Sporthoj i Luleå

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Niklasinorr skrev:
Då måste jag ju kontra igen:)

Jag har personligen sett en......
här
står
en
massa
smarta
saker
........

Wow, det låter ju som du kan nåt om sånt häringa hörru :tummenupp
Nästan som jag hade sagt (skrivit) det själv...

/lastu
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Allt diskuteras i denna tråd :)

På vakuumfuggar ska man inte experimentera med luftburkar
och filter det går ofta sämre än orginal om man inte kan den
magi som krävs för att ställa in sådana.
Men med insprut har vi friare händer, och jag hävdar att
ljuddämpning är en faktor. Sen kan det bli trångt på en
(mindre) radfyra med kåpor och sånt så man inte har tillräckligt
fri luft bakom cylinderraden med konfilter.

Luffarturbo ger högst 2% vid 200kmh och 4% vid 300
vid optimala förhållanden, den stora vinsten är att man
undviker undertryck inte att man får övertryck. Ofta är
det bara marknadsföringsslangar, på Hayabusan t.ex
så har Suka inga tätningar i skarvarna så effekt borde
försvinna helt innan luft når burken.

På Guzzin så har man filtren ute i fria luften så det
är bara filterytan som begränsar. Utan kåpor är den
praktiska toppfarten lite under 200 men den drar friskt
upp till varvtalsstoppet (9 k rpm) på fyran.
Jag har klämt dit en toppkåpa i vinter så jag kanske
kan knäcka 200 när jag kört in de nya kolvarna och
mappat PCIII-an.
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Marklund kan ställa om orginalboxen att ge upp till 10% mer soppa.
Modningarna jag tänkt göra är att ta bort snorkeln, ett rör som sitter i framkant på burken som är hookat 90grader neråt där luften kommer in. Dess uppgift är att dämpa insugsljudet. En mycket vanlig mod som jag inte hört att någon ska ha fått några problem av.
Sen ska jag höja tanken lite i framkant genom att sätta gummidistanser mellan tankens fästöron och ramen.
Det är oxå en vanlig mod som tillåter mer luft att komma in till luftburken.

Som sagt så har jag inte sett varken på detta forum eller på något annat någon som fått problem av detta, annat än att den fått för lite soppa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
spaceman skrev:
Marklund kan ställa om orginalboxen att ge upp till 10% mer soppa.
Modningarna jag tänkt göra är att ta bort snorkeln, ett rör som sitter i framkant på burken som är hookat 90grader neråt där luften kommer in. Dess uppgift är att dämpa insugsljudet. En mycket vanlig mod som jag inte hört att någon ska ha fått några problem av.
Sen ska jag höja tanken lite i framkant genom att sätta gummidistanser mellan tankens fästöron och ramen.
Det är oxå en vanlig mod som tillåter mer luft att komma in till luftburken.

Som sagt så har jag inte sett varken på detta forum eller på något annat någon som fått problem av detta, annat än att den fått för lite soppa.

Det låter som en bra mod :tummenupp , en dålig mod hade varit att borra stora hål i luftburken, har jag sett flera gånger, eller att lyfta bort locket på luftburken...förutom på Sukka TLR där det faktiskt kan funka eftersom tanken agerar lock :)

Peter T avstrypte förresten en SV650 igår, jag gillar att man kan trimma motorn över 30 kusar genom att klippa en kabel! (tack vare info från Lastu:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
lastu skrev:
Wow, det låter ju som du kan nåt om sånt häringa hörru :tummenupp
Nästan som jag hade sagt (skrivit) det själv...

