Sport-touring - förslag / hjälp att välja

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har efter en vårsäsong på min fz6-n kommit på att det jag egentligen vill ha är en sporttouring. det är inte så kul att varva längre men de e ju alltid kul o köra hoj. dock över 130 så blåser de så mycket på mig o min lilla hoj att man per automatik vill sakta ner, o så kan vi ju inte ha det.

Jag har kollat på två hojar i lite olika, både i modell o pris.

Honda VFR 800 2002 --> frammåt V4a ca 110hk
Suzuki Bandit 1250 SA 2006 --> frammåt R4a ca 100hk

det är ju som jag förstått de två rätt olika motorer och jag vet att jag borde åka o provköra dem båda för att se vilken hoj jag vill ha. båda är snygga i mina ögon.

Tycker VFR 800 är snyggast i utseende, men bandit 1250 är snyggast vid instrumentpanelen samt framtill. (bara framkåpa o speglar).

Någon som här på forumet har testat båda hojarna och kan säga något från egen erfarenhet? (obs har bara hört gott om båda hojarna än så länge)

Varför dessa hojar? Jo för ett de har insprut samt ABS bromsar, både säkerhet och något jag gillar i bränsle-tillförsels-väg.

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Bara testat banditen av dessa två. Mitt intryck var att det var en relativt tung, omodern hoj som förvisso gick bra rakt fram men som var seg och viljelös när det börjar svänga. Den lät dock ganska schysst med ett yoshisystem på. Men äeh, tror på viffern alla dagar i veckan om det bara står mellan dom två. VFR´n definierar ju sport-touring :)

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag har testat en 08 bandit 1250-n den va sjukt fin att köra, riktigt bra vrid, brorsan kör den till jobbet varje dag det är bra väder, han verkar supernöjd. den har inte det höga toppvarvet som våra hojar har, dock lika många hästkrafter :) han förbrukar väl 3 bakdäck på samma period som jag kör slut på ett, det finns ju många faktorer som påverkar det men det är väl en lite fingervisning.. om jag var du skulle jag testa fz1-s också, det är ju en sportig sporttouring, lite större sadel än N-versionen.. sen känner du nog väldigt väl igen dig i instrumenteringen på en sån, på gott och ont. ;)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kolla efter en Aprilia RST 1000 Futura.
Har en som är ombyggd till streetfighter, men chassiet & motorn är original, den går som ett troll, långt mkt trevligare & sportigare än t.om VFR som jag ägt.

V-twin, sprut, 115 hk.
Dessutom låg vikt

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
kawan såg inte så passagerar vänlig ut. känns inte riktigt som hoj för mig just nu.

fz1s, hum. jag vet inte, känns inte så bra i hjärtat, instrument panelen är ju lite annorlunda ifrån fz6 S1, eller rättare sagt det är helt olika saker :p

Aprilian har jag kollat på förr, jäkla läcker hoj, den skall jag inkludera i mitt val :tummenupp

Har gluttat lite på youtube såklart och Som det ser ut på filmerna så går ju banditet 0-260 i ett naffs. så orkelös gemfört med vad vet jag inte.

abs är ju viktigt i mitt val.

jag får försöka ta mig tiden att prova köra hojarna. nu har de ju blivit 3 intressanta objekt =)!

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
FZ:an & Banditen känns ju mer som nakenhojar där man kastat på ett par kåpor, Aprilian t.ex har ju hårda packväckor från fabrik, VFR:en är ju grym, har ägt en 800Fi -99, den var underbar, kan tänka mig att efterföljarna med ABS & V-tec är ännu bättre.

Lycka till!

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Kolla även Triumph Sprint ST, där har du utseende, effekt, & härligt trippelljud!
Och inte minst enkelsving, det har ju även Aprilian :Bugar

images.jpg

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
kan faktiskt hålla med om det när du säger det! snyggast är dom i sina nakna utföranden..

FZ:an & Banditen känns ju mer som nakenhojar där man kastat på ett par kåpor, Aprilian t.ex har ju hårda packväckor från fabrik, VFR:en är ju grym, har ägt en 800Fi -99, den var underbar, kan tänka mig att efterföljarna med ABS & V-tec är ännu bättre.

Lycka till!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Suzukin är väldigt trevlig. Stabil, rak och fin effektkurva, drar bra från botten och helt okej sadel. Den är lite tungstyrd, men inte så det stör. Du har ju även GSX1250FA, samma hoj med kåpor. Det är GSXen jag har kört iofs. ;)

Annars har du ju lite mer i sporttouringsegmentet att titta på, som Aprilia Falco, Ducati ST, en hel bumsearme (RT1100S, F800ST, K1200, K1300... osv), zzr1200, blackbird, z1000sx... Jaaa, mycket att välja på helt enkelt. ;)

