"Känsla" är en oerhört subjektiv och personlig sak och det är därför det är så viktigt att man som presumtiv köpare alltid provkör själv. Jag tycker en sak, du tycker en annan sak, allting beror på vilka preferenser man har.
Det är oerhört många år sedan jag slutade lyssna både på journalister och racerförare eftersom de har helt olika preferenser.
En journalist provkör i regel ett stort gäng hojar på kort tid, plus att de kan ha några "long termers" i garaget för längre provkörning. Alla som kör motorcykel vet ju att hojen känns annorlunda vid första provkörningen mot när man ägt den i x tid och efter xx tid så känns det väldigt mycket annorlunda. Att då lyssna på någon som ständigt kör nya hojar och väldigt sällan upplever x och xx förändringen blir inte så bra.
Frågar man t ex en racerförare vad de har för drevning på sin hoj och sätter samma drevning på sin egen så blir det ofta jättefel. En person som kör samma sak hela tiden och dessutom jättefort kommer t ex att ha helt andra broms- och accelerationspunkter, som de väljer drevning för, alltså ska jag inte kopiera det eftersom jag har andra start- och stoppunkter.
Om vi pratar specifikt om CBR1000 från -05 till -07 så var det helheten som jag tyckte kändes "trög". Den var väldigt stabil i hög fart men gick inte gärna på bakhjulet, därför kändes den tung. Bra hoj men tråkig som f-n till skillnad från -08.
Jag höjde min CBR bak och sänkte den fram för att få den lite mer snabbstyrd men den blev aldrig riktigt bra.
Jag gillar hojar som är som mitt andra skinn, den ska reagera instinktivt på mina inputs. Triump 675/765 streettriple gjorde det. Min Gixxer 1000 -09 gjorde det (efter ganska mycket justerade av chassit). Min nuvarande KTM 300 EXC -24 är definitivt sån, på ett nästan magiskt sätt