Sporthoj 35KW funkar det eller är det för lite? (A2)

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Känner mig grymt sugen att ta MC kort i år. Det har jag varit ett bra jävla tag nu. Enda sen man åkte bakpå med farsan när man var i 10års åldern har man drömt.:rolleyes: testat farsans skinnställ snart snart snart:) skulle tatt det tunga mc kortet innan nya reglerna drev i kraft. Men livet är inte så jävla lätt hela tiden. Jag är 21. Om jag ska ta i år blir det ett A2 kort med max effekt 35kw. Jag är tveksam. ska jag ta a2 kortet eller inte. Är rädd att det kommer vara för lite effekt och tröttnar på 3 röda.:va
Köra runt med 50hk i 3 år känns ju inte så jävla kul om jag får säga det själv. Alltså hinner motorcykeln välta innan jag kommit iväg? eller hur är det? händer det något när man trycker på?? En tung MC har 3 gånger så mycket effekt.. siffrorna talar ju sitt tydliga språk om man säger så.
Föresten är det bara jag som tycker att 35kw är idiotiskt för lite kraft?! Tycker 50-55KW hade varit lite mer rimligt. 35KW är ju rena förnedring känns det som. Ska man sluta leva snart eller? Jobba 7 till 4 varje dag som en robot äre det dom vill?!
Man måste vara 30år eller ha haft körkort i 10 år för att köra utanför tullarna kommer nog snart.. Man blir ju mörkrädd. DET VAR BÄTTRE FÖRR! Ursäkta det lilla utbrottet men kunde inte låta bli att skriva vad jag känner för tillfället!

Undrar om någon här på forumet kört 35kw tidigare och kan ge lite feedback. Så att man inte blir helt besviken när man köpt sig en 35kilowattare. och bokat riskettan, alla körlektioner, handledarutbildning, halkbanan har jag glömt något? Drog och alkohol föreläsning juste.. Och Körkortstillstånd. Syntestet också. Man behöver en såndär ipad för att komma ihåg allt:) Undrar vad ni tror som har lite erfarenhet av hojar och dess effekt. Vissa livsnjutare kommer säkert säga -Det räcker med 35 kw gott och väl. Men jag vill inte åka runt på det sättet. Inga påhopp av moraltanterna nu! Men fundarar på att skita i kortet helt ärligt.

MVH T.Wieckman

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
orkar inte läsa. men du får inte strypa något som har mer än dubbla effekten från början.

edit: orkade läsa lite till slut. 35kw kom nyligen och jag tror inte att någon hunnit testa det än.
och 35kw är mer än tillräckligt för att köra ifrån dem flesta bilarna på gatan

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Du ska nog inte ha hoj.
Det finns en anledning till att unga män är en stor riskfaktor även i trafiken.

Jag skulle råda dig att ta 35kw och uppsöka antingen en trevlig skogsväg eller en riktigt krokig liten asfaltväg så inser du att det inte är kilowatten som är det viktiga.
Kolla på motard killarna eller på de gamla RD350. De klarade sig bra med 35 kW tack vare en lätt och midig förpackning.

Är du ute efter ett jävla acc från 200 km och vidare uppåt kan jag rekomendera något annat än en 35 kW hoj..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Halkbana finns där ingen för mc kort och handledarutbildning behövs inte vid privat övningskörning.
Bara skaffa tillståndet för er båda och tuta och köra.

Ta A2 kortet och se det som 2 års övningskörning för tunga hojen sen. 35 kw duger nog fint sålänge du inte köper den tyngsta härken du hittar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
35kw är nytt för i år. Förut ar det 25kw, så det har inte blivit sämre. En 25kw hoj räckte för att hänga på de flesta bilar åtminstone upp till 140-150. MEd 35 kw bör du hinna ifrån dem med...
Jag körde en hoj med 25kw hela första året, det räckte alldeles tillräckligt för att ha roligt på. Ta kortet nu och börja köra en hoj med 35 kw och ha skitkul. Vill du köra en literhoj kan du alltid ta licens och piska bana med en sådan i väntan på att kunna uppgradera körkortet till tungt. Dessutom är det 2 år du får vänta tills du kan uppgradera kortet till fullblodshoj, om jag inte minns fel.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Suck... Är 21 år - tycker det var bättre förr. Har aldrig kört nåt med 50 hästar - tycker det är åt helvete för lite. Du kanske ska vänta några år tills du har åldern inne så behöver du inte fundera över några kW hit eller dit.