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Har kört Banditer i nästan 15 år så att jag gillar dem är ingen överdrift. Fantastiskt bottenvrid som gör dem nästan tråkigt lätta att köra. Dock är de lite sega och tunga.
Jag bytte i år till en Kawa Z1000SX vilket är en mycket modernare hoj i alla avseenden. Helt annat stuk som går åt det sportiga hållet och en annan motorkaraktär med högre toppeffekt och högre varv. Körställningen är kanon! Jag gillar den skarpt!
http://www.kawasaki.se/Z1000SX

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Den är ju också grym i N-version! :)
Har kört Banditer i nästan 15 år så att jag gillar dem är ingen överdrift. Fantastiskt bottenvrid som gör dem nästan tråkigt lätta att köra. Dock är de lite sega och tunga.
Jag bytte i år till en Kawa Z1000SX vilket är en mycket modernare hoj i alla avseenden. Helt annat stuk som går åt det sportiga hållet och en annan motorkaraktär med högre toppeffekt och högre varv. Körställningen är kanon! Jag gillar den skarpt!
http://www.kawasaki.se/Z1000SX

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Triumph Sprint hänger av både Hondan och Suzukin, mer hk och högre vrid.

Min drar under 0,5 vid landsvägskörning och drar ryckfritt från 60 på 6:an.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
ABS och insprutning finns på de flesta BMW, är det något de kan så är det touring och sporttouring.
Jag förslår R1100S/R1200S eller K1200RS och K1200S.

Det enda jag vet om Banditer är att de antingen köps av återfallsknuttar och sedan blir stående i villagaragen(så det borde vara lätt att hitta lågmilare till bra pris) eller så utrustas de med packväskor och tar ägaren på långa europaturnéer så de verkar ju vara mångsidiga.

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har precis gjort mig av med min Daytona 955:a. Har ej testat Sprint modellerna, misstänker att de har lite högre styre och moderatare sittställning. Motorn var som en dröm och lät gött!

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Några av de nämnda - Honda VFR800, Aprilia RST1000 och Triumph Sprint ST är samtliga härliga sporttourer och olika motorkaraktärer. Har haft dem alla under min tid.

* Honda: Säker och en härlig V4-motor. Rekommenderas mer långsiktigt.

* Aprilia: En underbar hoj att köra. Skottsäker Rotax V2-motor. Snyggast med sin futuristiska stil, jämfört med liknande årsmodeller på andra.

* Triumph: Även denna är en härlig hoj att köra med sin 3-cylindriga motor. Jag föredrar dock 955i, helst från 2002-2004 som har 120 Hk mot 110 årsmodellerna före (1999-2001). Med min normala körning fick jag ner bränsleförbrukningen till 0,45l/mil, vilket inte är helt fel. Dessutom har "trajjan" mer själ än de andra.

Så det är en smaksak vad du vill ha/önskar. Kolla försäkringen. Den KAN vara avgörande? Väskor till?

Eller varför inte kolla på en Yamaha FJR1300?

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Men du en Falco är väl ändå en streetfighter? :fakta

Suzukin är väldigt trevlig. Stabil, rak och fin effektkurva, drar bra från botten och helt okej sadel. Den är lite tungstyrd, men inte så det stör. Du har ju även GSX1250FA, samma hoj med kåpor. Det är GSXen jag har kört iofs. ;)

Annars har du ju lite mer i sporttouringsegmentet att titta på, som Aprilia Falco, Ducati ST, en hel bumsearme (RT1100S, F800ST, K1200, K1300... osv), zzr1200, blackbird, z1000sx... Jaaa, mycket att välja på helt enkelt. ;)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
usch va många bra förslag ni kommer med! borde inte vara tillåtet!
det kliar efter att få mer effekt vid lägre varv. kommer inte varva speciellt hårt, med min lilla 600a idag så är jag sällan över 9-10k. snarare mellan 3-6k

Försäkringar är inga problem. jag betalar max en 500ing per år i det landet jag bor just nu, och så lär de bli i 6 år till i alla fall. (studier) och om 2år så kommer jag ner i 3-4hundra per år (på en r1a t.ex).

Använder hojen till mycket just nu. både kul och praktik. Har lite lätta tygväskor på min fz6-n idag och åker o handlar, men de e inte speciellt kul på motorvägen med nakenhoj. stadstrafik har jag tyvärr gott om. hum, men så skall man ju åka till Sverige varje sommar med. 40mil hem och sedan tillbaka på sköna svenska HÅLFRIA vägar.

Det som många säger om banditen är att den verkar lite trög, då misstänker jag att den kanske inte är jätte lämplig i stadstrafik, eller tänker jag fel? blir ju "tyvärr" så att jag kör väldigt ofta mellan bilarna istället för o vänta snällt bakom.

hum, jag får provköra lite o testa allt jag kommer över :rofl

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men du en Falco är väl ändå en streetfighter? :fakta

Blandar du inte ihop den med någon annan modell?
sl1000-4.jpg
Den har kallats lite olika saker, bland annat roadster och sporttourer, men för mig har en streetfighter mindre kåpor?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy