Sporthoj.com Grupp/Onsdagskörning 070718

Dr.Bike

Guest
Det var jag som lurade in honom på det där. Nu har jag fått reda på att Honda tagit fram en ny laddningsregulator med kylflänsar man säg inget till Ragge. Men sen vet jag också att Ragge inte lär bry sig så mycket om vad det sitter för laddreg på den hojen.

Ahhh - vik hädan *korsbränning och vitlöksklasar* du mörkrets! man! :D

Som sagt: Smart lösning, och ja, man ska inte leta dyra originaldelar när man kan hitta samma grejer eller bättre för inga pengar alls, eller iaf öht hitta NÅNTING under säsong osv.
Electrex som jag tipsade om har ju även de kylflänsar på sina.
MEn knepet är, att alltid lägga kylpasta bakom regulatorerna mot ramen/godset för värmeavledningens skull.
Utan denna knäcks de fort.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Ahhh - vik hädan *korsbränning och vitlöksklasar* du mörkrets! man! :D

Som sagt: Smart lösning, och ja, man ska inte leta dyra originaldelar när man kan hitta samma grejer eller bättre för inga pengar alls, eller iaf öht hitta NÅNTING under säsong osv.
Electrex som jag tipsade om har ju även de kylflänsar på sina.
MEn knepet är, att alltid lägga kylpasta bakom regulatorerna mot ramen/godset för värmeavledningens skull.
Utan denna knäcks de fort.

Både Electrex och Hondas model har kylfläsnarna monterade åt fel håll anser jag, med tanke på monteringsplatsen under bakre sidokåpan. R1:ans gick att montera åt rätt håll. Jag har gjort lite såna mätningar å yrkets vägnar. Jag skulle inte vara förvånad om skillnaden är 10 - 15 grader i kislet beroende på hur regulatorn monteras. 10 grader brukar motsvara dubbla livsängeten i elektroniksammanhang.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
annars tabort kylflänsarna montera ett peltier element åt rätt håll å sätt kylflänsen på den andra sidan peltiern.

124845.jpg
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är mest Barnett som varnar för syntetolja i dessa kevlarkopplingar. Men i samma stycke skriver de att det finns syntet och blended som funkar.
Jag fick överge ATF i kopplingen ty det är ej tätt in till växllådan, ATF känns lite väl tunnt i stenkrosslåda som detta.

Har pratat runt lite idag och Bandit-kopplingar är tydligen skiten man ska ha. Ty där ingår även en ny kraftigare kopplingskorg och annan transkedja.

Men jag ska låta Jörgen B kolla på min sönderkörda koppling först och se om han tror. Om det verkligen är gränsen för originalkopplingskorgen jag uppnått, eller om det kanske finns stadigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter där original. Borde flýtta hela denna disskusion till min byggtråd tror jag. Du och jag är experter på att snacka teknik i allehanda mer sociala trådar :hihi

Självfallet löser mineraloljan alla problem...
Om man tror på tomten vill säga.
(vad/vem är/hävdar teorin bakom detta nys?)
Gör som jag sa och häll i en Castrol SAF-X istället så ska du nog bli nöjd vad avser DEN biten iaf...

Skulle tro att du (som du säger) har ett rent mekaniskt hållfasthetsproblem här...
Inte omöjligt att du behöver en annan transkåpa med ett inbyggt stödlager i, som styr upp "innerjoxet" i kopplingen så det centrerar bättre. (såna man ser DR-pojkarna har)

Kul tips med stålskivorna! Har jag aldrig testat!
Är det 730 grader som är den förlösande temperaturen? :)
(se framför mig hur Jörgens skivor far som gigantiska Kanthalbrickor i köket i natt!) :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Ja det var inte meningen!
Sorry trådskaparen.

Jag ska hälsa från P. Vi har roddat i verkstaden hela dan idag. Bytt dörrar på Vanen, städat, kånkat byggmaterial osv.

Det är mest Barnett som varnar för syntetolja i dessa kevlarkopplingar. Men i samma stycke skriver de att det finns syntet och blended som funkar.
Jag fick överge ATF i kopplingen ty det är ej tätt in till växllådan, ATF känns lite väl tunnt i stenkrosslåda som detta.

Har pratat runt lite idag och Bandit-kopplingar är tydligen skiten man ska ha. Ty där ingår även en ny kraftigare kopplingskorg och annan transkedja.

Men jag ska låta Jörgen B kolla på min sönderkörda koppling först och se om han tror. Om det verkligen är gränsen för originalkopplingskorgen jag uppnått, eller om det kanske finns stadigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter där original. Borde flýtta hela denna disskusion till min byggtråd tror jag. Du och jag är experter på att snacka teknik i allehanda mer sociala trådar :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det var inte meningen!
Sorry trådskaparen.

Jag ska hälsa från P. Vi har roddat i verkstaden hela dan idag. Bytt dörrar på Vanen, städat, kånkat byggmaterial osv.

Kanon! Nu kan jag inte komma förbi på ett tag, men när kopplingen är ihop så ska jag göra det.