/lastu

Ibland när jag tänker tillbaka på allt hojrelaterat som jag gjort dom senaste 23 åren känner jag mej lite gammal faktiskt... :brinnerup

Å andra sidan så har jag faktiskt ägt och kört någon form av motoriserad tvåhjuling varenda sommar, och ett flertal vintrar också sen -82, och dom erfarenheterna har jag nytta av varenda gång jag sätter mej på hojen, det känns ganska bra ibland :)
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Niklasinorr skrev:
Det låter som en bra mod :tummenupp , en dålig mod hade varit att borra stora hål i luftburken, har jag sett flera gånger, eller att lyfta bort locket på luftburken...förutom på Sukka TLR där det faktiskt kan funka eftersom tanken agerar lock :)

Peter T avstrypte förresten en SV650 igår, jag gillar att man kan trimma motorn över 30 kusar genom att klippa en kabel! (tack vare info från Lastu:tummenupp

Blev bara att ta bort snorkeln så att hålet är stort och rakt frammifrån in i burken.
SV:ns burks lock ligger mycket väl infällt i tankens undersida, så det skulle kankse funka där med, men nu är ändå hålet in i luftburken 3-4ggr större än hålen ut ur den till motorn, så begränsningen sitter nog i filterarean och filtermaterialet nu.

Tänkte även på det där spjällen jag tror du pratade om.
Sitter lixom ett spjäll direkt ovanför gasspjället som jag tror är elektriskt styrt.
Påverkas iaf inte av gasvajern.
Kan man montera bort de spjällen eller?
Hade ändå inte tänkt göra det, för då kommer jag nog utanför mina inställningsmöjligheter, men var lite nyfiken.

Kabeltricket ger ju inte några 30hk iaf.
Själv märkte jag ingen skillnad alls, vilket är den uppfattning de flesta har.
Samma strypning sitter ju även på gixxer och hayabusan, där ger det dock lite mer än på sv:n att ta bort den.
Det enda strypningen gör är ju att inte låta gasen gå från låg till maxgas på en gång, utan håller tillbax den lite på växel 2 och 3, för att klara registreringstester av ljudnivån med full accelerations-mätningar förbi mikrofon.
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Niklasinorr skrev:
Då måste jag ju kontra igen:)

Typexemplet är att öppna upp luftintagen i luftburken, vilket i regel är meningslöst under förutsättning att hålen redan är tillräckligt stora för att kunna förse en cylinder under en avgastakt, mer luft är så kan ju motorn inte svälja och då finns det ju ingen anledning att tro att den skall kunna få mer. Undantaget är ju dom luftboxar som har mindre hål än en cylinder, där kan det ju göra nytta med större hål så länge man inte gör det på en plats som är utsatt för turbulent luft, då försvinner ju burkens funktion, dvs att ge motorn lugn och stilla luft.

Men luffarturbo, turbo och liknande. Att pressa in luft gör ju bevisligen mer effekt. Större hål i luftburken bör ju leda till att mer luft pressas in i fart vilket borde ge (minimalt el teoretisk) mer effekt, så länge man inte modifierar flöden m.m.

Jag som ändå inte kan hantera effekten i hojen så jag är inte så insatt i ämnet
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
spaceman skrev:
Tänkte även på det där spjällen jag tror du pratade om.
Sitter lixom ett spjäll direkt ovanför gasspjället som jag tror är elektriskt styrt.
Påverkas iaf inte av gasvajern.
Kan man montera bort de spjällen eller?
Hade ändå inte tänkt göra det, för då kommer jag nog utanför mina inställningsmöjligheter, men var lite nyfiken.

Kabeltricket ger ju inte några 30hk iaf.
Själv märkte jag ingen skillnad alls, vilket är den uppfattning de flesta har.
Samma strypning sitter ju även på gixxer och hayabusan, där ger det dock lite mer än på sv:n att ta bort den.
Det enda strypningen gör är ju att inte låta gasen gå från låg till maxgas på en gång, utan håller tillbax den lite på växel 2 och 3, för att klara registreringstester av ljudnivån med full accelerations-mätningar förbi mikrofon.

Det spjället du pratar om är ett spjäll som styrs av datorn, det är för att få insprutningen mer lik förgasare så det inte rycker så förbaskat, det spjället får du inte röra :)

Dom spjäll som jag pratar om brukar sitta på eller i anslutning till själva luftburken, det kan som i mitt fall vara ett "lock" som helt enkelt stänger luftintaget vid vissa gaspådrag så att "slurpljudet" minskar...

