Sporthoj med ok försäkringskostnad

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Naturligt.
Antalet mottrafikanter inom 10km radie, antalet stölder och liknande skador (typ brand) inom 2km radie.
Är högre i region Stockholm än i region Ystad.

Sedan är det en sak till som jag reflekterat över på vissa vägar.
När jag kört Bräcke till Hammarstrand och mött 5 bilar på 8 mil, ja då inser jag att vid en avkörning kommer jag i bästa fall hittas vid årets älgjakt.
Och då lär jag pissat färdigt.
Så jag anpassar farten till att dubbel garanterat bli kvar på vägen.
Vilket ger lägre premie.

Märke och modell verkar ha spelat en stor roll med. Kollade på japanska literhojar i samma åldersklass när jag var i köpartaget och de låg +10k i försäkring även för mig på den skånska landsbygden. Att ""bara" betala 17500 när jag bord i Stockholms innerstad är även det ganska billigt tror jag.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vad är OK försäkringskostnad ?

Jag betalar 15 tusen / helår / Helförsäkrat för min R1 2016
jag tycker det är ganska ok, mina äldre R1 04-06 betalade jag 5-6 tusen för

Allt är väl relativt .. jag är snart 49 & bor strax utanför Helsingborg

min Audi A6 (170 hk) kostar 6 lappar & min volvo V60 (D2 115 hk)kostar 5 lappar .. DET är inte rimligt
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vad är OK försäkringskostnad ?

Jag betalar 15 tusen / helår / Helförsäkrat för min R1 2016
jag tycker det är ganska ok, mina äldre R1 04-06 betalade jag 5-6 tusen för

Allt är väl relativt .. jag är snart 49 & bor strax utanför Helsingborg

min Audi A6 (170 hk) kostar 6 lappar & min volvo V60 (D2 115 hk)kostar 5 lappar .. DET är inte rimligt

Eller hur! När fan blev det så dyrt att försäkra bilar??? Jag har en superduke 990R 2013 och den kostar hälften att helförsäkra mot vad min Toyota avensis 2013 med snålmotor gjorde...
 
Last edited by a moderator:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Aprilia RS 660 ska tydligen få en rimlig försäkringspremie enligt generalagenten, även för yngre ägare.
(Siffrorna jag hört: 5-6K, 25 år, större stad)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aprilia RS 660 ska tydligen få en rimlig försäkringspremie enligt generalagenten, även för yngre ägare.
(Siffrorna jag hört: 5-6K, 25 år, större stad)

Jo, det är ju en ny modell, så den kommer nog vara hyfsat billig tills den fått kraschstatistik som alla andra sporthojar, om den nu inte tas emot mer som en sporttourer, och anses otillräckligt sportig.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo, det är ju en ny modell, så den kommer nog vara hyfsat billig tills den fått kraschstatistik som alla andra sporthojar, om den nu inte tas emot mer som en sporttourer, och anses otillräckligt sportig.
Skulle tro att den kommer gå som en sporttouring. Är betydligt mer jämförbar med ninja 650 och cbr650 än med en r6 eller zx6r.

Jag fattar verkligen inte varför sporthojar är så förbannat dyra att försäkra. Irriterande. Har försäkringsbolagen skyhöga vinstmarginaler på sporthoj som hålls uppe genom kartellbildning eller är sporthojsförare så extremt olycksdrabbade?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skulle tro att den kommer gå som en sporttouring. Är betydligt mer jämförbar med ninja 650 och cbr650 än med en r6 eller zx6r.

Jag fattar verkligen inte varför sporthojar är så förbannat dyra att försäkra. Irriterande. Har försäkringsbolagen skyhöga vinstmarginaler på sporthoj som hålls uppe genom kartellbildning eller är sporthojsförare så extremt olycksdrabbade?

Jag vet att den gamla SH-försäkringen var en förfärligt dålig affär för Folksam (?) trots en relativt hög självrisk. Därefter har IF haft många märkesförsäkringar där det sägs att sporthojarna helt sänkt affärerna.

De som kör åt pipsvängen utan körkort, på lyset, utan utrustning och/eller i warp speed sitter gärna på en sporthoj och omfattas därmed av trafikförsäkring trots att de gärna kör oförsäkrat och oreggat. Därmed tror jag tyvärr försäkringsbolagens affär på Sporthojsegmentet fortfarande visar på feta minus oavsett hur de bokför kostnaderna. Unga personer på glid som invalidiseras ute på en joyride drabbar ju kostnaderna under många år, kanske resten av en livstid.

