Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Zvugge skrev:Det jag vill komma till var att det går att pressa in luft i en motor och få mer effekt. Kortfattat
För att påpeka att nedanstående inte borde stämmer vid överladdning.
Typexemplet är att öppna upp luftintagen i luftburken, vilket i regel är meningslöst under förutsättning att hålen redan är tillräckligt stora för att kunna förse en cylinder under en avgastakt, mer luft är så kan ju motorn inte svälja och då finns det ju ingen anledning att tro att den skall kunna få mer. Undantaget är ju dom luftboxar som har mindre hål än en cylinder, där kan det ju göra nytta med större hål så länge man inte gör det på en plats som är utsatt för turbulent luft, då försvinner ju burkens funktion, dvs att ge motorn lugn och stilla luft.
Naturligtvis gäller helt andra saker när man sätter på en turbo, vilket ju är VÄÄÄÄÄLDIGT skoj
Förresten, hur går uppladdningen inför första rejset? Äter du mycket pasta nu Magnus?
Dom befintliga Roadracingteamen i Luleå har ju decimerats betydligt på sistone, Robban kraschade och är skadad, Kent G kraschade i helgen också så det är ju bara Thord kvar av det teamet... Hur går det med Team Exait?