Peter T hämtade en 25kw SV650 från Stockholm, där gjorde kabelklippningen 30 hästar. Den cykeln gjorde max 150 innan och nu gör den 200 på femman så det blev en väldans skillnad. 25kw strypningen satt tydligen bara i CDI-boxen vilket ju var trevligt:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Zvugge skrev:
Men luffarturbo, turbo och liknande. Att pressa in luft gör ju bevisligen mer effekt. Större hål i luftburken bör ju leda till att mer luft pressas in i fart vilket borde ge (minimalt el teoretisk) mer effekt, så länge man inte modifierar flöden m.m.

Jag som ändå inte kan hantera effekten i hojen så jag är inte så insatt i ämnet

Luffarturbo ger bara (marginellt) med effekt under förutsättning att du kan leda in övertrycket som bildas uppe i fart in i luftburken, dessutom måste även sagda övertryck ligga på bränslesidan för att hojen skall få tillräckligt med soppa. Om luftintaget sitter framme i nosen, som på R6:an eller Kawasakis ZX hojar så kan övertrycket skapa lite mer effekt i farter över 200 knutar, precis som gthyni sa omkring 3%. På en R6:a med 95-100 bakhjulshästar innebär det alltså 2-3 hästar...vilket i 220 knutar inte gör någon som helst skillnad annat än möjligtvis mätbara sådana i en Dynojetbänk, med övertrycksfläktar riktade mot insuget...men då måste dom fläktarna blåsa luften i 200km/h också och jag vet inte om jag vill stå i det rummet då...:tungan

I många tester i bland annat Bike så har man genom åren snackat om att exempelvis ZX9:an går så fort jämfört med ex Fireblade, och då har det skrivits att detta beror på att Kawan har luffarturbo men inte Hondan. På senare år så har det snanare visat sej vara det enkla faktum att Kawasaki tillverkar flygplan och har då också en vindtunnel.
Kawasaki Heavy Industries är väldigt duktiga på aerodynamik och kan bygga hojar som dom testar i denna vindtunnel, då ställer dom ju givetvis dit en Dynojetbänk så kan dom finlira med luffarturbon också. Men hemligheten med att få nånting att gå fort ligger på aerodynamiksidan snarare än effekten. Du kan ösa på massor av hästar men kommer ändå inte att få en ladugårdsvägg att göra 200 knutar, däremot så kan du få en missil att göra 1000km/h med några kilos dragkraft. Nuförtiden så har ju i stort sett alla hojar luffarturbo, även Hondan, men trots ett rejält effektövertag mot en 98:as ZX9 så går Hondan inte så värst mycket fortare...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lägg märke till att att tråden "Sporthoj i Luleå" väldigt ofta befinner sej högst upp i listan, det innebär att det är väldigt aktivt i Luleå, vilket ju är väldigt skoj :tummenupp

Jag tror att det många luleåbikers som läser i tråden, tyvärr är vi inte så många som skriver en massa skit här... :)
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Okej, det förklarar de 30 hästarna.
Trodde du menade fabriksstrypningen suka sätter på sina sporthojar som man tar bort med en "tre"-mod. "timing retard nåntingpåe".
Ställer om tändningen från optimalr läge helt enkelt...

Luffarturbon borde ju iaf ge lite lägre soppaförbrukning iom att inte motorn behöver ödsla go energi på att Suga in luft utan får den inmatad.
Jag känner då det så själv när jag kommer hem från jobbet och är stressad, att det sparar mig en massa energi om jag slipper laga mat utan får den serverad istället.

