Sporthoj med bottenvrid?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Yamma FZ1? Utifrån vad du ville ha den till.

Inte lika lågvarvig som 1250 Bandit, men betydligt lättare. Piggare mellanregister än R1an som donerat motorn, på bekostnad av några hästar på topp (fortfarande 150hk). Samma eller högre "vrid" som en Aprilia RSV vid nästan motsvarande varvtal.
Går att köra på 5an-6an hela dagen, tar sig framåt från 4000 rpm och uppåt.

Ingen sporthoj, men det verkar vi ha lämnat ändå. Hyggligt gubbsportig dock.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
- Få hit lite specar på hojen för böfvelen.

Men är de inte överdjävligt dyra att serva?
Nej.
Det kan jag inte påstå. Hojservice är aldrig billigt, men inte är det dyrare till Aprilia än Suzuki/Yamaha tex.
Däremot rekommenderas det att leta upp delar etc själv, den generiska verkstaden verkar inte hitta något.

Arbetet har jag alltid gjort själv, så vem vet, men jag tycker generellt att Aprilian är mer lättmekad än Gixxern jag hade åtminstone, eller Kawan egentligen, så då borde det gå färre timmar också.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Yamma FZ1? Utifrån vad du ville ha den till.

Inte lika lågvarvig som 1250 Bandit, men betydligt lättare. Piggare mellanregister än R1an som donerat motorn, på bekostnad av några hästar på topp (fortfarande 150hk). Samma eller högre "vrid" som en Aprilia RSV vid nästan motsvarande varvtal.
Går att köra på 5an-6an hela dagen, tar sig framåt från 4000 rpm och uppåt.

Ingen sporthoj, men det verkar vi ha lämnat ändå. Hyggligt gubbsportig dock.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
- Jag är lite småbarnslig sådär, så detta får mig att tveka på just den modellen: "FZ1-N har närmare 1000 kubik och 150 hästar som lyfter framhjulet till väders under hård acceleration, höga wheelies får dock forceras fram." Fastbikes.se
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
De här har jag kollat upp hittills:
ÅR
MIL
HK
Nm/RPM
PRIS
Suzuki TL1000S ®
99​
1600​
125​
103/8000​
32000​
Speed Triple 1050
05​
2750​
131​
105/5100​
40000​
Daytona 955i
05​
1997​
147​
100/8200​
49900​
Aprilia Tuono 1000R
08​
1622​
139​
107/8500​
50000​
Aprilia Tuono V4 1100RR
16​
1700​
175​
120/9000​
80000​
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
De här har jag kollat upp hittills:
ÅR
MIL
HK
Nm/RPM
PRIS
Suzuki TL1000S ®
99​
1600​
125​
103/8000​
32000​
Speed Triple 1050
05​
2750​
131​
105/5100​
40000​
Daytona 955i
05​
1997​
147​
100/8200​
49900​
Aprilia Tuono 1000R
08​
1622​
139​
107/8500​
50000​
Aprilia Tuono V4 1100RR
16​
1700​
175​
120/9000​
80000​
Bra, sådär gör jag också när jag ska köpa hoj, plus 10 kolumner till. Och ändå är det oftast någon obestämd känsla som avgör valet.
Jag hade valt Tuono 1000R för känslan. Var faktiskt nära att köpa en nyligen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Aprilias V4 har ventiljustering vid 2000, 4000, 6000 och så vidare som kostar runt 10 000:- och lite till om det behövs justering.
Aprilia RSV är V2, tyvärr har jag inga kostnader runt service till dig där.
Konstigt.
Sist jag justerade mina ventiler så kostade det en dryg hundring.
Iofs V2.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
- Tack och tack!
Dock..är CBR:en tung tycker du? 176 kg torr och fick bra betyg här:
"Känsla" är en oerhört subjektiv och personlig sak och det är därför det är så viktigt att man som presumtiv köpare alltid provkör själv. Jag tycker en sak, du tycker en annan sak, allting beror på vilka preferenser man har.
Det är oerhört många år sedan jag slutade lyssna både på journalister och racerförare eftersom de har helt olika preferenser.
En journalist provkör i regel ett stort gäng hojar på kort tid, plus att de kan ha några "long termers" i garaget för längre provkörning. Alla som kör motorcykel vet ju att hojen känns annorlunda vid första provkörningen mot när man ägt den i x tid och efter xx tid så känns det väldigt mycket annorlunda. Att då lyssna på någon som ständigt kör nya hojar och väldigt sällan upplever x och xx förändringen blir inte så bra.
Frågar man t ex en racerförare vad de har för drevning på sin hoj och sätter samma drevning på sin egen så blir det ofta jättefel. En person som kör samma sak hela tiden och dessutom jättefort kommer t ex att ha helt andra broms- och accelerationspunkter, som de väljer drevning för, alltså ska jag inte kopiera det eftersom jag har andra start- och stoppunkter.