Bandit skriver nästan likdant som Barnett ang oljor och kevlarbelägg:
"NOTE: We recommend the use of ONLY automatic transmission fluid or Golden Spectro Gear SAE 80 Primary Chaincase Lubricant in our clutches. DO NOT use the HD oil or similar oils in the primary, especially with Kevlar plates. Using the HD oil will make the clutch drag and slip. ATF is inexpensive and works great, but can be difficult to prevent leakage in some bikes where the engine to primary case seal is not perfect. Golden Spectro 80 contains friction modifiers which actually increase the friction between the plates and allows the clutch to carry more power with the same spring pressure but is slightly higher viscosity than the ATF and can aggravate clutch drag in a bike with limited release travel. DO NOT use a full synthetic oil, these are often too “slippery” and will make the clutch slip. "

Man skulle vilja hitta Golden Spectro Gear SAE 80... Oljan du rekommenderade kanske har samma spec om man har tur.
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Kanon:tummenupp Jag blev jävlig konfunderad när du inte var med längre. Du låg ju bakom mig slimmad över tanken. Tappade bort dig vid rödljuset, fattade aldrig att det blev fel på hojen. När jag åkte tillbaks för och kika var du inte kvar.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Kör nu inte sönder ktm-jäveln innan jag ens hunnit ta kortet! :mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul tips med stålskivorna! Har jag aldrig testat!
Är det 730 grader som är den förlösande temperaturen? :)
(se framför mig hur Jörgens skivor far som gigantiska Kanthalbrickor i köket i natt!) :tummenupp

Jag brukar bara lägga den kupiga stålskivan på en vanlig spisplatta, sedan sätta på högsta läget. Nar avspänningen sker så raknar skivan plötsligt. Det är inte730C. Dåå har man värmt för länge :hihi
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Inget hål i kolven? Inga trasiga ventiler? Inget skuret? :( :( :(
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Ja det var inte meningen!
Sorry trådskaparen.

:mad:

Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Tjöp nåt japanskt :hihi
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Peltiern? med kylflänsen såklart?

Den brinner garanterat upp om du bara har en fläns (om du så har en enkom fläkt), dessutom sitter väl spänningsregulatorn i regel väldigt täckt under en kåpa på de flesta hojjar...?

-@
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Den brinner garanterat upp om du bara har en fläns (om du så har en enkom fläkt), dessutom sitter väl spänningsregulatorn i regel väldigt täckt under en kåpa på de flesta hojjar...?

-@

Helt rätt. Kylflänsen är en gjuten aluminiumtvålkopp med kylflänsar. I tvålkoppen monteras elektroniken in, för att sedan förseglas med ingjutningsplast. Detta är standardmetod 1.a) när man bygger regulatorer. Denna konstruktion är inte delbar med någon vettig metod.

Peltierkylning i detta fall får man nog betrkata mera som ett tankeexperiment. Jag skulle kunna hascha in i resononomang om Peltierelementens dåilga verkningsgrad och begränsade max varmsidetemp. Hojens begränsade generatoreffekt, pengar o.s.v. men det tar vi inte i en körtråd.:)

En sketen kyfläkt gör jobbet både bättre och betydligt billigare, om man inte kan montera regulaton i fartvinden.
 

Dr.Bike

Guest
Och fartvinden (där Triumph alltid hade sin Zenerdiod) är ju det bästa.
Hur nån kan inbilla sig att det öht blir NÅGON vind under en av sidokåporna är en gåta.

Och ja Ragge, den som kan sina MTBF-beräkningar vet att en tempsänkning ALLTID är av godo på elektronik.

Jag brukar bara lägga den kupiga stålskivan på en vanlig spisplatta, sedan sätta på högsta läget. Nar avspänningen sker så raknar skivan plötsligt. Det är inte730C. Dåå har man värmt för länge :hihi

Tänkte att herr Austenit hade gjort sitt intåg... ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag håller med dig samt DrBike. Det är ju inte high tech att få en laddregulator att funka. Placeringen av din laddregulator på viffern är ju kylningsmässigt helt keff. Som du och jag var överens om redan ute i skogen när den packade ihop. Luftintaget i sidokåpan regulatorn sitter bakom är dessutom (till plastkåpedesignavdelningens stora nederlag) helt i lä bakom förarens vänsterben.

På min HD sitter regulatorn framför motorn på de främre rambenen på klassiskt vis, liksom på alla HD. Där har den suttit sedan -93 när hojen byggdes. Aldrig pajat. Nu tänker säkert ngn säga att HD har så klena generatorer så att det inte är någon effekt att kyla bort, men sportster hade faktiskt 22 A på generatorn -93.

Det finns ett kit till HD med vilket man inte dumpar bort överskottsenergin utan istället styr magnetiseringen av generatorn så att den inte behöver gå för fullt hela tiden. Jag har aldrig skaffat ngt sådant kit eftersom allt funkat så bra, men det är säkert standard på din viffer?

/J
Helt rätt. Kylflänsen är en gjuten aluminiumtvålkopp med kylflänsar. I tvålkoppen monteras elektroniken in, för att sedan förseglas med ingjutningsplast. Detta är standardmetod 1.a) när man bygger regulatorer. Denna konstruktion är inte delbar med någon vettig metod.

Peltierkylning i detta fall får man nog betrkata mera som ett tankeexperiment. Jag skulle kunna hascha in i resononomang om Peltierelementens dåilga verkningsgrad och begränsade max varmsidetemp. Hojens begränsade generatoreffekt, pengar o.s.v. men det tar vi inte i en körtråd.:)

En sketen kyfläkt gör jobbet både bättre och betydligt billigare, om man inte kan montera regulaton i fartvinden.
 

rajraj

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki 1100R Turbo
ett gäng salta killar på vischan någonstans norr om sthlm, vi ser åtminstone j*vligt snabba ut...

oooooch en exotisk snok
]



Lite sent i tråden kanske, men vill tacka de som höll mig sällskap tills bil och kärra kom att hämta skrotet efter vi fick bevittna den "exotiska snoken" på asfalten. Sällskapet gjorde ju misären lite mindre påtaglig.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top