Sporthoj i Luleå

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Nu ringer jag till Folkskam och reder ut detta, Länsförsäkringar gällde förra året precis som Zvugge nämner, och inte bara Trafik utan även vagnskadan men dock med dubbel självrisk.[/QUOTE]

Ringt och talat med en på Folksam och fick till svar att trafikförsäkringen gäller.
Väntar nu på att få ett mail från dom som bekräftar det, får väl se vad som händer, jag hör av mig med hur det går.
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
bemari skrev:
Har du fått svar om du har någon bra försäkring via Kommunal?
Blev kopplad hit och dit och till slut fel när jag ringde Sif, jag gör ett försök under lunchen igen.


Ringde idag och dom skulle skicka nå skriftligt papper åt mig vad som inte gällde. Får kolla det och ringa tillbaka
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Folksams försäkring gäller INTE !!!

Härnere har ni svaret från Folksam...

Kollade efter en text att skicka till dig ang. det vi pratat om , då får jag tyvärr för din del ett annat svar.
Vi ersätter inte personskador på bana enligt trafikskadelagen paragraf 1.

1§ Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av
trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1: motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2: motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom
inhägnat tävlingsområde.


Jag ber så mycket om ursäkt för att du fick felaktig information.

Mvh Karola Näslund
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Zvugge skrev:
Ringde idag och dom skulle skicka nå skriftligt papper åt mig vad som inte gällde. Får kolla det och ringa tillbaka

Har snackat med Trygg Hansa (genom Sif) och dom slirar på svaret, dom har fått frågan och jag väntar på svaret.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Försäkringsproblematiken

Problemet är ju att om man har licens så gäller ju inte den försäkringen heller om man inte kör i en licensierad grupp under en sanktionerad träning...och den saktioneringen kan bara ske ifall det är en SVEMO- (i sverige) ansluten klubb som anordnar eller en motsvarande klubb ansluten till respektive lands "SVEMO"-organisation. En svensk licensförsäkring gäller alltså inte på en bandag i ex Finland...suck!!!

Och då, enligt Bemaris kontroll, så gäller inte heller Folksam, Trygg-Hansa (inte förra året iallafall) men dock kanske Länsförsäkringar med dubbel självrisk, men det är inte bekräftat i år, eller?

Kort sagt, man kan inte åka bana annat än med en specialdesignad olycksfallsförsäkring som gäller ifall man kör på någon annan och invalidiserar eller dödar denna individ...låter som en dyr försäkring. Alternativt tar licens och bara kör på träningar anordnade av någon klubb som exempelvis kvällsträningarna på Midlanda...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Detta är saxat från Försäkringstråden här på forumet:

"Hej Folksam!

Under 2004 hade jag min trafikförsäkring
hos er och nu när säsongen 2005 börjar
närma sig är det dags att fundera på vilket
försäkringsbolag jag ska anlita.

Jag har en mycket viktig fråga som jag vill
ha svar på innan jag beslutar mig för om ni
ska bli de "lyckliga" i år, dvs vara dem
som får försäkra min motorcykel.

Frågan är om trafikförsäkringen gäller för
körning på bana (inhägnat område)?
Det rör sig inte om tävling eller träning
och det förekommer ingen tidtagning.
Det handlar helt enkelt om att bli en
bättre förare under lugna former på en för
ändamålet anpassad motorbana.

Eftersom det råder lite oklarhet om detta i
mc-kretsar inför säsongen 2005 tror jag att
ni kan tjäna båda en och annan krona på att
svara ja på frågan då det troligtivs kommer
att ge er nya kunder.

SVAR FRÅN FOLKSAM:

Hejsan!

Tack för din förfrågan, försäkringen gäller om det inte är annat än motionsåkning dvs att det inte är tävlingsform.

Med vänlig hälsning
Folksam
Stefan Bylund"
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Niklasinorr skrev:
Detta är saxat från Försäkringstråden här på forumet:

"Hej Folksam!

Under 2004 hade jag min trafikförsäkring
hos er och nu när säsongen 2005 börjar
närma sig är det dags att fundera på vilket
försäkringsbolag jag ska anlita.

Jag har en mycket viktig fråga som jag vill
ha svar på innan jag beslutar mig för om ni
ska bli de "lyckliga" i år, dvs vara dem
som får försäkra min motorcykel.

Frågan är om trafikförsäkringen gäller för
körning på bana (inhägnat område)?
Det rör sig inte om tävling eller träning
och det förekommer ingen tidtagning.
Det handlar helt enkelt om att bli en
bättre förare under lugna former på en för
ändamålet anpassad motorbana.

Eftersom det råder lite oklarhet om detta i
mc-kretsar inför säsongen 2005 tror jag att
ni kan tjäna båda en och annan krona på att
svara ja på frågan då det troligtivs kommer
att ge er nya kunder.

SVAR FRÅN FOLKSAM:

Hejsan!

Tack för din förfrågan, försäkringen gäller om det inte är annat än motionsåkning dvs att det inte är tävlingsform.

Med vänlig hälsning
Folksam
Stefan Bylund"

Jag har också sett noteringarna ovan i en tidigare tråd, om inte jag minns fel så var det ganska länge sedan denna skrevs!?
Mitt inlägg kommer från Folksam idag efter att dom fått 4 timmar betänketid.
Ringer man Stefan Bylund idag så misstänker jag att det är andra regler som gäller.
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
bemari skrev:
Har snackat med Trygg Hansa (genom Sif) och dom slirar på svaret, dom har fått frågan och jag väntar på svaret.

