Sporthoj 35KW funkar det eller är det för lite? (A2)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
De nya körkortreglerna ser ut ha precis den effekten som det var tänkt med införandet av dessa.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Tja jag började min hojåkarbana med 35hkr.
56hkr bör väl räcka till att börja med? Jag är ganska säker på att de flesta bara nyttjar ca 50hkr.
170hkr snacket till trots:tungan

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
"Men fundarar på att skita i kortet helt ärligt."
-Gör det. Köp dig tv-spel istället!!

Moto GP -13 är ju på gång nu. Det kan ju va nått, då slipper han ju begränsa sig till 35kw.

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Klart det inte räcker med 35kw, kommer kännas som du backar fattar du väl.......;)

Ja man är ju rädd för det. Man får väll backa framåt då antar jag :hihi skämt o sido. Har läst och googlat lite. Dom flesta som körde med 25kw innan nya reglerna, ryckte strypningen rätt snabbt. Men 25kw är inte 35kw som tur är..
Funderat på att köpa en 1000cc och sen strypa den. Sen när jag får ta obegränsat så drar jag bara strypningen. Läste att ju mer cc du har ju bättre går den på låga rpm. Någon som kan instämma?
Om jag nu ska strypa hojen från 1000cc till 35kw. Läste att man stryper luft/bensin tillflödet enklast? Finns det tillsatser till det? Hur vet man att det blir 35 kw och inte 40? Kollar dom det på besiktningen? Iså fall om det då är/blir 40kw och inte 35, är det bara att åka hem och justera och åka tillbaka tills det blir 35 kw? Bänkar dom Motorcykeln eller hur gör dom? // T Wieckman

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
jag brukar tänka att det är med brudar som med hojar:

Man börjar först med dom som inte säger nej och inte ser nåt ut (i tvåhjulingarnas värld = moppen)
Sedan dejtar man nån Milf som kan lära ut men som man inte vill behålla längre än ett år (125.an)
Efter det tas det stora klivet och en snygging utan inre kvaliteter införskaffas (A2 körkort 35 Kw)
Sedan efter några års erfarenhet av 35kw:s "slampan" så byter du upp dig - Hon heter Yamaha R1 Crossplane och är en skönhet med attraktivt inre såväl som yttre. Hon ställer upp på allt och gillar lite bansmisk. Vill du ta det lugnt är hon med på noterna såklart. Du har fått din drömkvinn............ähhhhh drömhoj menar jag

Att NÅGON ens kan få för sig att BÖRJA sin karriär med en sådan drömkvinn......hoj. Fullständigt huvudlöst ju.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Ja man är ju rädd för det. Man får väll backa framåt då antar jag :hihi skämt o sido. Har läst och googlat lite. Dom flesta som körde med 25kw innan nya reglerna, ryckte strypningen rätt snabbt. Men 25kw är inte 35kw som tur är..
Funderat på att köpa en 1000cc och sen strypa den. Sen när jag får ta obegränsat så drar jag bara strypningen. Läste att ju mer cc du har ju bättre går den på låga rpm. Någon som kan instämma?
Om jag nu ska strypa hojen från 1000cc till 35kw. Läste att man stryper luft/bensin tillflödet enklast? Finns det tillsatser till det? Hur vet man att det blir 35 kw och inte 40? Kollar dom det på besiktningen? Iså fall om det då är/blir 40kw och inte 35, är det bara att åka hem och justera och åka tillbaka tills det blir 35 kw? Bänkar dom Motorcykeln eller hur gör dom? // T Wieckman

Men herregud, menar den här killen allvar eller är det någon som känner igen trollet?
Om det är en seriös tråd så finns det såvitt jag vet bara ett sätt för dig att strypa hojen. Ta ur tändningsnyckeln och låt den vara ur. Köp en 30-moppe!
Känns i alla fall tryggt att ha dig i Södertälje. c.a. 45 mil dit.

Min andra sässong på SH och jag blir fortfarande förvånad över en del... :7peta

Men gissar nog ändå på Trollet!

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Men herregud, menar den här killen allvar eller är det någon som känner igen trollet?
Om det är en seriös tråd så finns det såvitt jag vet bara ett sätt för dig att strypa hojen. Ta ur tändningsnyckeln och låt den vara ur. Köp en 30-moppe!
Känns i alla fall tryggt att ha dig i Södertälje. c.a. 45 mil dit.

Min andra sässong på SH och jag blir fortfarande förvånad över en del... :7peta

Men gissar nog ändå på Trollet!

Men herrgud. Om jag inte vet måste man ju fråga? Är inte detta ett forum? Någonstans måste man ju börja..?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Men herrgud. Om jag inte vet måste man ju fråga? Är inte detta ett forum? Någonstans måste man ju börja..?

