Sporthoj i Luleå

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Suckar lite...

tänker på resan TILL Kemora...51 mil...blir så himla less på att INGEN (mig inräknad) orkar se till att Hedens nedlagda flygbas blir ett paradis för alla som älskar att köra på bana - motorcyklar, bilar, gokart osv...

Ett billigare alternativ kan det ju inte finnas i hela Sverige, några kurvor så är allt klart. Intresset finns ju....snälla nån...orka!!!!

Tänk...några mil från Luleå...man slutar jobbet lite tidigare och åker dit för några timmars njutning....fatta!!!!
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
nabru skrev:
Hedens nedlagda flygbas blir ett paradis för alla som älskar att köra på bana - motorcyklar, bilar, gokart osv...

Ett billigare alternativ kan det ju inte finnas i hela Sverige, några kurvor så är allt klart. Intresset finns ju....snälla nån...orka!!!!
!!!
Du vet ju vad jag tycker om det, men för att det ska bli verklighet behövs en/två RIKTIGA eldsjälar som kan få fram fakta o föra fram det på rätt sätt till Bodens kommun/näringslivsidkare med stort kapital (Hilding)
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Honda forever skrev:
Du vet ju vad jag tycker om det, men för att det ska bli verklighet behövs en/två RIKTIGA eldsjälar som kan få fram fakta o föra fram det på rätt sätt till Bodens kommun/näringslivsidkare med stort kapital (Hilding)

---
I know....fast jag tror att mycket hänger på att Bemari satsat sitt kapital på att bygga ut huset istället för mutor till Bodens makthavare...en helt felaktig satsning i mina ögon :banana
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Var det någon som var och körde på Kemora förra veckan eller veckan före det?
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Zvugge skrev:
Var det någon som var och körde på Kemora förra veckan eller veckan före det?
Körde och körde, med tanke på ditt tempo så var jag där o puttrade :) förra veckan, (tisdag,onsdag)
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
über Rookie B600

Kemora SM 9-10/7

Torsdag Avresa

Vaknade på morgonen och inser att jag har så ont i halsen att jag det är svårt att prata. Har feber så jag somnar om. Vaknar upp, äter panodil och funderar på hur jag ska göra så jag åker ner till Mcnorr med bussen som vi packat färdigt onsdag kväll med mina och Tords grejer, surrar lite med Tomas och bekymrar mig. Åker hem igen och somnar om och vaknar närmare 14.00 ringer brorsan och åker ner till Tomas igen som har lastat sin hoj så vi lastar kvarvarande grejer. Med en liten önskan att få sova en natt till hemma för kurering men det skulle i så fall ställa till det för Tomas så vi håller oss till orginalplanen och åker iväg till Kemora lite senare än plannerat. Ola (bror/mekaniker) och jag med bussen. Tomas drar husvagnen som vi snällt fått låna av äldsta brodern.
Ola får köra resterande väg från Haparanda för jag känner mig inte trafiksäker eftersom jag är lite febrig. Kommer fram mitt på natten och letar desperat efter ström eftersom det redan är fullt på parkeringen. Hittar slutligen ström och får enligt oss depåns bästa/"sista" plats, nära till toaletter, dusch och vatten. Min hals är så kass att jag knappt kan dricka vatten. Vi slår upp depå tältet som nog är en av depåns största räknat till antalet hojar i det och lägger oss ca 03:00.

