Sporthoj 35KW funkar det eller är det för lite? (A2)

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
Sthlm
Hoj
-
Om du har tankar på att köra upp privat med egen hoj så får jag väl påminna dig om att hojen måste ha MINST 25 kW på uppkörningen, själv står jag här, med planer på att köra upp privat men en hoj på 24 kW:huvet

Vet inte riktigt hur jag ska göra än. Tror jag kör upp med körskolan blir nog enklast. Men smakar det så kostar det ju. Helst hade jag nog kört upp privat men då måste jag dra med farsan och det är han nog inte så sugen på:7peta
Men tack för påminnelsen
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Vet inte riktigt hur jag ska göra än. Tror jag kör upp med körskolan blir nog enklast. Men smakar det så kostar det ju. Helst hade jag nog kört upp privat men då måste jag dra med farsan och det är han nog inte så sugen på:7peta
Men tack för påminnelsen

Du har fördelen att din pappa har haft körkort i över tio år, övningskör med honom så mycket som möjligt.
Ta er ut till Almnäs/ing1 och träna där på allt du får göra på provet, så blir du både säkrare och bättre på hojen, Almnäs är rätt trevligt ställe att busa på, finns mycket trappor, inga människor sen Öhmans Möbler flyttade, finns dock lite skit kvar, men innanför bommarna får du göra vad du vill:fakta
Sen finns det massvis med enduroslingor och grusvägar som jag spenderat tiotals timmar på, sjukt nice!
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
OM du nu inte har kört hoj tidigare så varför tror du 35kw inte skulle räcka? Det tar tid att lära sig behärska en hoj, oavsett om den har 20 eller 200hk! Bara för en 240 inte har lika mycket kräm som en m3:a betyder ju inte det att man kan ha lika skoj om du hänger med :7peta. Sen är det ju SÅ mycket mer det handlar om kurvorna, friheten, känslan, gemenskapen ( och för de sakerna spelar hk mindre roll ) Alla vill spela Allan och vill ha ett fullblod som första hoj vilket bara är idiotiskt. Jag respekterar alla dar i veckan killen som har den mindre effektstarka hojen MEN som behärskar den fullt ut. Däremot finns det inget mer pinsamt än en pajas på en liter hoj som bara kan köra rakt fram. Jag har kört hoj i snart 4år och kör fortfarande "bara" en 600cc fast jag mycket väl kunnat köpa en 1000cc. Varför? Jo för att 180hk och uppåt är betydligt mer än jag kan hantera och jag skämms inte för att säga det! :arsele
Kanske fanns en anledning varför nån stal min fireblade :rolleyes: :mad: :mad: :gråta
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Klart det inte räcker med 35kw, kommer kännas som du backar fattar du väl.......;)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag har (förutom föregående säsong) endast kört motard sen jag tog kortet (2005). Det är ju inga monster effektmässigt direkt men med ett gäng bandagar i ryggen och många mil på gata så kan man köra ifrån en ganska stor skara av sporthojsfolket. Rakt fram har man ju inte så mycket att säga till om men så fort det börjar svänga så har man goda chanser att hänga med.

Alla är ju olika men det tog sex år innan jag kände att jag ville ha något större. Motard räckte gott och väl i början.
Den ekonomiska biten kan vara värd att tänka på också. Som exempel kan jag säga att en helförsäkring på 660n kostar 4400/år. Motsvarande för rc8an ligger runt 50 000. Klart att premierna kan skilja väldigt mycket beroende på ålder osv men med tanke på att du är 21 och bor i s-tälje så lär inte dina premier vara marknadens lägsta.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Om du tror att motorcyklande bara handlar om att köra så fort som möjligt och alltid vara först upp till 200, kanske du inte ska ha hoj alls. Det är just denna typen av personer som gör att priset på min hojförsäkring motsvarar en semester i turkiet varje år. Antagligen också därför många icke-hojare tycker att motorcyklister bara är en fara i trafiken och borde förbjudas, för att en liten andel faktiskt inte kan köra med respekt.