Frågar man måste man lyssna också.

När det gäller din ursprungsfråga, "Sporthoj 35KW funkar det eller är det för lite? (A2)", så har alla utom de ironiska skrivit svaret. Det funkar. Det är inte raksträckorna som är tjusningen med motorcykelkörning, det är kurvorna. I alla fall för alla utom de som sysslar med dragracing. Och på kurviga vägar kan man ha kul med en moped. Jag kan inte uttala mig kring om du skall ta A-kort eller inte, men jag får känslan av att du definitivt bör börja med något betydligt mindre än en 1000-kubiks sporthoj med 180 hk. Om du nu tar A-kort.

Här hittar du information om A-körkortsklasserna:
http://www.transportstyrelsen.se/Gl...rtsbestammelser_motorcykel_72dpi_uncoated.pdf

Körkortsportalen är också bra:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

Lycka till, och låt bli att sluta som en siffra i statistiken och en tråd i Minneslunden.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Att sitta på en literhoj har endast med det lilla könsorganet att göra...
Just därför kan jag inte gränsla nått nått mindre heller :D

Lite allvarligare, sluta flamsa, ta kortet och njut av MC-körningen, kw är långt ifrån det viktigaste. :fakta

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Har du läst hela tråden? Jag skriver att jag ska strypa en 1000cc obegrensad, till 35 kw. Och undrar lite saker runt ämnet. Effekten blir 48hk inte 180.
http://www.blocket.se/jamtland/Honda_CBR1000RR__25kw__45691632.htm?ca=11&w=3

Du måste vara dummare än tåget. Läs annonsen det står klart och tydligt i den att du inte kan framföra den maskinen lagligt på ett A2 kort.
Läs reglerna på transportstyrelsen så kommer samma sak att framgå med all tydlighet,
Flera personer på detta forum har även sagt samma sak och det finns en tråd skapad i ämnet senast igår.

Skulle du använda dig av sökfunktionen skulle säkert 20 trådar i ämnet hittas
Jag måste fråga om du är läskunnig och kan ta till dig innehållet av texten och förstå den samma?

35 kw räcker extremt långt om det inte är högfartsövningar på motorvägen som är det primära användningsområdet.

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Tycker absolut du ska köpa den! Slå till direkt! Om jag har läst tråden? Japp! Poppade en stor skål! Har läst tråden med stort intresse och nöje! :D

Var mer som ett exempel. Man får strypa till 25 kw och inte 35w 2013? Tar man ju för givet. Missade första inläggets sista mening. Jag är 195 så vill ha så står som möjligt. 1000cc brukar vara generellt större. lite därför jag är inne på det. Kul att jag underhåller dig. Men om det är något jag missat/inte förstår så kan du väll skriva det istället för att göra mig till åtlöje.. Tycker du beter dig jävligt dumt åt.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Saxat från transportstyrelsen
A2-behörighet
Du får köra en mellanstor, tvåhjulig motorcykel med en nettoeffekt på högst 35 kilowatt. Förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt får inte överstiga 0,2 kilowatt/kg. Om motor- cykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kilowatt.

70 kW är under 100 hästar. Du får alltså inte tro att du kan strypa en 180 hästars hoj till 35 kW och köra med nytaget körkort.
Och 175 kg är det lättaste med 35 kW..

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Du måste vara dummare än tåget. Läs annonsen det står klart och tydligt i den att du inte kan framföra den maskinen lagligt på ett A2 kort.
Läs reglerna på transportstyrelsen så kommer samma sak att framgå med all tydlighet,
Flera personer på detta forum har även sagt samma sak och det finns en tråd skapad i ämnet senast igår.

Skulle du använda dig av sökfunktionen skulle säkert 20 trådar i ämnet hittas
Jag måste fråga om du är läskunnig och kan ta till dig innehållet av texten och förstå den samma?

35 kw räcker extremt långt om det inte är högfartsövningar på motorvägen som är det primära användningsområdet.

Läste inte annonsen eftersom jag inte ska ha den. Var mer som ett exempel. Nu vet jag det iaf Tack:Bugar

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Saxat från transportstyrelsen
A2-behörighet
Du får köra en mellanstor, tvåhjulig motorcykel med en nettoeffekt på högst 35 kilowatt. Förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt får inte överstiga 0,2 kilowatt/kg. Om motor- cykelns originalutförande har ändrats, får motorcykeln inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kilowatt.

70 kW är under 100 hästar. Du får alltså inte tro att du kan strypa en 180 hästars hoj till 35 kW och köra med nytaget körkort.
Och 175 kg är det lättaste med 35 kW..

Tack för ett seriöst svar. Då vet jag:Bugar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept