gthyni skrev:
I beg to differ.
Det där är en myt IMHO,
en luftburk på en racemaskin är designad för att lämna
konstant och och stilla luft till insugen.
På gatmaskiner är luftburkens primära funktion att dämpa
insugningsljudet. Öppna filter ger oftast en rappare gasrespons.
Jag kör med koniska K&R direkt på spjällhusen, och det var
märkbar skillnad vi första provturen utan luftburk.
Slog i vartalsstoppet för att den varvade upp så snabbt.
Låter och ser koolare ut också ....
Vet inte om Marklund har program så de kan mappa om orginaldatorn,
annars behöver man en PCIII lr Yoshibox som Nicke sa.
Då måste jag ju kontra igen
Jag har personligen sett en låååång bänkning av en R6:a där det testades både K&N och Pipercross filter i samband med ett helrör (Micron) I bägge fallen så gav filtrena ca 1 hk på topp, och detta var efter ungefär 35 körningar per filter, med olika munstycken (obs gasare alltså) Det som skiljer framförallt K&N från original är hålet i framkant på filtret, det hålet ligger ovanför en förkammare i R6:ans luftbox. Tydligen så är diametern på detta hål väldigt viktigt eftersom inget av filtrena fick hojen att gå bra, det gick bara att få den att gå bra med original.
Luftboxen är definitivt inte bara utformad för ljudet, som du skriver så skall den lämna konstant luft till insugen, detta är ju ännu viktigare på en gatmaskin som används över hela registret till skillnad från rejshojen som bara körs på höga varv. Där moddas också luftburken för bästa resonans i dom högre varvtalen.
Luftboxen är en integrerad del av hela systemet och påverkar mycket på hur motorn går. Jag har sett och kört otaliga gamla 90-tals hojar med K&N filter direkt på gasarna, där samtliga har gått dåligt i farter över 200 knutar. Prata exempelvis med Thomas på ATOM-racing som provat alla möjliga konstellationer på sina cyklar där det oftast slutade med egenhändigt konstruerade luftburkar med centrala insug för att mototrn skall gå bra i höga farter...
Det enda som sitter i moderna luftburkar som är till för ljuddämpning är dom olika spjällen som öppnar och stänger vid olika varvtal och samma gäller dom så kallade avgasventilerna. Jag har inte sett en enda bänkning på exempelvis en R1:a eller för den delen på min egen CBR där ett helsystem inte gett mer effekt och vrid på låga varv, utan ventil. Ventilerna är bara till för ljudet.
Jag har ett bra exempel på min egen CBR, där sitter det en vakuumstyrd platta direkt i insuget ovanför kylaren. Jag pluggade slangen så ventilen alltid är öppen och det gjorde ingensomhelst skillnad, varken i bänk eller på gatan. Helsystemet gjorde däremot stor skillnad, gassvaret på låga varv är enormt jämfört med original, effektkurvan är mycket högra hela vägen än med avgasventilen och originalpipan.
Vad jag däremot har sett många gånger är olika "effekthöjande" åtgärder på insugssidan som ger någon eller några hästar i bänk, när man sedan kommer ut på gatan så bluddrar det och hojen går ryckigt vid vissa varvtal och med vissa gaspådrag. Man tror ju genast att det är något fel och åker tillbaka till bänken...där hojen går perfekt.
Typexemplet är att öppna upp luftintagen i luftburken, vilket i regel är meningslöst under förutsättning att hålen redan är tillräckligt stora för att kunna förse en cylinder under en avgastakt, mer luft är så kan ju motorn inte svälja och då finns det ju ingen anledning att tro att den skall kunna få mer. Undantaget är ju dom luftboxar som har mindre hål än en cylinder, där kan det ju göra nytta med större hål så länge man inte gör det på en plats som är utsatt för turbulent luft, då försvinner ju burkens funktion, dvs att ge motorn lugn och stilla luft.
MotoGuzzin är kanske strypt på något sätt i insuget, inte medvetet men genom sin konstruktion, en väl utformad luftburk skulle förmodligen ge mer effekt i högre farter, eftersom den varvar bättre med öppna filter så måste det ju vara på det sättet. Om luften kommer via en burk eller via den öppna luften gör ju ingen skillnad i sej, motorn kan ju inte svälja mer luft för det...
...du kan ju testa med att bygga en ganska stor burk med en tratt fram på kåpan (luffarturbo) då kanske den skulle gå ännu bättre på höga varv?
...och nu skall jag inte säja något elakt om din hoj och definitionen på hög fart...