Om vi pratar specifikt om CBR1000 från -05 till -07 så var det helheten som jag tyckte kändes "trög". Den var väldigt stabil i hög fart men gick inte gärna på bakhjulet, därför kändes den tung. Bra hoj men tråkig som f-n till skillnad från -08.
Jag höjde min CBR bak och sänkte den fram för att få den lite mer snabbstyrd men den blev aldrig riktigt bra.
Jag gillar hojar som är som mitt andra skinn, den ska reagera instinktivt på mina inputs. Triump 675/765 streettriple gjorde det. Min Gixxer 1000 -09 gjorde det (efter ganska mycket justerade av chassit). Min nuvarande KTM 300 EXC -24 är definitivt sån, på ett nästan magiskt sätt :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
- Jag är lite småbarnslig sådär, så detta får mig att tveka på just den modellen: "FZ1-N har närmare 1000 kubik och 150 hästar som lyfter framhjulet till väders under hård acceleration, höga wheelies får dock forceras fram." Fastbikes.se
Hur tänker du då? Du gillar inte wheelies eller du tror att de andra hojarna i din lista wheelar lättare än FZ1? Själv var jag missnöjd med körställningen på min då styret satt för nära (jag är ca 1.89 lång) men det var gott mos i den annars. Framljuset tycker jag fortfarande är fult som stryk på fz1n. 143 på hjulet med pc5 och slipon gav min. Edit: och blåsigt som f-n var det också redan innan 200 (MT10 klarar vinden bättre om man ska jämföra)
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Känsla" är en oerhört subjektiv och personlig sak och det är därför det är så viktigt att man som presumtiv köpare alltid provkör själv. Jag tycker en sak, du tycker en annan sak, allting beror på vilka preferenser man har.
Det är oerhört många år sedan jag slutade lyssna både på journalister och racerförare eftersom de har helt olika preferenser.
En journalist provkör i regel ett stort gäng hojar på kort tid, plus att de kan ha några "long termers" i garaget för längre provkörning. Alla som kör motorcykel vet ju att hojen känns annorlunda vid första provkörningen mot när man ägt den i x tid och efter xx tid så känns det väldigt mycket annorlunda. Att då lyssna på någon som ständigt kör nya hojar och väldigt sällan upplever x och xx förändringen blir inte så bra.
Frågar man t ex en racerförare vad de har för drevning på sin hoj och sätter samma drevning på sin egen så blir det ofta jättefel. En person som kör samma sak hela tiden och dessutom jättefort kommer t ex att ha helt andra broms- och accelerationspunkter, som de väljer drevning för, alltså ska jag inte kopiera det eftersom jag har andra start- och stoppunkter.

Om vi pratar specifikt om CBR1000 från -05 till -07 så var det helheten som jag tyckte kändes "trög". Den var väldigt stabil i hög fart men gick inte gärna på bakhjulet, därför kändes den tung. Bra hoj men tråkig som f-n till skillnad från -08.
Jag höjde min CBR bak och sänkte den fram för att få den lite mer snabbstyrd men den blev aldrig riktigt bra.
Jag gillar hojar som är som mitt andra skinn, den ska reagera instinktivt på mina inputs. Triump 675/765 streettriple gjorde det. Min Gixxer 1000 -09 gjorde det (efter ganska mycket justerade av chassit). Min nuvarande KTM 300 EXC -24 är definitivt sån, på ett nästan magiskt sätt :)
- Alright, ja jag gillade både min 929:a och 1000RR.
Iof var de båda en kugg ner fram, men nog tusan lättade de lätt : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur tänker du då? Du gillar inte wheelies eller du tror att de andra hojarna i din lista wheelar lättare än FZ1? Själv var jag missnöjd med körställningen på min då styret satt för nära (jag är ca 1.89 lång) men det var gott mos i den annars. Framljuset tycker jag fortfarande är fult som stryk på fz1n. 143 på hjulet med pc5 och slipon gav min. Edit: och blåsigt som f-n var det också redan innan 200 (MT10= klarar vinden bättre om man ska jämföra)
- Jo jag gillar när det lyfter, och i synnerhet utan att behöva röra kopplingen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
- Ja men de ska gås igenom och tas hem och ditten o datten. Lite mycket bök såhär vintertid, tycker jag. Har annars hämtat hem tre bilar från Tyskland tidigare.
det blir nock inte lätt att hitta någon som levererar den på uppfarten
nyservad o klar, lite får man jobba, o va är en liten resa till tyskland.
bil-släp köpa mc o tanka öl o sprit på border shop, halva resan betalt
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
det blir nock inte lätt att hitta någon som levererar den på uppfarten
nyservad o klar, lite får man jobba, o va är en liten resa till tyskland.
bil-släp köpa mc o tanka öl o sprit på border shop, halva resan betalt
- Jag fick faktiskt en A4t levererad från Tyskland till min garageuppfart : )
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top