Fredag Friträning

Kanonväder ca +29. Hör hur Tomas mobil alarm ringer och hur han börjar lasta ur hojen. Hoppar över första tidsträningen och försöker somna om samtidigt som 125/250 värmer, konstigt nog så gick det. Vaknar igen, fixar mig lite panodil och nyponsoppa som jag trycker i mig med otrolig smärta i halsen. Kommer fram till att jag går ut nästa träning för att se om hojen fungerar. Går ut och kör 4-5 varv innan jag är helt slut men hojen kändes bra. Tomas lägger tider som jag drömmer om (1.16) och pratar något om att köra en 1.15 tid idag så han kan sova gott. Kraschkåpan lossnade lite under första passet så jag monterar tillbaka det och förstärkte med lite snygga stripes. På med däckvärmarna och väntar på nästa pass med en panodil brus i handen. Funderar på om jag ska hämta ut en transponder till nästa pass men jag står över.
Går ut på nästa pass och ökar tempot lite, kommer ifatt en nyare kawasaki som jag med våld pressar på långrakan samtidigt som något tar mitt spår i högfartshöger men min fart är mycket högre så i en vild sekund tänker jag ta honom på utsidan i dubbelhögern men bakdäcket släpper men jag hinner
med lite(läs massor) tur rädda situationen. Kör ett varv till men inser att jag inte har något fäste åt höger så jag lommar tillbaka till depån och tittar på däcket och svär, varför ska jag köra däck till sista gummisträngen.
Ola byter däcken åt mig till nya rennsport och jag fixar kåporna med lite mer stipes. Står över sista passet för att vila upp mig till kvalet. Passar på att klistra lite reklam från mitt jobb på hojen. Tomas kommer in från sista pass och får reda på att han kört 1.15.6 (vill jag minnas) så han lär ju snarka.
Tomas grillar och vi äter, får pressa i mig köttet eftersom jag knappt kan svälja det fast halsen har blivit lite bättre under dagen och jag kan tom prata lite. Vi går till baren, ja dom har en bar när det handlar om finsk roadracing där dom säljer öl. Tomas visar oss legender som är Korpiaho, Juha Berner, Kesseli m.m. Lägger oss rätt tidigt för att ladda för kvalet.

Lördag Kval och Tävling

Kanonväder ca +31. Stiger upp tidigare än alarmklockan är ställd och springer till hemlighuset för nu har magen pajjat. Gör lite blåbärssoppa efter wc äventyret och panodil brus som jag tar varje gång jag ska ut med hojen. Så 1h före utsläpp sätter jag i däcksvärmarna och dricker Panodil brus. Halsen känns om en mindre fotboll fastnat i den och jag får anstränga mig för att få fram nå ljud.
Går ut på första kval nästan sist i kön och det första som händer är att på långrakan lossnar listen som sitter på kåpglaset, får den slutligen i handen, kör mot bankanten och slänger den. Får därefter fria varv och inser att sånt som jag skulle tränat in igår får jag göra idag. Passet går bra fast jag orkar bara vara ute i 6 varv. Går in i depån och väntar med spänning på tiderna som visar 1.17.9 vilket jag är rätt nöjd med fast det inte är speciellt fort.
Mellan kvalen passar jag på att titta när andra kör och fan vad det går när proffsen åker förbi på 1.10 tider. Dricker lite mer blåbärssoppa. Tomas kallar mig för Gunde eftersom det enda jag äter är blåbärssoppa och Panodil brus.
Går ut på andra kvalet där jag bara kör några varv med mycket trafik och tränar mest på flyt i körningen. Konstaterar dock att jag inte är långsammast i B600 klassen. Går in i depån när jag inser att jag inte orkar hålla tempo och får till min förvåning se att jag kört 1.16.5 som ger mig 23 plats i andra kvalet och total 26 på gridden. Killen i pole körde 1.12.0 så finska killarna är snabba.
Tomas kommer in från sitt sista Superbike kval där han kört 1.14.3 och Kesseli kört otroliga 1.08.9. Nytt varvrekord RESPEKT!!!
Känner mig lite febrig så jag går och lägger mig ett tag men somnar inte utan går ut efter en halvtimme där Ola påbörjat byte av däck, jag sätter mig och tittar på för det är det enda jag orkar. Funderar på hur detta ska sluta och det blir inte bättre när Ola hittar en skada på Dunlopdäcket, en stor spricka på sidan av däcket som ser ut att kunna gå sönder i 230 blås i slutet på långrakan. Tomas tipsar om att Korpiaho kör Dunlop och han kanske har några att sälja men han är ut på kval just nu. Sätter mig ner och äter Findus fisk nånting med potatismos men ger upp efter 1/3 del eftersom det bara är smärtsamt. Kommer helt plötsligt på att Tomas har Pirelli Slicks med sig som han inte ska använda eftersom han fått tag i Michelin. Har själv med mig ett Pirelli bak slicks som jag tänkt träna på men eftersom jag inte litade på däckomgången som jag skrotade efter tidsträningen så fanns det kvar. "Man ska gå ut på nytt säger Tomas" som säljer fram slickset till mig och vips så är mina problem lösta. Ola monterar Pirelli slicksen, hade det inte varit för Ola hade det inte blivit några däck bytta, det tackar jag Ola väldig mycket för.
Förbereder mig för tävlingen med panodil och eftersom jag inte riktigt greppar vad dom säger i högtalarna så kikar jag på depå grannarna när dom börjar förbereda sig för utsläpp till själva tävlingen. Åker iväg före mina depå grannar för jag tror dom försovit sig och det visar sig att alla är redan ute på sighting lap och utfarten är stängd och nu kommer mina depågrannar efter mig. Blir ivägsläppt på varmupen så ingen skada skedd tänkte jag(än, har aldrig provat en start med denna hoj). Tar min plats på gridden, rödflaggen försvinner jag varvar hojen lite mer än jag brukar för jag vill inte ha motorstopp, rödlampan tänds och släcks och mitt framhjul far rakt upp i luften utan att bakhjulet knappt rört sig gör ett nytt försök med samma resultat samtidigt som jag ser alla hojar försvinna iväg. Kommer iväg sist in i första böj, nog ska dom ha skrattat åt mig i depån, kände riktigt narr mössan på huvet.
Nåja, väntar till värsta trängsel lagt sig till jag börjar köra om och ser hur den snabbare klungan försvinner i fjärran. Kommer om klungan sist i fältet och tar sikte på nästa hoj och kör som aldrig förr, slår endast av farten vid gulflaggorna som verkar vinkas överallt. Varvskylten står på 9 och über Rookie som jag är tror jag att det är 6 varv kvar av dom 15 och jag börjar tro att jag orkar hålla tempot, men vid nästa varv står skylten på 8 varvid jag utbrister "Fan dom räknar ju neråt". 7 varv kvar och munnen känns som ett sandpapper men nu har jag kontakt med nästa hoj, försöker hämta kraft att köra om men på nått sätt hamnar jag i hans tempo men är ändå uppe och stöter för att stressa utan resultat. Det som gjorde att jag kom om honom var att jag bromsade på mig i depåkurvan vilket gjorde att han fick en lucka, på start och målrakan fick jag upp mitt eget tempo och på långrakan står han nästan still och jag tar mig lätt förbi. Drar upp en liten lucka och nu är jag riktigt sliten så jag slår av lite på tempot för att orka hela vägen. 1 varv kvar och i depå kurvan kommer röd/gul randiga flaggan upp, missar oljesträngen efter en exploderad kawasaki men får troligen lite spill på däcken eftersom hojen blev väldig lös i framändan, slår av rejält på gasen och försöker få hojen runt kurvan utan att krascha, blir passerad av race ledaren samt min senaste skalp och förlorar snopet en placering över mållinjen. Väl inne i depån måste jag få hjälp av Ola för jag orkar inte leda in hojen i tältet. Helt slut men glad över min första genomförda tävling. Bästa tid 1.15.7 och med en 22 plats av 32 startade så är jag rätt nöjd. Tänk om jag hade varit frisk och lyckats i starten.
Tittar därefter Superbike B med en öl i handen där Tord gör ett kanon rejs. Tord kör om flera stycken men får ett styggt bakhjulssläpp i depåkurvan men klarar sig på hjulen men hamnar på depåinfarten, iskallt genar Tord över gruset ut på banan igen men tappar några placeringar. Tord sluter på 20:de plats och får ett bästa varv på 1.16.1, tur att det inte slog mitt för han hade aldrig slutat surra om det. På kvällen är det härligt ute ca +25. Firar lite på kvällen men somnar tidigt för jag orkar inte annat.