Om du däremot inser att man faktiskt måste kunna behärska en hoj och att ha tagit körkort inte automatiskt gör en till en bra förare, tycker jag absolut du ska ta kortet nu i sommar.. Jag körde 125a på 15 kw i 3 år utan att tycka den var på tok för slö. Visst ville man ha mer, men det var tillräckligt kul för att inte klaga.

Om 15 kw räckte i 3 år, ska du nog klara dig på 35kw i två år. Den erfarenheten du kommer få genom att köra "vettigt" i två år, kommer du absolut ha glädje av när du får köra obegränsat.. kanske räddar det ditt liv...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag tog hojkort i höstas. Köpte en strypt hoj med 60hk. Det var roligt att bränna på rakt fram och köra om bilar i några veckor, sedan började jag tappa suget. Men så hamnade jag på en liten slingrig 50-sträcka genom en skog (min nuvarande favoritväg) och jäävlar vad kul det var att köra! Det gick i 40-90km/h och det var fantastiskt roligt. Det är inte hastigheten som gör det roligt att åka hoj.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Den först bönpall jag satt på var en sporthoj som idag klassas som A2. Den gjorde 160 med passagerare. Vad den gjorde utan vet jag inte. Den gången vi körde ifrån en K1200RS var vi riktigt chockade. Men det handlade inte om hk utan om förare. Hur komfortabel föraren är med sin hoj.
PS. det var inte komfortabelt att vara passagerare på den hojen. Men kul!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tog hojkort i höstas. Köpte en strypt hoj med 60hk. Det var roligt att bränna på rakt fram och köra om bilar i några veckor, sedan började jag tappa suget. Men så hamnade jag på en liten slingrig 50-sträcka genom en skog (min nuvarande favoritväg) och jäävlar vad kul det var att köra! Det gick i 40-90km/h och det var fantastiskt roligt. Det är inte hastigheten som gör det roligt att åka hoj.

Det här är oerhört sant. Att bränna på skitfort rakt fram är kul sålänge man accelererar, sedan blir det genast rätt trist. Det är i kurvor som hojar är roliga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det här är oerhört sant. Att bränna på skitfort rakt fram är kul sålänge man accelererar, sedan blir det genast rätt trist. Det är i kurvor som hojar är roliga.

Precis. Och man behöver inte så djäkla mycket effekt för att det ska accelerera rätt fort i måttliga hastigheter.
Min TDM har sketna 80 hästar men den grejar ändå 0-100 nästan lika fort som många sporthojar. Däremot är jag totalt chanslös i accelerationen när det börjar komma över 130-140. Och den toppar "bara" ca 200.
Men på en kurvig väg så är det i alla fall ingen skillnad. Jag har bara 80 och dom flesta sporthojspiloter kan inte använda mer än 80 av sina hästar.

Den ultimata njutningen körningsmässigt är ju i alla fall när man får till den där perfekta kurvan med underbart nedlägg så det känns som om man bara flyter genom kurvan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis. Och man behöver inte så djäkla mycket effekt för att det ska accelerera rätt fort i måttliga hastigheter.
Min TDM har sketna 80 hästar men den grejar ändå 0-100 nästan lika fort som många sporthojar. Däremot är jag totalt chanslös i accelerationen när det börjar komma över 130-140. Och den toppar "bara" ca 200.
Men på en kurvig väg så är det i alla fall ingen skillnad. Jag har bara 80 och dom flesta sporthojspiloter kan inte använda mer än 80 av sina hästar.

Den ultimata njutningen körningsmässigt är ju i alla fall när man får till den där perfekta kurvan med underbart nedlägg så det känns som om man bara flyter genom kurvan.