Men det finns ju volvos som gör över 200, och de är ju formade som en ladugårdsvägg...
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Niklasinorr skrev:
...Men hemligheten med att få nånting att gå fort ligger på aerodynamiksidan snarare än effekten. Du kan ösa på massor av hästar men kommer ändå inte att få en ladugårdsvägg att göra 200 knutar, däremot så kan du få en missil att göra 1000km/h med några kilos dragkraft. Nuförtiden så har ju i stort sett alla hojar luffarturbo, även Hondan, men trots ett rejält effektövertag mot en 98:as ZX9 så går Hondan inte så värst mycket fortare...
:felämne :)
Häromdagen(i måndags)fick jag reda på att min fazer gör 217km/h (edit: mätarfart) på rak väg. :yoparty Dessutom med en tjockis som pilot. :hoppa Inte så pjåkigt med tanke på 95hk på pappret och 0,5hk/kg i vikt/efektförhållande. Dessutom är väl kåpan i klass med ovan nämnda "laggårdsvägg" eller åtminstone ett dasslock på högkant? :confused: Kan förklaringen ligga i hårt pumpade däck samt välsmord kedja?? :D
 
Last edited:

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
V-Moto skrev:
:felämne :)
Häromdagen(i måndags)fick jag reda på att min fazer gör 217km/h på rak väg. :yoparty Dessutom med en tjockis som pilot. :hoppa Inte så pjåkigt med tanke på 95hk på pappret och 0,5hk/kg i vikt/efektförhållande. Dessutom är väl kåpan i klass med ovan nämnda "laggårdsvägg" eller åtminstone ett dasslock på högkant? :confused: Kan förklaringen ligga i hårt pumpade däck samt välsmord kedja?? :D


Var det fritt fall på den där rakan du pratar om? :va :rofl
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
V-Moto skrev:
:felämne :)
Häromdagen(i måndags)fick jag reda på att min fazer gör 217km/h (edit: mätarfart) på rak väg. :yoparty Dessutom med en tjockis som pilot. :hoppa Inte så pjåkigt med tanke på 95hk på pappret och 0,5hk/kg i vikt/efektförhållande. Dessutom är väl kåpan i klass med ovan nämnda "laggårdsvägg" eller åtminstone ett dasslock på högkant? :confused: Kan förklaringen ligga i hårt pumpade däck samt välsmord kedja?? :D

Måste ha varit i backen ner från Dundret va? :tungan
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
V-Moto skrev:
heheheee. :D Det var nog lite uppförslut också vill jag minnas! :tungan

Impressive
yesnod.gif
icon_biggrin2.gif
 
Last edited:

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Hur många här är sugen på testa på lite styrlåsrace 8-10 Juli i Piteå?

Tävlingen körs med egna satta index efter kvalreporna, så har man otur kan man förlora mot en 125:a
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
spaceman skrev:
Okej, det förklarar de 30 hästarna.
Trodde du menade fabriksstrypningen suka sätter på sina sporthojar som man tar bort med en "tre"-mod. "timing retard nåntingpåe".
Ställer om tändningen från optimalr läge helt enkelt...

Luffarturbon borde ju iaf ge lite lägre soppaförbrukning iom att inte motorn behöver ödsla go energi på att Suga in luft utan får den inmatad.
Jag känner då det så själv när jag kommer hem från jobbet och är stressad, att det sparar mig en massa energi om jag slipper laga mat utan får den serverad istället.

Men det finns ju volvos som gör över 200, och de är ju formade som en ladugårdsvägg...

Jag avskyr verkligen alla dessa "konsumentanpassningar" som görs på motorer...och Suzukis TRE är ju ett riktigt bra exempel...suck!

