Sporthoj med bottenvrid?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Stämmer bra att de årsmodellerna är bra där. 08 cbr 1000rr har också kanon register. Jag hade valt Hondan av dem alla gånger men den är lite dyrare såklart.
- Jag sålde min CBR1000RR -06 förra året typ, så det känns inte som jag ska en liknande igen. Behöver inte vara 170+ hk i den jag söker nu, eftersom det blir lite overkill när man bor mitt i stan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
- Jag sålde min CBR1000RR -06 förra året typ, så det känns inte som jag ska en liknande igen. Behöver inte vara 170+ hk i den jag söker nu, eftersom det blir lite overkill när man bor mitt i stan.
Jaha, har du äntligen kommit fram till att det inte är en sporthoj du söker nu? :)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jaha, har du äntligen kommit fram till att det inte är en sporthoj du söker nu? :)
- Jag räknar de flesta hojarna som diskuterats här som sporthojar .
En Aprilia från -00 med 125-130 hk och raceinspirerat chassi är en sporthoj. Det är inte antalet hk som avgör om det är en sporthoj, syns jeg.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
- Jag räknar de flesta hojarna som diskuterats här som sporthojar .
En Aprilia från -00 med 125-130 hk och raceinspirerat chassi är en sporthoj. Det är inte antalet hk som avgör om det är en sporthoj, syns jeg.
Jag håller med.

Men du söker en hoj med bra bottendrag som skall köras i stan…

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
- Precis va. Fokus på vrid före toppfart. En sporthoj med gott vrid som inte behöver göra 300+.
Meeen sporthojar har tätstegad låda och hög etta-känns därför inte starka i puttra runt i gåfart i ”stan” fart.
pizzadrev på vilken som helst eller köp en mer anpassad hoj inte en sporthoj

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Meeen sporthojar har tätstegad låda och hög etta-känns därför inte starka i puttra runt i gåfart i ”stan” fart.
- Kasta ett getöga på tabellerna tidigare i tråden så ser du att flera av de aktuella hojarna har gott mos redan lågt i registret.
Dessutom innebär inte "att bo i stan" att man hostar fram på butiksgatorna mitt i centrum.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
- Kasta ett getöga på tabellerna tidigare i tråden så ser du att flera av de aktuella hojarna har gott mos redan lågt i registret.
Dessutom innebär inte "att bo i stan" att man hostar fram på butiksgatorna mitt i centrum.
Ja men gött mos å hög utväxling så upplever du effekten i hög fart ändå om du inte drevar om - mt09 eller liknande passar bättre för körningen du söker än en sporthoj dom är ju ursprungligen byggda för varvtider inte mos i lägre varvtal som du söker utan brett register från 1/2-3/4 till rödmarkering
Mt09 eller hypermotard är det du söker och ingen är sporthoj för mig
Men allt är ju relativt 🙂lägger om däck för säsongens sporthoj nu 👍

Bifogat

• IMG_8115.jpeg
    IMG_8115.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 12
  • IMG_8114.jpeg
    IMG_8114.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 12
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå utväxling, passar GSX-S växellåda i en GSXR-motor? Isf kan man ju få bredare steg mellan växlarna och en utväxling mer anpassad för gatkörning, samtidigt som man har lite lätt hysteriska mängder hästkrafter.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du sätter i en Busamotor i en GSXR 1000
Yosh added a GSX-R superbike swingarm-which shortens the wheelbase 25mm

Nu börjar det vara ett tag sedan jag kollade specar och mätte saker och ting på just en Hayabusa, men är inte en av de uppenbara nackdelarna med Hayabusamotorn att den också har en större och längre växellåda än GSX-R 1000...? I alla fall jämfört med senare GSX-R 1000...?

Detta är väsentligt för att kunna bygga en hoj med kort hjulbas som ändå har relativt lång svingarm och framgaffel med tillräcklig slaglängd. Hojar med alltför kort svingarm brukar tyvärr få en lite konstig kedjegeometri där kedjekraften varierar väldigt mycket beroende på hur mycket man trycker ihop bakfjädringen (= olika egenskaper i olika körlägen och svårare att ställa in fjädringen).

Den första R1'an var ju föregångare med växellåda stackad på höjden, men det har ju skett ännu mer utveckling sedan dess. Bl.a. Suzuki gjorde ju en kortare växellåda från och med GSX-R 1000 2009.

Men du söker en hoj med bra bottendrag som skall köras i stan…

Micke letar efter en elhoj, men vet inte om det ännu...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Micke letar efter en elhoj, men vet inte om det ännu...
De "sportiga" elhojarna är ju allihop tyngre än ZZR eller Hayabusa som är alldeles för tunga. För att inte tala om priserna, herrejösses vad de inte är värda priset. 300000 för en energica ego. :crash Ska jag lägga så myclet på en tung sportig hoj blir det nog isf en H2SX som man kan uppdatera och få bra mycket mer effekt med ungefär samma räckvidd på en tank. :hihi Och kompressorkvitter när man släpper av.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Apropå utväxling, passar GSX-S växellåda i en GSXR-motor? Isf kan man ju få bredare steg mellan växlarna och en utväxling mer anpassad för gatkörning, samtidigt som man har lite lätt hysteriska mängder hästkrafter.
Nyare GSX-S har ju K5 motor, så det känns väl inte helt otippat att det skulle gå (åtminstone med modifikation) att klämma in växellåda från en sådan i k5/6 Gixxer.
Kanske inte är dimensionerad för samma effekt dock?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Om du bara ska köra den korta transporter i stan så tycker jag en naken hoj är trevligare. Helst en streetfighter och där finns det ju bättre utbud av hojar med köttigare effektkurva.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Ett annat intressant alternativ, även om den ursprungliga iden med kompressor knappast var att bygga en hoj med ”bottenvrid”…

Men vad hände med sporthojen Ninja H2…? Den föll bort från modellprogrammet runt 2020 och de kompressorhojar man bygger nu är ju väldigt lite sporthoj och väldigt mycket mellanmjölk i jämförelse.

Och försök att få tag på en fin begagnad Ninja H2 2015-2019. Du lär inte hitta någon under dubbla nypriset…

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ett annat intressant alternativ, även om den ursprungliga iden med kompressor knappast var att bygga en hoj med ”bottenvrid”…

Men vad hände med sporthojen Ninja H2…? Den föll bort från modellprogrammet runt 2020 och de kompressorhojar man bygger nu är ju väldigt lite sporthoj och väldigt mycket mellanmjölk i jämförelse.

Och försök att få tag på en fin begagnad Ninja H2 2015-2019. Du lär inte hitta någon under dubbla nypriset…
Den klarade inte avgaskraven -ångrar än idag att jag inte köpte en då för dom stod länge hos handlarna så priset dumpades rätt bra , tung/trög svängd men man skulle ju ändå haft en sån nån gång 🫣

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Den klarade inte avgaskraven -ångrar än idag att jag inte köpte en då för dom stod länge hos handlarna så priset dumpades rätt bra , tung/trög svängd men man skulle ju ändå haft en sån nån gång 🫣
Då är vi två som ångrar sig. Nu är det omöjligt att få tag i en. Tror dom som varit till salu gått på export. Tittar fortfarande lite efter en fin men vill inte betala hur mycket som helst

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, och eftersom "R" lämnade 300hk ur i stort sett samma arkitektur, så lär det ju finnas lite mer att hämta också.

Jag vill ha en R motor till min Nia med skjuten motor. :näsblod

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Jaa, botten har de ju inte, och utan att "mappa om" dem så är en generell literklubba faktiskt lika peppig i toppen av registret, och mycket bättre i botten, enligt min upplevelse när jag provkörde en.
Men de kan ju potentiellt med ganska små medel få 60 hästar extra (men drar då en jävla massa soppa när man gasar istället).

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Om du bara ska köra den korta transporter i stan så tycker jag en naken hoj är trevligare. Helst en streetfighter och där finns det ju bättre utbud av hojar med köttigare effektkurva.
- Jag gillar inte utseendet på nakenhojar, men annars hade det varit alternativet.
Tycker om kåpförsedda bågar med race-look och vrid som en färja : )

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457