Den onda cirkeln är väl att ju mer bolagen höjer premierna desto färre försäkrar sin hoj och intäkterna minskar ytterligare. Och de många som sköter sig tappar tyvärr möjligheten att köra helförsäkrat. Men de oreggade och oförsäkrade wannabe-ninjorna kör gladeligen vidare och orsakar svåra skador på sig själva liksom på omgivningen. Så lika höga kostnader men mindre intäkt kanske blir konsekvensen?

Det är nog inte en helt enkel ekvation att lösa. Det är många av bolagen som försökt, ingen har vad jag vet lyckats över hövan bra...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skulle tro att den kommer gå som en sporttouring. Är betydligt mer jämförbar med ninja 650 och cbr650 än med en r6 eller zx6r.

Jag fattar verkligen inte varför sporthojar är så förbannat dyra att försäkra. Irriterande. Har försäkringsbolagen skyhöga vinstmarginaler på sporthoj som hålls uppe genom kartellbildning eller är sporthojsförare så extremt olycksdrabbade?

Det behövs inte så mycket krasad plast för att motsvara årspremien på en sporthoj. En del lyckas ju mosa mer än en kåpa per säsong.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det behövs inte så mycket krasad plast för att motsvara årspremien på en sporthoj. En del lyckas ju mosa mer än en kåpa per säsong.

Fast det är personskademomentet i trafikförsäkringen som kan bli dyrt för bolagen och anledningen till att premierna är så galet höga på sporthojar.
Även om jag tror att bolagen har väldigt låg skadekostnadsprocent (höga marginaler) på sporthojsförsäkringar med dagens premier. :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det behövs inte så mycket krasad plast för att motsvara årspremien på en sporthoj. En del lyckas ju mosa mer än en kåpa per säsong.

Fast det är personskademomentet i trafikförsäkringen som kan bli dyrt för bolagen och anledningen till att premierna är så galet höga på sporthojar.
Även om jag tror att bolagen har väldigt låg skadekostnadsprocent (höga marginaler) på sporthojsförsäkringar med dagens premier. :(

Därför borde bolagen mer kolla hur skadebenägen föraren är och inte lika mycket på motorcykeltyp.

Hur länge man haft A-behörighet tillsammans med ålder och tidigare skadehistorik borde väga tyngre.
Nöjd helkund sedan många år med få försäkringsärenden borde också ge lägre premie.

Nu får jag lägre premie genom att byta bolag...

Vän av ordning hänvisar naturligtvis till statistiken som visar att SportHojen är överrepresenterad i skadeärenden.
Vän av ordning kör inte SportHoj utan en "förnuftigare" motorcykeltyp som därmed har lägre premie.
Vän av ordning tipsar om "bra" skadehantering hos "bra" bolag.

Jag blir inte mindre skadebenägen i sadeln på en Tenere, jag får bara lägre premie.
Och jag blir mindre nöjd i sadeln på en gruSHoj även om den är bättre till att köra fort på grusväg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
L. Mäkinen Citat: Det behövs inte så mycket krasad plast för att motsvara årspremien på en sporthoj. En del lyckas ju mosa mer än en kåpa per säsong.
slut citat
För att inte tala om arbetskostnaden....
Ska byta halvljuslampa på Busan.
För att lyckas med detta ska all plast av på sidorna.
De sista momenten
är montera av backspeglar, kåpglas och lite andra skruvar som håller "noskonen"
lossa multikontakten till parkerings, halvljus, helljus,
lossa kontakterna till framblinkers
och så kan noskonen lyftas av framåt
och det går att komma åt att byta halvljuslampan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
L. Mäkinen Citat: Det behövs inte så mycket krasad plast för att motsvara årspremien på en sporthoj. En del lyckas ju mosa mer än en kåpa per säsong.
slut citat
För att inte tala om arbetskostnaden....
Ska byta halvljuslampa på Busan.
För att lyckas med detta ska all plast av på sidorna.
De sista momenten
är montera av backspeglar, kåpglas och lite andra skruvar som håller "noskonen"
lossa multikontakten till parkerings, halvljus, helljus,
lossa kontakterna till framblinkers
och så kan noskonen lyftas av framåt
och det går att komma åt att byta halvljuslampan.

Det kan ta en manvecka och vara extra fina kolfiberkåpor som blivit mos, och ändå inte kosta lika mycket som en dag på en intensivvårdsavdelning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Därför borde bolagen mer kolla hur skadebenägen föraren är och inte lika mycket på motorcykeltyp.

[....]

Jag blir inte mindre skadebenägen i sadeln på en Tenere, jag får bara lägre premie.
Och jag blir mindre nöjd i sadeln på en gruSHoj även om den är bättre till att köra fort på grusväg.