Det roliga med dom här ljuddämpande åtgärderna, som TRE-grejen, olika lock i luftburken, avgasventiler och annat skit, är ju att det bara är pappersprodukter, vi som köper grejerna plockar ju bort dom iallafall, det är ju bara slöseri med pengar att sätta på dom här grejerna. Okej att det finns utveckling för att minska utsläpp av avgaser och sådan, det är helt okej, men att som i Suzukis fall (och i många andra också) göra en Timing Retard bara för att sänka tändningen vid just dom varvtal där ljudmätningen görs...suck! Jo jag vet att dom motiverar TRE med att det skall minska ryck vid gaspådrag på låga växlar, det är ju så mycket effekt som kommer rusande att man måste dämpa det så att inte "konsumenten" skiter ner sej... :rolleyes:

Visst är det märkligt att alla dessa "vridmomenthöjande" grejer som avgasventiler och vakuumlock råkar ge ett vridmomentdopp precis i dom områdena av varvsskalan där man möter 11m/s på kolvhastigheten...där man då skall mäta ljudnivån...undrar vad det beror på? :rolleyes:

Men jag håller med om det där med att bli serverad, det är ju ganska trevligt :)


Apropå Volvos så har min S60 nån jeffla fartbegränsning vid 5000 varv på femman, då bromsar den in mjukt i 230??? Varför då? Att tillverkarna har en överenskommelse om 250 vet jag men min bil går ju inte så fort?
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Sådärja.
Då var man tillbax från Marklund.
Orginalinställningen var den bästa och då hade jag 75,35bhp på slangen.
Det är ändå skapligt med tanke på att jag bara tryckt dit ett slipon och dragit bort en snorkel.
Orginal har den rackaren 69bhp, på kopplingen!
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Niklasinorr skrev:
Luffarturbo ger bara (marginellt) med effekt under förutsättning att du kan leda in övertrycket som bildas uppe i fart in i luftburken, dessutom måste även sagda övertryck ligga på bränslesidan för att hojen skall få tillräckligt med soppa. Om luftintaget sitter framme i nosen, som på R6:an eller Kawasakis ZX hojar så kan övertrycket skapa lite mer effekt i farter över 200 knutar, precis som gthyni sa omkring 3%. På en R6:a med 95-100 bakhjulshästar innebär det alltså 2-3 hästar...vilket i 220 knutar inte gör någon som helst skillnad annat än möjligtvis mätbara sådana i en Dynojetbänk, med övertrycksfläktar riktade mot insuget...men då måste dom fläktarna blåsa luften i 200km/h också och jag vet inte om jag vill stå i det rummet då...:tungan

I många tester i bland annat Bike så har man genom åren snackat om att exempelvis ZX9:an går så fort jämfört med ex Fireblade, och då har det skrivits att detta beror på att Kawan har luffarturbo men inte Hondan. På senare år så har det snanare visat sej vara det enkla faktum att Kawasaki tillverkar flygplan och har då också en vindtunnel.
Kawasaki Heavy Industries är väldigt duktiga på aerodynamik och kan bygga hojar som dom testar i denna vindtunnel, då ställer dom ju givetvis dit en Dynojetbänk så kan dom finlira med luffarturbon också. Men hemligheten med att få nånting att gå fort ligger på aerodynamiksidan snarare än effekten. Du kan ösa på massor av hästar men kommer ändå inte att få en ladugårdsvägg att göra 200 knutar, däremot så kan du få en missil att göra 1000km/h med några kilos dragkraft. Nuförtiden så har ju i stort sett alla hojar luffarturbo, även Hondan, men trots ett rejält effektövertag mot en 98:as ZX9 så går Hondan inte så värst mycket fortare...

Det jag vill komma till var att det går att pressa in luft i en motor och få mer effekt. Kortfattat :tungan

För att påpeka att nedanstående inte borde stämmer vid överladdning.

Typexemplet är att öppna upp luftintagen i luftburken, vilket i regel är meningslöst under förutsättning att hålen redan är tillräckligt stora för att kunna förse en cylinder under en avgastakt, mer luft är så kan ju motorn inte svälja och då finns det ju ingen anledning att tro att den skall kunna få mer. Undantaget är ju dom luftboxar som har mindre hål än en cylinder, där kan det ju göra nytta med större hål så länge man inte gör det på en plats som är utsatt för turbulent luft, då försvinner ju burkens funktion, dvs att ge motorn lugn och stilla luft.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top