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
orkar inte läsa. men du får inte strypa något som har mer än dubbla effekten från början.

edit: orkade läsa lite till slut. 35kw kom nyligen och jag tror inte att någon hunnit testa det än.
och 35kw är mer än tillräckligt för att köra ifrån dem flesta bilarna på gatan

Tänkte mer dom som kört cross/enduro/motard och om jag kommer tröttna på det eller om det räcker? Men enligt dig lär det göra det?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte mer dom som kört cross/enduro/motard och om jag kommer tröttna på det eller om det räcker? Men enligt dig lär det göra det?

Cross/Enduro/motard är ju skojhojar för att busköra i lite lägrehastigheter, så på dem funkar det alldeles perfekt.

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Cross/Enduro/motard är ju skojhojar för att busköra i lite lägrehastigheter, så på dem funkar det alldeles perfekt.

Nej alltså.:D Menar effekten på dom. Cross 250 har runt 50hk har jag för mig. Så dom som kört kunde säg lite vad dom tycker om effekten. var lite otydlig

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Gsx 750 E 1982
För 6 år sedan var moppen med 1 häst rolig. 50 hästar blir skitkul. Kör mindre, kurvigare och roligare vägar bara. Mitt gamla lik med 60 väldigt optimistiska hästar är bra mycket roligare att köra slingerbulten med än den hoj med dubbla effekten jag hade innan.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Finns det inget krav på max hk/kg?
Jag hade en 25kw-hoj i 2 år, men det orkade jag inte stå ut med mer än från verkstaden och hem till mekhörnan.
Vad man tycker är roligt är högst personligt. Ta en lektion på mc-körskola och testa 35kw.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Ta kortet så snart du kan. Du kommer inte ångra det. Köp en så lätt och smidig hoj som möjligt och ha 2 roliga och lärorika år. Har provat 25kw några gånger och tycker 35kw höjningen är riktigt bra. Du kan ju faktiskt få köra fulleffekt när du är 23 som det ser ut idag om du får tummen ur. :)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om du funderat på att skita i det efter ett inlägg och saknar mc kort så är nog inte hojlivet något för dig.Finns ju mycket annat roligt i livet som tex ... hmmm ... hmmm ... Ja du kommer säkert på något annat. :crash

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
En av mina hojar har 35 kw, trots att jag har kort nog för att köra vad som helst. Den gör sig fint på sina ställen och man kan ha väldigt kul om man väljer bra vägar. Dessutom blir du inte direkt dragen av en någorlunda vanlig bil om vi säger så.. Jag har sett många förare som inte verkar kunna krama ut det mesta ens ur en sån hoj. Vilken apa som helst kan sitta och gasa rakt fram på en literklubba, men det är när det börjar svänga ordentligt som man ser vilka som är skickliga förare. Mitt tips till dig är att ta A2-kortet, finputsa din teknik, skaffa rutin och lära dig hantera hojen ordentligt så ska du nog ha ännu roligare när du väl får uppgradera kortet.

Om du känner att det inte alls lockar kan du ju alltid skita i det och skaffa en banhoj istället. :)

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Tack för eran feedback uppskattas. Det blir nog ett A2 kort till sommaren:tummenupp

Om du har tankar på att köra upp privat med egen hoj så får jag väl påminna dig om att hojen måste ha MINST 25 kW på uppkörningen, själv står jag här, med planer på att köra upp privat men en hoj på 24 kW:huvet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024