Statistiken talar emot dig, eller så är du avvikelsen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Statistiken talar emot dig, eller så är du avvikelsen.

Med statistik kan man bevisa vad som helst. Det beror på hur man tolkar den. :fakta

I 25% av olyckorna är alkohol inblandad. Alltså måste det vara farligare att vara nykter eftersom i 75% av olyckorna är alkohol inte inblandad.:fakta

Nu "vet" vi ju att alkoholen är farligare än nykterheten så då tolkar vi inte siffrorna så.
För det har vi fått lära oss och det går att mäta, mycket viktigt när det gäller siffror till statistik. :fakta

Att prata i telefon under körning är värre än att vara alkoholpåverkad, men det har vi inte fått lära oss förstå lika bra. :(
Därför har vi fler telefon- och GPS-påverkade eftersom påverkan inte går att mäta...

Myter mobiler 4.PNG

När det gäller SportHoj så "vet" väldigt många, särskilt här på SportHoj, att SportHojen är den motorcykeltyp som orsakar olyckor, inte föraren.
För det visar statistiken att den "typen" är överrepresenterad eftersom "siffrorna" visar det vi redan vet.

Men "typen" som kör har vi inga "siffror" på mer än ålder. Och ingen skadestatistik heller... Men det behövs ju inte när vi redan "vet" att det är motorcykeltypen och inget annat...

Vi har också fått lära oss att det är hastigheten som dödar. Och det stämmer, för bilister, men på motorcykel är det slumpen.
Vi som kört en del vet det men nu har det även forskats fram. :fakta
http://www.fim-live.com/fileadmin/user_upload/Dynamics_of_Motorcycle_Crashes_final__1_.pdf
Och på s.56 hittar man de motorcykeltyper som är inblandade.
ÄventyrSHojar ligger naturligtvis långt ner och naturligtvis är SportHojar störst andel, vi "vet" ju att det är så! :crash

SportHojen inte värst.PNG

Nu är jag visserligen en avvikare, men jag har kört i snart 40 år utan att folk har vurpat och dött runt mig i stora massor.
Så det finns fler avvikare som kan köra hyfsat på landsvägen...

Men det är en erfarenhet som inte passar in när det saknas gråskala...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ett urval av 41 personer är inte statistik. Det är en klase (mycket liten sådan) data man inte kan dra några slutsatser av.

Försäkringsbolag är, till skillnad från de flesta människor, mycket duktiga på att förstå statistik och värdera risk. Det är helt enkelt deras affärsidé.

De vet att sannolikheten att någon som väljer att köpa en maskin med ett helt vansinnigt effekt/vikt-förhållande och idiotisk ergonomi också är väldigt mycket sämre på att värdera risk och därför väljer att använda den som en idiot är tillräckligt hög för att det ska vara en dålig affär att teckna en försäkring med vederbörande.

Därför behöver de inte veta särskilt mycket om hur du är som person för det räcker med att veta att gillar sporthoj=kör som en idiot stämmer tillräckligt ofta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett urval av 41 personer är inte statistik. Det är en klase (mycket liten sådan) data man inte kan dra några slutsatser av.

Försäkringsbolag är, till skillnad från de flesta människor, mycket duktiga på att förstå statistik och värdera risk. Det är helt enkelt deras affärsidé.

De vet att sannolikheten att någon som väljer att köpa en maskin med ett helt vansinnigt effekt/vikt-förhållande och idiotisk ergonomi också är väldigt mycket sämre på att värdera risk och därför väljer att använda den som en idiot är tillräckligt hög för att det ska vara en dålig affär att teckna en försäkring med vederbörande.

Därför behöver de inte veta särskilt mycket om hur du är som person för det räcker med att veta att gillar sporthoj=kör som en idiot stämmer tillräckligt ofta.

Jobbar du på ett försäkringsbolag? :D

När statistiken inte visar det man vill då är statistiken inte statistik! :tungan

41 motorcyklister.PNG

Om de vore så bra på att värdera risk skulle de väl inte ge en lägre premie till någon ny försäkringstagare än den redan skadefria helkunden. :7peta
Sedan när man varit skadefri några år går premien upp. Då byter man bolag och får lägre premie som sedan går upp så man byter bolag med lägre premie som sedan går upp så man byter bolag med lägre premie...

Att veta hur jag är bara genom att veta att jag kör SportHoj skulle jag kunna säga mycket om. Jag väljer att nöja mig med ord trångsynt och fördomsfull...

Men du är inte ensam, tanten ville göra en utflykt med SMC för många år sedan så vi gjorde sällskap dit. En varselvästklädd man med Helly-Hansen under tygstället trots sommarvärmen, korvätarhjälm och korvlådor på tvåhjulingen tyckte inte min SportHoj var lämplig på deras utflykt eftersom det inte skulle gå så fort.
Med din teori så berodde trångsyntheten på motorcykeltypen, men kan det inte varit korvlådorna eller varselvästen? :va
Eller var personen, precis som du, bara normalbegåvad med förutfattade meningar om människor utan att veta mer än motorcykeltypen ifråga? :va
Eller var denne bara :dummer

Jag upplyste honom vänligt att jag har en specialtillverkad motorcykel där jag, med hjälp av bl.a. gashandtaget, kan justera hastigheten både uppåt och neråt. :tummenupp
Och det bästa, inte att förglömma, det är jag som förare som bestämmer hastigheten.;)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jobbar du på ett försäkringsbolag? :D

När statistiken inte visar det man vill då är statistiken inte statistik! :tungan

View attachment 458120

Om de vore så bra på att värdera risk skulle de väl inte ge en lägre premie till någon ny försäkringstagare än den redan skadefria helkunden. :7peta
Sedan när man varit skadefri några år går premien upp. Då byter man bolag och får lägre premie som sedan går upp så man byter bolag med lägre premie som sedan går upp så man byter bolag med lägre premie...

Att veta hur jag är bara genom att veta att jag kör SportHoj skulle jag kunna säga mycket om. Jag väljer att nöja mig med ord trångsynt och fördomsfull...

Men du är inte ensam, tanten ville göra en utflykt med SMC för många år sedan så vi gjorde sällskap dit. En varselvästklädd man med Helly-Hansen under tygstället trots sommarvärmen, korvätarhjälm och korvlådor på tvåhjulingen tyckte inte min SportHoj var lämplig på deras utflykt eftersom det inte skulle gå så fort.
Med din teori så berodde trångsyntheten på motorcykeltypen, men kan det inte varit korvlådorna eller varselvästen? :va
Eller var personen, precis som du, bara normalbegåvad med förutfattade meningar om människor utan att veta mer än motorcykeltypen ifråga? :va
Eller var denne bara :dummer

Jag upplyste honom vänligt att jag har en specialtillverkad motorcykel där jag, med hjälp av bl.a. gashandtaget, kan justera hastigheten både uppåt och neråt. :tummenupp
Och det bästa, inte att förglömma, det är jag som förare som bestämmer hastigheten.;)

Fast nu beskriver du precis "inte statistik". Om "idioten i korvätarhjälm" hade kört den där turen 1000 gånger och på varje sådan tur hittills haft 10 personer på sporthoj som alla vid varje tillfälle betett sig som han beskriver för dig så säger det honom att det är sannolikt att den 10001 personen antagligen också kommer göra det.
En person är inte en tillräckligt bra datamängd och det kommer inte säkert vara det men idiotens erfarenhet säger det.
På samma sätt som att du vet att alla som kör med reflexväst är idioter :hihi

/R
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast nu beskriver du precis "inte statistik". Om "idioten i korvätarhjälm" hade kört den där turen 1000 gånger och på varje sådan tur hittills haft 10 personer på sporthoj som alla vid varje tillfälle betett sig som han beskriver för dig så säger det honom att det är sannolikt att den 10001 personen antagligen också kommer göra det.
En person är inte en tillräckligt bra datamängd och det kommer inte säkert vara det men idiotens erfarenhet säger det.
På samma sätt som att du vet att alla som kör med reflexväst är idioter :hihi

/R

Om personen i korvätarhjälm dömer mig utan att veta mer om mig än min motorcykel, som kan vara lånad, så hävdar jag att denne, med stor sannolikhet, är en trångsynt idiot
Nu behandlade jag inte denne som sådan utan försökte visa honom att det går att köra hyfsat, även med en SportHoj. Dessutom kanske denne hade dålig dag och vanligtvis var tillräckligt öppen för att ge människor en chans.

För jag vet ju att idioten kan köra, åka, med eller utan reflexväst på SportHoj eller något annat tillsammans med tveksam trafiksäkerhetsinställning.

Men det behöver inte säkert vara en idiot utan kan också vara en väldans trevlig prick som kör föredömligt.
Att döma någon utan tillräcklig kunskap är trångsynt och fördomsfullt. Väldigt vanligt bland många i dagens Sverige. :(

Jag trivs inte tillsammans med trångsynta och fördomsfulla... :krama
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle vilja påstå att de flesta anpassar sin körstil efter fordonet åtminstone i någon grad. Min egen stil är helt olika när jag kör Honda eller Husaberg trots att de börjar på samma bokstav.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top