Niklasinorr skrev:Då måste jag ju kontra igen
Jag har personligen sett en......
här
står
en
massa
smarta
saker
........
Wow, det låter ju som du kan nåt om sånt häringa hörru
Nästan som jag hade sagt (skrivit) det själv...
/lastu
Niklasinorr skrev:Då måste jag ju kontra igen
Jag har personligen sett en......
här
står
en
massa
smarta
saker
........
spaceman skrev:Marklund kan ställa om orginalboxen att ge upp till 10% mer soppa.
Modningarna jag tänkt göra är att ta bort snorkeln, ett rör som sitter i framkant på burken som är hookat 90grader neråt där luften kommer in. Dess uppgift är att dämpa insugsljudet. En mycket vanlig mod som jag inte hört att någon ska ha fått några problem av.
Sen ska jag höja tanken lite i framkant genom att sätta gummidistanser mellan tankens fästöron och ramen.
Det är oxå en vanlig mod som tillåter mer luft att komma in till luftburken.
Som sagt så har jag inte sett varken på detta forum eller på något annat någon som fått problem av detta, annat än att den fått för lite soppa.
lastu skrev:Wow, det låter ju som du kan nåt om sånt häringa hörru
Nästan som jag hade sagt (skrivit) det själv...
/lastu
Niklasinorr skrev:Det låter som en bra mod , en dålig mod hade varit att borra stora hål i luftburken, har jag sett flera gånger, eller att lyfta bort locket på luftburken...förutom på Sukka TLR där det faktiskt kan funka eftersom tanken agerar lock
Peter T avstrypte förresten en SV650 igår, jag gillar att man kan trimma motorn över 30 kusar genom att klippa en kabel! (tack vare info från Lastu
Niklasinorr skrev:Då måste jag ju kontra igen
Typexemplet är att öppna upp luftintagen i luftburken, vilket i regel är meningslöst under förutsättning att hålen redan är tillräckligt stora för att kunna förse en cylinder under en avgastakt, mer luft är så kan ju motorn inte svälja och då finns det ju ingen anledning att tro att den skall kunna få mer. Undantaget är ju dom luftboxar som har mindre hål än en cylinder, där kan det ju göra nytta med större hål så länge man inte gör det på en plats som är utsatt för turbulent luft, då försvinner ju burkens funktion, dvs att ge motorn lugn och stilla luft.
spaceman skrev:Tänkte även på det där spjällen jag tror du pratade om.
Sitter lixom ett spjäll direkt ovanför gasspjället som jag tror är elektriskt styrt.
Påverkas iaf inte av gasvajern.
Kan man montera bort de spjällen eller?
Hade ändå inte tänkt göra det, för då kommer jag nog utanför mina inställningsmöjligheter, men var lite nyfiken.
Kabeltricket ger ju inte några 30hk iaf.
Själv märkte jag ingen skillnad alls, vilket är den uppfattning de flesta har.
Samma strypning sitter ju även på gixxer och hayabusan, där ger det dock lite mer än på sv:n att ta bort den.
Det enda strypningen gör är ju att inte låta gasen gå från låg till maxgas på en gång, utan håller tillbax den lite på växel 2 och 3, för att klara registreringstester av ljudnivån med full accelerations-mätningar förbi mikrofon.
Zvugge skrev:Men luffarturbo, turbo och liknande. Att pressa in luft gör ju bevisligen mer effekt. Större hål i luftburken bör ju leda till att mer luft pressas in i fart vilket borde ge (minimalt el teoretisk) mer effekt, så länge man inte modifierar flöden m.m.
Jag som ändå inte kan hantera effekten i hojen så jag är inte så insatt i ämnet
Niklasinorr skrev:...Men hemligheten med att få nånting att gå fort ligger på aerodynamiksidan snarare än effekten. Du kan ösa på massor av hästar men kommer ändå inte att få en ladugårdsvägg att göra 200 knutar, däremot så kan du få en missil att göra 1000km/h med några kilos dragkraft. Nuförtiden så har ju i stort sett alla hojar luffarturbo, även Hondan, men trots ett rejält effektövertag mot en 98:as ZX9 så går Hondan inte så värst mycket fortare...