Svaret kom idag kl 16:30, frågan jag ställde var enkel, utfiall trafikförsäkringen inte gäller på bana, kan jag teckna en olycksfalls försäkring som täcker upp putifall jag skadar mig, det är ingen tävling.
Vi diskuterade ang. tävlingsaspeketen, jag påpekade att det är ingen tidtagning och således ingen tävling, man kan se det mer som en avancerad övningskörning, i bilskolan lär man sig att framföra mc:n på vägen men inte att köra den i kurvor, bl.a. detta lär man sig på dessa kurser.

Svaret jag fick är JA!
Min olycksfalls och livförsäkring som jag redan har via dom täcker detta, jag bad att få mer info. om detta och kan meddela längre fram vad det är för ersättningsnivåer.
Han påpekade att dom strax efter mitt samtal fått en intern broschyr vad gäller bankörning och försäkringar, så dom är väl införstådda i problemet (som jag tolkade det)
Vi får väl se vad som står i papprena men onekligen är det en bit på vägen...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
bemari skrev:
Jag har också sett noteringarna ovan i en tidigare tråd, om inte jag minns fel så var det ganska länge sedan denna skrevs!?
Mitt inlägg kommer från Folksam idag efter att dom fått 4 timmar betänketid.
Ringer man Stefan Bylund idag så misstänker jag att det är andra regler som gäller.

Inlägget skrevs för ca två månader sen så det kan hända att Bylund har ändrat sej idag men hursomhelst så finns det ju då iallafall ett mejl från honom som inte är gammalt och dessutom gäller en fråga som är ställd för körning i år 2005, jag tror det kan vara svårt för honom att slingra sej ur detta. Dessutom så står det ju inte riktigt likadant i Folksams stadgar som det gör i exempelvis TH:s. Dessutom så räknar alla banträffsarrangörer det som att om man har Folksam så kör man i försäkrad grupp, om man har TH eller IF så kör man i oförsäkrad, detta gäller tydligen även LF i år...

Jag kör på Folksam i år men jag har dessutom en egen försäkring bara för att vara säker...man kan inte lita på försäkringsbolag i vilket fall...
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
man kan inte lita på försäkringsbolag i vilket fall...[/QUOTE]

Tyvärr är det nog precis så!
Man får hoppas att man aldrig behöver nyttja trafikförsäkringen och slippa en diskussion med försäkringsmäklare.
 

Gaff

Skaffat både motor och chassi
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Luleå
Hoj
ZX6 636
Skandia olycksfallsförsäkring

Hej,
Kollade med Skandia och deras olycksfallsförsäkring gäller motionsåkning på bana.

Kommer att teckna en sådan då jag inte kommer att tävla, eller träna inför tävling.

/Gaff
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Jiiihaaaa....
Sicket solsken det blev nu på eftermiddagen, Kanske läge att fara ut och njuta av naturen och solen från insidan av en hjälm idag!?
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
bemari skrev:
Jiiihaaaa....
Sicket solsken det blev nu på eftermiddagen, Kanske läge att fara ut och njuta av naturen och solen från insidan av en hjälm idag!?

Precis min tanke, skulle egentligen jobba över (eller...gör det as speaking) men vadtusan +1 är väl inget att gnälla över. Får göra ett ryck nu och röra sig hemåt tror jag. :)
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
bemari skrev:
Jiiihaaaa....
Sicket solsken det blev nu på eftermiddagen, Kanske läge att fara ut och njuta av naturen och solen från insidan av en hjälm idag!?

Idag är det riktigt varmt väder ute. Kanske Bemaris däck får upp lite värme iaf idag :)


Skulle fått grejer till Race hojen men har inte fått nått, nada, zip, inget. Kommer förståss på måndag.
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Zvugge skrev:
Idag är det riktigt varmt väder ute. Kanske Bemaris däck får upp lite värme iaf idag :)

Slicksen höll i förvånansvärt bra, fast det var slask och kallt,
kanske beror på att den är så j..la slö :va
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
bemari skrev:
Zvugge skrev:
Idag är det riktigt varmt väder ute. Kanske Bemaris däck får upp lite värme iaf idag :)

Slicksen höll i förvånansvärt bra, fast det var slask och kallt,
kanske beror på att den är så j..la slö :va

Ja spann det inte i slasken så tror jag att du har en allvarlig effektförlust nånstans, för det orkade min FS1:a, och jag hade till och med mönstrade däck;)
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Virtasalmi

Något att sikta på inför Virtasalmi 2005.

Han som hade långsammaste snabbaste varvet i SS600 2004 av dom som tog sig i mål på Virtasalmi låg på 1,32,734 med en medelhastighet på 133,995km/h

http://www.srra.fi/tulokset/2004/4_sm_tulokset/600_kisa.html

Det är ju sjukt så fort det går. Jag blir ju rädd bara jag tänker på vilken hastighet dom måste ha. :Bugar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Zvugge skrev:
Något att sikta på inför Virtasalmi 2005.

Han som hade långsammaste snabbaste varvet i SS600 2004 av dom som tog sig i mål på Virtasalmi låg på 1,32,734 med en medelhastighet på 133,995km/h

http://www.srra.fi/tulokset/2004/4_sm_tulokset/600_kisa.html

Det är ju sjukt så fort det går. Jag blir ju rädd bara jag tänker på vilken hastighet dom måste ha. :Bugar

Jag säjer bara Sami Penna...
:gnissla
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Zvugge skrev:
Stackars Niklas som har en Superbike å måste köra ännu fortare :D

Det är synd om mej... :rolleyes:

Å andra sidan så om man läser tester i hojtidningarna så min hoj tung, trött och tråkig... speciellt som den "bara" har 150 hästar på slangen i original :3freak
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top