Söndag

Kanonväder ca +30. Idag ska vi bara se när Tomas kör och glida i depån. Många satsar ganska mycket flådiga tält, skyltar och T-shirt. Många av dom har dessutom röda nummer bottnar och samma flådiga saker. Sitter på läktaren och kollar SS600 och det är ju sjukt hur fort dom kör. Kallio vinner, Erka och Pekkanen strider om andra platsen som Pekkanen behåller. Har aldrig sett någon som försöker köra om på innern i karusellen, ja menar det kan ju inte finnas mycket plats. Superbike så hände det inte så mycket i loppet, Taipale tog starten men vurpade och lämnade över ledningen till Estländaren Rothlaan följt av Kesseli. Kesseli kör om efter halva loppet och håller det fram till mål. Korpiaho får något problem och bryter. Tomas slutar på en 18:de plats. Både SS600 och Superbike ligger på 1.10 hela tiden.
Vi packar ihop och börjar röra oss hemmåt. Nu är det riktigt illa i halsen, jag kan inte alls prata och dricka vatten är så smärtsamt så jag avstår helt.

Eftersvall dagen efter
Piss ska vara gult men det är inte mitt. Far till läkare som säger att jag har en Bakterie infektion i halsen, får penicelin. Känner mig ganska nöjd med tävligen men är lite deppad att jag inte kunde ladda för fullt.
Mera tävlingar blir det om det är fler från Luleå som ska köra för depå livet är halva nöjet. Rekommenderas starkt!

#64 B600 Magnus Töyrä
 
Last edited:

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Honda forever skrev:
Du vet ju vad jag tycker om det, men för att det ska bli verklighet behövs en/två RIKTIGA eldsjälar som kan få fram fakta o föra fram det på rätt sätt till Bodens kommun/näringslivsidkare med stort kapital (Hilding)
---

http://www.vikingmotorpark.com/
 

vfr orre

I Do My Own Stunts!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Six dirty six, RD350, Honda ATC350X, Yamaha swamp-trike, TRI-moto, DKW 500, pick-up
Måste skriva ett innlägg, när jag så att tråden handlade om Luleå.....
Var där i helgen och jobbade med Stadskampen och att se en och annan hoj åka förbi på bakhjulet nere vid hamnen gjorde verkligen mitt jobb lite lättare :tummenupp
Fan va härligt och se att det finns likasinnade över hela landet :yoparty
Forsätt så!!!! :Bugar

Ps. Måste va skönt att det aldrig blir mörkt, så att man kan wheela hela natten :banana
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
vfr orre skrev:
Måste skriva ett innlägg, när jag så att tråden handlade om Luleå.....
Var där i helgen och jobbade med Stadskampen och att se en och annan hoj åka förbi på bakhjulet nere vid hamnen ....

Ps. Måste va skönt att det aldrig blir mörkt, så att man kan wheela hela natten :banana

Är tyvärr inte så mye hojar ute nuförtiden. Var är alla? :confused:
En o annan "outlaw" kan synas tillfälligt.
Det var då fler som körde för ett par tre år sedan, när Olsson var ute o rullade som mest... :yoparty
Men om man orkar så äääär det skönt o dra runt stan på småtimmarna i solskenet. :tummenupp
 

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Gsxr 750 -06
Zvugge skrev:
Kemora SM 9-10/7


#64 B600 Magnus Töyrä rejsrapport


Starkt jobbat!

och grattis till 22a platsen, du kniper säkert 10 platser till när du blir frisk till nästa tävlig
 

dgs

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Gsxr 750 -06
Zvugge skrev:
Var det någon som var och körde på Kemora förra veckan eller veckan före det?


Ja, jag var på kemora med 2st hondafantaster förra veckan

sov på hotell (i trippelrum)
Grillade korv och drack medhavd öl på hotellets uteservering :tummenupp
 

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Lite dålig uppslutning ikväll :confused:

Men vi blev iallafall 4 hojar och dryga 20mil rikare,
på väg av det slätare slaget med bitvis riktigt bra tempo för min gammla gixxer! :yoparty

Hoppas på fler nästa onsdag! :tummenupp
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top