V-Moto skrev:
Häromdagen(i måndags)fick jag reda på att min fazer gör 217km/h på rak väg. Dessutom med en tjockis som pilot. Inte så pjåkigt med tanke på 95hk på pappret och 0,5hk/kg i vikt/efektförhållande. Dessutom är väl kåpan i klass med ovan nämnda "laggårdsvägg" eller åtminstone ett dasslock på högkant? Kan förklaringen ligga i hårt pumpade däck samt välsmord kedja??
V-Moto skrev:
Häromdagen(i måndags)fick jag reda på att min fazer gör 217km/h (edit: mätarfart) på rak väg. Dessutom med en tjockis som pilot. Inte så pjåkigt med tanke på 95hk på pappret och 0,5hk/kg i vikt/efektförhållande. Dessutom är väl kåpan i klass med ovan nämnda "laggårdsvägg" eller åtminstone ett dasslock på högkant? Kan förklaringen ligga i hårt pumpade däck samt välsmord kedja??
heheheee. Det var nog lite uppförslut också vill jag minnas!Moddis skrev:Var det fritt fall på den där rakan du pratar om?
V-Moto skrev:heheheee. Det var nog lite uppförslut också vill jag minnas!
spaceman skrev:Okej, det förklarar de 30 hästarna.
Trodde du menade fabriksstrypningen suka sätter på sina sporthojar som man tar bort med en "tre"-mod. "timing retard nåntingpåe".
Ställer om tändningen från optimalr läge helt enkelt...
Luffarturbon borde ju iaf ge lite lägre soppaförbrukning iom att inte motorn behöver ödsla go energi på att Suga in luft utan får den inmatad.
Jag känner då det så själv när jag kommer hem från jobbet och är stressad, att det sparar mig en massa energi om jag slipper laga mat utan får den serverad istället.
Men det finns ju volvos som gör över 200, och de är ju formade som en ladugårdsvägg...
Niklasinorr skrev:Luffarturbo ger bara (marginellt) med effekt under förutsättning att du kan leda in övertrycket som bildas uppe i fart in i luftburken, dessutom måste även sagda övertryck ligga på bränslesidan för att hojen skall få tillräckligt med soppa. Om luftintaget sitter framme i nosen, som på R6:an eller Kawasakis ZX hojar så kan övertrycket skapa lite mer effekt i farter över 200 knutar, precis som gthyni sa omkring 3%. På en R6:a med 95-100 bakhjulshästar innebär det alltså 2-3 hästar...vilket i 220 knutar inte gör någon som helst skillnad annat än möjligtvis mätbara sådana i en Dynojetbänk, med övertrycksfläktar riktade mot insuget...men då måste dom fläktarna blåsa luften i 200km/h också och jag vet inte om jag vill stå i det rummet då...
I många tester i bland annat Bike så har man genom åren snackat om att exempelvis ZX9:an går så fort jämfört med ex Fireblade, och då har det skrivits att detta beror på att Kawan har luffarturbo men inte Hondan. På senare år så har det snanare visat sej vara det enkla faktum att Kawasaki tillverkar flygplan och har då också en vindtunnel.
Kawasaki Heavy Industries är väldigt duktiga på aerodynamik och kan bygga hojar som dom testar i denna vindtunnel, då ställer dom ju givetvis dit en Dynojetbänk så kan dom finlira med luffarturbon också. Men hemligheten med att få nånting att gå fort ligger på aerodynamiksidan snarare än effekten. Du kan ösa på massor av hästar men kommer ändå inte att få en ladugårdsvägg att göra 200 knutar, däremot så kan du få en missil att göra 1000km/h med några kilos dragkraft. Nuförtiden så har ju i stort sett alla hojar luffarturbo, även Hondan, men trots ett rejält effektövertag mot en 98:as ZX9 så går Hondan inte så värst mycket fortare...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |