Sporthoj i Luleå

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Åberg skrev:
Blåste Luleå-Kalix-Luleå i förmiddags och mötte en hel uppsjö med polisbilar på ditvägen. Har det hänt nåt allvarligt? Var då ingen trafikolycka efter E4:an. Vad jag hann se iaf
icon_biggrin2.gif

Det var väl det vanliga slaggiset vid frasses antagligen;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Åberg skrev:
Blåste Luleå-Kalix-Luleå i förmiddags och mötte en hel uppsjö med polisbilar på ditvägen. Har det hänt nåt allvarligt? Var då ingen trafikolycka efter E4:an. Vad jag hann se iaf
icon_biggrin2.gif

Dom hade bråttom till Pite Dragway, dom ville inte missa Sunes stuntuppvisning... :rolleyes:
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Niklasinorr skrev:
Jag kör gärna en kurs med er miffon :tummenupp

Enda haken är att ni isåfall måste följa med till någon sorts bana, så att ni får lära er den hårda vägen :brinnerup

Föslagsvis Kemora den 18-21 juli!

Låter ju toppen det här! heheh :hoppskrat
Att lära sig den hårda vägen har man ju provat, så lite mjukistakter vore skoj som omväxling. :kryckor :crash
En bana såsom Kemora borde man ju kunna rulla sig ut till... :squid
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Ska ut o rasta hojjen en sväng ikväll. Rullar väl förbi STRAND-p vid 19 så får man se om det finns fler som vill köra. Ha dé :hjälm
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Niklasinorr skrev:
Jag kör gärna en kurs med er miffon :tummenupp

Enda haken är att ni isåfall måste följa med till någon sorts bana, så att ni får lära er den hårda vägen :brinnerup

Föslagsvis Kemora den 18-21 juli!

Jag hakar gärna på för en liten kurs jag me. Fast egentligen är jag ju fullärd :rolleyes: så jag kommer ju inte att lära mig nåt nytt... :confused: :tomten
Men det kan ju vara kul i alla fall. :)

Å lite "upplägg" kanske skulle kunna köras på "vårat" (BikeCity) bikemeet nästa helg? Fårön i Pite... där kommer jag att befinna mig nånstans med förmodligen en eller två :öl innanför västen... Å på nåt sätt så går det nog att fixa mer av den varan så att alla andra sporthojare som hittar dit får sig nån åxå. Det är bara att komma förbi så jag inte behöver vara helt ensam bland en massa Harleyåkare...

/lastu
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Spam...

Jag lade på ett nytt bakdäck idag, ett Michelin Pilot Road.
Fyfan vad mycket smidigare cykeln känns, och stabilare i högre farter!
Vet inte om jag vant mig med ett sönderslitet dunlop eller om Michelinet är bra mycket behagligare.
Hur det är med greppet ska jag nog inte pröva innan jag nött ner silikonskitet på ytan...

Hursomhellst, Michelin rekomenderas, fast det viste kankse alla redan?
 

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Brum...
Åks det nåt på hedenbasen på onsdag kvällarna? (skum svenska för övrigt). Jag har för övrigt inte bott i stan så länge... Det vore kul att lära känna andra med mc intresse i krokarna. :banana
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Dr.EVIL skrev:
Åks det nåt på hedenbasen på onsdag kvällarna? (skum svenska för övrigt). Jag har för övrigt inte bott i stan så länge... Det vore kul att lära känna andra med mc intresse i krokarna. :banana


"Ni vet vilka" Ska till heden i morron (ons) samma som var där då vi var o körde på heden sist :rolleyes:

Jag föreslår en sedvanlig våldgästning :lol
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
SvartR1a skrev:
"Ni vet vilka" Ska till heden i morron (ons) samma som var där då vi var o körde på heden sist :rolleyes:

Jag föreslår en sedvanlig våldgästning :lol

Inte är jag den som spottar i tanken, eller nått...
 

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Ser lite dystert ut för kvällskörningen.. :mad:
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
Daniel88 skrev:
De cilvilbilar jag känner till är den redan nämda vita v70n (BKL xxx)
samt en vit s70 (EUZ xxx) och en blå s70 (GLT xxx)

Kan meddela att en marinblå SAAB 9000CSE med regnummer H...någonting (förbannemig utan som helst några avslöjande detaljer, blinkade bara med vanliga orange blinkers, inga vita ljus, eller grillysen alls...bara en blå flyttbar saftblandare dom satt på) är en civilare den med. Hade stoppat en bilist när jag "gled" :D hem från jobbet, som tur var stod dom i fel riktning :hihi
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Det ska sluta regna mot kvällen enligt smhi, så nog går det säkert att köra.
Blir däremot ingen hojåkning idag oavsett väderlek för mig.
Gjorde min 1200milaservice igår där byte av stift ingick.
Såg på dem att de var mellan ljusbege och vita, och det tillsammans med mina avgasknallar jag fått efter jag bytt till ART slipon säger mig att den nog får lite för mycket luft, alt. lite lite soppa.
Det måste ju innebära att jag måste modifiera min luftburk lite, så den får in ännu MER luft, så det ger lite när jag drar till Marklund och kastar upp den i bänken imorrn! :yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
spaceman skrev:
Det ska sluta regna mot kvällen enligt smhi, så nog går det säkert att köra.
Blir däremot ingen hojåkning idag oavsett väderlek för mig.
Gjorde min 1200milaservice igår där byte av stift ingick.
Såg på dem att de var mellan ljusbege och vita, och det tillsammans med mina avgasknallar jag fått efter jag bytt till ART slipon säger mig att den nog får lite för mycket luft, alt. lite lite soppa.
Det måste ju innebära att jag måste modifiera min luftburk lite, så den får in ännu MER luft, så det ger lite när jag drar till Marklund och kastar upp den i bänken imorrn! :yoparty

Moderna hojar med insprutning får nästan alltid väldigt ljusa stift tack vare att insprutningen är så exakt. Dessutom så ser du ju bara hur motorn har gått dom senaste sekunderna innan du stängde av, har du kört lugnt i stan så visar stiften bara förbränningen som varit på små trottelöppningar, som i regel är väldigt mager.
Skall man vara seriös så är det ju så att enda sättet att kolla på stiftens färg för att veta blandningen är att hålla pluggen i nån kilometer för att sedan från fullt slå av motorn, stanna och riva upp stiften, då först ser du nånting på dom som du kan ta fasta på.
Vad skall du göra hos Marklund förutom att bänka, PowerCommander eller Yoshibox? Tänk på att om du moddar luftboxen så kan motorn få för mycket turbulent luft i höga farter vilket gör att hojen går skit, skall du modda luftbox så bör du bara plocka bort eventuella spjäll och/eller byta luftfilter.
Jag har sett många exempel på cyklar som gått betydligt sämre med öppna luftfilter, det kanske ger mellan 0,5 och 1 hästkraft på topp men du förlorar gassvar och flera hästar på låg- och mellanregistret, frågan om det är värt det...
Testa en repa i bänken utan lock på boxen så ser du om det är någon vits att modda i insuget, det går i regel inte att köra hojen på vägen utan lock, den går som ett arsel i fart, så det är bara i testsyfte man lyfter locket, men det kan ju vara värt att prova :)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Niklasinorr skrev:
Tänk på att om du moddar luftboxen så kan motorn få för mycket turbulent luft i höga farter vilket gör att hojen går skit, skall du modda luftbox så bör du bara plocka bort eventuella spjäll och/eller byta luftfilter.

I beg to differ.
Det där är en myt IMHO,
en luftburk på en racemaskin är designad för att lämna
konstant och och stilla luft till insugen.
På gatmaskiner är luftburkens primära funktion att dämpa
insugningsljudet. Öppna filter ger oftast en rappare gasrespons.
Jag kör med koniska K&R direkt på spjällhusen, och det var
märkbar skillnad vi första provturen utan luftburk.
Slog i vartalsstoppet för att den varvade upp så snabbt.
Låter och ser koolare ut också .... :yoparty

Vet inte om Marklund har program så de kan mappa om orginaldatorn,
annars behöver man en PCIII lr Yoshibox som Nicke sa.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Kanske man skulle dra ner till Fårön att titta på bikecitys möte
på lördag fm, om det är bra väder vill säga...
Någon som är på?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
gthyni skrev:
I beg to differ.
Det där är en myt IMHO,
en luftburk på en racemaskin är designad för att lämna
konstant och och stilla luft till insugen.
På gatmaskiner är luftburkens primära funktion att dämpa
insugningsljudet. Öppna filter ger oftast en rappare gasrespons.
Jag kör med koniska K&R direkt på spjällhusen, och det var
märkbar skillnad vi första provturen utan luftburk.
Slog i vartalsstoppet för att den varvade upp så snabbt.
Låter och ser koolare ut också .... :yoparty

Vet inte om Marklund har program så de kan mappa om orginaldatorn,
annars behöver man en PCIII lr Yoshibox som Nicke sa.

Då måste jag ju kontra igen:)

Jag har personligen sett en låååång bänkning av en R6:a där det testades både K&N och Pipercross filter i samband med ett helrör (Micron) I bägge fallen så gav filtrena ca 1 hk på topp, och detta var efter ungefär 35 körningar per filter, med olika munstycken (obs gasare alltså) Det som skiljer framförallt K&N från original är hålet i framkant på filtret, det hålet ligger ovanför en förkammare i R6:ans luftbox. Tydligen så är diametern på detta hål väldigt viktigt eftersom inget av filtrena fick hojen att gå bra, det gick bara att få den att gå bra med original.
Luftboxen är definitivt inte bara utformad för ljudet, som du skriver så skall den lämna konstant luft till insugen, detta är ju ännu viktigare på en gatmaskin som används över hela registret till skillnad från rejshojen som bara körs på höga varv. Där moddas också luftburken för bästa resonans i dom högre varvtalen.
Luftboxen är en integrerad del av hela systemet och påverkar mycket på hur motorn går. Jag har sett och kört otaliga gamla 90-tals hojar med K&N filter direkt på gasarna, där samtliga har gått dåligt i farter över 200 knutar. Prata exempelvis med Thomas på ATOM-racing som provat alla möjliga konstellationer på sina cyklar där det oftast slutade med egenhändigt konstruerade luftburkar med centrala insug för att mototrn skall gå bra i höga farter...

Det enda som sitter i moderna luftburkar som är till för ljuddämpning är dom olika spjällen som öppnar och stänger vid olika varvtal och samma gäller dom så kallade avgasventilerna. Jag har inte sett en enda bänkning på exempelvis en R1:a eller för den delen på min egen CBR där ett helsystem inte gett mer effekt och vrid på låga varv, utan ventil. Ventilerna är bara till för ljudet.
Jag har ett bra exempel på min egen CBR, där sitter det en vakuumstyrd platta direkt i insuget ovanför kylaren. Jag pluggade slangen så ventilen alltid är öppen och det gjorde ingensomhelst skillnad, varken i bänk eller på gatan. Helsystemet gjorde däremot stor skillnad, gassvaret på låga varv är enormt jämfört med original, effektkurvan är mycket högra hela vägen än med avgasventilen och originalpipan.

Vad jag däremot har sett många gånger är olika "effekthöjande" åtgärder på insugssidan som ger någon eller några hästar i bänk, när man sedan kommer ut på gatan så bluddrar det och hojen går ryckigt vid vissa varvtal och med vissa gaspådrag. Man tror ju genast att det är något fel och åker tillbaka till bänken...där hojen går perfekt.
Typexemplet är att öppna upp luftintagen i luftburken, vilket i regel är meningslöst under förutsättning att hålen redan är tillräckligt stora för att kunna förse en cylinder under en avgastakt, mer luft är så kan ju motorn inte svälja och då finns det ju ingen anledning att tro att den skall kunna få mer. Undantaget är ju dom luftboxar som har mindre hål än en cylinder, där kan det ju göra nytta med större hål så länge man inte gör det på en plats som är utsatt för turbulent luft, då försvinner ju burkens funktion, dvs att ge motorn lugn och stilla luft.

MotoGuzzin är kanske strypt på något sätt i insuget, inte medvetet men genom sin konstruktion, en väl utformad luftburk skulle förmodligen ge mer effekt i högre farter, eftersom den varvar bättre med öppna filter så måste det ju vara på det sättet. Om luften kommer via en burk eller via den öppna luften gör ju ingen skillnad i sej, motorn kan ju inte svälja mer luft för det...

...du kan ju testa med att bygga en ganska stor burk med en tratt fram på kåpan (luffarturbo) då kanske den skulle gå ännu bättre på höga varv?:)

...och nu skall jag inte säja något elakt om din hoj och definitionen på hög fart... :D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top