Jaoh, eller när man lyckas naila en kurvsekvens helt perfekt. :banana
Motorväg och liknande transport är bara kul i själva accelerationerna, och över tvåhundra dånar fartvinden så jävla dant att det inte är värt besväret om man inte har alldeles jävligt bråttom...
Naeh, bränna runt på småvägar i lite lämpligt tempo slår att maxa hojen varenda jefvla gång.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Tar av mig hatten och ställer mig i ledet, hade kul på min 125a på 15 vilda hästar på kurviga 70-vägar, avsaknad av effekt, visst, när det blev rakt, utöver det så var det inga problem.
Är glad över att jag hade så pass lite effekt, det gjorde att jag inte behövde vara lika försiktig på gasen som vissa andra som har minst den dubbla effekten, större rum för felmarginaler på gasen, lyckades steka folk på knixkurser också.
 

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Håller också fullständigt med!!
Jag får ju köra vilken hoj som helst, med faaaaan vad jag har roligt på min gamla åttiotalshäck!!
Prestandan skiter jag i.
Det är förälskelsen i att ta henne in och ut ur kurvor.
Lika underbar i 30 som i 120.
Sen är det kul att få radfyran att tjuta i höga varv utan att behöva få upp henne i 230+
Det där ljudet alltså!!:)
Jag har kul utan hundra+ hästar.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Har du någonsin kört en fullblodad sporthoj? Jag fick av min snälla far en kawasaki 636 03 med ca 115-130 häst. Den är det vackraste jag någonsin sett. Provkörde den i söndags en sväng och nu ska jag sälja den.

Vändradien är som en atlantångare, köra i villaområde känndes som att brottas med hojen. Det var skitkul när man kom ut på lite landsväg, men där fick man istället akta sig för gasen, jag reste framhjulet bra mycket mer än jag vågade ett flertal gånger.

Jag kommer säkert återvända till sporthoj förr eller senare, varför inte en banhoj? Men nu blir det något motard eller naket nått år istället.

Det har sagts förut och kommer sägas igen. En sporthoj är inte gjord för de flesta nybörjarna. Nu fick du det från en som tog kortet i oktober!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Man får inte roligare än man gör sig...

Det finns en Darwin award runt hörnet med ditt namn på! :tummenupp
Eller en utmärkelse från SH-Trollen. Svårt att veta vilket.:rolleyes:
Livet är förmodligen kört och rökt när man passerat 25?
Och du har tydligen inte någon direkt vana av att vänta på något, alls, överhuvudtaget?!:död
Moraltanter? Tja, jag och många med mig skulle nog gärna ha popcornen framme när du blir stannad av Kling & Klang och förutom böter blir av med ev. bilkort också...

"Jag sket i kortet, för att jag tyckte A2:an var för trist!"

Lycka till! :dummer
 

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Örebro
Hoj
ingen
"Men fundarar på att skita i kortet helt ärligt."
-Gör det. Köp dig tv-spel istället!!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det här är oerhört sant. Att bränna på skitfort rakt fram är kul sålänge man accelererar, sedan blir det genast rätt trist. Det är i kurvor som hojar är roliga.

Kör du tillräckligt fort blir alla rakor kurviga = skitkul!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör du tillräckligt fort blir alla rakor kurviga = skitkul!

Mjaeh, kör man så fort att säg, E6 blir kurvig dånar fartvinden lite för mycket för att jag ska tycka att det är något jättenöje. :fyllisar
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har kört hoj i 30 år. Blev själv förvånad när jag räknade efter.
För fyra år sedan gick jag min första SMC-kurs. Kör nu MC på ett helt annat sätt. Hela tiden en kamp emot att det var roligt att köra fort. När man lärde sig att köra sakta och avslappnat gick det plötsligt fort av sig själv. På ett säkert och sansat sätt.
När man väl är på bana för att lära sig, inser man hur lite motoreffekten spelar in. 125 eller 1000klubba spelar ingen roll. Det är i huvudet det sitter.

Mats
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top