förra årets Bott på Sviestad vanns av en KTM Superduke, vilken sida om linjen ligger den? Supermoto körs med ombyggda cross- och endurohojar. Denna hojen säljes med ett 180-brett bakdäck som original, testa den på en grusväg och säg sedan att den skulle klassa in i supermoto. Den är landsvägsreggad, inte enduroreggad.


Nu på rätt konto!

Edit:
Har efter samtal personligen nu kommit fram till att vi har samma uppfattning.
Grattis förresten till dagens näckseger!


Får man ett allvarligare fel så stannar man väl så fort som möjligt. Fick intrycket av Alicias inlägg att hojen fortsatt att åka. Vi får väl se vad hon skriver i morgon.

Ska ha varit en oljeslang som lossnade i slutet på start o målrakan. Att killen sen fick hela bakdäcket fullt med olja hindrade inte honom från att åka hela varvet runt för att sen gå in i depån och lägga de sista dropparna där i en stor pöl.
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det är så varmt som i grillen
solskydd måste man ha´
Ständig vätska, annars blir man på dillen
det är ju sol vi längtat efter varje da´

På kvalet det brann en hoj
var som en brasa i maj
Surt för teamet, inte skoj
Cykeln smälte och blev paj

Långlopp på banan just nu
Impad att de orkar
jag skulle fanimej må som en gnu
sjukt att de inte storknar

_________________________________________________________________
Lyckades sänka mig två sekunder från igår. Men ska försöka ta mig ner under minuten imorgon.
Kul att prova på en bana man aldrig har kört.
Har nu även kört in mig i nya hjälmen samt nya skinnstället (som sitter perfekt, dumt att inte köra med helställ förut)

Vädret är grymt varmt!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Ska ha varit en oljeslang som lossnade i slutet på start o målrakan. Att killen sen fick hela bakdäcket fullt med olja hindrade inte honom från att åka hela varvet runt för att sen gå in i depån och lägga de sista dropparna där i en stor pöl.
Aj då, låter inget vidare. Hoppas banan var okej idag.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Aj då, låter inget vidare. Hoppas banan var okej idag.


Som nybörjare kändes det lite småläskigt att köra över strängen med saneringsmedel lite här och där men det är löst till morgondagen för nu har näckarna kört bort saneringsmedlet under sitt 6timmarsrace. Och för dom funkade det ju ruskigt bra att köra fort så det är bara att ta bort den mentala spärren till i morgon. :)
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Banan var mycket bättre idag och det funkade hyfsat att köra. Armen pallar fortfarande inte riktigt men kvalade in på en 7 plats iallafall. Ska snart gå banan igen och se om jag kan hitta några ställen att kapa sekunde på.
Dock tror jag att det hänger på inbromsningen på start/mål rakan. Jobbigt att bromsa sent där när man inte riktigt har kraften att hålla emot plus att det är 30 grader ute gör inte saken bättre. Jag vill köra fortare!!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top